۶۵۳۶۸۴
۱ نظر
۵۰۶۶
۱ نظر
۵۰۶۶
پ

فوتبالیست‌های زن و مرد چقدر پول می‌گیرند؟

حقوق خانم‌ها و آقایان؛ مسئله‌ای که در طول تاریخ به آن پرداخته و گروه‌های مختلف و فراوانی برای احقاق حق طرفین ایجاد شده و بر آن کار کرده‌اند.

آسمان آبی: حقوق خانم‌ها و آقایان؛ مسئله‌ای که در طول تاریخ به آن پرداخته و گروه‌های مختلف و فراوانی برای احقاق حق طرفین ایجاد شده و بر آن کار کرده‌اند. هر یک از این دو معتقدند آن‌طور که باید و شاید حقشان محفوظ نبوده و در این میان صدای بانوان بلندتر است و همواره به این قضیه معترض بوده‌اند. این بگوومگو و اعتراض در ورزش، خاصه در فوتبال، همیشه وجود داشته است و بانوان به اختلاف فاحش قراردادهایشان با آقایان و کمبود امکانات گله‌مند بوده و از آن رنجیده‌اند؛ موضوعی که در کشورهای دیگر نیز به طرز کاملا محسوسی، حداقل از نظر قراردادها، وجود دارد.
در سال ۲۰۱۵ میان صد ورزشکار متمول و پردرآمد جهان فقط دو خانم حضور داشتند که هر دو در رشته گران‌قیمت تنیس مشغول بودند. ماریا شاراپووای روس با قرار گرفتن در رده ۲۵ با ۷/۲۹ میلیون دلار و سرنا ویلیامز با ۶/۲۴ میلیون دلار در رده ۴۷ دو ورزشکار موردنظر در این فهرست بودند؛ فهرستی که نفر اول آن فلوید می‌ودر، بوکسور معروف، با ۳۰۰ میلیون یورو است.

گران‌قیمت‌ترین ورزشکار زن دنیا با ۵۰۰ هزار دلار

سایت «ساکرلاین» در گزارشی به معرفی ۱۰ فوتبالیست گران‌قیمت خانم پرداخت. در این فهرست مارتا ویرا داسیلوا، ستاره معروف برزیلی که حدفاصل سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ بهترین بازیکن جهان هم شده بود، با دریافت سالانه ۵۰۰ هزار دلار از تیم روزنگارد سوئد، گران‌قیمت‌ترین بازیکن جهان به حساب می‌آید. البته این ستاره برزیلی حدود دوبرابر این درآمد را با تبلیغات تلویزیونی دریافت می‌کند. نفر دوم این فهرست کسی نیست جز آلکس مورگان؛ بازیکن تیم‌ملی بانوان آمریکا که در تیم لیون فرانسه برای هر سال ۴۵۰ هزار دلار دریافت می‌کند. او حدود سه‌ میلیون دلار هم بابت تبلیغات به جیب می‌زند. ابی وام باچ نفر سوم فهرست مذکور است. او که سال ۲۰۱۵ از دنیای فوتبال خداحافظی کرد و عنوان بهترین گلزن تاریخ تیم‌ملی بانوان آمریکا را هم یدک می‌کشید، درآمد سالیانه ۳۰۰ هزار دلاری داشت. سیدنی لروکس با دریافت ۹۲ هزار دلار از تیم کانزاس سیتی در رده چهارم قرار دارد. او در سال ۲۰۱۲ مدال طلای المپیک را هم به دست آورد.

هوپ سولو، دروازه‌بان تیم‌ملی آمریکا که به خاطر چهره خاصش بسیار مورد توجه بوده است، از تیم سیاتل ساندرز سالانه ۶۵ هزار دریافتی دارد. این دروازه‌بان در سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ از تیم قهرمان آمریکا در دو المپیک حراست کرد.

طبق گفته روزنامه «آ.اس اسپانیا»، رونالدو در همان سال با دریافت ۲۲ میلیون یورو در سال، گران‌قیمت‌ترین بازیکن شاغل در اروپا بود که ۴۴برابر مارتا، گران‌ترین فوتبالیست زن به حساب می‌آمد. در سال 2014 در MLS بانوان بازیکنان در سال دستمزدی بین 6 هزار تا 30 هزار دلار می‌گرفتند و دستمزد آقایان به حدود 200 هزار دلار رسید. در انگلیس هم دو سال قبل این اختلاف را می‌توان با یک مثال نشان داد: استف هاتون، بهترین بازیکن زن سال، 65 هزار دلار در سال دریافت کرد، اما وین رونی پابه‌سن‌گذاشته در همان فصل در هفته 300 هزار دلار درآمد داشت!

حال به سراغ مسابقات ملی می‌رویم و جام‌جهانی را در نظر می‌گیریم. تیم‌ملی بانوان آمریکا در سال ۲۰۱۵ قهرمان جهان و سال قبل از آن آلمان هم فاتح مسابقات مردان شد. بانوان آمریکا از فیفا دو میلیون دلار و ژرمن‌ها، برای قهرمانی‌شان در برزیل، ۳۵ میلیون دلار پاداش گرفتند. فیفا در جام‌جهانی بانوان مجموعا ۱۵میلیون دلار هزینه کرد که این مبلغ در جام‌جهانی ۲۰۱۴، ۳۵۸ میلیون دلار بود.

در این میان نروژ با حرکتی انقلابی، حقوق بانوان و آقایان ورزشکار را برابر کرد و از آن پس دیگر هیچ تفاوتی بین آن‌ها وجود ندارد. بااین‌حال در کشورهایی از جمله ایران به دلیل مسائلی چون استقبال اسپانسر، علاقه و حضور مردم و تماشاگران، حقوق خانم‌ها و آقایان متفاوت است. این اختلاف دستمزد در فوتبال ایران هم به‌وضوح دیده می‌شود. بالاترین دستمزد بانوان فوتبالیست بین 40 تا 45 میلیون است و حقوق آقایان چیزی حدود یک میلیارد و 500 میلیون تومان که تقریبا 30برابر می‌شود. این فاصله در کشورهای خارجی حتی به 50 برابر هم می‌رسد. بااین‌حال نباید فراموش کرد در کشورهای خارجی اگر دستمزد آقایان و بانوان با هم فرق می‌کند، اما از نظر امکانات با هم برابرند و اگر آقایان سالن بدنسازی و استخر و اردوهای مناسب دارند این فرصت برای بانوان هم وجود دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      والا در اونجاهایی که زن و مرد کار برابر انجام می دهند هنوز حقوق نابرابر می گیرند انتظار دارید فوتبالیستهای زن که قدرت بدنی کمتری از مردها دارند به اندازه مردها دستمزد بگیرند؟ هر چند که من اگه کاره ای بودم کلا فوتبال رو قدغن می کردم که این همه پول و قدرت و توجه متمرکز شده روی این ورزش مزخرف.همه بروند شنا کنند و والیبال بازی کنند و خوش بگذرونند و لاغر و سالم بشن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج