۶۵۰۴۶۸
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

بررسی دوران سلطه خوردبین در پرسپولیس

محمود خوردبین امروز طی حکمی بعد از فعالیت بیش از نیم قرن خود در کنار پرسپولیس، اینبار به سمت قائم مقامی باشگاه دست یافت.

ورزش سه: محمود خوردبین امروز طی حکمی بعد از فعالیت بیش از نیم قرن خود در کنار پرسپولیس، اینبار به سمت قائم مقامی باشگاه دست یافت.

کمتر کسی تصور می‌کرد جوان خوش تیپ و خوش سیمایی که در سال 1348 به پرسپولیس پیوسته بود تا به امروز بتواند در این تیم با انواع و اقسام سمت‌ها حضور داشته باشد و رکورد جاودانه و غیر دستبردی را به خود اختصاص دهد. او که در مقطعی کوتاه با توجه به روابط موجود بین این باشگاه و پیکان راهی تیم حریف شده بود بار دیگر به جمع سرخپوشان بازگشت و اکنون بیش از نیم قرن حضور فعال در این باشگاه را به خود اختصاص داده است. او در این مدت 170 بازی با پیراهن پرسپولیس را پشت سر گذاشته و موفق به ثبت 47 گل نیز شده تا از این حیث نیز هافبکی گلزن در جمع سرخپوشان محسوب شود.

خوردبین اما به عنوان مرد متعصب و جدانشدنی از قاب پرسپولیس مدت کوتاهی به عنوان بازیکن قرضی راهی استقلال شد و توانست عنوان قهرمانی به همراه آبی‌پوشان را در مسابقات جام باشگاه‌های آسیا را به خود اختصاص دهد و از این جهت نیز به فردی بی‌بدیل در جمع پرسپولیس تبدیل شود. او در این تیم سابقه بازیگری، سرپرستی باشگاه، سرپرستی تیم و ... را به خود اختصاص داده و اکنون نیز در ۶۹ سالگی قائم مقامی باشگاه را به دیگر عناوین خود اضافه کرده است.
بررسی دوران سلطه خوردبین در پرسپولیس

او در خصوص حضوری نزدیک به ۵۰ ساله در این باشگاه گفته: ۵۰ سال است که با پرسپولیس هستم، از سال ۴۷ در این تیم حضور داشته‌ام و بازی کرده‌ام. در سال ۵۹ به دلیل دیسک کمر نتوانستم بازی کنم و سرپرست پرسپولیس شدم. در این ۵۰ سال به جز یکی دو مقطع همیشه در پرسپولیس حضور داشته‌ام.

رجبعلی فرامرزی سرمربی وقت بانک ملی در سال 48 خوردبین را به پرسپولیس آورد. او با درخشش در تیم پرسپولیس راهی تیم جوانان شد و در سفر این تیم به فیلیپین با علی پروین رابطه صمیمانه‌ای برقرار کرد. رابطه‌ای که از آن روز تا به امروز ادامه دارد. المپیک 72 مونیخ به بازیکن ثابت تیم ملی در دوره‌ای که رقبایی مثل حسین کلانی، صفر ایرانپاک، همایون بهزادی، غلامحسین مظلومی، غلام وفاخواه و اصغر شرفی روبروی خود می‌دید، تبدیل شد و البته با بدشانسی و مصدومیتی که گریبانگیرش شد رفته رفته از تیم ملی کنار رفت.
بررسی دوران سلطه خوردبین در پرسپولیس

در سال 1352 وارد دانشسرای عالی شد و در آن دوره نیز دچار یک مصدومیت شدید شد که مانع از حضورش در دیدار تاریخی و پیروزی شش بر صفر پرسپولیس مقابل استقلال می‌شود. او بعد از پشت سر گذاشتن دوران مصدومیت از سال 53 به فوتبال بازگشت اما دیگر نتوانست در رده ملی جایگاهی برای خود به دست بیاورد.

در پرسپولیس سال ۵۳ - ۵۹ در خط حمله پرسپولیس نفراتی مثل صفر ایرانپاک، محمود خوردبین، محمد دستجردی، محمد زادمهر، جهانگیر فتاحی و آلن ویتل حضور داشتند که بازیکن شماره ۱۴ این تیم توانست جایگاه ثابت خود را حفظ کند و به مرد مورد اعتماد مربیانی مثل آلن راجرز، محراب شاهرخی، منصور امیر آصفی، همایون بهزادی، کونوف و بیوک وطنخواه تبدیل شود.
بررسی دوران سلطه خوردبین در پرسپولیس

بعد از اینکه در تیرماه سال ۵۹ صفر ایرانپاک از فوتبال خداحافظی کرد تصور می‌شد این بازیکن به کار خود در این تیم ادامه دهد اما او نیز در کنار بازیکنانی جواد الله وردی، محمد صادقی و بیژن ذوالفقار نسب از این تیم جدا شد تا تیم جوانی شکل گیرد. او اما به عنوان دستیار محراب شاهرخی معرفی شد و بعد از این مربی نیز علی پروین با توجه به دوستی نزدیک و قدیمی با خوردبین از او خواست به عنوان سرپرست و کمک مربی او را یاری دهد. او طی سال‌های ۶۰ تا ۶۶ نقش پررنگی در این تیم با توجه به اینکه علی پروین همزمان به عنوان مربی و بازیکن در این تیم فعالیت داشت برعهده گرفت و تصمیمات بزرگی برای پرسپولیس از سوی او گرفته می‌شد.
بررسی دوران سلطه خوردبین در پرسپولیس

مسیر علی پروین و محمود خوردبین البته در سال ۶۸ از یکدیگر جدا شد. شماره هفت محبوب پرسپولیسی‌ها راهی نیمکت تیم ملی شد. خوردبین در این سال‌ها که پروین همزمان سرمربی تیم ملی و پرسپولیس بود (۶۸-۷۲) بیشترین مسوولیت را برعهده داشت. پرسپولیس در این مقطع قهرمان جام در جام آسیا شد.

سال 72 برای فوتبال ایران به تلخی گذشت. تیم ملی در این سال در مقدماتی جام جهانی 1994 حذف شد و بعد از آن هواداران پرسپولیس علیه پروین موضع گرفتند. مساله‌ای که باعث شد تا پروین علاوه بر تیم ملی از پرسپولیس نیز دور شود. خوردبین در پرسپولیس ماند اما اعلام کرد ماموریت او بازگرداندن علی پروین است. موضوعی که محقق نشد تا خوردبین نیز به کار خود پایان دهد و طی سال‌های 73 تا 75 بدون حضور او شکل گیرد.
بررسی دوران سلطه خوردبین در پرسپولیس
در سال ۷۶ امیر عابدینی، مدیرعامل وقت پرسپولیس خوردبین را به این تیم بازگرداند و او سرپرست تیمی شد که سرمربی‌اش ایوان مت کویچ کروات بود. تیمی پرستاره که البته آبستن حوادث بود. بعد از انتخابات ریاست جمهوری پرسپولیس از زیر مجموعه وزارت معادن و فلزات خارج شد. مساله‌ای که باعث محدودیت مالی و مشکلات بزرگی برای این تیم شد. خوردبین بار دیگر به سمت علی پروین دست دراز کرد تا او را به این تیم بازگرداند و مرد محبوب پرسپولیس بعد از ۵ سال به جمع این تیم بازگشت.

در سال 82 مدیر جدید باشگاه (اکبر غمخوار) با شعار علمی کردن مدیریت و شفاف سازی تغییرات خود را آغاز کرد و در این راه علی پروین و محمود خوردبین را با محدودیت مواجه کرد. خوردبین بعد از اینکه با پیشنهاد قبول سمتی اداری مواجه شد آن را نپذیرفت و به همراه علی پروین از این تیم جدا شد و در تیم آذربایجان مسوولیت گرفت.

در سال ۸۳ مدیران جدید پرسپولیس علی پروین را با سمت مدیرفنی به این تیم بازگرداندند و او نیز خوردبین را به تیم فراخواند و سرپرستی تیم را به او سپرد. بعد از شکست ۴ گله مقابل فجرسپاسی علی پروین با جمله معروف "خداحافظ فوتبال" از پرسپولیس جدا شد و انصاریفرد نیز محمود خوردبین را از این تیم برکنار کرد.

در سال 86 حبیب کاشانی با شعارهای تازه مدیریتی و جلوگیری از فساد در پرسپولیس حضور یافت و با توجه به اختلافاتی که با انصاریفرد داشت، محمود خوردبین را به این تیم بازگرداند و او با حفظ سمت سرپرستی، مسوول کمیته فنی این باشگاه نیز معرفی شد و با توجه به مسوولیتی که داشت عباس آقایی و محسن خلیلی را با انتخاب خود به این تیم آورد. او در اواسط مسابقات در آن فصل دچار مشکلات قلبی شد و راهی بیمارستان شد و کاشانی نیز در این مقطع غلامرضا احمدی را جایگزین او کرد.
بررسی دوران سلطه خوردبین در پرسپولیس

در انتهای سال 86 که با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید، کاشانی از این تیم جدا شد و جای خود را به مصطفوی داد تا مدیرعامل جدید بار دیگر محمود خوردبین را به عنوان سرپرست انتخاب کند و این انتخاب را به رابطه صمیمانه و دوستی قدیمی خود با او ربط داد.

با حضور محمد رویانیان، این مدیرعامل نیز از نفراتی مثل محمد پنجعلی و محمدرضا زادمهر را به عنوان سرپرست تیم انتخاب کرد. در سال ۹۳ و در شرایطی که علی دایی از پرسپولیس کنار رفت و جای خود را به حمید استیلی داد، پنجعلی نیز از سمت خود کنار رفت تا خوردبین بار دیگر به این سمت بازگردد و از آن روز تاکنون با حضور مدیرانی مثل سیاسی، نژادفلاح و طاهری او توانست سمت خود را بعنوان سرپرست حفظ کند و امروز با حکم جدید حمیدرضا گرشاسبی به عنوان قائم مقام معرفی و جای خود را به افشین پیروانی داد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج