۶۵۲۰۸۸
۵۰۵۰
۵۰۵۰
پ

مینی سریال «باروت»؛ شورش «جان اسنو» در قرون وسطی

مینی سریال باروت که توسط یکی از تلویزیون های اینترنتی به شکل رسمی در اختیار مخاطبان قرار گرفته، یک مجموعه تاریخی است که با بازی کیت هرینگتون یا همان جان اسنو توانست خیلی ها را پاگیر خودش کند. دلایل اهمیت این سریال را در این گزارش بخوانید.

روزنامه هفت صبح: مینی سریال باروت که توسط یکی از تلویزیون های اینترنتی به شکل رسمی در اختیار مخاطبان قرار گرفته، یک مجموعه تاریخی است که با بازی کیت هرینگتون یا همان جان اسنو توانست خیلی ها را پاگیر خودش کند. دلایل اهمیت این سریال را در این گزارش بخوانید.

پیش درآمد
باروت یک مینی سریال سه قسمتی است که مدتی پیش توسط تلویزیون اینترنتی «آیو» عرضه شد. اهمیت این سریال از آن جهت است که ستاره بی چون و چرای بازی تاج و تخت یعنی کیت هرینگتون یا همان جان اسنو بازیگر نقش اصلی سریال در این پروژه علاوه بر این به عنوان مشاور کارگردان نیز حضور دارد و نامش در بین تهیه کننده ها هم دیده می شود. باروت علاوه بر حضور هرینگتون چند ستاره دیگر هم دارد که نقش های اصلی داستان را بازی می کنند. لیو تایلر، پیتر مولان، مارک گایتیس و دیوید از جمله ستاره های این سریال هستند.
مینی سریال «باروت»؛ شورش «جان اسنو» در قرون وسطی
باروت به خاطر صحنه های خشنی که دارد با واکنش های منفی زیادی رو به رو شد، اما با این حال کاربران سایت «IMDB» نمره بدی به آن نداده اند. این سریال توانسته نمره تقریبا خوب 7.4 را بگیرد. البته درصد رضایتمندی از این سریال در راتن تومیتو هم بالاست. در این سایت 71 درصد از سریال «باروت» رضایت داشته اند که همین دلیل بسیار خوبی است برای اینکه با قاطعیت بگوییم با سریال باکیفیتی رو به رو هستیم.

داستان چیه و کی ساخته

باروت، رخدادی بسیار مشهور در تاریخ انگلستان را به تصویر می کشد. داستان این مجموعه در سال ۱۶۰۵ رخ می دهد. زمانی که ملکه الیزابت اول از دنیا رفته و دوران سیاه تفتیش عقاید در اروپا آغاز شده است و اعتقادات مذهبی قربانیان بسیاری می گیرد. دورانی که افراد بسیاری به خاطر ایمان و باورهای دینی شکنجه و اعدام می شدند و اموال شان توسط حکومت ضبط می شد. شاه در این روزگار گروهی از جاسوسان را در سراسر کشور اجیر کرده است تا کاتولیک ها را بیابند و دستگیر کنند.
در همین اثنا روابط اسپانیا و انگلستان، به عنوان دو قدرت بزرگ اروپا رو به تیرگی نهاده است. گای فاکس و کتسبی که خود زخم خورده این بگیر و ببندها هستند، تصمیم به مبارزه و ترور پادشاه می گیرند. نقشه این است که با مقدار زیادی باروت، کاخ پادشاه و ساکنان آن را ویران کنند. فیلمنامه باروت را رونان بنت نوشته و کارگردانی آن را جی بلکسون برعهده داشته است. او پیش از این فیلم هایی چون «ناپدید شدن آلیس کرید» و «موج پنجم» را ساخته است. البته کیت هرینگتون نیز در کنار دنیل وست در گسترش فیلمنامه و کارگردانی سریال نقش داشته اند.

مینی سریال «باروت»؛ شورش «جان اسنو» در قرون وسطی
یقه کردن مخاطب

باروت جزو سریال هایی است که وقتی سکانس اولش را ببینید، هرگز از پای آن بلند نخواهید شد. این سکانس طوری طراحی و ساخته شده که یقه تان را می گیرد. البته خوبی ماجرا این است که اگر پاگیر سریال شوید برای به پایان رساندنش لازم نیست روزها وقت بگذارید چون سه قسمت بیشتر نیست و کلا سه روز از شما وقت می گیرد. خب حالا همه اینها را گفتیم تا برسیم به این نکته که سکانس اول اپیزود یک حقیقتا درخشان، نفسگیر و خوش ساخت است. صحنه ای که آدم را یاد سکانس ابتدایی «لعنتی های بی آبرو» ساخته کوئینتین تارانتینو می اندازد.
اینجا هم کاتولیک ها در خانه زن عموی کتسبی جمع شده اند تا مراسم روحانی به جای آورند. اما ماموران از راه می رسند. کشیشی ها و ادوات عبادت پشت دیوارهای کاذب خانه مخفی می شوند. اما مامور بدطینت و باهوش پادشاه دست بردار نیست و وجب به وجب خانه را می گردد. این در حالی است که کتسبی و سایر اعضای خانواده مجبور هستند وانمود کنند از این بابت نگران نیستند. این سکانس طولانی البته پایان بسیار غافلگیرکننده ای دارد که به نوعی موتور محرکه سایر وقایع سریال است.

مهره کلیدی باروت

همان طوری که در قسمت پیش درآمد اشاره کردیم بخش عمده ای از اهمیت پروژه باروت، نه به خود سریال که به حضور کیت هرینگتون، بازیگر نقش جان اسنو در سریال محبوب «بازی تاج و تخت»، مرتبط است. هرینگتون پیش از به نمایش درآمدن فصل آخر «بازی تاج و تخت» آینده نگری کرده و در یک سریال پرزرق و برق حاضر شده تا ابعاد دیگری از هنر خود را به ملت ثابت کند. او در تمامی مراحل تولید، نگارش فیلمنامه و حتی نحوه کارگردانی سریال دخالت مستقیم داشته و در تهیه آن نیز شریک بوده است.
هرینگتون یا بهتر بگوییم «جان اسنو» در گفت و گوهایش گفته که این سریال چیزی است که همیشه دلش می خواسته بسازد و در آن بازی کند: «مدت مدیدی ایده این سریال در ذهنم بود و دلم می خواست با یک نویسنده قدر همکاری و ساخت این سریال را تجربه کنم. بعد از آماده شدن فیلمنامه برای انتخاب کارگردان هم وسواس زیادی به خرج دادیم. دنبال کسی بودیم که بتواند وقایع پنج نوامبر را به بهترین شکل به تصویر بکشد. عاقبت دریافتم که سریال باروت مثل فرزند من است و به این فرزند مباهات می کنم.»

مینی سریال «باروت»؛ شورش «جان اسنو» در قرون وسطی
این بازیگران شگفت انگیز

یکی از جذاب ترین عناصر سریال باروت گروه بازیگران بسیار قدرتمند آن است. حتی بازیگرانی که گاه تنها یکی دو سکانس در کار حضور دارند اما باز خوش درخشیده اند. غیر از کیت هرینگتون که مهارتش در بازی و محبوبیتش در میان بینندگان غیرقابل انکار است، باید از پیتر مولان یاد کرد که نقش هنری گرانت را بازی می کند. گرانت کشیشی بسیار خوش قلب و دوست داشتنی است که البته پادشاه کمر به قتل او بسته و به همین دلیل مدام در حال فرار و زندگی مخفیانه است.
لیو تایلر هم که زمانی در دنیای سینما برای خودش ستاره نامداری بود در این سریال نقش آن ولو را بازی می کند. آن ولو در حقیقت دخترعموی رابرت کتسبی است و از او برای مبارزه حمایت می کند. جالب اینجاست که خانم تایلر پیش از این تنها یک بار در سریال های تلویزیونی حضور داشته است. خود مارک گاتیس در نقش سر رابرت سیسیل در این مجموعه حضور دارد و قطب منفی ماجراست. او با آن گردن کج و کلام موذیانه، تقریبا ۱۰ دقیقه بعد از دیدن اولین قسمت سریال از او متنفر می شوید و پس کارش را درست انجام داده است.

خشونت افراطی

نوشتارهای تاریخی، تصاویر برجای مانده و نیز کاوش های باستان شناسانه نشان داده است که قرون وسطی و عصر تفتیش عقاید، یعنی همان برهه ای که داستان باروت در آن رخ می دهد، دوران رونق وسایل سخت کشی و شکنجه بوده است. دستگاه هایی پیچیده که هنوز هم دیدن شان لرزه بر اندام می اندازد. خب در باروت از این وسایل خیلی استفاده شده و تماشای کاربرد آنها زیاد لطفی ندارد. بی بی سی که در زمینه نمایش خشونت همواره شبکه ای بسیار محتاط بوده این بار هرچه توانسته شکنجه و خونریزی در سریالش گنجانده.
شاید بشود گفت که سریال باروت از منظر خشونت تلفیقی است فیلم «مصائب مسیح» مل گیبسون با فیلم های اسلشری چون «اره» و «خام» و «کشتار با اره برقی در تگزاس».
در همان ابتدای سریال که پیکر پیرزنی را زیر ورقه ای فولادی می گذرند و وزنه های صدکیلویی روی آن قرار می دهند تا زجرکش شود، تکلیف مخاطب با سریال معلوم خواهدشد. همین خشونت افراطی اعتراض های زیادی را علیه سریال برانگیخت. بینندگان سریال به سرعت در فضای مجازی نسبت به این حجم از خشونت واکنش نشان دادند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج