جاباما
۶۵۴۴۵۰
۳ نظر
۵۰۰۲
۳ نظر
۵۰۰۲
پ

پیشنهاد وزیر نیرو برای اصلاح روند مصرف آب

بحث اصلاح قیمت و روند مصرف آب همواره مطرح بوده و سناریوهای متفاوتی برای آن تدوین شده است. وزیر نیرو نیز در تازه ترین صحبت های خود درباره این موضوع اظهار کرده زمانی که کالایی قیمت واقعی نداشته باشد صرفه جویی در آن معنادار نیست.

خبرگزاری ایسنا: بحث اصلاح قیمت و روند مصرف آب همواره مطرح بوده و سناریوهای متفاوتی برای آن تدوین شده است. وزیر نیرو نیز در تازه ترین صحبت های خود درباره این موضوع اظهار کرده زمانی که کالایی قیمت واقعی نداشته باشد صرفه جویی در آن معنادار نیست. با توجه به اینکه مصرف عمده آب کشور در حوزه کشاورزی است باید به فکر این مساله بود که اگر لازم باشد در حوزه کشاورزی یارانه داد تا آب به قیمت واقعی عرضه شود.

بسیاری از کارشناسان و دست‌اندرکاران صنعت آب علت بحران آب را اقتصاد این کالا دانسته‌اند و معتقدند اگر در شرایط کنونی آب به قیمت واقعی خود نرسد بدین معنا که بهای واقعی آب از مشترکان دریافت نشود، قطعا نمی‌توان این بحران عظیم کشور را سروسامان داد.

وزیر نیرو نیز در این رابطه موضع خود را این چنین بیان کرده که اولویت دولت باید واقعی سازی قیمت آب باشد؛ چرا که قیمت این کالا نه در سال ۱۳۹۷ و در سال‌های آینده گران نخواهد شد؛ چون گرانی یعنی این که کالایی بالاتر از قیمت واقعی به فروش برسد و با توجه به اینکه آب و برق فاصله زیادی تا قیمت تمام شده خود دارند، این مفهوم برای این دو کالا بی‌معناست.

وی با اشاره به لزوم کاهش قیمت تمام شده آب و برق و آنچه از مشترکان دریافت می‌شود، اظهار کرد: در حال حاضر فاصله بین این دو مقوله بسیار زیاد است و باید به دنبال کاهش آن باشیم؛ به طوری که باید به شکل محسوسی قیمت تمام شده کاهش یافته و به عبارتی قیمت آب و برق اصلاح شود.

اردکانیان ادامه داد: این بدین معناست که این دو کالا گران نخواهد شد اما قیمت‌ها اصلاح می‌شود؛ به نوعی که وزارت نیرو بتواند آب و برق را به شکل پایدار تامین و در اختیار مشترکان قرار دهد تا اگر زمانی با کاهش سرمایه‌گذاری روبرو شدیم، بتوانیم همچنان این دو کالا را در اختیار مشترکان قرار دهیم.

وزیر نیرو تصریح کرد: با توجه به اینکه افزایش تعرفه آب و برق بحثی نبود که نیاز به مجوز قانونی داشته باشد و در لایحه بودجه نیز گنجانده شود، در فصل بودجه مورد بحث قرار نگرفته اما به هر حال این مسئله جزو اختیارات دولت است و ما مشغول تدوین گزارش های لازم در این زمینه برای دولت هستیم.

اردکانیان افزایش قیمت آب و برق را نیازمند مجوز مجلس شورای اسلامی دانست و گفت: در پی آن هستیم تا هزینه تمام شده کاهش یابد تا تمام بار بر دوش مصرف کننده نیفتد. البته باید به این مساله نیز توجه کرد که بخش عمده‌ای از مصرف آب در حوزه کشاورزی است؛ لذا باید این حوزه به خوبی ساماندهی شود.

وزیر نیرو ارائه یارانه در حوزه کشاورزی برای واقعی سازی قیمت آب را یکی از راهکارهای حل بحران دانسته و با توجه به اینکه عمده مصارف آب در حوزه کشاورزی است، گفت: این پیشنهاد چندان غیر منطقی به نظر نمی‌رسد و لازم است که دولت و مجلس بادرنظر گرفتن شرایط بحرانی در حوزه آب به این مساله توجه بیشتری داشته باشند. البته بر اساس لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ قرار شده تعرفه آب برای هر مترمکعب ۲۰ تومان افزایش ‌یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اب از دریا بیارید موقعی بارون نمیاد اینجوری جایگزین کنید.باور کنید تمام مشکل کم ابی حل میشه

    • بدون نام

      این وزیر انکار خواب تشريف دارن مردم رفتن تو خیابون داد میزنن ما بی پوليم تو فکر افزایشی ...

    • بدون نام

      چرا جنگلها را بمنظور ساخت ویلا نابود کردید رودخانه ها وتالابها را با بی توجهی به نابودی کشیدید تا امروز به این روز بیفتیم .پس چرا دلتان نمی اید قدری پول خرج کنیدوبرای پراب کردن تالابهاو دریاچه ها هزینه کنید.ومانند عربستان اب وارد کنید ویاابهای دریا را تصفیه کنید .ویا اب ها را ذخیره کنید ویا فکری به حال زمینهای کشاورزی نمایید تا ابها هدر نروند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج