۶۴۷۱۹۲
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

نکاتی مخصوص مادرانِ کودکان خردسال

مادر شدن می‌تواند گیج کننده باشد، مخصوصا وقتی که پند و اندرزها از هر طرف سرازیر شوند. بنابراین ما برای شما لیستی مختصر از تمام نکاتی که پدر و مادرها باید بدانند تهیه کرده‌ایم تا به شما اعتماد بنفس لازم را برای پذیرفتن نقش جدیدتان در زندگی بدهد.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: مادر شدن می‌تواند گیج کننده باشد، مخصوصا وقتی که پند و اندرزها از هر طرف سرازیر شوند. بنابراین ما برای شما لیستی مختصر از تمام نکاتی که پدر و مادرها باید بدانند تهیه کرده‌ایم تا به شما اعتماد بنفس لازم را برای پذیرفتن نقش جدیدتان در زندگی بدهد.
۱. در لحظه زندگی کنید

دیگر نباید نگران انجام کارهای روزمره باشید؛ شستن لباس‌ها، جمع و جور کردن خانه، خرید و ...، یاد بگیرید با کودک‌تان در لحظه زندگی کنید و از لحظات با هم بودن‌تان لذت ببرید. الویت با رسیدگی به فرزند کوچک‌تان است.
نکاتی مخصوص مادرانِ کودکان خردسال

2. در مورد غذا خوردن کودک‌تان سخت نگیرید

منتظر عادت‌های عجیب و غریب غذایی کودک نوپای‌تان باشید. تنوع را فراموش نکنید و کودک را مجبور نکنید چیزی را بخورد و از غذا نخوردنش نگران نشوید. بچه‌ها هر وقت گرسنه بشوند غذا می‌خورند.

3. عادت‌شان بدهید زود بخوابند

کودک‌تان باید نیازهای خوابش را تامین کند و شما هم زمانی برای شارژ کردن باتری‌تان داشته باشید!

4. هر وقت لازم است قاطعانه «نه» بگویید

هر چه بهتر بتوانید جواب منفی به درخواست‌های غیر منطقی کودک‌تان بدهید، دفعات کمتری مجبور خواهید شد شاهد داد و بیدادهای او باشید. وقتی کودک‌تان در فروشگاه تقاضای خریدن یک کارتن بستنی کرد، می‌توانید انتخاب کنید که یکبار برای همیشه همانجا یک «نه» قاطعانه بگویید، یا اینکه یک کارتن بستنی در فریزر خانه داشته باشید و هر شب مجبور باشید «نه» بگویید.

5. رسم‌های کوچک و جالب خلق کنید

شب قبل از تولد کودک‌تان، دور میز آشپزخانه بادکنک آویزان کنید تا او، صبح روز تولدش با یک روز خاص روبرو شود. وقتی فقط شما و بچه‌ها در آسانسور هستید، صداهای خنده دار از خودتان در بیاورید. یک زبان بدن مخصوص
برای لحظات خاص خلق کنید که فقط شما و بچه‌ها معنی‌اش را بدانید.

۶. برای روزهای ناخوشی آماده باشید

داروهای تب بُر یا مسکن را همیشه در خانه داشته باشید تا مجبور نشوید نیمه شب وقتی حال کودک‌تان بد شد، در خیابان دنبال داروخانه‌ی شبانه روزی بگردید.

7. کودک‌تان را بشناسید

هر بچه‌ای، ترکیبی منحصربفرد از قدرت‌ها و ضعف‌هاست. سعی کنید واکنش‌ها و انتظارات‌تان را با فرزند خودتان متناسب کنید.

8. بدانید قرار است برای کمک خواستن روی چه کسانی حساب کنید

کسانی را که می‌توانید به وقت نیاز سراغ‌شان بروید شناسایی کنید. دوستانی که خوب بلد باشند هر وقت نظرشان را خواستید نظر بدهند و هر وقت لازم بود سکوت کنند و فقط گوش بدهند و یار و یاورتان باشند، خیلی با ارزشند و هر وقت که نیاز به کمک داشتید اولین کسانی هستند که باید خبرشان کنید. برای یک مادر با کودکی خردسال، داشتن این دوستان و اقوام، موهبتی مضاعف است. این افراد را دوست داشته باشید و مرتبا از آنها قدردانی کنید.

9. یادتان باشد که الگو هستید

جوری مادری کنید که نقش مادری برای فرزندان جذاب باشد و آرزو کند روزی بچه‌هایی داشته باشد و شما مادربزرگ‌شان باشید. اگر همیشه استرس داشته باشید، اخمو باشید یا بهانه گیر و وسواسی، او رویای بچه‌دار شدن را در سرش نخواهند پروراند.

10. به همسرتان هم مسئولیت بدهید

همسرتان را تشویق کنید تا او نیز مسئولیت‌هایی را به عهده بگیرد؛ کودک‌تان را حمام کند، برایش کتاب بخواند یا او را به پارک ببرد. این فعالیت‌ها فرصتی هستند تا ارتباط پدر و فرزندی را محکم‌تر کنند و ضمنا شما هم نفسی تازه کنید.

11. در مورد تصمیمات پولی‌تان با کودک‌تان حرف بزنید

اگر پنیر را از مارکی می‌خرید که قیمت کمتری دارد اما کیفیتش خوب است یا فعلا از خریدن کیفی صرفنظر می‌کنید تا زمانی که آن را حراج کنند، این طرز فکرتان را به کودک‌تان توضیح دهید.

12. هر روز برایش کتاب بخوانید

کتاب خواندن به پرورش تخیل کودک‌تان کمک می‌کند و از بهترین وقت گذرانی‌هاست.
نکاتی مخصوص مادرانِ کودکان خردسال

۱۳. تغییرات بزرگ را آهسته‌تر به پیش ببرید

می‌خواهید شیشه شیر کودک‌تان را از او بگیرید و با فنجان و لیوان جایگزینش کنید؟ قصد دارید اتاق خوابش را از خودتان جدا کنید؟ درست است که دوست دارید این تغییرات را سریع‌تر انجام دهید اما این اتفاق‌ها می‌توانند برای کودک خردسال شما پریشان کننده باشند. اجازه دهید با فنجان جدیدش بازی کند یا در تختخواب جدیدش با هم بنشینید و برایش کتاب بخوانید. وقتی به تجربه‌ی جدیدش با تمام حس‌هایش خو بگیرد، می‌توانید تغییر را اعمال کنید. پس صبور باشید.

۱۴. اجازه دهید خودش به خواب برود و تا آخرین لحظه کنارش نمانید

کارهای قبل از رفتن به رختخواب را انجام دهید؛ مسواک زدن، کتاب خواندن، نوازش کردن و ...، بعد همان زمان که خواب آلود اما هنوز بیدار است، او را تنها بگذارید تا خودش به خواب برود. اگر آنقدر کنارش بمانید و نوازشش کنید تا کاملا بخوابد، همیشه برای خوابیدن به شما نیاز خواهد داشت.

۱۵. به او مسئولیت بدهید

اجازه دهید فرزند‌تان در انجام کارهای خانه سهمی داشته باشد. کارهای کوچکی چون مرتب کردن تخت، چیدن میز و جمع کردن اسباب بازی‌ها باعث ایجاد اعتماد بنفس می‌شوند چون شما به او اطمینان کرده‌اید که می‌تواند از پسش بربیاید.

۱۶. به حس ششم خود اعتماد کنید

حتی اگر نمی‌توانید متوجه شوید چرا کودک‌تان حالش خوب نیست، اما حس‌تان به شما می‌گوید که باید او را نزد پزشک ببرید، به حس‌تان اعتماد کنید.

۱۷. پیشخدمت نباشید

بچه‌ها توانایی های زیادی دارند. عادت‌شان دهید لباس‌های‌شان را سر جای خود قرار بدهند و از همان کودکی یاد بگیرند کارهای شخصی‌شان را خودشان انجام دهند. شما پیشخدمت آنها نیستید.

۱۸. اگر اشتباهی کردید، عذر خواهی کنید

اگر سهوا اشتباهی در مورد کودک‌تان مرتکب شدید از او عذرخواهید کنید. با این کار به او یاد می‌دهید اشتباه کردن ایرادی ندارد اما باید آن را بپذیرد و عذر خواهی کند.

۱۹. وقتی عصبانی هستید، فورا واکنش نشان ندهید

وقتی عصبانی و خشمگین هستید، احتمال اینکه واکنش منطقی و درست نشان دهید کمتر است. لازم نیست فورا جواب بدهید. بگذارید کمی زمان بگذرد و آرام‌ شوید و بهتر فکر کنید.

۲۰. خواهر و برادرها را تشویق کنید با هم دوست باشند

می‌توانید هر روز از آنها بخواهید یکی از کارهای خوب برادر یا خواهرشان در آن روز را بازگو کنند. با این کار تشویق‌شان می‌کنید به جای ایرادها، نقاط قوت و مثبت همدیگر را ببینند.

۲۱. برای پنجره‌ها حفاظ بگذارید

حتما همه‌ی پنجره‌های خانه را ایمن کنید تا احتمال افتادن کودک صفر شود.

۲۲. همیشه یک دست لباس اضافی همراه خود داشته باشید

هرگز خانه را بدون حداقل یک دست لباس اضافی کودک در ساک دستی‌تان ترک نکنید. تصورش را هم نمی‌کنید چه زمان‌هایی ممکن است به آن نیاز پیدا کنید.

۲۳. حرف‌های غلوآمیز مادرهای دیگر را باور نکنید

وقتی دوستان و آشنایان در مورد استعدادهای شگفت انگیز و کارهای خارق العاده‌ی کودکان خود حرف می‌زنند، خونسرد باشید. احتمالا بزرگنمایی می‌کنند یا دروغ می‌گویند!
نکاتی مخصوص مادرانِ کودکان خردسال

24. از خاطرات کودکی خود برای فرزندتان تعریف کنید

در مورد خاطرات و ماجراهای جالب زندگی خود برای کودک‌تان حرف بزنید، چون جزو شیرین‌ترین قصه‌هایی است که او دوست دارد بشنود.

25. گوشی تلفن‌ را کنار بگذارید

وقتی با بچه‌های‌تان هستید، تلفن کردن و ایمیل زدن و چت کردن را تعطیل کنید. بچه‌ها خوب می‌فهمند که شما به آنها توجهی ندارید.

26. هر روز کمی با هم بیرون بروید

سعی کنید هر روز چند دقیقه هم شده با هم بیرون بروید و زیر آسمان باشید! بیرون رفتن فرصتی است برای فرار از زندگی یکجا نشینی و تکنولوژی زدگی. کودک شما برای رشد کردن و پرورش تمام احساس‌‌های خود به فضای باز شدیدا نیاز دارد.

27. گاهی هم احمق شوید!

زندگی به اندازه‌ی کافی جدی و سخت گیر است. بگذارید کودک‌تان خنده‌های شما را ببیند، ادا در بیاورید، دنبال‌شان کنید و بچه شوید.

28. کمی هم راه بروید

برای رفتن به فروشگاه محل از پاهای‌تان استفاده کنید! قدم زدن با کودک‌تان فرصتی است برای حرف زدن، دیدن چیزهای جدید و گفتگو در مورد آنها و ...

29. در مورد قوانین، شُل نگیرید

قوانین درست و قطعی را وضع کنید و آنها را شفاف توضیح دهید. ممکن است بچه‌ها شما را در آن لحظه با قیافه‌ی جدی دوست نداشته باشند اما در اعماق دل‌شان همیشه عاشق شما هستند. پس اصول را جدی بگیرید.

30. مهارت‌های ریاضی کودک را از همان خردسالی تقویت کنید

از هر فرصتی برای بازی با اعداد، اندازه‌ها و شکل‌ها استفاده کنید. سیب و پرتقال‌هایی را که در سبد خریدتان گذاشته‌اید با هم بشمارید. از او بخواهید به شما بگوید در میان بسته‌های خریدتان کدام از همه بزرگ‌تر یا
کوچک‌تر است. به اشکال هندسی دور و برخود اشاره کنید و نام‌شان را تکرار کنید.

31. قوانین منصفانه وضع کنید

پایبند ماندن به قوانینی که وضع می‌کنید بسیار مهم است، اما پیش از تصمیم قطعی، بازبینی‌شان کنید تا منصفانه باشند.
نکاتی مخصوص مادرانِ کودکان خردسال

۳۲. گاهی وسط تمام مشغله‌های‌تان برقصید

وقتی از کارهای تمام نشدنی خسته شدید، موزیک پخش کنید و برقصید. درست است وقتی خسته و نگران و آشفته هستید، لبخند زدن هم سخت است چه برسد به رقصیدن! اما این کار را بکنید و بگذارید کودک‌تان هم ببیند که شما چطور خود را از تنش رها می‌کنید. او هم با شما خواهد رقصید.

۳۳. به سوال‌های بی‌پایانش جواب دهید

البته در حد حرف آسان است، اما واقعیت این است که بچه‌های کوچک در مورد هر چیزی در این دنیا کنجکاو هستند. اگر دست از جواب دادن به سوال‌های‌شان بکشید، آنها نیز دست از سوال کردن خواهند کشید.

۳۴. از عکس‌ها و فیلم‌های‌تان بک آپ بگیرید

شما نباید خاطرات دیجیتال خود را از دست بدهید. از تمام عکس‌ها و فیلم‌هایی که از خاطرات خود ثبت می‌کنید بک آپ بگیرید.

۳۵. آداب معاشرت را به کودک‌تان یاد بدهید

به کودک‌تان یاد بدهید تماس چشمی برقرار کند، لبخند بزند و دوستان جدید پیدا کند. آداب معاشرت را با او تمرین کنید. به او آموزش بدهید که برای تاثیر گذاشتن در نگاه اول، فقط یک بار فرصت دارد.

۳۶. قدردانی را به او یاد بدهید

هر شب کمی کنارش دراز بکشید و از او بخواهید اتفاق‌های خوب آن روز را مرور کند، داشته‌هایش را به یاد بیاورد و بابت نعمت‌هایی که دارد سپاسگزار باشد. توجه به داشته‌ها، یک عادت مثبت و دوست داشتنی است که شادی و خوشبینی را تقویت می‌کند.

۳۷. احساسات خود را با حرارت بروز بدهید

بگذارید کودک‌تان بداند چقدر دوستش دارید؛ با رفتار و کلام‌تان این را نشان دهید که چقدر عاشقش هستید و برای شما خاص است.
منبع: parents.com
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج