جاباما
۶۵۰۹۵۶
۱۰ نظر
۵۰۰۴
۱۰ نظر
۵۰۰۴
پ

سهم هر ایرانی از بودجه سال آینده چقدر است؟

سهم هر ایرانی از لایحه بودجه سال آینده چقدر است؟این سئوالی است که پاسخ آن را باید از لابلای اعداد و ارقام بودجه یافت.

خبرآنلاین: سهم هر ایرانی از لایحه بودجه سال آینده چقدر است؟این سئوالی است که پاسخ آن را باید از لابلای اعداد و ارقام بودجه یافت.

هر چند انتشار اخباری ضد و نقیضی در خصوص افزایش نرخ حامل های انرژی خصوصا بنزین از یک سو و برنامه دولت برای کاهش شمار یارانه بگیران به میزان ۳۴ میلیون نفر از سوی دیگر محور نقدهایی است که این روزها به بودجه سال آینده وارد می شود، بررسی ها نشان می دهد سرانه هر ایرانی از بودجه عمومی دولت ۲۴۱ هزار تومان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

سهم هر ایرانی از بودجه عمومی دولت ۴ میلیون و ۸۹۱ هزار تومان خواهد بود این در حالی است که سهم هر ایرانی از بودجه عمومی سال گذشته برابر با ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود.

بر اساس پیش بینی های صورت گرفته در قالب لایحه بودجه مصارف بودجه عمومی در سال پیش رو برابر با ۳۹۴ هزار میلیارد تومان است.

رمزگشایی از سهم هر ایرانی از بودجه

منابع درآمدی دولت ایران چیست؟ برای پاسخ به این سئوال باید لوایح بودجه سنواتی مورد بررسی قرار گیرد. بر اساس پیش بینی ها درآمدهای دولت از محل فروش نفت، دریافت مالیات، واگذاری دارایی های مالی تامین می شود. ردیفی در قالب سایر درآمدها نیز پیش بینی شده که رقم اندکی را به خود اختصاص می دهد.

به این ترتیب روشن می شود بخشی از درآمد دولت را مردم با پرداخت مالیات تامین می کنند و بخش دیگر نیز از محل فروش نفت به دست می آید.

در این شرایط اما دولت در قالب بودجه عمومی مصارفی را پیش بینی کرده است که سهم هر ایرانی را از بودجه تدوین شده نشان می دهد.

در این راستا، شفاف سازی اعداد و ارقام بودجه نشان می دهد در سال آینده با ازای هر ایرانی ۹۲۸۱ تومان صرف امور قانونگذاری می شود.

امور قضایی ۱۱۰ هزار و ۷۳۷ تومان هزینه به ازای هر ایرانی برای دولت دارد. در این قالب اما سرانه سالیانه بودجه تخصیصی برای هر ایرانی در بخش دفاع و نظم و امنیت عمومی به ترتیب ۴۲۵ هزار و ۲۶۱ تومان و ۳۴۶ هزار و ۴۷۱ تومان است.

سرانه هزینه در نظر گرفته شده برای بخش بهداشت ۱۵۹ هزار و ۴۳۳ تومان و سرانه درمان اما ۵۴۰ هزار و ۸ تومان خواهد بود ، به این ترتیب بررسی ها نشان می دهد سرانه در نظر گرفته شده برای درمان بسیار بزرگتر از اعتباری است که سالانه برای بهداشت هزینه می شود.

دولت در قالب بودجه سال آینده برای فرهنگ و هنر هر ایرانی ، در یک سال ۲۲ هزار و ۱۸۶ تومان هزینه می کند این در حالی است که هزینه محاسبه شده برای ورزش و تفریحات برابر با ۱۲ هزار و ۳۴۰ تومان و در بخش گردشگری برابر با ۳ هزار و ۸۳۶ تومان و ۸۳۶ تومان خواهد بود.

در بخش کشاورزی و منابع طبیعی هزینه در نظر گرفته شده ۴۲ هزار و ۲۸۵ تومان خواهد بود.در این راستا در امور دین و مذهب به ازای هر ایرانی ۲۵ هزار و ۹۲۶ تومان هزینه خواهد شد.

بیشترین اعتبار در نظر گرفته شده در سرفصل ها به بخش رفاه اجتماعی اختصاص دارد. سهم هر ایرانی از بودجه رفاه اجتماعی یعنی بیمه ها ، حمایتی و ... ۹۷۹ هزار و ۱۶۱ تومان هزینه می کند. در این حال کمترین اعتبار در نظر گرفته شده مربوط به فصل محیط زیست (حفاظت از محیط زیست ، کاهش آلودگی هوا و ... ) اختصاص دارد. سهم هر ایرانی از این سرفصل در سال آینده ۳۵۱۶ تومان است .

سهم پیش بینی شده برای منابع آب نیز در قیاس با بحران واقعی موجود در این بخش اندک است . سهم در نظر گرفته شده برای منابع آبی به ازای هر ایرانی ۴۱ هزار و ۵۰۶ تومان در سال ۱۳۹۷ است.

کمترین سهم از آن پرچالش ها

هر چند هزینه های رفاهی ، دفاع ، نظم و امنیت عمومی از اهمیت بالایی برخوردار هستند؛ اما در عین حال دو چالش عمده ایران یعنی چالش آب و محیط زیست در لوایح بودجه سنواتی جایگاه چندانی را دارا نیستند.

این در حالی است که کمبود آب و از میان رفتن منابع طبیعی و محیط زیست از منظر بسیاری از کارشناسان در آینده ای نه چندان دور به مانعی در برابر توسعه تبدیل شده و حتی پایداری را از فرایند توسعه سلب می کند. به نظر می رسد کمبود منابع مالی دولت سبب شده است مهمترین بحران های ایران در این راستا غیر قابل حل باشند.
سهم هر ایرانی از بودجه سال آینده چقدر است؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      آیا غیر ایرانی ها هم سهم دارند.

    • بدون نام

      اماسهم هرایرانی ازسودی که بانکهابابت سپرده به مردم پرداخت می کنند دومیلیون وششضدوچهل هزارتومان است

    • mehri

      در اصل سهم هر ایرانی در بودجه هر سال برابر است با :
      تورم
      بیکاری
      تحقیر
      تعدیل
      و اخراج
      (مخصوصا برای نیروهای طرحه تحول سلامت)

    • mehri

      در اصل سهم هر ایرانی در بودجه هر سال برابر است با :
      تورم
      بیکاری
      تحقیر
      تعدیل
      و اخراج
      (مخصوصا برای نیروهای طرحه تحول سلامت)

    • یاحق

      سهم بدبخت بیچاره ها دادن مالیات.سهم آ قازاده ها خرج کردن بدون عرق کردن.به همین راحتی این دیگه پرسیدن داره؟

    • محمد سلطان

      چه جالب اول بودجه را بین خودشان تقسیم میکنند وبعد اعلام میکنند اگر بودجه بین مردم تقسیم میشد اینقدربه هر ایرانی میرسید درست مثل وقتی که بابک زنجانی با کمک دولت پول ملت را حیف ومیل کرد، وبعد اعلام کردند که سهم هر ایرانی اینقدر بوده!

    • i.r

      سهم ایرانی ی چی هم باید بده از جیبش خخخ

    • بدون نام

      نفرما بابا سهم اختلاس گراست

    • بدون نام

      کاش دولت سهم هرایرانی راسالیانه به صورت نقدی به افرادواگذارمی کردکه هرکس بودجه خودش راخودش مدیریت ومصرف کند چون این منصفانه نیست که دربسیاری ازردیف های بودجه های یادشده همه به طوریکسان استفاده نمی توانند کنند

    • م

      بخوره تو سرشون

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج