۶۵۵۳۲۸
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

سرمایه‌دارهای کم تجربه

در فوتبال ایران تجربه نشان داده معمولا باشگاه‌هایی موفق هستند که از بودجه دولتی ارتزاق می‌کنند.

شهروند: در فوتبال ایران تجربه نشان داده معمولا باشگاه‌هایی موفق هستند که از بودجه دولتی ارتزاق می‌کنند. تیم‌های خصوصی در تمام سال‌های اخیر با بحران و مشکلات عجیب و غریبی رو‌به‌رو بوده‌اند. این فجایع امسال شکلی بدتر به خود گرفته و باعث شده اتفاقاتی تاریخی در باشگاه‌های خصوصی لیگ بیفتد. جدا از تغییراتی که در این گزارش درباره شرایط نگران‌کننده بخش خصوصی فوتبال ایران به آن اشاره خواهیم کرد،‌ نکته قابل ‌توجه ورود مدیران غیرورزشی است که وارد فوتبال می‌شوند تا ثبات و تصمیم درست مدیریتی را زیر سوال ببرند. بررسی این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که ادامه پیدا کردن این شرایط تا چه حد می‌تواند به فوتبال ایران ضربه‌های مهلک‌تری بزند.

رکورد تغییرات در نفت تهران

مالکیت نفت مدت زیادی در اختیار شرکت بهنام پیشرو کیش بود. در این مدت هم باشگاه هیچ وقت ثبات و آرامش نداشت. بعد از قهرمانی در جام حذفی، علی دایی از جمع تیم جدا و سرمربیگری نفت به علی کریمی واگذار شد. جادوگر چند هفته قبل از شروع لیگ تیم را تمرین داد و بعد از این‌که بهنام پیشرو به تعهدات مالی خود درباره بازیکنان و مربیان عمل نکرد، دو روز قبل از بازی سوپرجام مقابل پرسپولیس از هدایت این تیم کناره‌گیری کرد تا حمید درخشان سرمربی نفت شود. درخشان هم چند بازی روی نیمکت نشست و سپس با تغییر، مالکیت باشگاه به شرکت نفتی پارس طلائیه و حمیدرضا جهانیان واگذار شد. این مدیر بلافاصله درخشان را برکنار و علی کریمی را سرمربی تیم کرد. البته خیلی زود مشخص شد که جهانیان هم آشنایی و تخصص لازم را در مدیریت فوتبال ندارد و بدقولی‌هایش باعث ایجاد اختلافاتی با کریمی شد تا تصمیم بگیرد کاپیتان سابق تیم‌ملی را از کار برکنار و دوباره هدایت نفت را به حمید درخشان واگذار کند.
بعد از بازگشت درخشان، نفت چند هفته با این مربی به کار ادامه داد تا این‌که دو هفته قبل حل نشدن مشکلات باعث برکناری درخشان شد. با رفتن این مربی، احمد آل‌نعمه به‌عنوان بازیکن‌مربی اداره تیم را برعهده گرفت تا این‌که آتیلا حجازی سرمربی نفت شد. جالب این‌جاست که فرزند اسطوره باشگاه استقلال هم در بازی با سپیدرود روی نیمکت نشست و وقتی جهانیان قول خود مبنی بر پرداخت پول بازیکنان را اجرایی نکرد از سمت خود کناره‌گیری کرد تا این‌بار اداره ‌کل ورزش و جوانان استان تهران مجبور شود مالکیت باشگاه نفت را از جهانیان بگیرد. درنهایت شرکت تهران‌ کار رسا که در زمینه تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند، مالکیت را برعهده گرفت و مسئولان این شرکت روز گذشته هومن افاضلی را به‌عنوان سرمربی جدید نفت انتخاب کردند.

گسترش‌ هم اسیر تغییر شد

باشگاه گسترش فولاد تبریز بدون تردید پولدارترین و باثبات‌ترین تیم خصوصی لیگ برتر در سال‌های اخیر بوده است که ورزشگاه اختصاصی هم دارد. گسترش در ابتدای فصل پس از جدایی فراز کمالوند و حضور این مربی در صنعت نفت آبادان،‌ نیمکت تیم را به لوکا بوناچیچ کروات داد و این مربی بدترین نتایج ممکن را در لیگ برتر گرفت تا مسئولان باشگاه مجبور شوند او را برکنار کنند. با رفتن لوکا، فیروز کریمی سرمربی تیم تبریزی شد و نتایج نسبتا خوبی هم گرفت و گسترش فولاد را از قعر جدول تا پایان هفته هفدهم با ٢٣ امتیاز تا جایگاه نهم جدول بالا کشیده است. گسترش در شرایط کنونی با پیکان، تیم چهارم جدول تنها ٣ امتیاز فاصله دارد، منتهی نکته جالب این‌جاست که در این باشگاه هم ابتدای فصل یک تصمیم غلط باعث شد مسابقات هفته‌های ابتدایی با نتایجی فاجعه‌بار همراه باشد.

وضعیت سیاه مشکی‌پوشان!

مشکی‌پوشان چند سالی می‌شود که در لیگ برتر حضور دارند و در تمام این مدت هم برای سقوط نکردن تلاش می‌کنند. مالکیت این باشگاه برعهده محمد عباسی است و مدیرعاملی را هم پسر مالک یعنی علی عباسی برعهده دارد. البته این تیم لیگ هفدهم را با نام سیاه‌جامگان و هدایت اکبر میثاقیان آغاز کرد، منتهی نتایج نه‌چندان خوب میثاقیان که فصل قبل تیم را از سقوط به لیگ یک نجات داد، باعث شد باشگاه تصمیم به قطع همکاری با او بگیرد. با تصمیم مالک و مدیرعامل، علیرضا مرزبان به‌عنوان سرمربی جدید باشگاه که حالا به نام مشکی‌پوشان با فشارهای مسئولان تغییر نام داده بود، انتخاب شد، منتهی درگیری‌ها و اختلافات مرزبان با مدیران باشگاه باعث شد عمر حضور او در مشهد یک ماه هم نباشد. مرزبان به یک‌باره با جدایی از مشکی‌پوشان به شهرداری ماهشهر رفت و رضا عنایتی به‌عنوان سرمربی جدید این تیم همیشه بحران‌زده انتخاب شد.

سپیدرود مثل نفت؛ شاید بدتر!

سپیدرود، تیم پرطرفدار شهر رشت بالاخره پس از سال‌ها انتظارِ طرفداران این تیم توانست با نایب‌قهرمانی در لیگ یک، جواز حضور در لیگ برتر را به دست بیاورد. این باشگاه از همان ابتدا درگیر مسائل مالکیتی و بحران مالی بود و به همین ترتیب چون پولی در کار نبود، مسئولان تصمیم گرفتند با همان علی نظر محمدی کار را در لیگ برتر هم ادامه بدهند. اداره باشگاه تا مدت‌ها توسط الماس‌خاله، رئیس هیأت فوتبال گیلان و با نظارت اداره ‌کل ورزش و جوانان انجام شد. این مدیریت غیرشفاف و ناکارآمدی کادر فنی باعث شد تیم پرطرفدار رشت نتایج ضعیفی کسب کند. به همین ترتیب پس از چند ماه باشگاه به کیومرث بیات واگذار شد. نکته قابل تامل این‌جاست که با حضور مالک جدید پس از چندی علی نظر محمدی از کار برکنار شد. آقای مالک در روزهای ابتدایی اعلام کرد که سیمائو سیلمار برزیلی سرمربی جدید خواهد بود اما به یکباره فضا تغییر کرد و عنوان شد که امید روانخواه مربی سپیدرود به‌عنوان سرمربی کار را ادامه خواهد داد و این مربی برزیلی دستیار او خواهد بود. البته تغییرات ادامه داشت و چند روز قبل مالکیت باشگاه به جواد تن‌زاده واگذار شد و او هم روز گذشته با برکناری روانخواه هدایت سپیدرود را به علی کریمی سپرد.

تیم‌های نسبتا باثبات

در بین تیم‌های خصوصی لیگ برتر، پدیده تنها باشگاهی است که شرایط نسبتا خوبی دارد و با رضا مهاجری نتایج بسیار خوبی هم کسب کرده است. البته پدیده جزو تیم‌های بالانشین جدول بود که به دلیل بدهی به افراد خارجی با حکم فیفا ٦ امتیاز از این تیم کسر شد و این تیم با ١٩ امتیازی شدن به رده یازدهم جدول سقوط کرد. استقلال خوزستان دیگر تیم خصوصی لیگ برتر است که سال‌هاست با بحران مالی و مدیریتی دست‌وپنجه نرم می‌کند. هدایت این تیم برعهده عبدالله ویسی است که دو فصل قبل آنها را قهرمان لیگ برتر کرده بود، اما شرایط امروز استقلال خوزستان اصلا خوب نیست و با ١٤ امتیاز و قرار داشتن در رده ١٤ جدول برای نیفتادن تلاش می‌کند. با این شرایط بعید نیست که نیمکت این تیم هم با تغییراتی روبه‌رو شود.

عباسی: مجبور به استفاده از مربیان ارزان می‌شویم

محمدرضا عباسی، مالک باشگاه مشکی‌پوشان مشهد در گفت‌وگو با روزنامه شهروند به نکات جالبی درباره بحران‌هایی که تیم‌های خصوصی لیگ برتر با آن روبه‌رو هستند، اشاره کرد. عباسی می‌گوید: «اکثر این باشگاه‌ها بنیه مالی قوی ندارند. از طرفی باید با تیم‌هایی رقابت کنیم که به بودجه دولتی وصل هستند. ما زورمان به تیم‌های دولتی نمی‌رسد. در این شرایط بد اقتصادی هم وقتی پول نداریم، نمی‌توانیم ستاره جذب کنیم. نمی‌توانیم مربیان به تمام‌معنا تراز اول بیاوریم. به همین ترتیب وقتی نه درآمدی داریم و نه کمکی به ما می‌شود‌، ناچار می‌شویم با مربیانی کار کنیم که موقع عقد قرارداد می‌گویند با هزینه کم نتایج خوبی می‌گیرند، اما وقتی وارد کار می‌شوند گفته‌های آنها عملی نمی‌شود.
متاسفانه در هفته‌های اخیر جو بسیار بدی هم برای بخش خصوصی فعال در فوتبال راه انداخته‌اند. از ما انتقاد می‌کنند اما کسی نمی‌گوید که فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در قراردادهای تبلیغات محیطی که برای باشگاه‌ها امضا کرده‌اند در سال‌های اخیر شکست خورده‌اند و پول ما را نداده‌اند.» وی افزود: «بروید بررسی کنید، ببینید فقط در یک مورد ٦٩‌میلیارد تومان به شرکت ایران نوین خسارت داده‌اند و هیچ شفاف‌سازی هم در این زمینه انجام نداده‌اند. به‌جز خسارت، حتی بقیه پول را نتوانسته‌اند بگیرند. خب، اگر این ٦٩‌میلیارد را می‌گرفتند و به‌طور مثال ٣‌میلیارد تومان از این پول به باشگاه ما می‌رسید، این مبلغ حدود ٣٠‌درصد هزینه‌های سالانه ماست و مشکلات بسیار زیادی را حل می‌کند. منتهی نه پول تبلیغات محیطی را می‌دهند نه صداوسیما یک ریال برای حق پخش تلویزیونی به باشگاه‌ها پول می‌دهد. در چنین شرایطی باشگاه‌های خصوصی حق دارند که با چنین مشکلاتی روبه‌رو باشند. وقتی پول نباشد، تمرکز و ثبات مدیریتی از بین می‌رود و نتیجه آن می‌شود تغییرات مداوم در تصمیم‌گیری‌ها!»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج