جاباما
۶۵۰۲۹۳
۵۰۱۳
۵۰۱۳
پ

استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

به ازای هر استارتاپ یونیکورن چند میلیارد دلاری، تعداد بی شماری استارتاپ هستند که در طرف دیگر قدم برداشته اند؛ مهندسان خود را اخراج کردند، اتاق های بازی دارای میز پینگ پونگ خود را تعطیل کردند، و مجبور شدند یادداشت های خداحافظی احساسی برای مشتریان روی وبسایت خود قرار دهند.

برترین ها - ترجمه از حمید پاشایی: جایی که زندگی است، مرگ نیز وجود دارد؛ و «سیلیکون ولی» نیز از این قاعده مستثنا نیست.
به ازای هر استارتاپ یونیکورن چند میلیارد دلاری، تعداد بی شماری استارتاپ هستند که در طرف دیگر قدم برداشته اند؛ مهندسان خود را اخراج کردند، اتاق های بازی دارای میز پینگ پونگ خود را تعطیل کردند، و مجبور شدند یادداشت های خداحافظی احساسی برای مشتریان روی وبسایت خود قرار دهند.

حالا که در آخرین روزهای سال 2017 قرار داریم، وقت آن رسیده که پولدارترین استارتاپ هایی که در سال جاری میلادی تعطیل شدند را معرفی کنیم. روی هم رفته، این شرکت ها 1.695 میلیارد دلار سرمایه در سرمایه گذاری های خطرپذیر جمع آوری کردند. ولی در عمل تمام این پول ها به هدر رفته، و سرمایه گذاران دیگر نمی توانند امیدوار باشند که بتوانند با عرضه سهام اولیه یا فروش این شرکت ها، به پول خود برسند.
این ها ۱۰ استارتاپ ثروتمندی هستند که در سال ۲۰۱۷ نابود شدند.

بیپی (Beepi) - فعالیت: 2013 تا فوریه 2017

سرمایه جذب کرده: ۱۵۰ میلیون دلار

اوج ارزش گذاری: 560 میلیون دلار
استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

بیپی، که وبسایت آن خریداران خودرو و فروشگندگان خودروی دسته دوم را در کنار هم آورده بود، در ماه فوریه تعطیل شد. وبسایت Fair.com و DGDG فروشنده ماشین های دسته دوم هر دو قصد داشتند که این استارتاپ را بخرند، ولی در پایان منصرف شدند. در نهایت، بیپی ورشکست شد.

کویکسی (Quixey) - فعالیت: ۲۰۰۹ تا فوریه ۲۰۱۷

سرمایه جذب کرده: 133 میلیون دلار

اوج ارزش گذاری: ۶۰۰ میلیون دلار
استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

کویکسی، که موتور جستجوی موبایل آن قادر بود بین اپلیکیشن ها جستجو کند، در پایان ماه فوریه بیشتر کارکنان خود را اخراج کرد. با اینکه این شرکت مدیرعامل بنیانگذار خود، تامر کاگان، را در ماه مارچ ۲۰۱۶ عوض کرده بود، ولی به نظر می رسد هرگز نتوانست منبع درآمدی پایداری به دست آورد.

ییک یاک (Yik Yak) - فعالیت: 2013 تا آپریل 2017

سرمایه جذب کرده: ۷۳ میلیون دلار

اوج ارزش گذاری: 400 میلیون دلار
استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

ییک یاک، که اپ شبکه اجتماعی ناشناس آن در مرکز رسوایی آزار و اذیت در چندین کالج قرار گرفته بود، بعد از ناتوانی در نگه داشتن کاربران روی پلتفرمش تعطیلی خود را در 28 آپریل اعلام کرد. تنها چند روز پیش از تعطیلی ییک یاک، شرکت پرداخت مالی Square تیم مهندسی آن را با قیمت 3 میلیون دلار خرید.

میپل (Maple) - فعالیت: ۲۰۱۴ تا می ۲۰۱۷

سرمایه جذب کرده: 29 میلیون دلار

اوج ارزش گذاری : ۱۱۵ میلیون دلار
استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

میپل، سرویس تحویل غذا در نیویورک، در تاریخ ۸ می تعطیل شد. با حمایت های دیوید چانگ، سرآشپز و مؤسس شرکت رستوران های لوکس Momofuku، میپل بسیار مورد توجه قرار گرفته بود. سرویس تحویل غذای آن منحصر به فرد بود، و به همراه هر سفارش، کوکی شکری خوشمزه رایگانی نیز ارائه می شد.

زمانی که میپل کوکی های واقعی خود را با عکسی از کوکی روی بروشور عوض کرد، مشتریان می دانستند که اتفاقاتی افتاده است. بعضی از اعضای این تیم جذب Deliveroo، سرویس تحویل غذای بزرگتری در بریتانیا. شدند.

اسپریگ (Sprig) - فعالیت: ۲۰۱۳ تا می ۲۰۱۷

سرمایه جذب کرده: ۵۷ میلیون دلار

اوج ارزش گذاری: 110 میلیون دلار
استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

اسپریگ، که غذاهای با کیفیت را بلافاصله بعد از سفارش در سن فرانسیسکو تحویل می داد، آخرین تحویل غذای خود را در 26 می انجام داد. اسپریگ وعده داده بود که غذاها را ظرف 15 دقیقه تحویل دهد و از منابع تولیدی محلی استفاده می کرد. ولی مدل کسب و کار آن در مقایسه با رقبایی مثل Seamless که هزینه های بالاسری کمتری داشتند، پایدار نبود.

در یادداشتی روی وبسایت اسپریگ، گاگان بیانی مؤسس و مدیرعامل این شرکت نوشت که «پیچیدگی های تحویل غذا در مقیاس بالا چالش برانگیز بود.»

هلو (Hello) - فعالیت: 2012 تا ژوئن 2017

سرمایه جذب کرده: 40 میلیون دلار

اوج ارزش گذاری: ۳۰۰ میلیون دلار
استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

هلو کمپانی سازنده سنسور ردیابی خواب Sense بود، که طراحی آن به شکلی بود که به جای اینکه روی مچ کاربران قرار بگیرد، در اتاق آن ها قرار می گرفت. این شرکت بعد از اینکه نتواست خریداری پیدا کند، در ماه ژوئن فعالیت خود را تعطیل کرد.

هلو در کیک‌استارتر رونمایی شد، و در فروشگاه های معروف Target و Best Buy توانست برای ابزار Sense جایگاهی برای فروش پیدا کند. ولی این موفقیت برای جلوگیری از تعطیل شدن همیشگی هلو کافی نبود.

جابون (Jawbone) - فعالیت: ۱۹۹۷ تا جولای ۲۰۱۷

سرمایه جذب کرده: ۱ میلیارد دلار

اوج ارزش گذاری : 3 میلیارد دلار
استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

جابون شرکتی پیشگام در گجت های پوشیدنی بود و تمرکز آن روی فیتنس ترکر و اسپیکرهای قابل حمل بود، ولی در پرداخت پول تأمین کننده های خود با مشکل مواجه شد. در ماه جولای، جابون فعالیت خود را تعطیل کرد و دارایی های خود را واگذار کرد. به جای آن، حسین رحمان مؤسس و مدیرعامل شرکت، کمپانی جدیدی به نام Jawbone Health Hub در زمینه محصولات سخت افزاری و نرم افزاری خدمات سلامت را راه اندازی کرد.

جوسرو (Juicero) - فعالیت: ۲۰۱۳ تا سپتامبر ۲۰۱۷

سرمایه جذب کرده: ۱۱۸.۵ میلیون دلار

اوج ارزش گذاری: 270 میلیون دلار
استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

جوسرو، شرکت سازنده دستگاه آبمیوه گیری، با اینکه در سال 2013 شروع به جذب سرمایه کرده بود ولی محصول خود را در سال 2016 ارائه کرد. تنها یک سال بعد، سرمایه گذاران راز این شرکت 270 میلیون دلاری را کشف کردند: دستگاه 400 دلاری آن هیچ کاری خاصی به جز بیرون دادن محتویات میوه از کیسه های آن نمی کرد. و آن کیسه ها را به راحتی می شد با دست هم خالی کرد.

این شرکت در به دست آوردن میلیون ها دلار در دور جدید سرمایه گذاری که قرار بود از سرمایه گذاران دریافت کند ناموفق بود، و هر گز نتوانست از این شکست مالی نجات پیدا کند.

رپتر (Raptr) - فعالیت: 2008 تا سپتامبر 2017

سرمایه جذب کرده: ۴۴ میلیون دلار

اوج ارزش گذاری: 170 میلیون دلار
استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

رپتر تقریباً یک دهه بعد از فعالیت به عنوان شبکه اجتماعی تخصصی برای گیمرها، به کار خود پایان داد. این سرویس به کاربران کمک می کرد تا پیگیری کنند که دوستانشان چه گیم هایی بازی می کردند و راحت تر می توانستند گیم های چندنفره را از راه دور بازی کنند.

با اینکه رپتر سرویس های جدیدی نیز ارائه داد، ولی با ارائه سرویس های مشابه از سوی شرکت های بازی سازی دیگر فایده ای برای کاربران نداشت. در سال ۲۰۱۶، شرکت سازنده تراشه AMD باندل کردن اپ رپتر با نرم افزار گرافیکی خود را متوقف کرد، و با از دست دادن این شریک کلیدی، عملاً سرنوشت رپتر نیز به انتها رسید.

داپلر لبز (Doppler Labs) - فعالیت: 2013 تا نوامبر 2017

سرمایه جذب کرده: 51 میلیون دلار

اوج ارزش گذاری: ۲۳۵ میلیون دلار
استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

وقتی که داپلر لبز ابتدا در سال ۲۰۱۳ کار خود را شروع کرد، رویای ایربادهای فوق هوشمندی را به سرمایه گذاران فروخت که به کاربران اجازه می داد تجربه جهان پیرامون خود را شخصی سازی کنند. ایربادهای بی سیم Here One این شرکت، که جلوی نویزهای شهری را می گرفت و در عین حال صدای گفتگوهای معمولی را به گوش می رساند، در جایگاه رقابت با ایرپادز اپل و پیکسل بادز گوگل قرار گرفته بود. ولی فروش این محصول کند بود و این شرکت نتوانست سرمایه مورد نیاز برای باقی ماندن در رقابت را جذب کند.

لوکس (Luxe): بازگشت از میان مردگان

سرمایه جذب کرده: 75 میلیون دلار

اوج ارزش گذاری: بیش از ۱۱۰ میلیون دلار
استارتاپ‌های پولداری که امسال شکست خوردند

اوضاع در سال جاری برای لوکس چندان خوب به نظر نمی رسید، استارتاپی که خدمات پارک ماشین ارائه می داد. این کمپانی اپلیکیشن خود را در ماه آپریل تعطیل کرد، درست بعد از خرید چندین پارکینگ که به طور موقت آن را تبدیل به سرویس سنتی خدمات پارک ماشین کرده بود.

با وعده تغییرات مهم در محصول و همچنین شایعات خرید از طرف شرکت هایی مثل اوبر، لوکس سرمایه گذاران را علاقمند نگه داشته بود و سرانجام در ماه سپتامبر توسط شرکت خودروسازی سوئدی ولوو خریداری شد.

با اینکه ولوو و لوکس جزئیات شرایط معامله را فاش نکردند، ولی این معامله بدون شک سرمایه گذارانی که ۷۵ میلیون دلار روی لوکس خرج کرده بودند را خوشحال کرد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج