جاباما
۶۵۳۹۱۵
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

هوش مصنوعی، آینده‌ی بازاریابی محتوایی

بر اساس تعریف مدیرعامل DeepMind، یک استارتاپ هوش مصنوعی تصاحب شده توسط گوگل، هوش مصنوعی عبارت است از «علم هوشمند کردن ماشین‌ها». هوش مصنوعی به نوبه خود می‌تواند دانش و توانایی‌های انسان را ارتقا دهد.

برترین ها - ترجمه از حمید گنجی: در سال ۲۰۱۵، آژانس بازاریابی من درگیر این مسئله بود که در عین حفظ کیفیت، بتواند محتواهای کافی نیز تولید کند. این یکی از چالش‌برانگیزترین عرصه‌ها برای سازمان‌های بازاریابی محسوب می‌شود. در همین زمان، پیشرفت‌های صورت گرفته در هوش مصنوعی بازاریابی من را قانع کرد که در آینده‌ای نزدیک می‌توانیم شاهد محتوای پشتیبانی شده توسط ماشین باشیم.
هوش مصنوعی، آینده‌ی بازاریابی محتوایی
اما سوال بزرگی که نمی‌توانستم از ذهنم بیرون کنم این بود که: آیا شرکت من می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی بازاریابی، فعالیت‌های بازاریابی‌مان را خودکارسازی و مقیاس‌پذیر کند تا بتوانیم درنهایت ارزش بیشتری را به مشتریانمان ارائه دهیم و کارایی کسب‌وکار خود را نیز بالا ببریم؟

من پیش‌تر از سردبیر خبرگزاری آسوشیتدپرس و مدیرعامل Automated Insights شنیده بودم که خبرگزاری آسوشیتدپرس چگونه با استفاده از هوش مصنوعی فرآیند تولید گزارش‌ها را به‌صورت اتوماسیون درآورده است و من می‌دانستم که ما باید بیشتر در این فناوری کنکاش کنیم.

هوش مصنوعی و بازاریابی محتوایی

در نظر بگیرید که شما و تیم‌تان چقدر زمان را روی فعالیت‌های بازاریابی محتوایی صرف می‌کنید. مواردی مانند کشف کردن کلمات کلیدی، برنامه‌ریزی موضوعات پست‌های وبلاگی، نوشتن، بهینه‌سازی، شخصی‌سازی و خودکارسازی محتوا، تست کردن لندینگ پیج‌ها، برنامه‌ریزی به اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی، بررسی آنالیزها و تغییر استراتژی‌های بازاریابی.

حالا تصور کنید که یک ماشین به‌جای شما می‌توانست تمامی این فعالیت‌ها را انجام دهد و تنها کار شما این بود که بجای تولید، روی این موارد نظارت داشته باشید. درواقع، بسیاری از راه‌حل‌ها در زمان کنونی برای انجام دادن این فعالیت‌ها وجود دارند. این راه‌حل‌ها فضا را برای بازاریابان مهیا می‌کنند تا فعالیت‌هایی ارزشمند را انجام داده و عملکرد کسب‌وکار را نیز بهبود دهند. این تغییرات احتمالا مدیون هوش مصنوعی است.

بر اساس تعریف مدیرعامل DeepMind، یک استارتاپ هوش مصنوعی تصاحب شده توسط گوگل، هوش مصنوعی عبارت است از «علم هوشمند کردن ماشین‌ها». هوش مصنوعی به نوبه خود می‌تواند دانش و توانایی‌های انسان را ارتقا دهد.

هوش مصنوعی یک عبارت کلی برای تعریف مجموعه‌ای از فناوری‌های منحصربه‌فرد و مرتبط در درجه‌های مختلف است. این شامل یادگیری ماشینی، یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی، پردازش زبان طبیعی و تولید زبان طبیعی می‌شود.
هوش مصنوعی، آینده‌ی بازاریابی محتوایی

بیشتر عملکرد ماشین‌ها به الگوریتم‌ها وابسته است. الگوریتم عبارت است از مجموعه‌ای از دستورالعمل‌های ریاضی که به ماشین می‌گوید باید چه‌کاری انجام دهد. اما با هوش مصنوعی یک ماشین می‌تواند الگوریتم‌های خود را ایجاد کرده، راه‌های جدید را تعریف کند و پتانسیل‌های نامحدود را برای پیشبرد بازاریابی، کسب‌وکار و نسل بشر باز کند.

پیامدهای آن برای بازاریابان محتوا

امروز، بازاریابان به‌صورت دستی گردش کار را برای اتوماسیون بعدی به هم پیوند می‌دهند. مثلا اگر بازدیدکننده وب‌سایت یک کتاب الکترونیکی را دانلود کند، سپس به آن‌ها یک ایمیل سه بخشی ارسال می‌شود.

اتوماسیون بازاریابی محتوایی که امروزه بازاریابان از آن استفاده می‌کنند بیش‌ازحد دستی است. این پلتفرم‌ها باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شوند، کارایی و بهره‌وری را بالا می‌برند و عملکرد را نیز افزایش می‌دهند. اما نمی‌توانند چشم‌اندازی عمیق به درون داده‌ها، اقدامات پیشنهادی، پیش‌بینی خروجی‌ها یا تولید محتوا را به دست بدهند و وقتی‌که هوش مصنوعی را به‌عنوان چاشنی به این اضافه می‌کنید، بازی به‌طور کامل تغییر می‌کند.
هوش مصنوعی، آینده‌ی بازاریابی محتوایی

اختلال، تحول و فرصت

بر اساس آمارهای منتشرشده، تقریبا 90 درصد از داده‌های موجود در جهان در دو سال گذشته به لطف توسعه اینترنت و ویدئو ایجاد شده است. به‌عنوان نتیجه، بازاریابان و سایر افراد در اطلاعات غرق می‌شوند. بازاریابان این روزها به داده‌هایی از چندین منبع مختلف دسترسی دارند. منابعی مانند: مانیتورینگ اجتماعی، آنالیز وب، ایمیل، رهگیری تماس، فروش، تبلیغات، بازاریابی مجدد و تجارت الکترونیک.

اما بااین‌حال، انسان توانایی محدودی برای پردازش اطلاعات، ایجاد استراتژی‌ها بر اساس این اطلاعات و تولید محتوا دارد. در مقابل، سیستم‌های هوش مصنوعی تقریبا از توانایی نامحدودی برای پردازش داده، پیش‌بینی، توصیه‌ها و تولید محتوا برخوردار هستند و عملکرد این سیستم‌ها نیز بهتر، سریع‌تر و ارزان‌تر است.

بااین‌وجود، بازاریابی محتوایی هم‌اکنون عمدتا به‌صورت دستی توسط خود انسان‌ها انجام می‌شود و مقدار کمی چاشنی اتوماسیون نیز با آن مخلوط شده است. اما همان‌طور که سایر صنایع نشان می‌دهند، آینده ممکن است از آن چیزی که فکر می‌کنیم نزدیک‌تر باشد.

هم‌اکنون در وال‌استریت، بیش از ۶۰ درصد از تجارت‌ها به‌وسیله هوش مصنوعی انجام می‌شود و انسان کمترین دخالت را انجام این تجارت‌ها دارد.
هوش مصنوعی، آینده‌ی بازاریابی محتوایی

بازاریابی قدم بعدی است

شبکه اجتماعی فیس‌بوک در حال حاضر از یادگیری عمیق و هوش مصنوعی برای فیلتر کردن فید اخبار کاربران و شناسایی چهره‌‌ها در عکس‌های آپلود شده استفاده می‌کند. در بلندمدت، فیس‌بوک به دنبال درک هوش و ساخت ماشین‌های هوشمند است.

سرپرست واحد هوش مصنوعی گوگل نیز اکنون مدیریت عملیات‌های جستجو این شرکت را برعهده گرفته است و این نشان می‌دهد که هر ساختار سازمانی از اینترنت به هوش مصنوعی وابسته خواهد بود.
هوش مصنوعی، آینده‌ی بازاریابی محتوایی

شرکت IBM نیز در حال حاضر ۸۲۵ پتنت مرتبط با هوش مصنوعی را به ثبت رسانده است. آی بی ام همچنین فناوری به نام IBM Watson را توسعه داده است. این فناوری برای استخراج کردن چشم‌اندازها از حجم عظیم داده‌های غیر ساختاری از پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشینی استفاده می‌کند. جالب است بدانید که IBM Watson توانست در یک برنامه تلویزیونی، دو نفر از رقبای انسانی خود را شکست دهد!

غول‌های اینترنتی تنها شرکت‌هایی نیستند که به سمت استفاده هرچه بیشتر از هوش مصنوعی حرکت می‌کنند. بر اساس بررسی‌های ما، در حال حاضر بیست‌وچهار استارتاپ فعال در زمینه هوش مصنوعی در حال فعالیت‌اند و این استارتاپ‌ها توانسته‌اند 218 میلیون دلار سرمایه نیز جذب کنند. در میان تمامی صنایع، معاملات برای استارتاپ‌های هوش مصنوعی در طول پنج سال گذشته حدود 4.6 برابر افزایش داشته است. هوش مصنوعی در زمینه بازاریابی می‌تواند مشاغل را دچار دگرگونی کرده، نقش‌ها را تغییر دهد و برای کسب‌وکارهایی که به هوش منصوعی در بازاریابی متکی هستند، فرصت‌های زیادی را ایجاد کند.
هوش مصنوعی، آینده‌ی بازاریابی محتوایی

چگونه در عصر هوش مصنوعی زنده بمانیم و رشد کنیم؟

درحالی‌که اختلال بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی‌ها اتفاق می‌افتد، این مهم است که بدانیم ما هنوز در ابتدای راه هوش مصنوعی قرار داریم. بسیاری از شرکت‌های فناوری هوش مصنوعی از سرمایه‌های مالی قابل‌توجهی برخوردار هستند، اما بازار برای اثبات موفقیت محصولات آن‌ها هنوز بسیار محدود است.
هوش مصنوعی، آینده‌ی بازاریابی محتوایی

هوش مصنوعی همچنین به حجم عظیمی از داده و راه‌حل‌های سفارشی نیاز دارد، بنابراین شرکت‌های بزرگ بیشتر تمایل دارند تا مزیت‌های کوتاه‌مدتی از سرمایه‌گذاری روی هوش مصنوعی نصیبشان شود. اما به‌هرحال، برخی شرکت‌ها در تلاش هستند تا فناوری هوش مصنوعی را مقرون‌به‌صرفه و قابل‌دسترس‌تر کنند که این خود نیازمند تسریع توسعه و تطبیق هوش مصنوعی است. اما چالش اصلی در اینجا پیدا کردن استعدادهای فنی توانا در ساخت و اجرای راه‌حل‌های هوش مصنوعی است. این به آن معنی است که اکنون بهترین زمان برای بازاریابان است تا خود را یک گام جلوتر از سایرین قرار دهند. چطور؟ به این صورت:

ارزیابی وظایف تکراری و دستی بازاریابی که می‌توانند هوشمندانه خودکارسازی شوند: ده‌ها ابزار بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای برنامه‌ریزی، بهینه‌سازی، ایجاد، شخصی‌سازی، ترویج، اندازه‌گیری و آنالیز محتوا استفاده کنید.

ارزیابی فرصت‌ها برای کسب اطلاعات بیشتر از داده‌ها: روش‌های زیادی برای کشف چشم‌اندازها، پیش‌بینی خروجی‌ها، طراحی استراتژی‌ها، شخصی‌سازی محتوا و داستان‌سرایی با نوع و حجم مناسبی از داده وجود دارد. البته نوع و حجم مناسب داده به سازمان و نیازهای شما وابسته است. بازاریابان باید تیم‌های داده سازمان را در فرآیند بازاریابی دخیل کنند.

قابلیت‌های هوش مصنوعی فناوری‌های بازاریابی کنونی خود را درنظر بگیرید: پلتفرم‌هایی مانند Salesforce و HubSpot به‌صورت فعالانه هوش مصنوعی را در محصولات فعلی خود ادغام کرده‌اند. پلتفرم‌های موجود، فضایی بسیار مناسب را برای بازاریابان ایجاد می‌کنند تا آن‌ها با قابلیت‌های هوش مصنوعی آشنا شوند.

فرصت‌های شغلی بازاریابی محتوایی به‌سرعت در حال تغییر‌اند

همان‌طور که گفتم، ما هنوز در ابتدای راه هوش مصنوعی قرار داریم. درحالی‌که توسعه در این بخش به‌سرعت پیش رود، اما اغلب بازاریان محتوا دقیقا نمی‌دانند که هوش مصنوعی چگونه می‌تواند روی شغل، عملکرد و کسب‌وکار آن‌ها تاثیرگذار باشد.

هوش مصنوعی تنها برخی فعالیت‌های خاص بازاریابی محتوایی را خودکارسازی یا تقویت نمی‌کند، بلکه می‌تواند نحوه کارکرد کانال‌های بازاریابی و مهارت‌های مورد نیاز برای رشد در آینده‌ای نزدیک را نیز دستخوش تغییر کند.
وقتی سیستم‌های هوش مصنوعی بازاریابی قادر هستند تا به‌صورت خودکار کمپین‌های جستجو را بهینه‌سازی کنند، ارزش مهارت‌های بازاریابان دچار تغییر می‌شود.
همان‌طوری که بازاریابی هوش مصنوعی به طرزی فزاینده می‌تواند گزارشات چشم‌انداز را تولید کند، نوع تحلیل مورد نیاز و ارزش‌گذاری شده توسط بازاریابان متفاوت از گذشته است. اگر بازاریابی هوش مصنوعی قادر به نوشتن محتوای اولیه باشد، بازاریابان محتوا نیاز به انطباق دارند.

این نکته‌ای واضح است که مهارت‌های بازاریابی در طول زمان تغییر می‌کنند، اما با بازاریابی هوش مصنوعی، سرعت تغییر این مهارت‌ها سریع‌تر از گذشته خواهد بود. همان‌طور که سیستم‌های هوشمند یاد می‌گیرند و بهبود می‌یابند، آن‌ها بیشتر و بیشتر قادر به انجام وظایفی شناختی هستند که قبلا برای انسان‌ها محفوظ بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مامان

      خوب بود

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج