جاباما
۶۵۱۵۲۸
۵۱۸۶
۵۱۸۶
پ

راه های پیشگیری از مشکلات تیروئید

آیا تا به حال این سوال برای‌تان پیش آمده که چگونه می‌توانید از بروز مشکلات تیروئید جلوگیری کنید؟ هر چند هیچ راهکار قطعی وجود ندارد که تضمین کند شما دچار بیماری‌‌های تیروئیدی نخواهید شد، اما انتخاب‌هایی وجود دارد که کمک‌تان می‌کند تا حدودی از این مشکلات پیشگیری کنید.

برترین ها - ترجمه از هدی بانکی: آیا تا به حال این سوال برای‌تان پیش آمده که چگونه می‌توانید از بروز مشکلات تیروئید جلوگیری کنید؟ هر چند هیچ راهکار قطعی وجود ندارد که تضمین کند شما دچار بیماری‌‌های تیروئیدی نخواهید شد، اما انتخاب‌هایی وجود دارد که کمک‌تان می‌کند تا حدودی از این مشکلات پیشگیری کنید.
تیروئید، غده‌ی اصلی متابولیسم و انرژی شماست و هر گونه مشکلی در تیروئید می‌تواند روی هر چیزی از وزن گرفته تا سلامت روانی و باروری و بیماری قلبی تاثیر بگذارد و بسیاری از جنبه‌های مهم سلامتی‌تان را تحت تاثیر قرار بدهد. آیا راههای وجود دارد که بتوانید ریسک ابتلا به مشکلات تیروئیدی را کاهش دهید؟ قطعا! در این مطلب دو توصیه برای‌تان داریم که به شما کمک می‌کنند این احتمال را کم کنید.
راه های پیشگیری از مشکلات تیروئید

وقتی می‌خواهید تحت عکس برداری با اشعه‌ی ایکس قرار بگیرید، درخواست محافظ تیروئید کنید

وقتی قرار است از دندان‌، سر و یا گردن‌تان عکس بگیرند، حتما از تکنسینی که این کار را برای‌تان انجام می‌دهد بخواهید برای‌تان از پوشش سربی محافظ تیروئید استفاده کند. تیروئید نسبت به تابش حساس است و زیاد قرار گرفتن در معرض پرتو ایکس می‌تواند ریسک فاکتوری برای بیماری‌های گوناگون تیروئید باشد. بنابراین این بار اگر قرار شد از با اشعه‌ی ایکس از شما عکس برداری شود، درخواست محافظ تیروئید کنید. این وسیله، محافظ کوچکی شبیه یقه‌ی پولیور یقه برگردان است که سنگین بوده و لایه‌ای از سرب دارد. تکنسین یا دندانپزشک می‌تواند این وسیله را قبل از عکس برداری، دور گردن‌تان بگذارد.

سیگار نکشید

دود سیگار، سموم گوناگونی دارد، مخصوصا تیوسیانات که برای تیروئید مضر است و می‌تواند در افراد مستعد، علت بروز بیماری‌های تیروئید باشد. حتما خوب می‌دانید که سیگار عامل بسیاری از بیماری‌هاست، به تمام این بیماری‌ها و عوارض باید تشدید بیماری تیروئید موجود را نیز اضافه کنید.

تست ِ آنتی بادی‌های مربوط به تیروئید بدهید

تحقیقات نشان داده درمان با لووتیروکسین برای مبتلایان به تیروئیدیت هاشیموتو که سطح TSH‌ آنها در رِنج نرمال است می‌تواند احتمال بروز بیماری‌های خود ایمنی را کاهش داده و در برخی موارد حتی از آنها پیشگیری کند. مطالعات نشان داده اگر سطح TSH تان نرمال باشد، اما سطح آنتی بادی پراکسیداز تیروئیدتان بالا باشد، درمان پیشگیرانه می‌تواند میزان آنتی بادی و التهاب را پایین آورده و علائم را نیز برطرف کند. همچنین شواهد نشان می‌دهد که این درمان می‌تواند از پیشرفت کم کاری تیروئید جلوگیری کند. اگر بیماری در تیروئیدتان دارید، تست TSH به تنهایی ممکن است کافی است. حتما از پزشک‌تان بخواهید تست آنتی بادی نیز از شما بگیرد.

زیاد سویا نخورید

سویا غذای خوبی است اما اگر در مصرف آن زیاده روی کنید، ریسک بیماری تیروئید را افزایش خواهید داد. مصرف زیاد سویا چه به صورت پودر، اسموتی، معجون و یا مکمل، مشکل ساز است زیرا سویا می‌تواند به سیستم ایمنی فشار وارد کرده و در افراد مستعد، برانگیزاننده‌ی مشکلات تیروئیدی باشد. سعی کنید سویا را به شکل طبیعی آن (توفو، تمپه یا سوپ میسو) و در حد اعتدال مصرف کنید، و از سویا به صورت قرص و پودر و ... اجتناب کنید.

مکمل سلنیوم مصرف کنید

مکمل سلنیوم، مکملی ارزانقیمت است که می‌تواند برای جلوگیری از یک سری از بیماری‌های مربوط به تیروئید مفید باشد. ماده‌ی معدنی سلنیوم می‌تواند از بیماری تیروئیدیت و برخی از بیماری‌های خود ایمنی کم کاری تیروئید پیشگیری کند. ضمنا سلنیوم باعث کاهش آنتی بادی‌های تیروئید می‌شود.

کمتر فلوراید مصرف کنید

فلوراید به عنوان دارویی برای درمان پرکاری تیروئید به کار می‌رود زیرا به خوبی می‌تواند از فعالیت تیروئید کم کند. به همین علت باید در دنیای فلوراید زده‌ی امروز بیشتر مراقب خودتان باشید! آب آشامیدنی، خمیر دندان، دهانشویه‌ها و خیلی چیزهای دیگر باعث می‌‌شوند فلوراید زیادی وارد سیستم بدن ما بشود. برخی کارشناسان توصیه می‌کنند از نوشیدن آب فلورایددار اجتناب کنید و آب معدنی‌هایی را بنوشید که برچسب «بدون فلوراید» روی بطری‌شان خورده است.

اگر دچار سلیاک یا عدم تحمل گلوکز هستید، بیشتر مراقب تیروئیدتان باشید

بیماری سلیاک بیماری است که باعث می‌شود روده‌ها نسبت به گلوتن، واکنش غیرطبیعی نشان دهند. بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن باید به خوبی تشخیص داده شده و هر چه زودتر روند درمان شروع شود زیرا با این کار می‌توان جلوی برخی از موارد کم کاری تیروئید را گرفت.

بیماری سلیاک باعث می‌شود بدن نتواند مواد مغذی را به خوبی جذب کند. دانشمندان دریافته‌اند، بعد از در پیش گرفتن رژیم غذایی بدون گلوتن، در عرض 3 تا 6 ماه، آنتی بادی‌های تیروئید ناپدید خواهند شد.

فکر نکنید پزشک همه چیز را به شما خواهد گفت!

آگاه بودن نسبت به ریسک فاکتورها، بخش مهمی از موفقیت شما در پیشگیری از بیماری‌های تیروئید است. اطلاعات خود را در این زمینه بالا ببرید و نسبت به بیماری‌های خود ایمنی، آگاهی‌های لازم و درست را کسب کنید تا بتوانید طبق آخرین یافته‌ها و اطلاعات، هم از سلامت خودتان مراقبت کنید و هم مراقب سلامت عزیزان‌تان باشید!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج