۶۴۷۳۳۰
۱۷ نظر
۵۰۰۷
۱۷ نظر
۵۰۰۷
پ

آیا آمریکا دنبال جنگ با ایران است؟

کنفرانس خبری نماینده آمریکا درباره نقش ایران در یمن که برخی رسانه‌ها آن را بی‌سابقه دانستند، باعث مطرح شدن احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا شده است.

فرارو: کنفرانس خبری نماینده آمریکا درباره نقش ایران در یمن که برخی رسانه‌ها آن را بی‌سابقه دانستند، باعث مطرح شدن احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا شده است.

مجله نیویورک طی یادداشتی به قلم جونا شپ، به ادعاهای نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل پرداخت و نوشت: هنگامی که نیکی هیلی روز چهارشنبه مدعی ارائه مدارک انکارناپذیر درباره اینکه ایران به حوثی‌ها موشک داده است، سخت بود که آخرین ایستادنِ یک دیپلمات آمریکایی در سازمان برای ارائه شواهد درباره اینکه یک دولت یاغی خاورمیانه‌ای (عراق) درگیر اشاعه تسلیحات خطرناک است، را به یاد نیاورد.

همانطور که بعدا معلوم شد، سخنرانی سال ۲۰۰۳ کالین پاول، وزیر خارجه وقت آمریکا، برای تبیین منطق دولت بوش برای جنگ با عراق، بر دورغ و ادله ساختگی استوار بود. البته، ایران می‌گوید که شواهد هیلی نیز دروغ است.

سازمان ملل به اندازه آمریکا مطمئن نیست که دو موشک بالستیک میان‌بُردی که توسط حوثی‌ها به سوی عربستان شلیک شدند، ساخت ایران بودند. این درحالی است که برخی از کارشناسان معتقدند که عربستان درباره مداخله ایران در یمن اغراق می‌کند.

ادعای هیلی مبنی بر اینکه ایران بوسیله نایبان یمنی‌اش در حال نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است، ادعای بزرگی است. آنچه که ادعای هیلی درباره اینکه سلاح‌های ایران "در مناطق جنگی خاورمیانه یافت می‌شوند" را پیچیده می‌کند، این است که سلاح‌های ما (آمریکایی‌ها) و متحدان‌مان نیز در منطقه یافت می‌شوند.

در حالی که عربستان با حمایت واشینگتن، یمن را بمباران و محاصره می‌کند، عوام‌فریبی علیه ایران به خاطر حمایت از برخی گروه‌ها در یمن، مقداری منافقانه است. سلاح‌هایی که آمریکا در سوریه و عراق ر‌ها می‌کند، همچنان در دستان افراط‌گرایان است.

آنچه که سخنرانی هیلی را واقعا یادآور سخنرانی پاول می‌سازد، این است که سخنرانی پاول گام مهمی به سوی جنگ بود و سخنرانی هیلی به خوبی می‌تواند گامی به سوی جنگ باشد.

عربستان و ایران با حمایت متحدان دوران جنگ سرد، تا یک زمانی درگیر جنگ سرد خاص خودشان بودند، جنگی که برای دو طرف منافع کمی داشته و در سراسر خاورمیانه رنج عظیمی به بار آورده است. اخیرا عربستان و اسرائیل، لفاظی‌های خود علیه تهدید ایران را بیشتر کرده‌اند و اشاره می‌کنند که شاید زمان تبدیل جنگ سرد به یک جنگ گرم فرا رسیده است.

ممکن است کنفرانس هیلی به عنوان استدلالی برای مذاکره مجدد توافق هسته‌ای یا برگرداندن تحریم‌ها علیه ایران تعبیر شود. اما با درنظر گرفتن همه آنچه که در چند ماه گذشته اتفاق افتاده است، این کنفرانس، بیانگر امکان آماده شدن دولت ترامپ برای درگیری مستقیم نظامی با ایران است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، منتقد صریح برجام و تلاش‌های کلی دولت اوباما برای مصالحه با ایران بود و برای مدت طولانی، از ایجاد یک ائتلاف بین المللی جهت محروم ساختن ایران - در صورت ضرورت بوسیله زور- از ابزار‌های تولید سلاح هسته‌ای، حمایت کرده است.

راست‌گرایان اسرائیلی همچون نفتالی بنت، آشکارا درباره "تجاوز ایران" از طریق نایبانش مانند حزب الله و حضورش در سوریه شکایت می‌کنند. اکنون که داعش در عراق روبه افول گذاشته، دیپلماسی آمریکا در آنجا به سوی یک اولویت جدید در حال چرخش است: مهار نفوذ ایران.

عربستان برای کسب نفوذ در عراق، سوریه، یمن و فلسطین با ایران رقابت کرده و اخیرا به تزریق پروپاگاندای ضد ایرانی در نشریه‌های معتبری مانند نشریه آتلانتیک روی آورده است. حتی وزیر خارجه فرانسه نیز گفته، ایران در حال تلاش برای ایجاد یک "محور" نفوذ از مرزهای غربی‌اش تا دریای مدیترانه است.

همه این موارد نشان می‌دهد که گویی مجموعه‌ای از کشور‌ها در حال پایه‌ریزی یک جنگ با ایران هستند. آنچه گمان وقوع نزاع بین ایران و آمریکا را تشدید می‌کند، این است که دولت آمریکا، جلوگیری از "توسعه‌طلبی" ایران در خاورمیانه را به عنوان هدف شناسایی کرده است.

تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت اسرائیل و تاکید بر انتقال سفارت آمریکا به آنجا، به عنوان نشانه‌ای برای تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران تلقی شد.

بنابراین هشدار گروه بین المللی بحران درباره ریسک بالای درگیری میان ایران و آمریکا بر سر نزاع یمن، غافلگیرکننده نیست. هنوز کاملا معلوم نیست که چگونه دولت ترامپ جنگ‌های تمام عیار با ایران و کره شمالی را مدیریت خواهد کرد. علاوه بر این، هنوز قابل پیش‌بینی نیست که روسیه و سایر بازیگران منطقه‌ای مانند ترکیه یا بازیگران غیر دولتی در خاورمیانه چگونه نسبت به جنگ با ایران واکنش نشان خواهند داد. ما حتی نمی‌دانیم که آیا ترامپ چنین نتیجه‌ای را دنبال می‌کند یا خیر. با این حال به نظر می‌رسد که حتما او چنین چیزی را دنبال می‌کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مجید حسنی

      نه

    • mohsen poorsabagh

      و این است دستاورد دولت حسن روحانی:جنگ.

    • بدون نام

      امریکا خود مستقیماً بدنبال جنگ نیست،چون می داند جنگ برایش گران تمام می شود و هزینه در بر دارد،امریکا به دنبال منافع است ،و فروش اسلحه خود،اگر جنگ می خواست تا به حال با کره شمالی جنگ کرده بود.

    • بدون نام

      و موشک هایی که عربستان بر سر مردم بیگناه می کوبد ساخت کجاست؟آیا در سازمان ملل کسی چنین سوالی از این نماینده ی بیشعور کرده یا خیر؟

    • خاسر

      امریکا هیچوقت بطور فیزیکی باایران جنگ نمیکند در عوض اینقدرایران ازنظر اقتصادی تحت فشار قرار میدهدکه خسارات ان ازهرجنگی برای ایران بدتر وسختر باشد،

    • بدون نام

      انشاالله که بشه،یا اینوری بشه یا اونوری!!!بالاتر از سیاهی که رنگی نیست!!!!!!!!

    • کارشناس نظامی

      یک هفته هم دوام نمیاریم

      پاسخ ها

      • رامین

        از شما کارشناس نظامی این حرف بعیده

      • بدون نام

        مسئولین نانشان داخل روغن ملت ایران بدبخت م

    • بی نام

      جنگ چی کشک چی!همشون ازثروت ملت ایران میخورن .جنگ کنند که نخورند!

    • سعید

      هیچ غلطی نمیکنه

    • بدون نام

      آقای کارشناس نظامی از این نظرات آبکی ندین اگر واقعا کارشناس هستی برو تاریخ جنگ 8 ساله را
      مطالعه کن کارشناس!!!!!!؟؟؟؟؟

      پاسخ ها

      • کارشناس نظامی

        نمی فهمی
        تو آمریکا رو با عراق مقایسه میکنی
        پاش برسه آمریکا بخاطرخودش ایران که هیچه دنیا رو نابود میکنه
        اگر ماها این چیزا رو میفهمیدیم اگه تحلیل درست داشتیم وضعمون الان این نبود....

    • بدون نام

      وقتی شیپور جنگ نواخته شود فرق مرد با نامرد معلوم میشود

    • ابوالفضل

      از این ریس جمهور دیونه بعید نیست ولی جنگ را ما میبریم

    • بدون نام

      خدا نکنه جنگ بشه اما شد باید فاتحه کشور رو خوند چون امکان فاجعه صد مرتبه بدتر از هیروشیما به سرمون بیاد، هر چند از هیچ لحاظ ما قابل مقایسه با اونها نیستیم، طرف فقط ۱۳ هزار هواپیمای جنگی داره بقیه تسلیحات فوق پیشرفتش به کنار....

    • بدون نام

      کارشناس نظامی به متن زیر توجه کن تو تو جنگ
      نبودی که نظر دوغکی می دهی
      وقتی شیپور جنگ نواخته شود فرق مرد مرد
      ونا مرد را خواهی فهمید مخصوصا با آمریکا
      که داری سنگش را به سینه می زنی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج