۶۴۷۹۴۹
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

پـــــــــولگرام!

بررسی شیوه‌های غیرقانونی درآمد از تلگرام

وبسایت روزنامه فرهیختگان: همه چیز از آنجا شروع شد که اپلیکیشن‌های مشابه و به اصطلاح «فیک» به بازار آمد؛ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد زمانی که آنلاین می‌شوید و متوجه می‌شوید ناخواسته در کانال‌ها یا گروه‌هایی عضو شده‌اید.

وبسایت روزنامه فرهیختگان: همه چیز از آنجا شروع شد که اپلیکیشن‌های مشابه و به اصطلاح «فیک» به بازار آمد؛ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد زمانی که آنلاین می‌شوید و متوجه می‌شوید ناخواسته در کانال‌ها یا گروه‌هایی عضو شده‌اید.

گاهی اوقات این عضو شدن اتفاقی جالب است و مطالب خوبی در اختیار مخاطب قرار می‌دهد اما در بیشتر مواقع این امر موجب اذیت و آزار می‌شود و مطالب غیرعلمی و ناشایست را ناخواسته در اختیار کاربران قرار می‌دهد. پر شدن حجم تلفن‌های همراه، استفاده از حجم اینترنت، در اختیار قرار دادن مطالبی که شاید مناسب مخاطب نباشد و مواردی از این دست از مشکلاتی است که این عضو شدن‌های غیرارادی به همراه دارد.

اگر از نسخه اصلی تلگرام استفاده کنید به هیچ عنوان با این مشکل مواجه نمی‌شوید اما اگر از نسخه‌های مشابه آن استفاده کنید افراد به راحتی می‌توانند با دسترسی داشتن به سورس‌ها و تغییر در آنها شما را در کانال‌ها و گروه‌های مختلف عضو کنند. اینکه در داخل کشور بتوانیم اپلیکیشن‌هایی مشابه یا حتی با قابلیت‌های بیشتر از اپلیکیشن‌های خارجی طراحی و به بازار ارائه دهیم، کاری نیکو و پسندیده است اما اگر نظارتی به دسترسی آنها از سوی نهادهای مربوطه انجام نشود، سبب پایمال شدن حقوق شهروندی و حریم خصوصی افراد می‌شود.

افراد سودجو از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند و بدون درنظر گرفتن حق شهروندی دیگر افراد، هزینه‌های بالایی را از این فضا کسب می‌کنند.

«سین زن ثابت، درآمد ماهی پنج میلیون تومان»، «عضو کانال شو و ماهی ۳۰۰ بگیر» و... تنها نمونه‌های کوچکی از تبلیغات فراوان در فضای مجازی است که بعد از پیگیری یکی از این تبلیغات به صحت آگهی و حقوق ماهانه مدیری که گرداننده این بازی است پی بردیم.

آنها برای کار خود دلایلی ازجمله ایجاد شغل، به کارگیری افرادی که مهارت خاصی برای ورود به بازار کار واقعی ندارند، اشتغال امن برای بانوان و... می‌آورند؛ البته که این شعارها تنها پوششی بر جرمی است که مرتکب می‌شوند.

نهادهای غیردولتی حافظ حقوق شهروندی در فضای مجازی شوند

محمدجعفر نعناکار، استاد دانشگاه و پژوهشگر رسانه در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به استفاده از اطلاعات افراد در فضای مجازی بدون اطلاع آنها اظهار کرد: «اینکه از اطلاعات افراد در فضای مجازی به عناوین مختلف بدون اجازه استفاده شود و به‌طور مثال آنها را در گروه‌ها یا کانال‌های مختلف عضو کنند از زوایای مختلف حقوقی قابلیت بررسی دارد.»

وی افزود: «این امر مصداق بارز تجاوز به حریم خصوصی افراد است و در اصل بخشی از دارایی آنها را به نفع خود استفاده می‌کنیم.»

این استاد دانشگاه با اشاره به تخلفاتی که به دنبال عضو شدن فردی بدون اجازه در کانال یا گروهی رخ می‌دهد، گفت: «استفاده از پهنای باند و حجم اینترنت مشترکان، پر کردن حافظه تلفن‌های همراه با اطلاعات فاقد ارزش علمی و بدون اجازه از نظر حقوقی جرم است و قابلیت پیگیری دارد.»

نعناکار تصریح کرد: «البته این مطلب را باید در نظر داشت که به دلیل اینکه سرورهای تلگرام داخل ایران نیست، نمی‌توان پیگیری کرد مگر آنکه فرد مورد نظر شناسایی شود.»

وی با اشاره به پیگیری قضایی این متخلفان گفت: «باید در کشور بستری ایجاد شود که بتوان علیه این افراد ادعای جرم کرد، دستور قضایی صادر کرد و از طریق پلیس بین‌الملل(اینترپل) پیگیری کرد.» این وکیل دادگستری خاطرنشان کرد: «این امر به عهده نهادهای غیردولتی یا همان سازمان‌های مردم نهاد است، این نهادها باید مجوز خود را از قوه قضائیه بگیرند تا بتوانند به اصطلاح یار دادگاه شوند.»

اپلیکیشن‌های ایرانی اگر مجبور شوند دست به فروش اطلاعات می‌زنند

محمدهادی بیات، پژوهشگر و فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به سودجویی نرم‌افزارهای مشابه تلگرام از حریم خصوصی افراد اظهار کرد: «موبوگرام و سایر نرم‌افزارهای مشابه تلگرام که از API تلگرام استفاده می‌کنند نمی‌توانند خدمات رایگان دهند و باید از طریقی کسب درآمد کنند.»

وی افزود: «تلگرام با استفاده از جمع‌آوری اطلاعات کاربران خود و فروش آن به نهادهای خاص کسب درآمد می‌کند و نرم‌افزارهای مشابه آن نمی‌توانند از این طریق کسب درآمد کنند.»

این فعال حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات با اشاره به راه‌های دیگر کسب درآمد این اپلیکیشن‌ها گفت: «یکی از راه‌های کسب درآمد برای این اپلیکیشن‌ها هدایت کاربران به کانال‌ها و گروه‌هاست؛ یعنی شخصی برای کانالش به اعضای زیادی نیاز دارد با مسئولان این اپلیکیشن‌ها ارتباط می‌گیرند و بعد از پرداخت هزینه‌ای مسئولان که به سورس‌ها هم دسترسی دارند کاربران را به کانال مورد نظر هدایت می‌کنند.»

بیات در پایان تاکید کرد: «نرم‌افزارهای ایرانی مانند بیسفون و سروش از API‌های تلگرام استفاده نمی‌کنند و حافظ اطلاعات کاربران هستند ولی بعید نیست که اگر از نظر مالی تامین نشوند آنها هم دست به فروش اطلاعات بزنند.»

نبود متولی فرهنگی در فضای مجازی سبب نقض حقوق شهروندی می‌شود

از زمانی که پای اپلیکیشن‌های موبایلی به ایران باز شده است تاکنون شوراهای مختلفی برای بررسی و نظارت بر موارد و اعمال کاربران تشکیل شده است، اما هیچ‌گاه سخنی از تشکیل «متولی فرهنگی» در فضای مجازی نشده است. تمام دغدغه مسئولان در فضای مجازی دنبال کردن فعالیت‌های سیاسی است و کمتر به مسائل اجتماعی و از همه مهم‌تر نقض حقوق شهروندی توجه می‌کنند.

حال که تبلیغات در تلگرام و سایر اپلیکیشن‌های مشابه ارزشمند شده است باید فکری به حال این فضای باز مجازی کرد.

حال که تبلیغات در تلگرام و سایر اپلیکیشن‌های مشابه ارزشمند شده است باید فکری به حال این فضای باز مجازی کرد و در حال حاضر تنها راه‌حل، استفاده نکردن از موبوگرام و سایر اپلیکیشن‌های «فیک» است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج