۶۴۸۲۶۴
۸ نظر
۵۰۰۶
۸ نظر
۵۰۰۶
پ

محكوميت مردم به خريد خودروهای غيراستاندارد!

بازار و صنعت‌خودرو طي سال‌هايي كه از عمرش مي‌گذرد، آنقدر گرفتار بي‌تدبيري و ناكارآمدي شده است كه همه مسئولان و مردم از آن ناراضي هستند و براي بار دوم دولت مانع حركت به سمت رقابتي‌كردن اين بازار شده و اكنون كار به جايي رسيده كه براي بقا و حفظ بازار انحصاري قرار است تعرفه‌هاي واردات به ۱۳۰درصد هم برسد.

روزنامه جوان: بازار و صنعت‌خودرو طي سال‌هايي كه از عمرش مي‌گذرد، آنقدر گرفتار بي‌تدبيري و ناكارآمدي شده است كه همه مسئولان و مردم از آن ناراضي هستند و براي بار دوم دولت مانع حركت به سمت رقابتي‌كردن اين بازار شده و اكنون كار به جايي رسيده كه براي بقا و حفظ بازار انحصاري قرار است تعرفه‌هاي واردات به ۱۳۰درصد هم برسد.
خودروسازاني كه به گفته رئيس قوه‌مقننه طی چند روز گذشته حتي صندلي‌هايشان غيراستاندارد هستند و كمردرد مي‌آورند و وزير صنعت، معدن‌و‌تجارت كشور معتقد است:«حمايت‌هاي دولتي موجب ناكارآمدي خودروسازان داخلي شده و اكنون با اعلام تعرفه‌هاي جديد بار ديگر بازار داخلي را با همكاري خودروساز فرانسوي به شكل شبه‌انحصاري در اختيار مي‌گيرد.»

طبق ادعاي رئيس انجمن صنفي واردكنندگان خودرو، كميسيون زيربنايي دولت، تعرفه واردات و ضوابط ثبت سفارش خودرو را تصويب كرده تا تعرفه‌هاي واردات خودرو را به نفع برخي خودروسازان خارجي كه قراردادهاي محرمانه با خودروسازان داخلي دارند، تغيير دهند، به نحوي كه خودروهايي با حجم موتور تا هزارو ۵۰۰ سي‌سي تعرفه‌شان با ۱۵درصد افزايش به ۵۵درصد خواهد رسيد و تعرفه خودروهاي هزارو ۵۰۰ تا ۲ هزار سي‌سي با ۳۵درصد اضافه تعرفه به ۷۵درصد ماليات رسيده و خودروهاي ۲ هزار تا ۲ هزار ۵۰۰ سي‌سي با ۴۰درصد افزايش، عوارض گمركي ۹۵درصدي خواهند پرداخت و تعرفه خودروهاي بين ۲هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار سي‌سي ۱۳۰درصد تعيين شده است.

به اين ترتيب مي‌توان علاوه بر نكات ذكر شده در بالا اين‌گونه نتيجه گرفت كه دولت براي واردات خودروهاي خارجي نيز كيسه‌اي گشاد به نام حمايت از توليد بي‌كيفيت داخلي دوخته است كه در اين ميان حائز نكات ديگري مي‌باشد كه مي‌توان به ترتيب زير به آن اشاره كرد:

۱- همچنان عنايت ويژه به خودروسازان فرانسوي مدنظر است، زيرا براساس آمار اعلامي سايت رنو سال ۲۰۱۶، ۱۱۳ خودرو به ايران فروخته و خوش‌بحالش شده، بديهي است هر گونه حق و حقوقي براي توليد هر دستگاه خودرو‌ی پژو با تكنولوژي و فرمت چند دهه پيش محفوظ است.
۲- با توجه به مجازشدن واردات خودرو‌ها با حجم موتور بيش از ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار سي‌سي به نوعي بازار خودرو‌هاي لوكس نيز به دست خودروهاي كره‌اي و ژاپني خواهد افتاد. محصولاتي مانند سانتافه يا سورنتو كه تاكنون با حجم موتور ۲ هزار و ۴۰۰ سي‌سي وارد مي‌شدند، داراي مدل‌هايي با حجم موتور ۳ هزار سي‌سي نيز هستند و همچنين محصولي مانند توسان كه با حجم موتور ۲ هزار و ۷۰۰ سي‌سي وارد مي‌شود، داراي موتورهاي با حجم بالاتر نيز هست. قيمت پايه خودروهايي مانند آزرا گرنجور و جنسيس نيز بيش از ۴۰هزار دلار نمي‌شود. به اين ترتيب، برخي مدل‌هاي خودرو كه حجم موتور بالايي دارند و البته قبلاً نيز وارد نمي‌شدند، داراي ارزش گمركي بالاي سقف مشخص ‌شده هستند كه وارداتشان ممنوع است.
۳- دولت اميدوار است از محل اين واردات درآمد‌هاي بيشتري را كسب كند و در حالي كه همه مسئولان و مردم از اين عملكرد خودروسازان داخلي شكايت دارند، دولت به جاي بهبود شرايط فضاي فروش و رفع شرايط ضدانحصاري بيشتر به فكر درآمدهاي خود و نجات صنايع زيان‌ده خودرويي است.

۴- در هر صورت اين نوع تصميمات اگر چه دو سر برنده دارد، يكي دولت و ديگري شركت‌هاي خودرو‌ساز اما مردم بهاي آن را از جيب پرداخت خواهند كرد، زيرا گراني‌هاي ناشي از تعرفه بلافاصله در قيمت‌هاي خودروهاي توليد داخل به بهانه‌هاي مختلف نمود دارد، آنچنان كه برخي از خودرو‌هاي خودروسازان داخلي تا ۱۸ميليون تومان نيز افزايش قيمت داشته است.
اكنون اين سؤال مطرح است كه اين نوع حمايت‌هاي بي‌تأثير در كيفيت و بهره‌وري صنايع خودرو‌سازي تا چه زماني قرار است ادامه يابد و آيا نتيجه اين نوع درآمدزايي براي خودروسازان داخلي و دولت براي مردم به غير از گراني و بي‌بهره شدن از خودرو‌هاي استاندارد چيست؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مچکریم

    • بدون نام

      میگن اگه انحصار شکسته بشه کارگران خودرو سازها بیکار میشن .اخه مگه وقتی ایرانسل اومد همراه اول ورشکست شد نه مجبور به رقابت شد تا وقتی انحصار برداشته نشه همینه که هست

    • امیرروستا

      سیاست های دولت درموردواردات خودرو وحمایت از‌‌شرکت های فرغون سازی داخلی سیاستی ظالمانه علیه مردم بیچاره ایران است

    • بدون نام

      اگر تا حالا به نفع مردم قانونی تصویب شده یکی به من خبر بده

    • بدون نام

      من نمیدونم آخه مردم خودروی خوب می خوان چیکار

    • اسد

      خدا لعنت کن باعث وبانی حمایت ازخودروی ایرانی را

    • بدون نام

      باید در ایران خودرو و سایپا روتخته کنن

    • بدون نام

      مردم اگه سوار چهارپا بشن خیلی بهتره هم پول بنزین نمیدن هم ازاین فرغون های داخلی ایمن تره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج