۶۵۵۳۳۳
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

نگاهی به تجمعات اعتراضی، ایران و دشمنانش

علی امینی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد در روزنامه ایران نوشت: سونامی دگرگونی‌های جهان امروز آنچنان متنوع، سریع و غیرقابل پیش‌بینی است که اگر افراد یا جوامع نتوانند از چشم‌اندازی بالاتر یا افقی گسترده‌تر این تحولات را تحلیل کنند، در تندباد این حوادث ضربات جبران‌ناپذیری خواهند خورد. به عبارت دیگر، فقدان درک حوادث مقطعی در بستر تاریخی و جغرافیایی گسترده‌تر می‌تواند موجب از بین رفتن سرمایه‌های چند صد ساله یک ملت شود.

علی امینی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد در روزنامه ایران نوشت: سونامی دگرگونی‌های جهان امروز آنچنان متنوع، سریع و غیرقابل پیش‌بینی است که اگر افراد یا جوامع نتوانند از چشم‌اندازی بالاتر یا افقی گسترده‌تر این تحولات را تحلیل کنند، در تندباد این حوادث ضربات جبران‌ناپذیری خواهند خورد. به عبارت دیگر، فقدان درک حوادث مقطعی در بستر تاریخی و جغرافیایی گسترده‌تر می‌تواند موجب از بین رفتن سرمایه‌های چند صد ساله یک ملت شود.
کودتای مصر، اشغال لیبی و مصائب سوریه می‌توانستند با هوشیاری مردم‌شان رخ ندهند. امروز ایران‌مان نیز در بزنگاهی حساس قرار گرفته است، آنچنان که آیندگان می‌توانند تاریخ معاصر ایران را به قبل و بعد از این بزنگاه تاریخی تقسیم کنند، چرا که در این مقطع خاص، ایران می‌تواند هم در مسیر بی‌نظیری از توسعه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و نظامی قرار گیرد و هم می‌تواند مانند دیگر کشورهای همسایه تبدیل به عرصه‌ای برای جنگ‌های نیابتی داخلی و خارجی شده و عملاً ۵۰ سال به عقب رانده شود.
ایران در کانون ۷۵ درصد از کل انرژی جهان واقع شده است. کانونی که امنیت انرژی آن همچون تنفس برای چین و اروپا و ژاپن ضروری است. اتصال به خزر و خلیج فارس از یک سو و منطقه قفقاز و ترکیه از سوی دیگر برای ایران موقعیت ژئوپلتیک بی‌نظیری فراهم و آن را بدل به کانون‌ هارتلند جهان (قلب جهان) کرده است. شاهد آنکه در هر دو جنگ جهانی باوجود اعلام بی طرفی، این کشور که به «پل پیروزی» معروف بود، اشغال شد.
ایران، پیش‌تر از هر ملت شرقی انقلاب دموکراسی‌خواهانه مشروطه را محقق کرده و زودتر از دیگر کشورهای مسلمان، انقلاب اسلامی خودش را به ثمر نشانده و در آخرین انتخاباتش بیش از ۷۳ درصد مشارکت مدنی داشته است. این مسیر طولانیِ تمرین دموکراسی که شرط پیشرفت مدنی برای هر کشوری است امروز در ایران در حال محقق شدن است. بی شک کشورهای اروپایی نیز یک شبه به مدنیت امروزی نرسیده‌اند. در حقیقت برخلاف همه کشورهای منطقه ایرانیانی که برای بیش از یک هزاره پرچمدار تمدن و فرهنگ بوده‌اند، امروز نیز در مسیر پیشرفت همه‌جانبه تدریجی اما پر ثمر قرار دارند. این پیشرفت آرام در منطقه‌ای که هر روز در بخشی از آن سر می‌برند یا دختران را برای درس خواندن کور می‌کنند یا نهایتاً به دادن حق رانندگی به زنان‌شان افتخار می‌کنند، قطعاً بی بدیل است.
از سوی دیگر ایران نیروی نظامی برتر منطقه است. دنیا خوب می‌داند که اگر شاخه برون مرزی سپاه پاسداران نبود، امروز در بغداد پرچم شوم داعش افراشته بود. افزون بر اینها ایران از دستگاه دیپلماسی درخشانی برخوردار است که توانسته است برای اولین بار در تاریخ روابط بین‌الملل، با انعقاد برجام، قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت را نه اجرا کند و نه مانند عراق و لیبی مورد تجاوز قرار گیرد. در حقیقت برجام، دستاوردی مهم در عرصه قدرت نرم است که امروز امریکا، قدرت‌های جهان را گروگان آن می‌داند و برخلاف میلش نمی‌تواند بدون انزوایی قطعی آن را نابود کند.
اما در بستر مردم‌سالاری دینی ایرانی که توأمان به دیپلماسی و موشک مسلح است اصغر فرهادی‌‌ها هم رشد می‌کنند که برای شنیدن پیام مترقی صلح‌جویانه‌اش مردم لندن ساعت‌ها در میدان ترافلگار منتظر می‌شوند.
نفوذ ایران در دمشق، بغداد، صنعا و بیروت، جمعیت جوان، سرمایه عظیم منابع و معادن و اعتدال به قدرت رسیده امروز ایران به تحقیق مقبول ترامپی که از خلیج ع ر ب ی صحبت می‌کند و نتانیاهویی که می‌گوید جوانان ایرانی عقده پوشیدن شلوار جین دارند، نیست! این اقتدار تاریخی برای آل سعود که از سیطره تاریخی قوم پارس کینه به دل دارد و موشن گرافی حمله به ایران را می‌سازد هم چندان خوشایند نیست.
از آنجایی که حمله نظامی به ایران هزینه‌های سنگینی را در بردارد بهترین سناریو معطل کردن قوای نظامی ایران با تروریسم، کلید زدن پروژه تجزیه کردستان، تزریق یأس و «بدبینی عمومی» به مردم و ایجاد شورش‌های کور، خشن و مسلح در داخل کشور برای مقابله با توسعه غیرقابل مهار ایران است. آنان می‌دانند که اگر ایران صحنه جنگ‌های داخلی، خونریزی‌های تجزیه‌طلبانه و از بین بردن اموال مردم شود راه برای حمله نظامی و از بین بردن پروسه پیشرفت ایران باز خواهد شد.
امروز باید بیاد آوریم که تاریخ این مرز پرگهر همیشه شاهد اتحاد مردمش در بزنگاه‌ها بوده است. از قیام ۳۰ تیر برای حفظ دولت مصدق تا امداد تاریخی برای زلزله کردستان! هرچند که مشکلات اقتصادی به مردم فشار آورده است اما دیار سربداران و سرداران جنگل آن قبرستانی نیست که برخی کانال های مجازی معاند بخواهند جنبش آزادیخواهی آن را شکل دهند. وارثان انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی، بیدارتر از آنند که مطالبات برحق خودشان را با آتش زدن بانک‌ها، خشن کردن فضا و نابود کردن پل‌های مدنی پیگیری کنند.
بی‌شک بلوغ سیاسی مردم و مسئولان مانع ورود بحران‌هایی که ایران را احاطه کرده‌اند به داخل کشور خواهد شد.

واکنش مردم به خشونت‌های خط گرفته از بیرون در فضای مجازی نشانی از هوشیاری بدنه جامعه مدنی ایران امروز است و آرزوی کشیدن مشکلات منطقه به داخل کشور بدخواهان ایران بار دیگر بر باد خواهد رفت. سال‌ها پیش دکتر حسین فاطمی- طراح ملی شدن نفت و وزیر امور خارجه دکتر مصدق- در سرمقاله روزنامه باختر نوشت «هنوز ایران آن قبرستانی نیست که شرکت نفت آرزو می‌کند» امروز نیز جا دارد که بگوییم: ایران آن قبرستانی نیست که دشمنان آرزو می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بیکاری جیبتم پره. خوبم مینویسی

    • حسن

      اشتباه دولت ایرانه که کمی مردم با چنین شورش های همکاری میکنن

    • reza

      زلزله کردستان؟!
      در کل یه مشت حرف بی سر وته بلا استفاده زده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج