جاباما
۶۵۷۴۷۹
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

مهمترین علل بروز چاقی در ایران چیست؟

صنعتی شدن جوامع در عصر حاضر منجر به کاهش فعالیت بدنی و تغییر الگوی غذایی افراد شده و معضل چاقی روند صعودی به خود گرفته است.

خبرگزاری ایسنا: صنعتی شدن جوامع در عصر حاضر منجر به کاهش فعالیت بدنی و تغییر الگوی غذایی افراد شده و معضل چاقی روند صعودی به خود گرفته است.

شاید چاقی و اضافه وزن به تنهایی یک بیماری قلمداد نشود، اما از آنجا که بسیاری از بیماری‌های مزمن به دنبال افزایش وزن و چاقی در افراد بروز می‌کند، این مهم به عنوان یکی از معضلات اصلی سلامت آنان مطرح می شود.

مینا اسدی کارشناس مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشکده علوم پزشکی ساوه در همین رابطه به خبرنگار ایسنا، گفت: بررسی‌های انجام شده در خصوص علل زمینه‌ای موثر در بروز و شیوع بیماری های قلبی، عروقی، دیابت، سرطان‌ها و ... نشان می‌دهد که چاقی از عوامل بسیار مهم و جدی در بروز این مشکلات به شمار می‌آید.

وی بیان کرد: چاقی با عوارضی همچون افزایش فشارخون، بیماری‌های قلبی، دیابت، سنگ‌های صفراوی، واریس، بواسیر، افزایش چربی خون، نقرس، آرتروز، کمردرد، تنگی نفس، بیماری‌های کبد و کیسه صفرا، سرطان‌های کولون و رکتوم، پروستات در مردان و سرطان سینه و تخمدان و مشکلات باروری در زنان و نهایتاً کاهش عمر انسان مرتبط است.

اسدی عنوان کرد: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت ۴۴ درصد بار دیابت، ۲۳ درصد بار نارسایی قلبی و بین ۷ درصد و ۴۱ درصد بار سرطان‌های مرتبط را می‌توان به اضافه وزن و چاقی نسبت داد. در این میان، اضافه وزن و چاقی در کودکان تهدیدی جدی‌تر از بزرگسالان مطرح می‌شود.

وی اضافه کرد: مطالعه کاسپین در سال ۱۳۹۴ نیز نشان داده است که در حدود ۲۰ درصد نوجوانان ۱۸-۷ ساله کشور دچار چاقی شکمی هستند.

به گفته این کارشناس تغذیه دانشکده علوم پزشکی ساوه، تغذیه ناسالم و مصرف بی‌رویه فست‌فودها، نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین، شیرینی و شکلات، چیپس و غذاهای سرخ شده، مصرف کم‌ سبزی و میوه و منابع غذایی حاوی فیبر در کنار تحرک بدنی ناکافی مهمترین علل بروز اضافه وزن و چاقی در کشور بشمار می‌روند.

وی بیان کرد: کودکان دارای اضافه ­وزن به احتمال زیاد در آینده بزرگسالان چاقی خواهند بود و نسبت به کودکان بدون اضافه ­وزن به احتمال زیاد در سنین جوانی بیشتر به دیابت و بیماری­ های قلبی و عروقی که به نوبه خود با شانس بالاتر مرگ زودرس و ناتوانی بزرگسالی همراه است، مبتلا می­ شوند. در واقع کودکان و نوجوانان چاق هم از پیامدهای کوتاه ­مدت و هم از پیامدهای بلندمدت چاقی رنج می­ برند.

اسدی تصریح کرد: با توجه به اهداف سند ملی تغذیه و امنیت غذایی، بسیج ملی تغذیه با هدف کاهش اضافه وزن و چاقی و با شعار " چاقی یا سلامتی! انتخاب با شماست " از ۱۵ دی ماه لغایت ۳۰ دی ماه در سراسر کشور برگزار می‌شود. شهروندان می توانند جهت دریافت آموزش‌های لازم برای کنترل وزن به مراکز بهداشتی درمانی ساوه و زرندیه مراجعه کرده یا با عضویت در کانال پیش به سوی تندرستی به آدرس healthcaresaveh @ استفاده کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • کامران

      با این مقاله کاملا موافقم.به امید روزی که کسی چاق نباشد

    • میلاد

      ورم کردن کبد از مشکلات زندگی و مواد تراریخته؛باعث شده ملت چاق بنظر بیایند

    • بدون نام

      افسردگی عدم امنیت شغلی و مالی بزرگترین علت است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج