جاباما
۶۵۱۰۳۳
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

جهرمی معمای قدیمی را رمزگشایی کرد!

امروز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به پرسشی مهم پاسخ داد . محمدجواد آذری جهرمی اظهار کرد که "اپراتور بی‌جا می کند اطلاعات مشتریانش را در اختیار دیگران می‌گذارد. حتی خودشان هم نباید از این اطلاعات استفاده کنند".

خبرگزاری ایسنا: بی‌گمان انتقاد صریح وزیر ارتباطات از اقدام برخی اپراتورهای تلفن همراه در فروش اطلاعات مشترکان به شرکتهای تبلیغاتی مهمترین خبر اقتصادی امروز بود.

سال‌هاست این پرسش مطرح است که چگونه برخی اصناف و شرکت‌های تبلیغاتی، به اطلاعات مشترکان تلفن همراه همچون جنس، سن و منطقه سکونت دسترسی پیدا کرده و با تبدیل این اطلاعات به بانک اطلاعاتی خود، برای مشترکان پیامک‌های تبلیغاتی ارسال می‌کنند.

امروز اما وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به این پرسش مهم پاسخ داد و برخی اپراتورهای تلفن همراه را در این موضوع مقصر دانست. محمدجواد آذری جهرمی اظهار کرد که "اپراتور بی‌جا می کند اطلاعات مشتریانش را در اختیار دیگران می‌گذارد. حتی خودشان هم نباید از این اطلاعات استفاده کنند".

وی با اشاره به قضیه لو رفتن دیتابیس یک اپراتور و این‌که قضایا را گردن همدیگر می‌انداختند، گفت: اگر در هر کجای دنیا این اتفاق می‌افتاد، مطمئنا به تبع آن اتفاقات بدی برای مسئولان مربوطه می‌افتاد. ما در عرصه حریم خصوصی مردم شرعا و قانونا مدیونیم. در این حوزه هیچ گذشت و کوتاهی قابل قبول نیست.

در این شرایط باید دید آیا هشدار صریح و شدید وزیر ارتباطات می‌تواند پایانی بر اقدام غیرقانونی برخی اپراتورهای تلفن همراه در فروش اطلاعات مشتریان باشد یا نه!

زمزمه‌های افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن

جدیدترین آمار معاملات مسکن شهر تهران نشان می‌دهد که آذر ماه ۱۳۹۶ در شهر تهران ۱۷ هزار و ۹۸۵ قرارداد خرید و فروش امضا شده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲۰.۲ و ۵۲.۴ درصد افزایش داشته است.

همچنین متوسط قیمت یک متر مربع آپارتمان در شهر تهران در آذر ماه سال جاری چهار میلیون و ۹۹۶ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۴ و ۱۳.۶ درصد افزایش یافته است.

رشد قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم در حالی است که دولت سعی کرده با پرداخت تسهیلات قدرت خرید مصرف‌کنندگان را تقویت کند با این حال به نظر می‌رسد رشد قیمت‌ها می‌تواند تلاش‌های صورت گرفته در این رابطه را بی‌اثر کند.

رشد نرخ سوخت "آب‌ معدنی" را هم گران می‌کند!

اما در ادامه واکنش‌ها به پیشنهاد دولت در لایحه بودجه ۱۳۹۷ مبنی بر افزایش قیمت سوخت به‌ویژه بنزین و گازوئیل، دبیر انجمن تولیدکنندگان آب‌های معدنی و آشامیدنی از وقوع بحران جدی در صنعت آب در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی خبر داده است.

به گفته پیمان فروهر، صنعت آب صنعتی لجستیک است و به دلیل این‌که هر محموله آن نسبت به حجم زیاد محصولات، تعداد کمتری را در بر می‌گیرد بنابراین افزایش هزینه‌های حمل و نقل بر تعداد محصولات سرشکن می‌شود و موجب خواهد شد تا شاهد افزایش قیمتها باشیم.

ظاهرا از آنجایی که محصولات صنعت بسته‌بندی آب دارای دو شاخصه اصلی حجیم بودن و سنگین بودن هستند، در صورت افزایش قیمت حامل‌های انرژی موجب افزایش هزینه‌های توزیع و انتقال محصولات از مبدا به مقصد می‌شود.

آماده‌باش شرکتهای آب و برق به دنبال زلزله

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو گفت که از زمان وقوع زلزله پنج ریشتری در تهران تمام شرکت‌های آب و برق در حالت آماده باش قرار گرفته‌اند. میثم جعفرزاده خاطرنشان کرده که "در حوزه ‌آب از زمان وقوع زلزله پنج ریشتری در حالت آماده باش قرار گرفته‌ایم و نه تنها برای تهران بلکه برای چهار استان معین و استان جایگزین نیز ۱۸۰ تا ۳۰۰ تانکر را در حال آماده‌باش قرار داده‌ایم".

وی خاطرنشان کرده که در حوزه برق در زمان وقوع زلزله دو مساله تامین برق مراکز حیاتی و روشنایی معابر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل برای این دو مهم از سال‌ها پیش تدابیر لازم در نظر گرفته شده است.

سوسیس و کالباس کیلویی چند!؟

اما امروز در گزارش جالب توجهی از بازار فرآورده‌های گوشتی عنوان شد که برخی ژامبون‌ها به قیمت گوشت تازه به فروش می‌رسند.

شاید بسیاری از مردم این تصور را داشته باشند که سوسیس و کالباس جزو مواد غذایی ارزان است که از نظر قیمت می‌تواند به صرفه باشد، البته این دیدگاه در برخی از انواع سوسیس و کالباس که درصد گوشت قرمز یا مرغ پایینی دارند تا حدودی درست است اما بررسی قیمت محصولات مرغوب‌تر بیانگر این است که قیمت هر کیلوگرم ژامبون ممتاز گوشت با قیمت گوشت گوساله و گوشت گوسفندی درجه یک برابری می‌کند؛ یعنی کیلویی ۳۵ تا بیش از ۴۰ هزار تومان است. ‌

از سوی دیگر هر کیلوگرم ژامبون ممتاز مرغ نیز که قیمت آن بیش از ۱۹ هزار تومان است به مراتب قیمت بالاتری از قیمت مرغ که هر کیلوگرم که ۷۰۰۰ تا ۷۵۰۰ تومان است، دارد و قیمت این محصول بعضا تا سه برابر قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه می‌رسد.

البته با توجه به خوش‌خوراک بودن فرآورده‌های گوشتی این محصولات با هر نرخ و قیمتی مشتریان پروپا قرص خود را دارند.

لوازم خانگی گران شد

در خبر مهم دیگری از بازار لوازم خانگی خبر رسید که قیمت این محصولات با افزایش حدودا پنج درصدی همراه بوده است. به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی، پس از ماه‌های محرم و صفر حدود پنج درصد افزایش قیمت در لوازم خانگی وارداتی و پس از آن در برخی برندهای داخلی رخ داده است.

محمد طحان‌پور در پاسخ به اینکه که با توجه به رکود فعلی آیا بازار کشش افزایش قیمتها را دارد؟ اظهار کرده که "اگرچه هم‌اکنون برندهای خوب و با کیفیت داخلی مشتری خود را داشته و در رکود نیستند اما در مجموع با توجه به اتفاقات صورت گرفته شاید نیاز بود افزایش قیمت بیشتری را در بازار لوازم خانگی شاهد باشیم که با توجه به شرایط موجود تولیدکنندگان و واردکنندگان در نهایت به همین پنج درصد بسنده کردند".

در شرایطی که رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از رضایت دادن تولیدکنندگان این محصول به گرانی پنج درصدی سخن گفته است باید دید که تولیدکنندگان چه خوابی برای آینده این بازار دیده‌اند.

ادامه انتقادات به لایحه بودجه ۱۳۹۷

اما خبر قابل توجه دیگر امروز انتقادات یک اقتصاددان به لایحه بودجه ۱۳۹۷ و تورم‌زا دانستن این لایحه بود.

حیدر مستخدمین حسینی معتقد است که در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ هزینه‌های جاری دولت مدیریت نشده و دولت برای بالا بردن برخی هزینه‌های مردم برنامه‌ریزی کرده است به‌گونه‌ای که این بودجه تورم‌زاست و تعادلی بین هزینه‌ها و درآمدهای پیش‌بینی شده در آن وجود ندارد.

به گفته این اقتصاددان اگر بخواهم به طور کلی بودجه سال ۱۳۹۷ بررسی کنم باید بگوییم این بودجه نامنسجم و بدون هدف است البته نتایجی مانند ایجاد هزینه‌های جاری بیشتر و همچنین تحمیل هزینه جدید برای مردم به دنبال خواهد داشت.

گران‌فروشان بلیت هواپیمای اربعین نقره‌داغ شدند

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان امروز اعلام کرد که در فرآیند اجرای طرح گشت مشترک نظارت بر فروش بلیط هواپیما، تخلف تعدادی آژانس هواپیمایی به دلیل گرانفروشی بلیت عتبات عالیات در ایام اربعین حسینی محرز و ضمن جریمه واحدهای متخلف، مبالغ اضافه دریافتی نیز به شاکیان بازگردانده شد.

آن طور که شهرام میرآخورلو گفته پس از بررسی های انجام شده و با توجه به اسناد و مدارک موجود مشخص شد تعداد سه شرکت خدمات مسافرت هوایی اقدام به اخذ وجوه اضافی از برخی مسافران اربعین کرده بودند که پس از احراز تخلف گرانفروشی توسط بازرسان و رئیس شعبه سیار تعزیرات حکومتی و جریمه واحدهای متخلف، جمعاً یک میلیون و ۱۷۷ هزار تومان مبالغ اضافه دریافتی به حساب شاکیان بازگردانده شد.

کاهش مصرف اینترنت در شب زلزله تهران!

همچنین وزیر ارتباطات در خبر قابل توجه دیگری از کاهش مصرف دیتا و افزایش مکالمه در شب زلزله تهران خبر داد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار کرد که "در زمان وقوع زلزله تهران مصرف دیتا ۴۰ درصد کاهش داشته و میزان مکالمات در حدود ۳۵ درصد رشد داشته است و این آمار نشان می دهد که مردم تمایل دارند در مواقع بحران بیشتر از طریق مکالمات نیازمندی های خود را برطرف کنند و باید اطلاع رسانی شود که در این مواقع مکالمات کوتاه و در حد نیاز باشد و البته اپراتورها هم باید ظرفیت سازی انجام دهند".

تنها یک پنجم فارغ‌التحصیلان جذب بازار کار می‌شوند

در خبر مهم دیگری امروز یک کارشناس ابراز عقیده کرد که "سر جمع ماهیت مشاغلی که ایجاد شده به نحوی است که به طور میانگین تنها ۲۰ درصد از فارغ‌التحصیلان را جذب بازار کار می‌کند، در حالی که بیش از ۶۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی جویندگان کار هستند".

به گفته علی اکبر لبافی "در خوشبینانه‌ترین حالت اگر شرایط موجود را ادامه بدهیم از هر ۱۰۰ نفر جوینده کار ۶۰ درصد فارغ التحصیل دانشگاهی هستند، تنها برای ۲۰ درصد می‌توانیم فرصت شغلی ایجاد کنیم و ۴۰ درصد فارغ التحصیلان همواره بیکار خواهند بود".

مدیرعامل بانک تجارت هم رفت

از سیستم بانکی خبر رسید که وزیر امور اقتصاد و دارایی مدیرعامل بانک تجارت را برکنار کرده است. مسعود کرباسیان در مدت چند ماهه حضور خود در وزارت اقتصاد انتقاداتی به عملکرد بانکها داشت و البته در اظهاراتش به نوعی از ایجاد تحولاتی در مدیران بانکها خبر داده بود.

وی در تازه‌ترین اقدام خود مدیرعامل بانک تجارت را تغییر داد و رضا دولت آبادی جایگزین مقدم شد. تغییر مقدم در حالی انجام شد که سال گذشته و در جریان انتشار فیشهای حقوقی و زمانی که طیب‌نیا (وزیر سابق اقتصاد) دست به برکناری مدیران عامل چند بانک زد بحث هایی درباره برکناری مدیرعامل بانک تجارت هم مطرح بود که اجرایی نشد.

روند موجود حاکی از آن است که کرباسیان به تحولات خود در ساختار مدیریت بانکها ادامه خواهد داد و باید منتظر تغییرات دیگر بود.

آرامش قیمت‌ها در بازار سکه و ارز


در بازار امروز دلار آمریکا با شیب کند کاهشی شده و سکه تمام طرح جدید با ثبات قیمت همراه بود. در بازار سکه، تمام طرح جدید یک میلیون و ۳۹۶ هزار تومان فروخته شد همچنین نیم سکه ۶۹۳ هزار تومان و ربع سکه ۳۹۷ هزار تومان قیمت داشتند.

در میان انواع ارز نیز یورو ۵۰۲۰ تومان، دلار آمریکا ۴۱۸۷ تومان، پوند انگلستان ۵۷۱۶ تومان، لیر ترکیه ۱۱۲۲ تومان و درهم امارات ۱۱۶۰ تومان عرضه شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به نظر میاد کاری ترین و خلاق ترین وزیر کابینه باشد. باید از جوانان با هوش بیشتر استفاده کر د.

    • ع ا

      آیتم در قبض تلفن ثابت مشگل دارد ، بنده درحال نوسازی ساختمان هستم و ۸ ماه در زمان تخریب تا حالا سیم تلفن را قطع کرده ام . و هیچ گونه استفادهای نمی شود . هر دوره قبض برای من حدود ۴۶۰۰ تومان می آید . و به مخابرات هم اعتراض کرده ام می گویند قانونی است . آیتم ها شامل ۱_ آبونمان ۱۲۰۰ تومان ،، ۲_ شهری ۲۹۷۰ تومان ،، ۳_ مالیات ۲۵۰ ،، ۴_ عوارض ۱۲۵ تومان ،، سوال من از وزیر این است ، آیا تلفنی که مشترک استفاده نمی کند دریافت این هزینه ها (آیتم ۱ و ۲ ) قانونی است ؟. به نظرم نه با عرف و نه با قانون مطابقت داشته باشد . پول غیر قانونی است . این مبلغ بصورت ثابت برای کلیه مشترکین هر دوره حساب می شود و روی این مبلغ ، مصرف واقعی اضافه می شود . خودتان قضاوت کنید !

    • علی

      سلام، ای ول به وزیر جوان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج