۶۵۱۷۹۱
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

صفایی: دوری از والیبال زجرآور بود

«آسیب‌دیدگی» بدون شك نفرت‌انگیزترین واژه برای هر ورزشكاری است.

روزنامه قانون: «آسیب‌دیدگی» بدون شك نفرت‌انگیزترین واژه برای هر ورزشكاری است. به ویژه وقتی در سطح حرفه‌ای و قهرمانی فعالیت‌كند، این نفرت برایش هزار برابر می‌شود. پای درد دل هر كدام‌شان كه بنشینی، بی برو برگرد بدترین خاطرات‌شان از ورزش به روزهایی برمی‌گردد كه به دلیل مصدویت از دنیای حرفه‌ای دور بودند. در این بین برخی‌ها بعد از مصدومیت‌های سنگین، عطای حضور در ورزش را به لقایش بخشیدند و دیگر پیرامون ورزش پیدای‌شان نشد. اما بخش دیگری نیز بودند كه اجازه ندادند آسیب‌دیدگی‌ها هر چقدر هم شدید، آن‌ها را از عرصه محبوب‌شان محو كند. والیبال از آن دسته ورزش‌هایی است كه برخی‌ها تصور می‌كنند به دلیل عدم برخورد تن‌به تن بازیكنان در آن آسیب‌دیدگی‌های جدی وجود ندارد.
اما واقعیت این نیست. كشیدگی عضلات، تمرینات نادرست، زمین‌خوردن‌های شدید، آسیب‌های ناشی از برخورد، شكستگی و ... بخش گسترده‌ای از آسیب‌دیدگی‌های این رشته را تشكیل می‌دهند كه خطرات آن در كمین هر والیبالیستی است. نگاهی به سال‌های نه چندان دور والیبال، این واقعیت را آشكار می‌كند كه خیلی از ستاره‌های این رشته‌ محبوب و پرطرفدار كه كارشناسان و مربیان، آینده درخشانی برای‌شان متصور بودند، به دلیل درگیری با آسیب‌های شدید دیگر هیچ‌گاه نتوانستند با قدرت قبلی به میدان والیبال بازگردند. اما داستان برای همه بازیكنان آسیب‌دیده اين رشته به این شكل پیش نرفت. «رضا صفایی» دو سال قبل در جریان یك لیگ برتر اسیر درد شدیدي از ناحیه زانو شد؛ مصدومیتی كه تیغ جراحی و دوری یك ساله از والیبال را برایش به همراه داشت. پسر لرستانی و ۲۷ ساله والیبال كه در همه رده‌های ملی برای تیم ایران به میدان رفته و كارنامه ورزشی‌اش پر از حضور در عرصه‌های بین‌المللی است. بعضي تصور می‌كردند بعد از این مصدومیت رضا نیز مانند خیلی‌ها به عرصه والیبال بازنمی‌گردد اما این‌گونه نشد.
این بازیكن یك سال از والیبال دور بود اما تمریناتش را به طور انفرادی ادامه داد و امسال از آغاز فصل در تركیب لیگ برتر به والیبال بازگشت و با عملكرد خوب خود در زمره برترین‌های نیم‌فصل نخست مسابقات قرار گرفت. رضا صفایی این روزها با پیراهن تیم كاله آمل در لیگ برتر حضور دارد و به گفته خودش سرشار از انگیزه است تا با عملكرد خوب خود نظر مربیان تیم ملی را نیز جلب كند و روزهای خوبی در آینده ورزشی‌ زندگی‌اش رقم بزند. گفت‌وگوی «قانون» با این بازیكن پرانگیزه را در ادامه بخوانید:

به دو سال قبل برگردیم و روزی كه آسیب‌دیدگی شدید، شما را از والیبال دور كرد. از آن روزها بگوييد.

سال ۹۴ و در جریان مرحله پلی‌آف لیگ برتر بود كه درد زیادی از ناحیه زانو احساس كردم. آن زمان به كمك دكتر محمدی‌فر و با فیزیوتراپی توانستم این درد را تحمل و تا پايان ليگ بازی كنم اماچند ماه بعد مجدد درد زانوی من آغاز شد و بعد از مشورت با پزشك به این نتیجه رسیدم كه زانوی من نیاز به عمل جراحی دارد. مرداد سال ۹۵ زانویم را به تيغ جراحي سپردم و چون همان وقت، زمان قراردادهای بازیكنان با تیم‌ها بود و من شرایط مطلوبی نداشتم، آن فصل از حضور در لیگ بازماندم و بعد از ۱۰ سال كه در لیگ حضور داشتم، یك سال دور بودم. البته در نیم فصل می‌توانستم بازی كنم و شرایط بهتری داشتم و یكی دو پیشنهاد نیز از برخی تیم‌ها به من شدكه متاسفانه به دلیل خوب نبودن این پیشنهادها، تصمیم گرفتم نیم فصل دوم را نیز استراحت كنم. اما در این مدت تمرینات بدنسازی را به طور انفرادی و زیر نظر حمید حسن‌زاده كه مربی بدنساز من بود، پیگیری كردم و توانستم به لیگ امسال برسم.

دوری از والیبال برای شما سخت نبود؟

باید بگویم كه دوری از والیبال برای من زجرآور بود. من نزدیك به ۱۱سال همه روزهای زندگی‌ام با ورزش می‌گذشت. زمستان لیگ و تابستان‌ها اردوهای تیم ملی بود و زندگی من همیشه با والیبال درگیر بود. آن يك سال برایم سخت گذشت و حتی بازی‌های والیبال را نگاه نمی‌كردم چون ناراحت می‌شدم از اینكه خودم نمی‌توانم بازی كنم.

با تیم «سارویه ساری» به لیگ برگشتید. دلیل این انتخاب چه بود؟

من در ابتدای فصل چند پیشنهاد داشتم. در این بین تیم ساری كه فصل قبل با عنوان راه و عمران ساری در لیگ حضور داشت، جایگاه خوبی كسب كرده و پیش از آغاز فصل جدید با بازیكنان خوبی نظیر حمزه زرینی و مسعود غلامی قرارداد بسته بود. این شرایط نشان از این داشت كه تیم خوبی در لیگ امسال خواهد بود. من نزدیك یك ماه و نیم با تیم ساری تمرین كردم. مدتی بعد متاسفانه شرایط این تیم دگرگون شد و داستان‌هایی پیش آمد كه وضعیت این تیم را به سمت نامطلوبی پیش برد. متاسفانه شرایط خیلی بد بود و هر روز حواشی جدیدی به‌وجود می‌آمد. برای من كه یك سال از والیبال دور بودم و نیاز به بستری آرام برای نشان دادن دوباره توانمندی‌هایم داشتم، بسيار سخت بود. با این حال همه تلاش من این بود كه فارغ از مشكلاتی كه ایجاد شده ، تمام تمركزم را به والیبال معطوف كنم و سعی كنم در خدمت تیم باشم.تیم از لحاظ مالی و موقعیت تیمی به شدت تحت فشار بودم و مسئولان بسیار كم توجهی می‌كردند. با این حال من با این تیم به والیبال بازگشتم و برای همین باید از مردم عزیز شهر ساری و كادر فنی این تیم تشكر كنم.

چه شد كه تصمیم به جدایی از تیم سارویه گرفتید؟

به هر حال مشكلات این تیم زیاد بود و همین زیاد موضوع موجب شد تصمیم به جدایی بگیرم. بخشی مربوط به مشكلات مالی بود و گاهی نیز مشكلات و بی‌نظمی‌های دیگری پیش می‌آمد. اگر شرایط بهتر بود، به‌طور حتم در این تیم باقی می‌ماندم. واقعیت این است كه شرایط این تیم همه بازیكنان را اذیت می‌كرد و حتی محمد طاهر وادی نیز از این تیم جدا شد.

از پیوستن به تیم كاله برای‌مان بگویید. شرایط در این تیم چگونه است؟

كاله یكی از تیم‌های خوب، رزومه‌دار و پرافتخار والیبال ایران است. چندین سال است كه تیم‌داری می‌كند و از لحاظ باشگاه‌داری و فنی همیشه در سطح اول ایران قرار داشته است. همه این‌ها دلیل این بود كه پیشنهاد این تیم را بپذیرم. این تیم اغلب بازیكنان رده جوانان را در اختیار دارد و از یك مربی با دانش، فنی و كاربلد مانند بهروز عطایی بهره‌ مي‌برد. حضور در چنین تیمی برای من افتخار است. با اینكه من از لحاظ سنی از اغلب بازیكنان این تیم بزرگ‌تر هستم اما خوشبختانه خیلی زود با آن‌ها ارتباط گرفتم و برخورد خوبی با من شد. امیدوارم بتوانیم در كنار هم نتایج خوبی در لیگ كسب كرده و در نهایت با یك عنوان شایسته مسابقات را تمام كنیم.

اولین بازی با تیم كاله را مقابل سایپا واگذار كردید ،با این حال شما امتیازآورترین بازیكن میدان شدید. دلایل باخت كاله به اعتقاد شما چه بود؟

سایپا تیم بسیار خوبی است و بازیكنان بزرگی در این تیم هستند. به نظر من روز بد كاله بود اما سایپا عالی كار كرد و با تجربه‌تر از ما بود و توانست برنده این بازی شود. متاسفانه نتوانستیم به خوبی نكاتی كه كادر فنی به ماگفته بود در زمین پیاده كنیم.

پیش‌بینی شما از بازی با هاوش گنبد چیست؟

به نظر من بازی خوبی خواهد شد. گنبد همیشه تیم خوبی بوده است و ما نباید هیچ تیمی را دست كم بگیریم. با این حال این هفته تمرینات خوبی را پشت سر گذاشتیم و تلاش‌مان این است كه با بيشترين آمادگی در این رقابت حاضر شویم و با حمایت هواداران خوب و پرشور آملی برنده بازی شویم و نخستين برد نیم‌فصل را به‌دست بیاوریم.

برخی‌ها معتقدند كه والیبال ایران این روزها در رده ملی و در سطح جهانی با افت مواجه شده است؛ شما این ایده را قبول دارید؟

بله. من هم نظرم همین است.

به نظر شما دلیل اصلی این افت چیست؟

به اعتقاد من این افت دو دلیل عمده دارد. اول لیگ داخلی ایران و دوم میزان انگیزه بازیكنان ملی‌پوش. درباره لیگ باید قبول كنیم كه این سال‌ها لیگ ایران از كیفیت كافی بهره‌مند نیست. برخی مسابقات به‌طور كامل یك طرفه است و از قبل نتیجه آن را می‌توان پیش بینی كرد و قدرت در یكی دو تیم متمركز شده و این سطح فنی رقابت را كاهش می‌دهد. تعداد زیادی از ملی‌پوشان در یك تیم هستند و این خواه ناخواه سطح كیفی لیگ را كاهش می‌دهد.بدون شك داشتن یك لیگ پویا با رقابت‌های نزدیك به هم در نهایت منجر می‌شود كه تیم ملی رشد كند. آن زمان كه والیبال ایران سطح خوبی در جهان داشت و اسم و رسمی برای خود رقم زد، لیگ بسیار پویایی داشتیم و تا روز آخر پلی‌آف كسی نمی‌توانست پیش‌بینی كند كدام تیم جام قهرمانی را بالای سر می‌برد. از طرفی بازیكنان اين اواخر تا حدی بی انگیزه هستند و این انگیزه باید به همه بازیكنان بازگردد تا باز رقابت نزدیك‌تر شود و در نهایت تیم ملی به وضعیت درخشان قبلی خود برگردد. همه ما خانواده والیبال هستیم و آرزوی‌مان درخشش والیبال ایران در سطح جهانی است.

خود شما به بازگشت به تیم ملی امیدوار هستید؟

هر بازیكنی دوست دارد در تیم ملی كشورش بازی كند. همه ما سرباز وطن هستیم و باید در خدمت تیم ملی باشیم. تلاش من نیز این است كه بتوانم نظر مربیان و كادر فنی تیم ملی را جلب كنم. كادر فنی تمام بازیكنانی را كه در لیگ بازی می‌كنند زیر نظر دارد و آن‌هایی را كه شایسته باشند به تیم ملی دعوت می‌كنند. لیگ ایران باید به طور كامل زیر نظر باشد و از منظر كارشناسی عملكرد بازیكنان ارزیابی شود تا در نهايت تيم ملي قدرتمندي را راهي مسابقات بين‌المللي كنيم.

با تغییر نسل بازیكنان و حضور بازیكنان جوان‌تر چقدر موافق هستید؟

به نظر من تزریق بازیكنان جوان‌تر به تیم ملی می‌تواند كمك كننده باشد و تصور می‌كنم كارشناسان نیز همین عقيده را داشته باشند. البته نه اینكه همه بازیكنان به یك‌باره تغییر كنند اما می توان رفته رفته بستر تیم ملی را برای جوان‌ترها نیز فراهم كرد. برای مثال در تیم ملی به بازیكنانی مانند میلاد عبادی پور یا جواد معنوی‌نژاد میدان داده شد و آن‌ها به خوبی رشد كردند و در حال حاضر در لیگ‌های معتبر ایتالیا و لهستان به میدان می‌روند و مهره‌های تاثیرگذاري در تیم ملی نیز هستند. اين روند بايد ادامه‌دار باشد تا ستاره‌سازي صورت بگيرد.

انتخابات فدراسیون والیبال نزدیك است. چقدر از كاندیداهای این انتخابات شناخت دارید و پیش‌بینی شما چیست؟

از بین نفراتی كه كاندیدا شدند، شناخت نسبی نسبت به آقای ضیایی دارم آن هم به واسطه این‌كه نایب رییس فدراسیون هستند و همچنین امیرحسین منظمی كه مدیر تیم‌های ملی بودند. با این حال نفرات دیگر را چندان نمی‌شناسم. امیدوارم هر چه به صلاح والیبال است رخ بدهد و هركس كه در نهایت ریاست فدراسیون را بر عهده می‌گیرد، بتواند مسیر خوبی را كه دكتر داورزنی طی كرد، ادامه دهد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج