جاباما
۶۴۹۴۰۵
۱۷ نظر
۵۰۰۳
۱۷ نظر
۵۰۰۳
پ

خودرو ارزان نمی‌شود

ثبت و سفارش خودرو که در ٥ ماه گذشته متوقف بوده براساس اعلام مجتبی خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه تجارت تا پایان این هفته تعیین تکلیف می‌شود. آن‌گونه که گفته می‌شود وزارت صنعت قصد دارد تعرفه واردات خودرو را تا ١٥٠‌درصد افزایش دهد.

روزنامه شهروند: ثبت و سفارش خودرو که در ٥ ماه گذشته متوقف بوده براساس اعلام مجتبی خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه تجارت تا پایان این هفته تعیین تکلیف می‌شود. آن‌گونه که گفته می‌شود وزارت صنعت قصد دارد تعرفه واردات خودرو را تا ١٥٠‌درصد افزایش دهد.
تغییری که به گفته کارشناسان صنعت خودرو می‌تواند نابسامانی ایجاد شده در بازار را چندین برابر افزایش دهد. هرچند که وزارت صنعت خبر افزایش تعرفه واردات را نه تأیید و نه تکذیب کرده، اما شنیده‌ها حاکی از آن است که متولی تولید و تجارت و البته بازار خودرو کشور قصد دارد بازگشایی سامانه ثبت وسفارش را منوط به افزایش تعرفه کند. فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در این باره می‌گوید: درحال حاضر ایران در فهرست کشورهایی با بیشترین رقم تعرفه‌ای قرار دارد. در شرایطی که تعرفه قبلی مورد انتقاد است نمی‌توان دوباره حرف از افزایش تعرفه زد.
او با اشاره به نبود فضای رقابتی در اقتصاد ایران، جهش قیمت خودرو در ماه‌های گذشته را مورد توجه قرار داد و افزود: افزایش تعرفه واردات به معنی رشد چند برابری قیمت‌ها و تشدید نابسامانی ایجاد شده در بازار خودروست حتی اگر دولت تصمیمی به افزایش تعرفه واردات نگیرد قیمت‌ها دیگر به گذشته برنمی‌گردد.
نمی‌توان دیوارهای تعرفه‌ای را هر روز بلند‌تر کرد
هرچند که بسیاری افزایش تعرفه واردات را در راستای تداوم انحصار ایجاد شده در بازار خودرو می‌دانند، اما فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: در افزایش تعرفه بیش از این‌که حمایت از تولید داخل باشد، بحث‌های مربوط به مدیریت کلان اقتصاد و بالانس ارزی دنبال می‌شود. البته او این نکته را هم تأکید کرد که نمی‌توان به بهانه حمایت از تولید دیوارهای تعرفه‌ای را هر روز بلند‌ترکرد و انگیزه هرگونه رقابت و تلاش برای افزایش کیفیت و ارایه محصولات جدید را از بین برد.
او که نرخ پایین ارز را یک سیاست ضد صادراتی می‌داند، ادامه داد: با تعرفه بالا صادرات تقویت نمی‌شود، اگر به دنبال حفظ کارخانه‌های موجود و کنترل نرخ ارز هستیم باید انگیزه توسعه را در کشور بالا ببریم. کاهش خروج ارز از طریق ایجاد محدودیت در واردات یک راه بالانس ارزی است. راه دیگر که اتفاقا قابل اتکا هم هست افزایش ورود ارز و منابع ارزی از محل رشد صادرات است. این کارشناس صنعت خودرو تأکید کرد: نگاه به صادرات و تلاش برای افزایش آن تنها راه رشد است. دیوارهای تعرفه‌ای در طولانی مدت نه‌تنها رشد اقتصادی به همراه نخواهد داشت بلکه منجر به عقب‌ماندگی هم می‌شود.
تولید منهای صادرات
براساس اعلام گمرک کل درآمد حاصل از صادرات خودرو ایران به کشورهای همسایه در‌ سال ٩٥ حدود ٣٦,٦‌میلیون دلاربوده است رقمی که زاوه آن را در قیاس با بازار خودرو ایران صفر می‌داند. او معتقد است این آمارها نشان می‌دهد که ما محصولی تولید نمی‌کنیم که در حد بازارهای جهانی باشد. شاید پایین آوردن تعرفه واردات و ایجاد یک فضای رقابتی به تعطیلی ٢ یا ٣ کارخانه خودروسازی منجر شود اما قطعا این صنعت را نابود نمی‌کند.
سکوت عجیب نهادهای کنترل قیمت

هرچند که براساس آنچه گفته شده کمتر از ٢٤ ساعت به زمان اعلام رویه جدید تجاری خودرو باقی مانده، اما آنچه جای سوال دارد، سکوت عجیب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و البته شورای رقابت است که در ماه‌های گذشته هیچ واکنشی نسبت به تغییرات ایجاد شده در بازار نشان نداده‌اند. گویا افزایش ١٠ تا ١٠٠‌میلیون تومانی قیمت‌ها در اقتصاد ما امری معمول بوده و نیازی به رسیدگی از سوی ارگان ذیربط ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امیر

      مگه چی تو این مملکت ارزان شده اینم ارزان بشه‌.هرروزافزایش قیمت داریم.هرروز

    • بدون نام

      مافیا یعنی همین

    • بدون نام

      خدا لعنت کند این ظالمین خود رو ساز را از یک طرف با تبانی با مسئولین ذیربط تعرفه واردات خودرو هر روز به بهانه های واهی از جمله حمایت از تولید داخل و مصرف کالای داخلی مردم را از طریق افزایش قیمت خودروهای خارجی که مطابق با استانداردهای بروز جهان است محروم و با اجبار مردم را به خرید خودروهای بی کیفیت داخلی وادار و از طرف دیگر با تبانی با موسسه استاندارد داخلی نسبت تائید خودروهای تولید داخل اقدام و با در دست گرفتن بازار هر طور که دلشان بخواهد آنان را بفروس میرسلند

    • بدون نام

      جوک میگی .مگه تو این مملکت چیزی هم ارزون میشه .مگه داریم

    • بدون نام

      نذاريد خودرو ارزان شود اه مردم خشک سالی زلزله کرانی زمين تان می زند

    • بدون نام

      بیچاره‌ملت‌

    • بدون نام

      مگه یارو مغز خر خورده می ره هواپیمای شخصی میخره یه مشت هالو شننبه لیله نشستن چه تصمیماتی میگیرن واسه مردم !!!!!

    • بدون نام

      لعنت به این بی تدبیرها

    • بدون نام

      بابا از بیکاری عجب حرفهایی پخش میکنید.حسابی خندیدم.مگه برای اولین‌بار چی ارزون شده که این دومیش باشه؟؟؟؟

    • علی

      اولا خودرو نه فرعون بعدش هم ارزون نشه گرون هم بشه چون دیگه همه فرغون دارن

    • بدون نام

      خدا لعنت کنه...

    • بدون نام

      اف بر سر مدیران خودرو ساز با این مدیریت افتضاح ، خیلی کودن تشریف دارند

    • بهنام

      لعنت به شماها که این خودرو هارو میسازید
      یه 206 دارم داشتم میرفتم سرکار یه دفعه رادیات بخاری ترکید کل شیشه ها بخار شد اصلا جلومو ندیدم از یه طرفم پام میسوخت رفتم کوبیدم به یه ماشین دیگه یعنی خدا بهمون رحم کرد لعنت به ایران خودرو

    • بدون نام

      چی ارزان شد،که خودرو دومی آن باشد.یاد ارزانی های قدیم بخیر.

    • محمد

      به درک .

    • متین

      تو این بلد اسلامی قیمتها ثانیه ای زیاد میشه

    • علی آماج

      شما ای مسئولین کشور مگر ایرانی چی شه که نتونه یک ماشین خوب سوار بشه .بخدا الان سه سال کمی پول جمع میکنم یک ماشین خوب بخرم من کارمند ۳۰ کار کردم منم دوست یک شاسی بلند خوب سوار شوم تا پول جور میشه قیمت میره بالا. شما را بخدا کاری کنید ایرانیها ماشین خوب سوار شوند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج