جاباما
۶۴۸۵۵۷
۴ نظر
۵۶۷۶
۴ نظر
۵۶۷۶
پ

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

از جمله وسایل نقلیه مهمی که در مناطق جنگی برای موارد مختلفی کاربرد دارند، خودروهای جنگی هستند. در این مقاله فهرستی از بهترین ماشین های جنگی ایران و جهان را نام می‌بریم و به بررسی هرکدام از این خودروهای نظامی می‌پردازیم.

وب سایت تکراتو : از جمله وسایل نقلیه مهمی که در مناطق جنگی برای موارد مختلفی کاربرد دارند، خودروهای جنگی هستند. در این مقاله فهرستی از بهترین ماشین های جنگی ایران و جهان را نام می‌بریم و به بررسی هرکدام از این خودروهای نظامی می‌پردازیم.

این خودروهای جنگی و زرهی پیاده نظام، جزء وسایل نقلیه‌ای بودند که نیروها و همچنین تجهیزات مهم نظامی را به مراکز و مناطق جنگی می‌بردند و به آنها برای پیروزی در جنگ کمک می‌کردند.
لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا
هر کدام از خودروهای نظامی، ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود را دارند. در اینجا سعی داریم بهترین ماشین های جنگی موجود در دنیا را بررسی کنیم. با ما همراه باشید!
۱. نفربر زره پوش M 113

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

یک نفربر زرهی در تمامی جنگ‌ها مورد نیاز است. پس از جنگ جهانی دوم بود که این نیاز شدیدتر از همیشه احساس شد. در این شرایط، نیاز به خودرویی بود که بتواند در تمام زمین‌ها، ترکیبی از سرعت و قابلیت حرکت را ارائه دهد. این ماشین نظامی در اوایل دهه ۱۹۶۰ تولید گردید. M 113 قابلیت حمل ۱۰ نفر را دارد و سرعت آن به ۴۰ مایل در ساعت می‌رسد، همچنین با داشتن شعاع عمل ۳۰۰ مایل، حقیقتا یک برنده است!

از این مدل خودرو تعداد ۸۰ هزار دستگاه به تولید رسید و به حدود ۵۰ کشور نیز صادر شد. نفربر زره‌پوش M 113 دارای قابلیت حمل به صورت محموله هوایی بود و یک خودروی آبی خاکی نیز محسوب می‌شد. از این خودروی جنگی در جنگ ویتنام خاورمیانه و عراق استفاده‌های بسیاری شد. M 113 علاوه بر اینکه نقش حمل خدمه را داشت، حامل خمپاره انداز، خودروی فرماندهی، ضد هوایی و شعله افکن نیز به حساب می‌آمد و همین موارد باعث شد تا به یکی از بهترین خودروهای جنگی جهان تبدیل شود. M 113 نیز هم‌اکنون خودرویی قدرتمند است.
۲. خودروی جنگی M-2 BRADLEY

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

خودروهای جنگی تولید شده اولیه معایبی داشتند که رفته رفته معایب آنها برطرف شد. زره نازک و قدرت شلیک پایین باعث شد تا در اواخر دهه ۱۹۶۰ راهکارهایی جهت اصلاح خودروهای جنگی پیاده نظام در نظر گرفته شود.

در طرح ارائه شده هدف فقط ساخت خودرویی نبود که افراد را به منطقه جنگی برساند و سپس آنها برای جنگیدن پیاده شوند، بلکه این طرح ارائه شده که IFV نام داشت به گونه‌ای بود که نیروها در داخل خودرو می توانستند با سلاح خود با دشمن بجنگند و به وسیله زره خودرو حفاظت شوند.

M-2BRADLEY از طرح های شوروی و آلمان اقتباس شده بود و در سال ۱۹۸۱ تولید شد. این خودرو به علت دارا بودن زره فاصله دار و لایه لایه در قسمت بالای بدنه آلومینیومی خود، نسبت به M-113، مسافران خود را بیشتر حفاظت می‌کند.

ماشین نظامی M-2BRADLEY همچنین دارای توپ ۲۵ میلیمتری است و از قدرت شلیک بالایی برخوردار است و می تواند گلوله‌های اورانیوم تهی شده را نیز شلیک کند. این خودرو یکی از بهترین ماشین های جنگی دنیا محسوب می‌شود که توانست بسیاری از خودروهای زرهی عراق را در عملیات طوفان صحرا نابود کند.
۳. MCV-80 WARRIOR

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

خودروی MCV-80، یک نفربر زرهی انگلیسی است و توانست مانند Bradley آمریکایی، تغییراتی را در طراحی خودروهای زرهی نفربر ایجاد کند. این خودرو از جمله خودروهای جنگی پیاده نظامی است که می‌تواند پشتیبانی آتش را فراهم آورند و با خودروهای دشمن نیز درگیر شوند.

Warrior در جنگ‌های مختلف بارها توانایی‌های خود را ثابت کرده است. مخصوصا در زمان‌هایی که در درگیری‌های شدید گرفتار می‌شد، راننده قادر بود تا خودرو را از مسیرهای خطرناک بیرون آورد و زندگی نیروهای خود را نجات دهد. این خودرو توانست تا نشان پیروزی یعنی بزرگ ترین افتخار نظامی انگلستان را دریافت کند.

Warrior دارای شعاع عمل ۴۱۰ مایل است و همچنین سرعت آن نیز ۴۷ مایل بر ساعت است. این خودروی جنگی می‌تواند مخازن، تجهیزات و توپ ۷.۶۲ میلی متری خود را به مدت ۴۸ ساعت با خود حمل کند. تمامی این ویژگی‌ها باعث شده تا زره پوش انگلیسی MCV-80 WARRIOR یکی از بهترین خودروهای تهاجمی-نظامی دنیا لقب گیرد.
۴. خودروی STRYKER

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

ماشین جنگی Stryker، اولین نسل جدید خودروهای نظامی به شمار می‌آید که در سال ۱۹۸۰ توسط ارتش ایالات متحده معرفی شد. این خودرو بسیار توانا است؛ هم می‌تواند به عنوان یک نفربر پیاده نظام استفاده شود و هم به صورت سیستم متحرک توپ با لوله ۱۰۵ میلی متری مورد استفاده قرار گیرد.

حداکثر سرعت این ماشین جنگی ۶۲ مایل است و قابلیت حمل ۹ نفر نیرو و خدمه را نیز داراست. این ماشین توانایی حرکت در همه نوع زمینی را دارد و می‌تواند قابلیت حمل و نقل را نیز با سرعت بسیار بالایی فراهم کند. این خودرو همچنین قابلیت حمل هوایی به وسیله C-130 Hercule را دارد و قادر است تا بسیار سریع تر از تانک سنگین Abrams خود را به مناطق جنگی برساند.

از این خودروی جنگی با قابلیت بالا، استفاده‌های بسیاری شده و تاکنون چیزی بیش از ۲۴۰۰ دستگاه از آن تولید شده است.
۵. ماشین زره‌پوش جنگی SD KFZ 251

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

در دهه ۱۹۳۰ که آلمان نازی، توسعه نظریه حمله رعدآسای خود را آغاز کرد، مشخص بود که برای نیروهای پیاده نظام و توپخانه‌ای خود، به نوع جدیدی از خودروهای جنگی نیاز دارد. در ادامه یکی از بهترین ماشین های جنگی دنیا در زمان خود، که نیمه شنی بود، طراحی شد.

نام این خودروی جنگی نفربر زرهی، Sd.Kfz.251 در نظر گرفته شد و برای اولین بار در سال ۱۹۳۸ معرفی گردید. این خودرو در جنگ لهستان توانست تا ارزش‌های خود را ثابت کند و نشان دهد که می‌تواند یکی از برترین خودروهای نظامی زرهی آلمانی باشد.

این خودرو در ابتدا یک جنگنده نیمه شنی بود و به عنوان حامل زرهی خدمه و یا خودروی یدک کش توپخانه استفاده می‌شد اما بعدها به عنوان خودروی ضد تانک، ضد هوایی، آمبولانس، خودروی فرماندهی و حتی راکت انداز استفاده شد.

توانایی بالای این خودرو به دلیل سیستم منحصر به فرد و پیچیده track شنی آن است. این خودرو به دلیل قدرت کم چرخ‌های جلوی آن، در مقایسه با خودروهای مشابه آمریکایی از قابلیت مانورپذیری پایینی برخوردار است.

از این خودرو در همه جنگ‌های مهم ارتش آلمان در طی سال‌های جنگ جهانی دوم استفاده شد. همچنین تا ده سال پس از جنگ نیز به وسیله ارتش چک و اسلواکی مورد استفاده قرار گرفت.
۶. خودروی جنگی پیاده نظام BMP-1

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

از جنگ جهانی دوم به بعد که نفربر زرهی توانست تا قابلیت‌های خود را اثبات کند، خودروهای چرخدار و شنی در تمام ارتش‌های جهان به خدمت گرفته شدند. در این میان ارتش شوروی، اولین ارتشی بود که به سمت این ایده گام برداشت.

نیروهای پیاده نظام به جای اینکه از خودرو پیاده شوند و بدون حفاظت بجنگند، از داخل نفربر با دشمن درگیر می‌شدند و نیازی به پیاده شدن از این خودروی جنگی هم نبود. این خودروی نظامی اولین بار در سال ۱۹۶۷ در نمایشی باشکوه مشاهده شد.

Bronevaya Maschina Piekota یا همان BMP-1 به دریچه‌هایی جهت شلیک مجهز بود و لازم نبود افراد برای مبارزه به بیرون از آن بروند. این ماشین جنگی همچنین توپ ۷۳ میلی متری را دارا بود که بر روی برجک تانک نصب شده بود. این خودرو قابلیت شلیک موشک‌های مجهز به باله HEAT را نیز داشت.

BMP همچنین جنگنده‌ای آبی خاکی است و با وجود تمام ویژگی‌ها و مزایا، معایبی نیز دارد. زره این خودرو نازک است و همچنین low silhouette آن باعث شده تا جا برای خدمه و مسافران بسیار محدود باشد. اما باز هم با وجود این مشکلات، بسیاری از ارتش‌های جهان از آن استفاده می‌کنند. BMP-2 مدل بعدی این خودرو است که از آن تعداد بسیار زیادی تولید شد و در جنگ عراق و افغانستان نیز مورد استفاده قرار گرفت.
۷. خودروی زرهی همگانی BREN GUN

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

این خودروی زرهی انگلیسی یکی از بهترین ماشین های جنگی دنیا محسوب می‌شود و در مقایسه با تمام خودروهای جنگی که در جنگ جهانی دوم استفاده شدند، بیشترین کاربرد را داشته است. این خودرو قادر بود تا چیزی حدود چهارده نیرو را در خود جای دهد و همچنین حامل مسلسل، پرتاب شعله، سکوی خمپاره انداز و کشنده توپ نیز باشد.

این خودرو همچنین دارای توپ ضد تانک ۶ پوندی است و قابلیت حمل هوایی را نیز دارد. از دیگر قابلیت‌های مهم این خودرو می‌توان به این مورد اشاره کرد که تاکنون در همه مبارزات جنگ جهانی دوم مورد استفاده قرار گرفته است.

بسیاری از این خودروهای زرهی توسط آلمانی‌ها تسخیر شدند. آنها از این خودروها برای حمل توپ ضد تانک ۳۷ میلی متری استفاده کردند و اسم آن را Panzwrjaeger Bren گذاشتند. Bren را می‌توان تنها خودروی جنگی دانست که در طول سال‌های بسیار به وسیله سربازان تمام کشورها استفاده شده است. در آخر باید گفت که از این خودروی قدرتمند جنگی، بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه تولید شده است.
۸. خودروی نیمه شنی M-3

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

ارتش ایالات متحده تصمیم گرفت تا تولید خودروی نیمه شنی را آغاز کند. این خودرو که از طراحی فرانسوی برخوردار بود و M-3 نام داشت و در سال ۱۹۴۱ تولید شد. هر گردان پیاده نظام، به طور متوسط ۶۲ دستگاه از آن را استفاده می‌کرد.

وقتی که جنگ جهانی دوم به پایان رسید حدود ۴۰ هزار دستگاه خودروی نیمه شنی M-3 به تولید رسید که شکل‌ها و مدل‌های مختلفی داشتند و حامل خدمه، کشنده توپخانه و خودروی مخابراتی نیز بودند. این جنگنده نسبت به جنگنده آلمانی Sd.Kfz.251 از قابلیت مانورپذیری آسان‌تر و بهتری برخوردار بود، علت این امر حضور گیربکس آن در محور جلویی خودرو بود. البته این خودرو با وجود تمام ویژگی‌های مهمش معایبی نیز داشت.

یکی از معایب خودروی M-3 این بود که نمی‌توانست در هر نوع زمینی حرکت کند و بنابراین نمی‌توانست نقشی موثر در حمل نیرو داشته باشد. خودروی M-3 در طی سال‌های جنگ جهانی دوم و همچنین سال‌های پس از آن در بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار گرفت. تولید این خودرو در سال ۱۹۴۵ متوقف شد اما با این وجود باز هم در جنگ دهه ۱۹۸۰ به وسیله نیروی دفاع اسراییل مورد استفاده قرار گرفت.
۹. LVT MK - 4

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

LVTها خودروهای زرهی آبی-خاکی نیز نامیده می‌شوند و در دسته بهترین ماشین های جنگی دنیا قرار دارند. خودروی LVT MK - 4 از جمله خودروهای بسیار لازم در طی جنگ بلند و خونین اقیانوس آرام به شمار می‌آمد.

این خودرو که به نوعی خودرویی ابتکاری و به یک درب عقب مجهز بود، در سال ۱۹۴۴ معرفی گردید؛ علت وجود این درب در عقب آن، این بود که از این طریق توپ یا جیپ تخلیه گردد. این درب توانسته تا زندگی هزاران تکاور دریایی را نجات دهد.

خودروی جنگی LVT MK-4 به هویتزر ۷۵ میلی متری و قدرتمندی مجهز بود و می‌توانست برای حفاظت از ۳۰ نیروی خود که از خودرو پیاده می‌شوند، شلیک آتش بازی انجام دهد. از ویژگی‌های مهم LVT می‌توان به قابلیت عبور آن از هر محیطی اشاره نمود.

در این خودروی نظامی به جای چرخ از شنی استفاده شده است و همین عامل به آن قدرت می‌دهد تا بتواند به راحتی از آب، شن، جنگل‌های گل آلود و حتی جاده‌های صعب العبور و یا زمین‌های چمن عبور نماید. نیروهای انگلیسی در جنگ اروپا از این خودرو در رودخانه‌هایی چون راین استفاده کرده‌اند.
۱۰. خودروی HUMVEE

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

خودروی چرخدار و چند منظوره Humvee که دارای قابلیت حرکت بالاست، برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ ارائه شد. شرکت سازنده این خودروی جنگی توانست تا چیزی حدود ۶۰ هزار دستگاه از این خودرو بسازد و آن را به بیش از ۳۶ کشور نیز بفروشد.

این خودرو دارای مرکز ثقل پایین و شاسی محکم است و همین باعث شده تا Humvee به خودرویی بسیار قابل اعتماد در بین تعداد زیادی از این خودروهای جنگی تبدیل شود.

از جمله خصوصیات مهم این خودرو که باعث شده تا به یکی از بهترین ماشین های جنگی دنیا تبدیل شود می‌توان به زره، استفاده از آن در عملیات‌های ویژه، از سکوی پرتاب موشک تا خودرویی با تفنگ بدون عقب نشینی، اشاره کرد.

همچنین این خودرو قابلیت حمل هشت نیرو و خدمه، سرعت بالای بیش از ۶۵ مایل بر ساعت و مسلسل کالیبر ۵۰ دارد. این خودروی جنگی قابلیت حرکت در انواع زمین‌ها را نیز دارد. البته به گفته عده‌ای Humvee خودرویی آسیب‌پذیر است و همین موضوع باعث شده تا انتقاداتی به آن وارد گردد.
بهترین ماشین های جنگی ایران

ایران نیز نمونه‌هایی از بهترین ماشین های جنگی و خودروهایی تهاجمی را در اختیار دارد که در نبردهای زمینی از آنها بهره می‌برد. در ادامه به بررسی تعدادی از برترین ماشین جنگی ایران می‌پردازیم.

۱. خودروی جنگی سفیر

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

خودروی جنگی سفیر یک جیپ ۱.۴ تنی است و از خودروهای تاکتیکی نیروی زمینی کشورمان محسوب می‌شود. جعبه دنده این خودرو از نوع مکانیکی سینکرونیزه است و در دو نوع فرمان هیدرولیکی و معمولی موجود است. این خودرو قابلیت حمل انواع تسلیحات و موشک‌های ضدتانک مانند طوفان و توسن را دارد.
۲. خودروی جنگی سمندر

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

این خودرو پیش از این فقط در اختیار ارتش‌های آمریکا، انگلیس و یونان بود و اکنون یکی از بهترین ماشین های جنگی ایران است.

ترکیب این خودرو با تیربار پرقدرت اخگر برای هر ارتشی لازم است. در این خودرو قابلیت نصب سلاح‌های سبک و متوسط و موشک‌انداز وجود دارد. لازم به ذکر است که این ماشین جنگی معمولا توسط واحدهای ویژه استفاده می‌شود.
۳. خودروی جنگی فرماندهی ارس

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

این خودروی تاکتیکی فرماندهی ارس، ۳.۴ تن وزن دارد و توان آن حدود ۱۳۳ اسب بخار است. این خودرو با داشتن دو کابین یکپارچه، به عنوان خودروی حامل فرماندهان،‌ خودرویی هجومی و خودروی پشت خاکریز قابل استفاده است و می‌تواند از تمام مناطق عملیاتی صعب‌العبور و شهری عبور کند.
۴. خودروی جنگی سپهر

لیستی از بهترین خودرو‌های نظامی ایران و دنیا

خودرو تاکتیکی ۴.۳ تنی سپهر یکی از بهترین ماشین های جنگی ایران است. سپهر، ماشینی نظامی است که براساس نیاز نیروهای مسلح طراحی و به تولید انبوه رسیده است. از قابلیت‌های این خودرو می‌توان به قدرت حمل ۱۰ نیروی نظامی با تجهیزات کامل و حمل ۵.۱ تن بار و تجهیزات اشاره نمود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • میرزا غلامحسینخان قاجار

      خودروی تمام ایرانی که فکر نمیکنم دراین لیست وجود داشت .

    • اسد

      نظر ثبت نمی شود

    • علی ناظری

      اینا خودرو ایرانی نیستن ک جیپ و هامر های امریکا رد چراغش رو عوض کردن

    • اشکان

      فقط سمندر از رو دس انداز رد شه اسکلتش میاد پایین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج