۶۵۷۲۲۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

کسب‌وکارهایی که از پس آلودگی هوا شکل گرفتند

آلودگی هوا در ایران به یکی از همراهان همیشگی ریه‌های مردم بدل شده و مسوولان از مهار آن عاجز شده و در این بین کسب‌و‌کارهایی رونق گرفته‌اند که نه تنها به فکر نفس‌های مردم نیست بلکه با تبلیغات دروغ جیب مردم را نشانه گرفته است.

صبح نو نوشت: آلودگی هوا در ایران به یکی از همراهان همیشگی ریه‌های مردم بدل شده و مسوولان از مهار آن عاجز شده و در این بین کسب‌و‌کارهایی رونق گرفته‌اند که نه تنها به فکر نفس‌های مردم نیست بلکه با تبلیغات دروغ جیب مردم را نشانه گرفته است. با روند تغییر آب‌و‌هوای کشور و تبدیل شدن زمستان به فصل بی‌باران و بی‌برف، مردم بیشتر از قبل آثار آلودگی هوا را احساس می‌کنند. با این رویه و افزایش ذرات آلاینده هوا و همچنین تبدیل شدن شهرهای بزرگ به فضای دربسته‌ای که فقط در اکسید کربن از هوایش وارد ریه‌ها می‌شود عده‌ای هم پیدا می‌شوند که از این شرایط کره بگیرند.

اکسیژن خالص برخلاف تصور همگان می‌تواند برای انسان مضر و حتی کشنده باشد، این موضوع پنهانی است که در هیچ تبلیغی گفته نمی‌شود و برخی هم با فریب خوردن و خریدن این کالا که معلوم نیست در کجا و با چه شرایطی پر شده است خود را در خطر مسمومیت و حتی مرگ قرار می‌دهند.
بیمارستان‌ها مراکزی هستند که به‌دلیل استفاده نیازهای اورژانسی از اکسیژن خالص تحت شرایطی خاص و با خلوص کنترل شده استفاده می‌کنند با این حال ممکن است چند مورد مسمومیت با گاز O۲ نیز رخ دهد. مسمومیت با اکسیژن خالص عوارض بسیاری دارد و به همین دلیل پزشکان و فعالان عرصه پزشکی مردم را از مصرف خودسرانه آن منع می‌کنند. مسمومیت با اکسیژن بیماری است که به علت قرار گرفتن بیش از حد در معرض اکسیژن با فشار نسبی بالا بروز می‌کند. اکسیژن گازی حیاتی و مورد نیاز بدن ماست اما وجود بیش از حد آن نیز می‌تواند سمی، خطرناک و باعث مسمومیت اکسیژن شود.
آقای مجتبی خالدی سخنگوی اورژانس کشور با هشدار نسبت به مصرف اکسیژن خالص به روزنامه صبح نو می‌گوید: «اکسیژن خالص باعث مسمومیت ناشی از اکسیژن می‌شود که برای افراد خطرناک بوده و تا حد مرگ فرد را ممکن است پیش ببرد.»

خانم سکینه الماسی عضو فراکسیون غذا و داروی مجلس شورای اسلامی نیز درباره فروش آزاد اکسیژن خالص به روزنامه صبح نو می‌گوید: «فروش اکسیژن با درصد خلوص بالا آزاد نیست و هر کسی نمی‌تواند به فروش آن اقدام کند. فروش اکسیژن خالص به‌دلیل مسمومیت‌هایی که می‌تواند ایجاد کند شرایط خاصی دارد منتهی عده‌ای بدون توجه به این موضوع دست به چنین کاری می‌زنند.»

بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها از اصلی‌ترین محل‌های مصرف کپسول‌های اکسیژن به لحاظ نیازی که بیماران دارند یا جانبازان شیمیایی که با مشکلات تنفسی مواجه‌اند، مجاز به مصرف هستند. این گاز که می‌تواند عوارض زیادی را در پی داشته باشد امروز آزادانه به فروش می‌رسد.
دکتر شاهین صالحی متخصص ریه نیز درباره عوارض تنفس اکسیژن خالص به روزنامه صبح نو می‌گوید: «تنفس اکسیژن خالص باعث اختلال عملکرد در ریه می‌شود البته ریه‌ها توانایی ساخت مواد آنتی اکسیدان را به مقدار زیاد دارا هستند و این مواد ریه‌ها را از اثر تخریبی اکسیژن حفظ می‌کنند. اگر این سیستم دفاعی آنتی‌اکسیدان به دلیلی کاهش یابد تنفس اکسیژن می‌تواند باعث صدمات شدید به ریه‌ها بشود.»

او ادامه داد: «تنفس اکسیژن خالص می‌تواند ضایعه پیشرونده و کشنده در ریه‌ها ایجاد کند که این عارضه خیلی شبیه سندرم دیسترس تنفسی حاد است. این تشابه، زیاد جالب نیست این عارضه نتیجه التهاب، آماس و صدمه به سلول‌هاست، متابولیت‌های اکسیژن نقش مهمی را در ایجاد التهاب بازی می‌کنند.»

خیلی از مردم باور ندارند اکسیژنی که تنفس می‌کنند در درصد بالا می‌تواند آسیب‌زا باشد و فکر می‌کنند خرید اسپری‌های اکسیژنی که کمی با لاکچری‌بازی در ارتباط است می‌تواند آنها را از آلودگی هوا نجات دهد. سود بازار پرفریب شرکت‌های تولیدکننده اسپری‌های اکسیژن‌های انفرادی در ناآگاهی مردم است.

این متخصص داخلی و فوق‌تخصص ریه می‌گوید: «اکسیژن با خلوص بیشتر از ۵۰ درصد می‌تواند به بدن و ریه‌ها آسیب جدی‌ای وارد کند که این آسیب‌ها از برونشیت، التهاب ریه و کلاپس یا روی‌هم‌افتادگی ریه متغیر خواهد بود.»

او ادامه می‌دهد: «ما برای کسانی که به‌دلیل بیماری‌های حاد ریوی وابسته به اکسیژن خالص هستند اکسیژن‌های پرتابل مانند همانی را که در بیمارستان‌ها استفاده می‌شود، توصیه می‌کنیم اما در هیچ صورت این توصیه شامل افراد سالم نمی‌شود.»

این متخصص داخلی و فوق‌تخصص ریه با اشاره به اینکه تجویز اکسیژن به افراد دارای بیماری‌های مزمن هم باید با شرایط خاص صورت بگیرد، اضافه می‌کند: «تا زمانی‌که وضعیت بیماران دارای بیماری‌های حاد ریوی به درجه خاصی نرسد برای آنها اکسیژن تجویز نمی‌شود، پزشک باید اکسیژن خون افراد را اندازه بگیرد و در صورتی که اکسیژن خون در شرایط لازم دریافت اکسیژن باشد، میزانی که باید فرد زیر دستگاه اکسیژن قرار بگیرد تعیین می‌شود.»

در لابه‌لای دود و دم خفه‌کننده این روزها، پیدا شدن سرو‌کله کسانی که جز منافع خود به چیز دیگری فکر نمی‌کنند می‌تواند خطرناک باشد.
مسوولان حوزه سلامت و درمان کشور به‌ویژه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مراجعی هستند که باید در این زمینه ورود کنند و از فروش محصولی که می‌تواند آسیب‌های جدی‌ای به افراد وارد کند جلوگیری کنند.

کسب‌وکارهای مربوط به پسا بحران‌ها در کشور به شکل عجیبی رونق گرفته است، در زمان زلزله کرمانشاه نیز از این اتفاقات افتاد. البته آلودگی هوا اگر هوای کسی را نداشت باعث شد تا برخی از این کسب‌وکارها مانند همین فروش کپسول و اسپری‌های اکسیژن خالص که کارشناسان آن را آسیب‌زا می‌دانند، روی کار بیایند. با این روند به نظر می‌رسد در سال‌های آینده با بروز هر بحرانی در کشور باید منتظر مشاغل و محصولاتی باشیم که به‌صورت دوره‌ای و موضوعی خود را به فروشگاه‌ها خواهند رساند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج