۶۴۸۴۷۳
۵ نظر
۶۱۸۴
۵ نظر
۶۱۸۴
پ

یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

«هیچ چیز بد یا خوب نیست. درست یا نادرست هم نیست، بلکه مناسب یا نامناسب است». اینها را محمدرضا ماندنی می گوید؛ یکی از بچه‌های خوش‌ذوق و محبوب اینستاگرام. کافی است صفحه او را دنبال نمایید تا این مسئله را درک کنید که چقدر پویا بودن فضای زندگی برایش مهم است، چراکه یکنواخت‌شدن محیط را بلای جان خانه‌ها می داند!

مجله منزل - شیرین کرمی: هیچ چیز بد یا خوب نیست. درست یا نادرست هم نیست، بلکه مناسب یا نامناسب است». اینها را محمدرضا ماندنی می گوید؛ یکی از بچه‌های خوش‌ذوق و محبوب اینستاگرام. کافی است صفحه او را دنبال نمایید تا این مسئله را درک کنید که چقدر پویا بودن فضای زندگی برایش مهم است، چراکه یکنواخت‌شدن محیط را بلای جان خانه‌ها می داند! در همین راستا مدام در حال جست‌و‌جو برای کشف ایده‌های جدید است.
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی
او اعتقاد دارد: زیبایی در جزئیات است و اینکه یک مسئله را در کلیات بررسی کنی لطف چندانی ندارد. اگر به تصاویر خانه او در صفحه‌های پیش رویتان دقت کنید متوجه خواهید‌شد که نه تنها در گفتار، بلکه در عمل هم این ذهنیت را ثابت کرده‌است. با محمدرضا ماندنی، عکاس و ایده‌پرداز از علل افسردگی خانه گرفته تا راه و رسم مبادله کالا در عصر حاضر به گفت و گو نشستیم. این شما و این هم گزارشی مفصل از یک خانه به یاد ماندنی
تور خانه گردی در یک نگاه
  • تعداد افراد ساکن: یک نفر
  • سبک خانه: تلفیقی
  • موقعیت: تهران، شهرک اکباتان
  • تعداد اتاق‌خواب: ۳ عدد
  • متراژ: ۱۷۰ متر
  • تعداد سرویس بهداشتی: ۲ عدد
  • شغل ساکن خانه: عکاس و ایده پرداز
  • ملک: شخصی
  • رنگ قالب و ویژگی برجسته طراحی: طیف‌هایی از رنگ‌های مختلف که دائم در حال تغییر است و حضور پررنگ مصالح چوبی
  • طراح: محمدرضا ماندنی
یک نیم روز در شهرک اکباتان با هنرمندی که معتقد است برای خلق زیبایی، نسخه‌ای ثابت وجود ندارد؛ محمدرضا ماندنی به شما می‌گوید چه کار کنید تا خانه‌تان دچار افسردگی نشود!
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

نور را دست‌کم نگیرید

بی‌اغراق در یک فضای آشفته که هیچ‌چیز با هم هماهنگ نیست نمی‌توانید دوستانتان را دعوت کنید، کتاب بخوانید و به کار خود بپردازید، چه برسد به اینکه بخواهید با آرامش خاطر زندگی کنید! به‌عنوان‌مثال، انتخاب نور د‌ر ظاهر کم‌اهمیت به نظر می‌رسد، اما بسیار تأثیرگذار است. ازآنجایی‌که خانه من پرده ندارد، تقریبا در تمام طول روز، روشن است. ضمن اینکه نورهای مصنوعی خانه‌ام، قابلیت تنظیم (دیمری است) نیز دارد.
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

ارزش‌آفرینی!

وقتی دنبال چیزهای عجیب‌وغریب می‌گردی و این مسئله را با دیگران در میان می‌گذاری، آن وسایل، خودشان به سراغت می‌آیند و درِ خانه‌ات را می‌زنند! قبول دارم که انتظار دیدن چنین چیزی را در خانه ندارید. این نوشته با نور نئون متعلق به رستوران یک فرد ایرانی در آمریکا بود که زمان بازگشت به ایران از او خریدم و بخش مناسبی از یک دیوار خانه را به آن اختصاص دادم.
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

اولین گزینه را خط بزن

باید اعتراف کنم که آشنایی و مجاورت با افراد حرفه‌ای در حوزه‌های مختلف، جزء خوش‌شانسی‌های من بوده! مهم‌ترین چیزی که از این افراد یاد گرفتم این است که زمانی که در حال خلق یک اثر و یا حتی تصمیم‌گیری هستید به اولین چیزی که به ذهن می‌آید اعتماد نکنید؛ چون احتمالا همان چیزی است که به ذهن بقیه هم رسیده است!
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

هر چه خوار آید، یک روز به کار آید

همه می‌پرسند این چمدان‌ها را از کجا آورده‌ای؟ اول اینکه در خانه اکثر مادربزرگ‌ها پیدا می‌شود. ضمن اینکه همه اینها را به‌یک‌باره جمع نکرده‌ام. جالب است بدانید که حتی برخی از آنها را از گوشه خیابان پیداکرده‌ام، چندتایی را از سایت دیوار خریده‌ام و تعدادی را هم هدیه گرفته‌ام.
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

خلق یک صحنه نمایش در خانه

ایده آیینه از اتاق‌های گریم آمده است. تنها تفاوتش قابلیت تنظیم نور آن است که می‌تواند کم و یا زیاد شود. در کل می‌خواستم این قاب شبیه یک صحنه نمایش باشد؛ به همین خاطر پوشش این دیوار با آجر قرمز تکمیل شد.

راه و رسم مبادله کالا در عصر حاضر!

قطعا تعویض وسایل، ایده بهتری از دور انداختن آنها است. خیلی از وسایل خانه‌ام را با دوستانم تعویض می‌کنم؛ مثلا این دو صندلی زردرنگ را از دوستم گرفته‌ام. او کافه دارد و وقتی با پیشنهاد تعویض صندلی از جانب من مواجه شد خیلی هم استقبال کرد. درنهایت، هم خانه من شکل و شمایل دیگری پیدا کرد و هم حال و هوای کافه او به نسبت قبل متفاوت شد.
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

ساز مخالف می‌زنی!

زیبایی در جزئیات است. اینکه یک مسئله را در کلیات بررسی کنی لطف چندانی ندارد. توجه به جزئیات تفاوت آدم‌ها را مشخص می‌کند. کافی است جزئیات همین ساعت روی دیوار که الآن با وسایل اطرافش هماهنگ به نظر می‌رسد تغییر کند تا دیگر مناسب این دیوار و محیط آن نباشد. فرض کنید رنگ ساعت، سفید براق و قاب فلزی دورش طلایی باشد. قطعا اعتراف می‌کنید که در چنین شرایطی چقدر با اطرافش ساز مخالف می‌زد!

تعریفی جدید از واژه هارمونی

صندلی‌های میز ناهارخوری شبیه هم نیستند. به نظرم از آن تفاوت‌های جذاب است که همه وسایل قرار نیست هماهنگ باشند. تعدادی از این صندلی‌ها را خریده‌ام، اما چندتایی را هم از خیابان پیدا و بعد تعمیرشان کرده‌ام... هماهنگ بودن، همیشه نشان‌دهنده شکیل بودن نیست؛ ضمن اینکه گاهی برخی واژه‌ها را اشتباه معنا می‌کنیم. هارمونی یعنی هماهنگی بین اجزای نامربوطی که در کنار هم، معنا و هویت پیدا می‌کنند و یک پکیج زیبا را می‌سازند.
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

مزیت استفاده از مبلمان سبک

وسایل خیلی سنگین را نمی‌توان به‌راحتی جابه‌جا کرد؛ به همین خاطر است که مبلمان سنگین برای مدت‌ها و بدون تغییر در یک فضا باقی می‌مانند. پیشنهادم به مخاطب‌های مجله منزل این است که به هر قیمتی سراغ وسایل سنگین نروند؛ چون جابه‌جا کردنش سخت می‌شود.

احتمالا در ایران کمتر Loft design دیده‌اید

یکی از سبک‌های دکوراسیون که خیلی دوستش دارم Loftdesign است. سبکی که بیشتر در شهرهای صنعتی قابلیت اجرا دارد. معمولا وسایل صنعتی، نقش و کاربرد دیگری در این سبک خانه‌ها می‌گیرد؛ مثلا قرقره صنعتی به میز تبدیل می‌شود. در این سبک دکوراسیون از فضاهایی که شبیه خانه نیست، خانه می‌سازند؛ مثلا انبار یا کارخانه قدیمی را بدون تغییر زیاد تبدیل به خانه می‌کنند. در این سبک، ساختار، سقف، لوله‌ها و... باقی می‌مانند و حتی دیوارها نیز رنگ نمی‌شود.
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

به کشف‌نشده‌ها بنگر

اگر می‌خواهی متفاوت باشی یا تصمیم بهتری بگیری، نباید قانع باشی، پس به اولین چیزی که به ذهنت می‌آید اکتفا نکن. ازاین‌پس تمرین کن که به هر اتفاق، جور دیگری هم می‌توان نگاه کرد؛ بنابراین قدم در راهی بگذار که شاید تابه‌حال کشف نشده یا کمتر به آن پرداخته‌شده است. این یک تمرین خوب ذهنی نیز هست.
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

یک جابه‌جایی‌کوچک، یک تغییر بزرگ

یکی از این سبک تغییراتی که من در خانه‌ام ایجاد کرده‌ام، جابه‌جایی اتاق‌خواب شخصی به فضای دیگری در خانه بود. این مسئله حتی در لایف استایل من هم تغییر ایجاد کرد. اتاق قبلی چون رو به آفتاب بود باعث می‌شد سریع‌تر از خواب بیدار شوم، اما فضای جدید برای فصل تابستان مناسب‌تر است و به آن شدت اتاق خوب قبلی نورگیر نیست. ضمن اینکه کوچک‌تر و صمیمی‌تر هم هست.

یک تاب، یک خیال و هزاران ایده

تخت خواب( ننو) با دو قلاب محکم و توسط طناب‌هایی ضخیم به دیوار متصل شده است. این ننو هدیه دوستم است. آن را رو به پنجره و فضای سبز گذاشته‌ام. زمانی که می‌خواهم فکر یا ایده‌پردازی کنم روی آن می‌نشینم. کمپانی تولیدکننده آن هم ایکیا است.
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

یکنواخت شدن، بلای جان خانه‌ها است

در ابتدا ما خانه را دکور می‌کنیم، اما در مرحله بعد این انرژی‌خانه است که بر انتخاب‌های ما غالب می‌شود. به این معنا که اگر فضایی را برای دور هم جمع شدن، ناهار خوردن، خوابیدن و... طراحی کرده‌ایم، اغلب بعد از مدتی، شرطی می‌شویم. آن‌وقت است که همه‌چیز روتین می‌شود. همین‌جا است که انرژی خانه بر ما غلبه می‌کند، پس چه‌بهتر که هرچند وقت یک‌بار، تنوع ایجاد کنیم تا آن‌قدر به یکنواخت بودن هر چیزی دل نبندیم و عادت نکنیم. شاید یکی از رموز خلاق بودن همین باشد.
یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی

خودت لحظه‌های آینده‌ات را بساز

به نظرم یک طراح داخلی باهوش یا فرد خوش‌ذوقی که خودش خانه‌اش را طراحی می‌کند، از همان ابتدای ورود به محیط، باید آینده فضا را در ذهنش تصویرسازی نماید؛ چون اتفاقات آینده‌اش را با انتخاب‌های حالا رقم خواهد زد. او همین حالا باید فضایی که قرار است دوستانش در آن دور هم جمع شوند، جایی که می‌توان فیلم دید، کتاب خواند یا غذا خورد را تصویرسازی کند. بهتر است بگویم باید ساختن حس و حال لحظه‌هایی که قرار است در آینده رخ دهد را از قبل ببیند.

برای تهیه مجله منزل می توانید به صورت حضوری از کیوسک های روزنامه فروشی سراسر کشور و برای خرید نسخه الکترونیک از وب سایت taaghche.ir اقدام نمائید.

ضمنا برای اشتراک نسخه چاپی مجله منزل روی تصویر زیر کلیک کنید:

یک گالری ایده در خانه محمدرضا ماندنی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ریحانه

      اتاق خوابش قشنگ بود .خونه مجردی بود دیگه بیشتر شبیه گالری بود

    • فهیمه

      خیلی با ذوق و خوش سلیقه طراحی شده بود. ولی با نظر ریحانه موافقم، یه خونه مجردی شبیه گالری.
      توی این دنیای شلوغ به نظر من طراحی خونه باید جوری باشه که از همه وسیله ها استفاده بشه و همه چیز به راحتی در دسترس باشه.
      مثلا اون تلفن های رنگی روی میز هیچ استفاده ای ندارن و فقط دکوریند. یا اون چمدان ها، اگر هم کاربردی داسته باشن، استفاده ازشون فکر کنم زمان بر باشه...

    • بدون نام

      اصلا قشنگ نبود. فضای به این بزرگی رو میشه خیلی هنرمندانه تر دیزاین کرد. متفاوت بود اما اصلا زیبا نبود.

    • بدون نام

      اتفاقا بنظر من یه طراحی زیبا و خاص و متفاوتی انجام داده الان همه خونها شده کرم قهوه ای و پر از لوازم خونه بنظرم یه طراحی خلوت و ارامش بخشیه
      افرین بهشون خیلی هنرمندانه بود.

    • سارا

      حیف خونه به این بزرگی و باحالی!
      خیلی شلوغ بود در عین حال انگار خالی بود و هیچ چیز بدرد بخوری توش نبود!
      این خونه هم خوش نقشه اس هم نور گیر کلی چیدمان قشنگ میشه روش پیاده کرد ولی ببین دست کی افتاده!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج