جاباما
۶۴۹۴۴۸
۱ نظر
۵۰۱۶
۱ نظر
۵۰۱۶
پ

کسب‌ و کار از نوع «شب یلدا»

بررسی‌ها نشان می‌دهد که سفره شب‌یلدا برای یک خانواده ۴ نفره که شامل هندوانه، انار، آجیل، میوه و شیرینی به طور متوسط ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

خبرآنلاین: بررسی‌ها نشان می‌دهد که سفره شب‌یلدا برای یک خانواده ۴ نفره که شامل هندوانه، انار، آجیل، میوه و شیرینی به طور متوسط ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان تمام می‌شود.

با نزدیک شدن به آخرین روز پاییز و بلندترین شب سال، بازار شب‌یلدا و در کنار آن، تزیین سفره شب‌یلدا رونق می‌گیرد. در سال‌های اخیر سفره شب‌یلدا، فرصتی برای کسب‌وکار عده‌ای شده است؛ تا جایی که حتی کلاس‌های تزیین سفره نیز برگزار می‌شود. در این کلاس‌ها، چیز کیک انار، تارت انار، کیک خرمالو، مرغ ناردونى،‌ کوکى انار و هندوانه با آیسینگ و چند مدل چیدمان میوه آموزش داده می‌شود. این کلاس‌ها بین ۳ تا ۵ روز بوده و از ۳۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد.

از طرف دیگر افرادی هستند که سفره‌های شب‌یلدا را با قیمت‌های ۳۰۰ هزار تومان الی یک میلیون تومان، با حضور در محلی که مراسم یلدا برگذار می‌شود حضور پیدا کرده و تزیین می‌کنند.

برخی از افراد نیز، انواع میوه را با قیمت جداگانه حکاکی و تزیین می‌کنند. به طور مثال، با دست به روی تمام میوه‌ها، تزیین آجیل و پشمک حکاکی می‌کنند و برای تزیین سفره شب‌یلدا، آن‌ها را برای فروش می‌گذارند. قیمت هر هندوانه و کدو حک شده، هر کدام ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان و میوه‌های کوچک‌تر دانه‌ای حدود ۳ تا ۵ هزار تومان است.

این در شرایطی است که در حال حاضر در کنار مراکز فروش، به صورت آنلاین نیز کالاهای مورد نیاز سفره شب‌یلدا نیز به فروش می‌رسد. برای مثال، در سینی‌های شب‌یلدا شمع، صابون و وسایل دیگر نیز دیده می‌شود. قیمت سینی‌های مخصوص شب‌یلدا از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و حتی به یک میلیون تومان نیز می‌رسد.

در این میان، آرایشگاه‌ها نیز وارد تم «یلدایی» شده‌اند. تبلیغات آرایشگاه‌ها چه زنانه و چه مردانه با اشاره به شب‌یلدا، تخفیف‌های ویژه ارائه می‌دهند و مدل مو، ناخن و آرایش‌های یلدایی انجام می‌دهند.

کسب‌ و کار از نوع «شب یلدا»

سفره سنتی شب‌یلدا

هم‌اکنون بازار آجیل، میوه، شیرینی و شکلات در آستانه شب‌یلدا داغ شده و جنب و جوش خاصی پیدا کرده است؛ در حالی که به گفته برخی از فروشندگان، تقاضای مشتریان نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده، اما بازار این محصولات نسبت به دیگر ایام و مقاطع سال از رونق بیشتری برخوردار است. با نزدیک شدن به شب‌یلدا، در کنار میوه‌هایی همچون هندوانه و انار، تقاضا برای انواع آجیل و تنقلات نیز افزایش پیدا می‌کند.

باید در نظر داشت که در آستانه شب‌یلدا تقاضا مردم برای آجیل، میوه و شیرینی به طور کلی افزایش پیدا می‌کند. به همین ترتیب قیمت‌ها در همین راستا کمی افزایش دارد. پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران به نقل از رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار تهران، مصطفی احمدی اعلام کرده است: «کمبود آجیل نداریم، اما به‌دلیل بالا رفتن نرخ ارز، شاهد افزایش ۲۵ درصدی قیمت آجیل و خشکبار به ‌ویژه پسته هستیم.»

از سوی دیگر، یکی از اقلامی که از دیرباز در شب‌یلدا در هر خانه‌ای دیده می‌شود، هندوانه و انار است. در همین راستا، حسین مهاجران، رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در خصوص وضعیت بازار هندوانه در آستانه شب‌یلدا می‌گوید: «فروشندگان مدتی است که هندوانه را برای شب‌یلدا ذخیره‌سازی می‌کنند و امسال در تامین نیاز بازار کمبودی نداریم.»

او در خصوص قیمت هندوانه در آستانه شب‌یلدا اعلام کرد: «امسال قیمت هندوانه نسبت به سال گذشته با ۳۰ درصد کاهش به فروش می‌رسد و از قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تومان سال گذشته به حدود هزار و ۷۰۰ تومان در میادین تره بار رسیده است.»

وی درباره وضعیت انار می‌گوید: «به دلیل سرما زدگی محصولات کشاورزی در مقایسه با سال گذشته قیمت انار حدود ۲ برابر افزایش داشته یعنی قیمت انار با کیفیت در بازار ۴ هزار تومان بوده که در سال جاری با قیمتی حدود ۶ تا ۷ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسد.»

به همین ترتیب، پایگاه اطلاع ‌رسانی اتاق اصناف ایران به نقل از علی بهرمند، رییس اتحادیه قنادان تهران درباره وضعیت قیمت شیرینی برای شب‌یلدا، اظهار کرد: «با وجود افزایش هزینه‌های تولید، اما قیمت شیرینی ثابت بوده و هیچ گونه افزایشی را برای شب‌یلدا نخواهیم داشت.»

او بیان می‌کند «نرخ مصوب هر کیلوگرم انواع شیرینی تر و خامه‌ای درجه یک ۲۱ هزار تومان، شیرینی زبان پاپیونی ۱۸ هزار تومان، شیرینی برنجی ۱۸ هزار تومان، شیرینی گل‌محمدی (دانمارکی) ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان و کیک یزدی ۱۳ هزار تومان تعیین شده است.»

سفره شب‌یلدا برای ۴ نفر چند؟

با توجه به قیمت‌ها در بازار براساس قیمت‌های متوسط میوه، آجیل و شیرینی سفره شب‌یلدا برای یک خانواده چهار نفره که شامل هندوانه، انار، آجیل شب‌یلدا، میوه و شیرینی است، به طور متوسط ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است. البته باید در نظر داشت این مبلغ نسبت به علایق و سلیقه افراد تغییر خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محسن

      یلدا چی هست؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج