جاباما
۶۴۷۴۶۲
۹ نظر
۵۰۰۷
۹ نظر
۵۰۰۷
پ

مقصر حذف زودهنگام ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸

تابناک در گزارشی نوشت: با حذف زودهنگام و قابل پیش بینی نماینده سینمای ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸، این پرسش پیش آمد که چه کسی مقصر حذف زودهنگام ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸ است و آیا گزینه بهتری برای معرفی به عنوان نماینده سینمای کشورمان جهت رقابت با دیگر آثار وجود نداشت؟

تابناک در گزارشی نوشت: با حذف زودهنگام و قابل پیش بینی نماینده سینمای ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸، این پرسش پیش آمد که چه کسی مقصر حذف زودهنگام ایران از گردونه اسکار ۲۰۱۸ است و آیا گزینه بهتری برای معرفی به عنوان نماینده سینمای کشورمان جهت رقابت با دیگر آثار وجود نداشت؟

آکادمی علوم و فنون سینمایی امروز از میان نمایندگان ۹۲ کشور برای رقابت در بخش اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان، نه فیلم «جسم و جان / On Body and Soul» (مجارستان)، «یک زن شگفت‌انگیز / A Fantastic Woman» (شیلی)، «توهین / The Insult» (لبنان)، «فاکسترت / Foxtrot» (رژیم اشغالگر قدس)، «بی‌عشق / Loveless» (روسیه)، «فلیسیته / Félicité» (سنگال)، «زخم / The Wound» (آفریقای جنوبی)، «مربع / The Square» (سوئد) را انتخاب و رسماً اعلام کرد.

با این ترکیب، عملاً فیلم «پایان خوش / Happy End» به کارگردانی میشاییل هانکه و به نمایندگی از اتریش، «آن‌ها ابتدا پدرم را کشتند / First They Killed My Father» به کارگردانی آنجلینا جولی و به نمایندگی از کامبوج، دو اثر مهمی بودند که انتظار می‌رفت دست کم در لیست بلند ۹ فیلم نامزد اسکار فیلم غیرانگلیسی زبان ۲۰۱۸ باشند و حذفشان به عنوان مهم‌ترین شگفتی مطرح شد.

از سوی دیگر، همان گونه که قابل پیش بینی بود، فیلم سینمایی «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار که سینمای ایران را نمایندگی می‌کرد، نیز به لیست ۹ نامزد نهایی اسکار راه نیافت و بدین شکل، شانس بسیار اندک سینمای کشورمان برای حضور در میان پنج نامزد نهایی اسکار غیرانگلیسی زبان به سادگی از دست رفت. «نفس» اغلب فاکتورهای موثر برای حضور موفق‌تر در این رویداد از جمله نمایش در یکی از سه جشنواره اصلی (کن، برلین و ونیز)، برخورداری از پخش بین المللی، اکران در اروپا یا آمریکا و... را نداشت.

در مقابل فیلم «وارونگی» سومین فیلم بلند بهنام بهزادی نیز رقیب «نفس» برای نمایندگی ایران در اسکار ۲۰۱۸ بود و می‌توانست انتخاب شود، چون هم به لحاظ مضمونی به فضای ذهنی داوران نزدیک‌تر بود و هم از منظر شناخته و دیدن شدن توسط اعضای آکادمی، شانس بیشتری داشت و شناخته‌شده تر بود؛ فیلمی که در شصت و نهمین دوره جشنواره نیز به نمایش درآمد و سابقه اکران بین المللی در سوئد را نیز داشت و موضوعش نیز برای جامعه غربی و داوران جایزه اسکار قابل فهم و بیانگر یک رویکرد جهان شمول بود.

با وجود این، هیأت انتخاب تعیین نماینده ایران برای جوایز اسکار ۲۰۱۸ با ترکیب و سیروس الوند کارگردان، مجید انتظامی آهنگساز، محمد بزرگ نیا کارگردان، کمال تبریزی کارگردان، سید جمال ساداتیان تهیه کننده، رسول صدرعاملی کارگردان، جواد طوسی منتقد، رضا کیانیان بازیگر و امیر اسفندیاری معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی تشخیص دیگری داشت و رای نهایی با هر تعدادی موافق و مخالف، به نفع فیلم «نفس» بود که حاوی بسیاری از مفاهیم بومی و قابل درک برای مردم ایران تلقی می‌شد.

همان زمان که این انتخاب صورت پذیرفت، «تابناک» این پرسش را پیش کشید: «آیا هیأت انتخاب که از چهره‌های باتجربه و پرسابقه‌ای تشکیل شده، انتظار دارد اسکار به این آثار که برخی از ایشان ارزش ملی ویژه‌ای دارند اما برای تماشاگران سایر کشورها مفاهیم مشترکی ندارند، مورد توجه اعضای آکادمی علوم و هنرهای سینمایی قرار بگیرند و نامزد جایزه اسکار شود؟» و البته نباید فراموش کرد قابل پیش بینی بود که بهترین انتخاب ایران نیز با توجه به سوابق حضور ایران، شانس کشورمان را به شدت کاهش داده بود.

همان گونه که پیش از این نیز گفته شده بود، واقعیت آن است که دومین جایزه اسکار اصغر فرهادی، باعث خواهد شد تا سال‌های متمادی جایزه اسکار به کارگردان ایرانی تعلق نگیرد و با توجه به سیاست اسکار در توزیع جوایز اسکار غیرانگلیسی زبان ـ که اصغر فرهادی یک استثنای تاریخی بود ـ میان دو جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان از یک کشور بیش از یک دهه فاصله می‌افتد. به تعبیر ساده تر حتی اگر فرهادی فیلمی قوی تر از «جدایی نادر از سیمین» می‌ساخت و به عنوان نماینده ایران برای اسکار ۲۰۱۸ معرفی می‌شد، شانس چندانی برای بردن جایزه اسکار تازه‌ای نداشت.

پنج نامزد نهایی نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار به همراه نامزدهای سایر رشته‌ها روز سوم بهمن ۱۳۹۶ (۲۳ ژانویه ۲۰۱۸) اعلام و مراسم اعطای جوایز اسکار نیز روز سیزدهم اسفند ۱۳۹۶ (چهارم مارس) برگزار خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      فیلمهای ایرانی هیچ کدوم محتوا ندارند
      از وقتی جمشید هاشمپور پیر شده یه فیام اکشن هم ندیدم
      ارزش نگاه کردن و سینما رفتن ندارند
      البته محدود فیلمهای بودن که واقعا خوب بودند
      مثلا ابد و یک روز
      و یکی دو تای دیگه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نفس هم عالی بود

      • بدون نام

        فیلم اکشن هالیوود داره حتما باید به شیوه هندی فیلم اکشن بسازند و موجبات خنده مخاطب رو فراهم کنند؟ سینمای ایران همین که بتونه فیلمهای ملودرام و کمدی و بعضا درام و ترسناک استاندارد بسازه باید کلاهش رو بیاندازه بالا

    • بدون نام

      یه مشت ارازل میرن اونجا حالا نرن چی میشه مگه وال لا مشکل مملکت ما اینه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اراذل

    • بدون نام

      نفس به فضای فکری داوران اسکار نزدیک نبود؟ بدرک! حتما باید فیلمی می فرستادیم که فضایی سیاه و الوده از ایران نشان می داد؟ کسب جایزه به قیمت حراج ابروی ایران؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نفس یک فیلم ضد جنگ بود و به همین دلیل خوب بود .البته کشدار بودنش برای مخاطب بی حوصله امروز قابل تحمل نبود

    • بدون نام

      فیلم نفس یک فیلم کش دار و خسته کننده و غیر جذاب حتی برای مخاطب ایرانی چه برسه به مخاطب خارجی

    • بدون نام

      دو بار اسکار گرفتند که یک بارش کاملا شانسی بود حالا مگه دیگه ایرانی ول میکنه؟! هر سال باید کلی در مورد کسب اسکار جدول و کاتالوگ بکشند !!! وا بدهید بابا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج