۶۵۱۹۲۳
۱ نظر
۶۰۲۴
۱ نظر
۶۰۲۴
پ

آلبرت اینشتین؛ از تولد تا مرگ

آلبرت اینشتین تاثیرگذارترین فیزیکدان قرن بیستم یکی از محبوب‌ترین دانشمندان علوم مدرن است. هرچند بسیاری از ما او را با نظریه نسبیت می‌شناسیم، اما در واقع به خاطر این نظریه برنده جایزه نوبل نشد.

برترین‌ها - ترجمه از الهام مظفری: آلبرت اینشتین تاثیرگذارترین فیزیکدان قرن بیستم یکی از محبوب‌ترین دانشمندان علوم مدرن است. هرچند بسیاری از ما او را با نظریه نسبیت می‌شناسیم، اما در واقع به خاطر این نظریه برنده جایزه نوبل نشد. این تنها یکی از حقایق جالب درباره این دانشمند بزرگ است و در اینجا می‌توانید اطلاعات بیشتری درباره زندگی شخصی و حرفه‌ای یکی از بزرگترین مردان زمین کسب کنید.
آلبرت اینشتین؛ از تولد تا مرگ

۱ - اینشتین در ۱۴ مارس ۱۸۷۹ (۲۳ اسفند ۱۲۵۷) در آلمان و در شهر اولم به دنیا آمد و در ۱۸ آوریل ۱۹۵۵ (۲۸ فروردین ۱۳۳۴) در سن ۷۶ سالگی در پرینستون، نیوجرسی درگذشت.

۲ - شکل سر او هنگام تولد عجیب و پشت سرش بسیار بزرگ بود، اما بعد از چند هفته به تدریج به شکل طبیعی درآمد.

۳ - او در یک خانواده متوسط یهودی به دنیا آمد و یک خواهر به نام مایا داشت که دو سال کوچکتر از اینشتین بود.

۴ - اینشتین نه تنها به نواختن ویولن علاقه داشت بلکه یکی از بزرگترین طرفداران موسیقی کلاسیک بود.

۵ - اینشتین مشکل گفتاری داشت و تا ۴ سالگی نمی‌توانست حرف بزند.
آلبرت اینشتین؛ از تولد تا مرگ

۶ - او تحصیلات ابتدایی خود را در مونیخ به پایان رساند.

۷ - اینشتین اولین مقاله علمی خود را در سن ۱۶ سالگی نوشت و موضوع آن «بررسی وضعیت اتر در میدان مغناطیسی» بود.

۸ - در سال ۱۸۹۴، شرکت برق پدرش ورشکست شد و خانواده او مجبور به مهاجرت به میلان ایتالیا شدند. اما اینشتین در مدرسه شبانه روزی مونیخ موند تا تحصیلاتش را تمام کند. وقتی به سن قانونی رسید از رفتن به خدمت اجباری سربازی ناراحت بود و تصمیم گرفت نزد والدینش در میلان برود. او مدرسه را بدون توجه به گواهی پزشک ترک کرد و به ایتالیا رفت.

۹ - اینشتین سپس به مدرسه پلی تکنیک فدرال سوئیس در زوریخ پیوست. استعداد استثنایی او در ریاضیات و فیزیک توجه زیادی جلب کرد، اما در سایر موضوعات آزمون ورودی موفق نبود. مسئولین مدرسه تصمیم گرفتند او را قبول کنند تا تحصیلاتش را به پایان برساند؛ بنابراین او به دبیرستان ویژه یوست وسنتلر پیوست و در سن ۱۷ سالگی فارغ التحصیل شد.

۱۰ - اینشتین در ۱۷ سالگی آلمانی بودن خود را انکار کرد تا به خدمت نظامی نرود. در طول تحصیلاتش با یوست وینتلر، به خانواده او بسیار نزدیک و عاشق دخترش ماری شد. همچنین بعد از لغو شهروندی خود در آلمان به مدرسه زوریخ رفت.
آلبرت اینشتین؛ از تولد تا مرگ

۱۱ - او در زونیخ با تعدادی از وفادارترین دوستانش را آشنا شد. هم چنین با میلوا ماریچ، یک زن صربستانی و شاگرد آینده اش آشنا شد. ماریچ بعد‌ها همسر اینشتین شد، اما به دلیل تفاوت‌های مذهبی، رابطه آن‌ها واقعا مورد قبول خانواده اینشتین نبود.

۱۲ - اینشتین و ماریچ دختری به نام لیسرل داشتند. هیچ اطلاعاتی درباره دختر آن‌ها وجود ندارد. برخی می‌گویند بر اثر بیماری مرده و برخی دیگر معتقدند او را به فرزندخواندگی داده اند. لیسرل در سال ۱۹۰۲ به دنیا آمد و در آن زمان هنوز اینشتین و ماریچ ازدواج نکرده بودند.

۱۳ - شرایط مالی اینشتین در سال ۱۹۰۲ وحشتناک بود. او شغل نداشت و شرکت پدرش ورشکسته شده بود. در این زمان بود که تدریس خصوصی به کودکان را آغاز کرد.

۱۴ - در نهایت به توصیه پدر مارسل گروسمن توانست یک شغل دفتری در سوئیس به دست آورد.

۱۵ - پدر اینشتین مدت کوتاهی بعد از آن به دلیل بیماری مرد، اما قبل از مرگ با ازدواج اینشتین و ماریچ موافقت کرد. آن‌ها در سال ۱۹۰۳ ازدواج کردند. سال بعد آن‌ها پسر اولشان هانس آلبرت و در سال ۱۹۱۰ پسر دومشان به نام ادوارد به دنیا آمد.
آلبرت اینشتین؛ از تولد تا مرگ

۱۶ - شغل دفتری او در واقع در دفتر ثبت اختراع بود. وظیفه او بررسی ثبت اختراعات برای دستگاه‌های مختلف الکترومغناطیسی بود. او به سرعت بر این کار تسلط یافت و زمان کافی برای فکر کردن درباره همگام سازی الکتریکی-مکانیکی و انتقال سیگنال‌های الکتریکی داشت.

۱۷ - او طی تحصیل در مدرسه پلی تکنیک، تحت تاثیر نظریه‌های الکترومغناطیسی جیمز ماکسول، فیزیکدان اسکاتلندی قرار گرفت.

۱۸ - اینشتین در طول مطالعه آن نظریه‌ها متوجه شد که سرعت نور ثابت است و این حقیقت را ماکسول نمی‌دانست. قانون انیشتین نقض مستقیم قوانین حرکت نیوتن بود. این باعث شد انیشتین قانون نسبیت را ارائه دهد.

۱۹ - سال ۱۹۰۵ را سال معجزه انیشتین می‌دانند. در این سال مقاله دکترای خود را ارائه کرد و چهار مقاله اش در یکی از بهترین ژورنال‌های فیزیک منتشر شد. این چهار مقاله تعادل ماده و انرژی، نسبیت خاص، حرکت براونین و اثر فوتوالکتریک بودند.

۲۰ - مقالات انیشتین بلافاصله دنیای فیزیک را تحریک کرد، اما جامعه فیزیک او را نادیده گرفت تا زمانی که ماکس پلانک، بنیانگذار نظریه کوانتوم، در نهایت کار او را تحسین کرد و آزمایش هایی انجام داد که کارش را تایید می‌کرد. پلانک تاثیرگذارترین فیزیکدان زمان خود بود که واقعا به شهرت انیشتین کمک کرد.
آلبرت اینشتین؛ از تولد تا مرگ
۲۱ - انیشتین در نهایت مدیر موسسه فیزیک کایزر ویلهم شد و از سال ۱۹۱۳ تا ۱۹۳۳ در آنجا کار کرد.

۲۲ - او بعد از کسب محبوبیت، مجبور بود مدام سفر کند و این باعث مشکلات مالی جدی در خانواده اش شد.

۲۳ - در نهایت انیشتین به این نتیجه رسید که ازدواجش به پایان رسیده و با دخترخاله اش السا وارد رابطه شد و بعد با او ازدواج کرد.

۲۴ - میلوا ماریچ و آلبرت انیشتین در سال ۱۹۱۹ جدا شدند و توافق کردند که اگر انیشتین جایزه نوبل را ببرد، تمام پولش را به ماریچ خواهد داد.

۲۵ - کار روی نظریه نسبیت عام سرانجام در سال ۱۹۱۵ به پایان رسید.
آلبرت اینشتین؛ از تولد تا مرگ

۲۶ - در سال ۱۹۲۱ انیشتین جایزه نوبل فیزیک را دریافت کرد، اما نه برای تئوری نسبیت عام بلکه برای توضیح فوق العاده اش از اثر فوتوالکتریک.

۲۷ - در نهایت انیشتین در دهه ۱۹۲۰ علم جدید کیهان شناسی را آغاز کرد و پیش بینی کرد که جهان در حال گسترش است و ایستا نیست. این موضوع در نهایت در سال ۱۹۲۹ توسط ستاره شناس مشهور ادوارد هابل تایید شد.

۲۸ - به اختلال تاخیر در حرف زدن در افراد فوق العاده باهوش سندروم انیشتین گفته می‌شود.

۲۹ - شایعاتی وجود دارد که انیشتین در ریاضیات موفق نبوده است. این کاملا اشتباه است. او ذهن درخشانی در ریاضیات داشت و در ۱۵ سالگی به حساب دیفزانسیل و انتگرال مسلط بود.

۳۰ - انیشتین قوانین عجیبی برای همسر اولش ماریچ وضع کرده بود. قوانین شامل این‌ها می‌شدند: «وقتی انیشتین از او می خواست، نباید به حرف زدنش ادامه می‌داد، باید سه وعده غذا در روز برایش درست می‌کرد، نباید انتظار هیچگونه ارتباط فیزیکی از او می‌داشت.»
آلبرت اینشتین؛ از تولد تا مرگ

۳۱ - انیشتین از پوشیدن جوراب متنفر بود. او حتی در رسمی‌ترین موقعیت‌ها هم بدون جوراب می‌رفت و برهنگی پایش را با بوت‌های بلند جبران می‌کرد.

۳۲ - انیشتین یخچالی را اختراع کرد که با گاز الکل کار می‌کرد. در سال ۱۹۲۶ اختراع او ثبت شد، اما هرگز تولید نشد، چون تکنولوژی‌های جدیدتری به وجود آمدند.

۳۳ - انیشتین عاشق قایقرانی و ویولون بود. او آنقدر عاشق ویولنش بود که نام آن را «لینا» گذاشت.

۳۴ - موفقیت انیشتین عمدتا نتیجه آزمایش‌های بصری بود که در ذهنش انجام می‌داد. او به ندرت برای آزمایش نظریه هایش به آزمایشگاه می‌رفت.

۳۵ - پس از مرگ انیشتین، آسیب شناسی که مسئول کالبدشکافی او بود مغزش را دزدید و آن را در شیشه نگه داشت. او مغز را برنگرداند و در نهایت اخراج شد و سپس بعد از ۲۰ سال مغز را پس داد.

۳۶ - چشم‌های انیشتین در یک جعبه امن در نیویورک سیتی نگهداری می‌شوند.
آلبرت اینشتین؛ از تولد تا مرگ
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      واقعا که جالب بود حیرت زده شدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج