۶۴۷۱۱۸
۴ نظر
۵۰۰۰
۴ نظر
۵۰۰۰
پ

واکاویِ واکنش سلبریتی‌ ها به عملکرد روحانی

محمدصادق جوادی حصار در روزنامه همدلی نوشت: از اولویت های روحانی معرفی وزیر زن بود. ولی مخالفین با کارشکنی مانع شدند.

محمدصادق جوادی حصار در روزنامه همدلی نوشت: از اولویت های روحانی معرفی وزیر زن بود. ولی مخالفین با کارشکنی مانع شدند.
سیدجواد میری: مهم بالابردن عوارض خروج از کشور و زیاد شدن حامل های انرژی نیست بلکه عدم وجود اراده سیاسی برای حل مشکلات مسئله است.
محسن جلیلی - در یکی دو روز اخیر موجی از واکنش ها به روحانی و عملکرد وی در بین ورزشکاران و بازیگران سینما به راه افتاده است. نوید محمدزاده، رضا صادقی، باران کوثری، علی کریمی و ... از جمله ی افرادی هستند که در فضای مجازی نسبت به عملکرد ابراز نارضایتی کرده اند. و علت پشیمانی خود را عمل نکردن روحانی به وعده های انتخاباتی خود دانسته اند. برای بررسی این موضوع به سراغ یک جامعه شناس و یک کارشناس مسائل سیاسی رفتیم تا نظر آنها را در باره کنشگران منتقد، جویا شویم.
در توضیح شرایط رای به روحانی

اگر به عقب برگردیم و شرایط پیش از روحانی را از نظر بگذرانیم متوجه خواهیم شد که کاری جز رای دادن به روحانی نداشتیم. گویا برخی از بازیگران سینما و ورزشکاران حرفه ایاین نکته را از یاد برده اند. کما این‌که با تامل در آمارهای منتشره متوجه خواهیم شد که دولت احمدی نژاد در انجام امورات و تحقیق شعارهای خود ناکام ماند. تا آنجا که می توان به صراحت گفت شاخص اشتغال در آن ۸ سالِ سیاه منفی شده بود. نفتی ترین دولت تاریخ ایران با نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار هرگز نتوانست به هر دلیلی رشد خوبی را در اقتصاد محقق سازد.

به گزارش ایلنا: «شعار عدالت و کاهش فاصله طبقاتی یکی از ایده های اصلی دولت قبل از زمان روی کار آمدن روحانی بود. تا جایی که « دولت عدالت محور» به محور اصلی شعارهای دولت تبدیل شد و محمود احمدی نژاد از توجه ویژه به اقشار کم درآمد و کم شدن خط فقر گفت.»
«براساس برآورد کارشناسان و مرکز آمار ایران که در سال 91 انجام گرفته، حداقل حقوق تنها کفاف 10 روز زندگی در شهرهای بزرگ مانند تهران را می داد. همچنین میزان کسری بودجه خانوار به صورت ماهیانه و میانگین در کشور 400 هزار تومان برآورد شده بود. سرانه درآمدی کل کشور سالیانه 13 میلیون تومان بود که این عدد با تورم 31 درصدی کفاف زندگی شهری را نمی داد. رشد 38 درصدی قیمت روغن نباتی، 40 درصدی قیمت برنج و سایر اقلام غذایی نشان داده که اصلی ترین بحران زندگی شهری درایران معیشت بود.»
یادمان باشد که برای حذف جریان مخالف رای دادیم
محمدصادق جوادی حصار عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با «همدلی» ضمن اشاره به نقدهایی که به عملکرد روحانی وارد است، در پاسخ به واکنش های اخیرِ سلبریتی ها، گفت: دلایلی که باعث شد ما به روحانی رای بدهیم، به قوت خود باقی است. و دلیل رای دادن به روحانی در آن برهه از زمان، تنها برای نفی یک جریان دیگر بود. اگر چه برای اثبات ایشان هم بود. ولی قسمت نفی جریان دیگر غلبه داشت تا اثبات آقای روحانی. این در حالی است که نقطه کانونی این واکنش های معترضانه بیشتر به آن قسمت اثباتی روحانی است. و بر خواسته های خود از روحانی پافشاری می کنند و قسمت دیگر علت رای دادن خود را از یاد برده اند.»
این فعال سیاسی و مطبوعاتی با تاکید بر اینکه بخشی از نقدهای سلبریتی ها صحیح است و تیم روحانی و آقای روحانی باید به این خواسته ها پاسخ بدهند، گفت: اما باید شرایط دولت، وضعیت عمومی کشور و هجمه ای که جریان مخالف دولت برقرار کرده است و الان نیز مضاعف کرده است را در نظر گرفت.»
وی از فشارها و کارشکنی هایی که توسط مخالفین روحانی صورت می گیرد گفت، و در پاسخ به این پرسش که چه کسانی هستند که به روحانی اجازه آزادی عمل نمی دهمند، لایه های حقوقی نظام، گروه خاص. اظهار کرد: «موج مقابله ای که با وی صورت گرفت، یک طیف در بین روحانیت سنتی مقابل آقای روحانی، ریک طیف در ارکان قدرت که شاید هم مخالف وزیر زن نباشند اما در پی این هستند تا مانع عمل کردن روحانی به وعده های خود باشد تا وی را شکست خورده معرفی کنند»
وی در ادامه افزود: «اولویت بندی هایی وجود داشت که روحانی دارد باعث انجام نشدن و محقق نشدن برخی از شعارهای وی شد. مثلا از اولویت های روحانی معرفی وزیر زن بود. ولی مخالفین با کارشکنی مانع شدند.»
عدم وجود اراده سیاسی برای حل مشکلات
دکتر سیدجواد میری جامعه شناس و عضو هیئت علمی پِژوهشگاه مطالعات فرهنگی و علوم انسانی در پاسخ به این پرسش که واکنش سلبریتی ها چه تاثیری بر افکار عمومی دارد، گفت: « بین رای دهندگانی که اختصاصا به روحانی رای داده اند با خود روحانی و یا بهتر بگوییم هیئت دولت مفاهمه ای انجام نگرفته است. و بخاطر همین است که سلبریتی ها آن نارضایتی ضمنی که در بین بسیاری از شهروندان ایرانی که به روحانی رای داده اند وجود دارد، را بیان می کنند.»
وی در ادامه گفت:‌ « به نظر من مهم بالابردن عوارض خروج از کشور و زیاد شدن حامل های انرژی نیست. بلکه آنچه دارای اهمیت است این است که هیئت دولت به گونه ای رفتار می کنند که اساسا فراموش کرده اند یا از یاد برده اند که بر روی چه مبنایی شهروندان ایرانی به آقای روحانی رای دادند. باید گفت هیئت دولت فراموش کرده است که گزینش یا انتخاب کابینه انها بر چه مبنایی استوار است که بتوان آن را از قالیباف یا رئیسی متمایز دانست.»
این استاد دانشگاه در ادامه ضمن تاکید بر عدم آزادی عمل روحانی برای محقق ساختن شعارهای خود، گفت:‌ « مهمترین چیزی که باعث شده در محقق کردن برخی شعارهای خود وارد چالش شود یا دچار مشکل شود، عدم وجود اراده سیاسی برای حل مشکلات در بین کابینه روحانی و خود روحانی است. »
واکنش ها به واکنش
اعتراضات هنرمندان و ورزشکاران در فضای مجازی واکنش برخی از فعالین سیاسی و اساتید دانشگاه را به همراه داشت. نعمت احمدی فعال سیاسی و حقوقدان یکی از کسانی بود که نسبت به این انتقادات واکنش نشان داد.
از پشیمانی سلبریتی‌ها متعجبم!
احمدی در گفتگو با انتخاب اظهار داشت: از برخی که می گویند پشیمانم، تعجب می کنم. این آقایان واقعا نمی دانند مردم چرا به روحانی رای دادند؟ مردم به روحانی رای دادند تا تفکر رئیسی و احمدی نژاد روی کار نیایند. مردم پشیمان نیستند، یک لحظه فکر کنید ببینید اگر رئیسی رای می آورد، وزیر خارجه، ارشاد و یا معاون اولش چه کسانی می شدند.»
وی افزود: «ما دنبال این بودیم که مدیریت مورد علاقه مان تداوم پیدا کند، وگرنه سبک مدیریتی احمدی نژاد و رئیسی ممکن است مجددا بر کشور سوار شود.»
منافع شما الزاماً با منافع این گروه‌ها یکسان نیست
دکتر محمد فاضلی، عضو هیات علمی دانشگاه شهیدبهشتی نیز یکی از کسان بود که نسبت به اعتراضات اخیر سلبریتی ها واکنش نشان داد و در کانال تلگرامی خود یادداشتی نوشت. در این یادداشت آمده است که: « جامعه از وضع اقتصادی ناراضی است و دنبال بهانه می‌گردد تا خشم و ناراحتی‌اش را بروز دهد و اکنون فرصتی پیدا شده تا همه این ناراحتی بروز یابد.»
وی در ادامه با نگاهی منتقدانه در پاسخ به به عمل هنرمندان و ورزشکاران گفته است:‌« منافع شما الزاماً با منافع این گروه‌ها یکسان نیست. آنها اگر برای منافع خودشان این تصمیم دولت را نقد می‌کنند، شما که هرگز خارج نرفته‌اید و وضع اقتصادی‌تان به گونه‌ای نیست که در آینده هم احتمال رفتن شما زیاد باشد، از افزایش عوارض خروج زیان نمی‌بینید و شاید به نفع شماست.»

در بین سلبریتی‌های فضای مجازی که نسبت به عملکرد دولت و لایحه بودجه 97 واکنش نشان داند اسامی چون: باران کوثری، رضا صادقی ، مهدی پاکدل، بازیگر سینما و تلویزیون، رضا رشیدپوربه، علیرام نورایی، بازیگر سینما، نوید محمد زاده بازیگر سینما، علی کریمی فوتبالیست معروف، در بین آنها به چشم می خورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      حق شون بید. تا خودشون باشن موقع انتخابات جو گیر نشن

    • بینام

      خدا وکیلی کلاهتون رو قاضی کنین و مدیریت قالیباف در شهرداری و مدیریت رئیسی در آستان قدس رو با مدیریت فعلی دولت مقایسه کنین
      اینقدر نگین احمدی نژاد

    • بدون نام

      مشکل مردم نداشتن نان شب است یا وزیر زن

    • بدون نام

      وقاحتم حدی داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج