جاباما
۶۵۱۸۵۰
۳ نظر
۵۰۱۱
۳ نظر
۵۰۱۱
پ

بازار تخم مرغ دست دلال‌هاست

از ابتدای سال جاری تاکنون، قیمت تخم‌مرغ نوسانات شدیدی داشته است؛ از کاهش قیمت تخم‌مرغ به کیلویی ۲۵۰۰تومان تا افزایش قیمت هر شانه به ۲۰هزار تومان در روزهای اخیر. به گفته مسئولان و تولیدکنندگان، این وضعیت نتیجه ورود آنفلوآنزای پرندگان به کشور است، ولی در میزان تاثیر این بیماری بر تولید مرغ‌های تخم‌گذار میان مسئولان و تولیدکنندگان اختلاف‌نظر است.

روزنامه آسمان آبی: از ابتدای سال جاری تاکنون، قیمت تخم‌مرغ نوسانات شدیدی داشته است؛ از کاهش قیمت تخم‌مرغ به کیلویی ۲۵۰۰تومان تا افزایش قیمت هر شانه به ۲۰هزار تومان در روزهای اخیر. به گفته مسئولان و تولیدکنندگان، این وضعیت نتیجه ورود آنفلوآنزای پرندگان به کشور است، ولی در میزان تاثیر این بیماری بر تولید مرغ‌های تخم‌گذار میان مسئولان و تولیدکنندگان اختلاف‌نظر است.
درهرصورت طی ماه‌های اخیر، میلیون‌ها مرغ تخم‌گذار و به گفته ناصر نبی‌پور، تنها در استان تهران ۹۰درصد این نوع مرغ‌ها معدوم شده‌اند.

از سوی دیگر، مسئله چرایی افزایش قیمت هر شانه تخم‌مرغ به ۲۰هزار تومان برخی انگشت اتهام‌ها را سمت تولیدکنندگان تخم‌مرغ گرفته‌اند. این در حالی است که همین‌الان تفاوت قیمت در کارخانه و بازار نزدیک به ۶هزار تومان است. دراین‌باره با ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران و رئیس سابق هیئت مدیره جامعه دامپزشکان ایران، گفت‌وگویی کرده‌ و این ماجرا را از نگاه تولیدکنندگان بررسی کرده‌ایم.

چرا در سال گذشته قیمت تخم‌مرغ این‌قدر نوسان داشته است و الان وضعیت بازار به‌گونه‌ای است که هر شانه تخم‌مرغ تا ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد؟
شما این مسائل را باید از آقای مهرفر، معاون وزیر کشاورزی، پیگیری کنید. یک هفته است داریم می‌گوییم مرغ‌ها معدوم شده‌اند و تخم‌مرغ کم است. ۱۵میلیون مرغ معدوم شده است. حالا آقایان می‌گویند خیر این مقدار مرغ معدوم نشده و چند میلیون معدوم شده است؛ گناه را گردن مرغدار انداخته‌اند. همین آقایان بگویند این «چند میلیون» چقدر است که ما هم بدانیم. مرغدار را چرا مقصر می‌کنند؟ اگر ما می‌خواستیم تخم‌مرغ را گران کنیم، دو ماه پیش که مرغ زیاد بود هم می‌توانستیم قیمت را بالا ببریم. چرا حالا قیمت بالا رفته است؟ مر‌غدار مرغ ندارد و مرغ‌هایش معدوم شده است. این آقایان اگر نمی‌خواهند اعلام کنند که مرغ‌ها معدوم شده حداقل کاسه و کوزه را سر مرغدار نشکنند.
چقدر مرغ معدوم شده است؟
می‌گوییم بالای ۱۴میلیون مرغ معدوم شده است؛ حداقل ۱۴ میلیون. روزانه ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار مرغ معدوم می‌شود. این میزان به استان‌های پر تولید مثل تهران، قزوین، کرج، آذربایجان و قم مربوط است. همین آقایانی که ما را متهم می‌کنند، زورشان به چهارتا شکارچی مازندران نرسید تا بیماری از استان‌های شمالی به داخل کشور نرسد. این بیماری را پرنده‌های مهاجر مثل اردک و غاز با خود آورده‌اند.
از آن‌جا شکار می‌کنند و به داخل کشور می‌آورند و از آن‌جا بیماری را به استان‌های مرکزی آورده‌اند و سال آینده هم استان‌های جنوبی را درگیر می‌کنند. نه فرمانداری، نه استانداری، نه محیط‌زیست و سازمان دامپزشکی زورشان نرسید جلوی این شکارها را بگیرند. همین امروز در واحد خود من ۴۰۰هزار مرغ درگیر بیماری شده است و فردا باید معدوم شوند. چرا ما باید دروغ بگوییم؟
قیمت تخم‌مرغ الان در مرغداری چقدر است؟
همین‌الان گران‌ترین شانه تخم‌مرغی که در مرغداری فروخته می‌شود ۱۳هزار تومان است. اگر در بازار ۲۰هزار تومان می‌فروشند، مشکل بی‌کفایتی است که بازار را دست دلال‌ها داده‌اند. چهار سال است می‌گوییم به ما غرفه دائم بدهند تا شانه تخم‌مرغ را هفت‌هزار تومان زیر قیمت توزیع‌کننده‌ها بفروشیم.
وقتی بنکدار می‌آید و از در مرغداری می‌برد، به مرغدار چه ربطی دارد که تعزیرات را سراغ مرغدار فرستاده‌اند؟ اگر مرغدار جرئت گران‌فروشی داشت که اوایل سال به قیمت کیلویی ۲۵۰۰تومان نمی‌فروخت. ما چهار سال پیش اعلام کردیم در میادین تره‌بار به ما غرفه ثابت بدهید تا کالاهای‌مان را توزیع کنیم. غرفه‌های دولت را به دست مافیای غرفه‌دارها داده‌اند و به ما غرفه نمی‌دهند.

وقتی تخم‌مرغ کم شد به ما می‌گویند چادر بزنید و تخم‌مرغ بفروشید. من که ارزش مرغداری‌ام ۳۰ میلیارد تومان است بیایم چادر بزنم برای یک غرفه‌دار کار کنم؟ این‌قدر شأن تولیدکننده در ایران پایین آمده است؟ اگر غرفه به ما بدهند، همه طول سال تخم‌مرغ را به قیمت توزیع می‌کنیم و دست دلال‌ها هم از جیب مردم کوتاه می‌شود.

این مافیایی که می‌گویید چه کسانی هستند؟
همه غرفه‌های میادین تره‌بار یا دست شهرداری است یا سازمان تعاون روستایی است و به ما هم نمی‌دهند. این مافیا هرکسی است ما آن را نمی‌شناسیم، ولی حضورش را حس می‌کنیم. ما غریبه‌ایم و غرفه را به ما نمی‌دهند. بنا بود زمانی به ما غرفه بدهند، ولی فعلا بخش‌خصوصی در این‌جا غرفه ندارد. همین امروز هم به ما غرفه ثابت بدهند، از فردا قیمت تخم‌مرغ شانه‌ای ۶هزار تومان پایین می‌آید. هفته گذشته به میادین تخم‌مرغ داده‌ایم که دو تا ماشین گم‌شده و معلوم نیست کجا رفته است!

برخی‌ها می‌گویند تخم‌مرغ‌ها را در مبادی تولیدی انبار کرده‌اند. این مسئله را تکذیب می‌کنید؟

تولیدکننده اگر تخم‌مرغ داشته باشد، مگر می‌تواند انبار کند؟ همه‌جا می‌گویند ما تخم‌مرغ را انبار کرده‌ایم. بیایند و تولیدکننده‌ها را ببینند اگر حتی یک کارتن تخم‌مرغ انبار کرده باشیم. ما به حدی درگیر این بیماری و شناسایی و معدوم‌کردن آن‌ها هستیم که اصلا فکر و وقت این کارها را نداریم. در چهار استان مهم تهران، البرز، قزوین و آذربایجان اصلا دیگر مرغی وجود ندارد که ما بخواهیم تخم‌مرغش را انبار کنیم. از 182 مرغداری استان تهران فقط حدود 20 مرغداری فعال هستند. آن‌ها هم که کاملا درگیر نشده‌اند، به‌زودی درگیر بیماری می‌شوند.
این بیست‌وچند واحد هم از واحدهای کوچک هستند که مجموع مرغ‌های‌شان به 900 هزار عدد نمی‌رسد. تا آخر ماه دی، ما یک‌ مرغ هم در استان تهران نخواهیم داشت. دو ماه پیش 9میلیون مرغ در همین استان تهران داشتیم. 10 درصد آن‌ها زنده مانده‌اند. مگر با این وضعیت ما می‌توانیم تخم‌مرغ انبار کنیم؟
الان برای کنترل بازار واردات تخم‌مرغ صورت می‌گیرد؟
واردات تخم‌مرغ مگر کار کم‌هزینه‌ای است؟ فعلا یک کامیون تخم‌مرغ از ترکیه وارد شده است. به‌جای این کار بیایند با تولیدکننده و استان‌هایی که درگیر بیماری نشده‌اند صحبت کرده و بازار را کنترل کنند.
وضعیت بیماری مرغ‌ها چه مدت است مرغداری‌ها را درگیر کرده است و چطور شد وضع به این‌جا رسید؟
این بیماری از اول امسال تا تابستان کمتر بود و از اول مهرماه اوج گرفته است. دامپزشکی هم امسال به آن‌ها اعلام کرده که این بیماری شیوع پیدا می‌کند؛ دست روی دست گذاشتند تا دقیقه آخر. نه دامپزشکی پولی داشت و نه خودشان که این وضعیت را کنترل کند. 98درصد مرغداری‌ها دست بخش‌خصوصی است و دولت به آن اهمیتی نمی‌دهد. باسوادترین ارگان وزارت جهاد کشاورزی همین ارگان دامپزشکی است که همین‌الان هم اعلام کرده سال آینده این وضعیت مرغداری‌های استان فارس را درگیر می‌کند. هیچ کاری نکردند و نمی‌کنند.
برای این وضعیت که پیش‌ آمده است شما چه راهکاری به ذهن‌تان می‌رسد؟

واقعا به‌عنوان بخش‌خصوصی که 98 درصد این صنعت در اختیار ماست و کنترلش دست دولت است درخواست‌مان این بوده که دولت بیاید برنامه بریزد که ما چه‌ کنیم؟ بگویند مرغ بریزیم، می‌ریزیم. تضمین می‌دهند اگر مرغ بریزیم فردا آنفلوآنزا نگیرد و اگر گرفت می‌خواهند چه‌ کنند. در دنیا همه‌جا این بیماری آمده و کنترلش کرده‌اند، چرا نمی‌توانیم در این مملکت این بیماری را کنترل کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جناب تولیدکننده فکر کردی کی تودولت نشسته که ازشون میخای بهت برنامه بدن؟اونا عمدا ازشما حمایت نمیکنن تابهانه برای واردات انحصاری داشته باشن وجیبشون پرپول تر بشه،
      اونا نه به فکر تولیدکننده ونه مصرف کننده نیستند،دولت این وسط خودش دلاله ،شما خیرخواهی کن وبه فکر مردم باش،خدا پاداش خیرت میده ایشالا

    • بدون نام

      حرف این تولید کننده درست است

    • خدا

      بازار چی تواین مملکت دست دلال ها نیست؟ حتی بازار فاضلاب هم دست دلال هاست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج