جاباما
۶۵۷۴۸۱
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

حاشیه و متن یک عدم انتخاب در فیلم فجر

فرزاد موتمن با اشاره به عدم انتخاب فیلمش «سراسر شب» برای فجر پیش‌رو گفت:وقتی به فهرست فیلم‌های انتخاب شده نگاه کردم، متوجه شدم انگار نوعی مهندسی در انتخاب فیلمها وجود داشته است.

خبرگزاری ایسنا: برنامه «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا این هفته به طور کامل به متن و حاشیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر اختصاص داشت و ضمن میزبانی از دبیر این جشنواره در برنامه، با افراد مختلف دیگری نیز در این خصوص گفتگو شد.
حاشیه و متن یک عدم انتخاب در فیلم فجر

در بخشی از برنامه فرزاد موتمن که «سراسر شب» را برای جشنواره فرستاده و فیلم او انتخاب نشده بود، روی خط آمد و گفت: نه تنها در مورد فیلم من بلکه در سایر موارد نیز اتفاقات بدی افتاده است. «سراسر شب» یازدهمین فیلم من است و از بین فیلم‌های قبلی هشت فیلمم در بخش مسابقه شرکت داشته و پنج بار کاندید سیمرغ شدم و هیچ بار اعتراض نکردم.

وی افزود: احساس می کنم «سراسر شب» فیلم خاصی است و برایم عجیب است که این فیلم در بخش مسابقه پذیرفته نشد. وقتی به فهرست فیلمهای انتخاب شده نگاه کردم، متوجه شدم انگار نوعی مهندسی در انتخاب فیلمها وجود داشته است.

کارگردان «شبهای روشن» ادامه داد: دو فیلم وجود دارد که بر اساس آیین نامه امکان نداشت انتخاب شود. فیلم‌ها باید کامل به جشنواره ارائه میشد و البته اغلب فیلمها میتوانست صدا و موسیقی نداشته باشند، اما در مورد سه فیلم «تنگه ابوغریب»، «سوء تفاهم» و «لاتاری» تصمیم گرفتند که همچنان در حال فیلمبرداری بودند. همین طور نگاه کنید، پنج فیلم در بخش مسابقه بودند که بر طبق آیین نامه نمیتوانستند انتخاب شوند و این آدم را به فکر وادار میکند که چه اتفاقی میافتد؟

داروغه زاده دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر پاسخ داد: فیلمهایی که در دوره‌ای، در جشنواره حاضر میشوند و هیأت انتخاب به دلیل ناقص بودن نسخه نتوانستند درباره آن نظر دهند، اگر تا سال آینده نمایش داده نشوند، می توانند دوباره ثبت نام کنند و به جشنواره ارائه شوند.

وی افزود: امسال برای چهار فیلم این اتفاق افتاد که به دبیرخانه نامه نوشتند و گفتند به دلیل ناقص بودن امکان نمایش نداشتند. درباره نامه خزایی و شیخ طادی خودشان باید توضیح بدهند، اما هیأت انتخاب از آن ها پرسید چرا مدعی هستند، در صورتی که فیلمشان چندسال کار دارد. «امپراتور جهنم» به شیوه پرده سبز و خارج از کشور ساخته شده است. چیزی که به جشنواره نشان دادند هم پرده سبز بود و تمام بازیگران روبروی پرده کارمی کردند.

دبیر جشنواره فیلم فجر تصریح کرد: آن زمان هیچکدام از کارهای تروکاژی و سی جی های این فیلم انجام نشده بود. «شعله ور» هم ناقص بود. ممکن است به لحاظ مضمونی با فیلم مشکل داشتند اما از طرف هیأت انتخاب قابل انتخاب نبود. هر فیلمی انتخاب نشود، دبیر می تواند برای آن تصمیم دیگری بگیرد.

داروغه زاده اعلام کرد: آیین نامه ما مربوط به مسابقه است و هر دوی این فیلم‌ها از نظر هیأت انتخاب به شکلی نبود که بتوانند درباره آن اظهار نظر کنند و هیأت انتخاب تصمیم به خروج آنها گرفت. فیلمی اگر هیات را قانع کند که این نسخه قابل قبول است، پذیرفته میشود و اگر نباشد، کنار گذاشته میشود. باید بپذیریم هفت نفر از متخصصان جزو دوستان و همکاران موتمن هستند.

فیلمهای انتخاب شده دولتی هستند
موتمن در این خصوص افزود: فیلم «سراسر شب» هم تروکاژ و سی جی زیادی دارد و مطمئنم اگر فیلم را تمام نکنم و سال دیگر بفرستم، با من طبق آیین نامه برخورد می‌شود و برای این بدبینی دلیل دارم. ۲۲ فیلم انتخاب شد و تقریبا هرچه با سرمایه دولتی ساخته شده، در جشنواره است و از بخش خصوصی فیلم هایی هستند که با کمک مالی بخش دولتی ساخته شدند.

وی تصریح کرد: در واقع به لیستی مورد نظر مدیریت بخش فرهنگی فارابی رسیدند که ۲۷ پروژه من را رد کرده است و آخرین فیلمی که در آنجا رد شد، «سراسر شب» بود. مدیر بخش فرهنگی به من گفت با فیلمنامهات موافق نبودند و بعدها شنیدم تنها یک رأی منفی داشت.تا حالا جشنواره را برای ما نگه داشت و حالا چندسالی است که آن را برای ما به خطر می‌اندازند. حالا فیلمهای بخش خصوصی خیلی کمرنگ است و «سراسر شب» فیلم خاص و عشقی است و رگه‌هایی از تخیل دارد و به جای توجه میخواهند آن را در نطفه خفه کنند.

داروغه زاده در پایان گفت: به آقای موتمن و تمام فیلمسازان بخش خصوصی حق میدهم. ممکن است اگر هیأت انتخاب دیگری بود، تعداد کمی فیلمها انتخاب نمی‌شد. آن پنج فیلمی که بیرون ماندند استحقاق حضور داشتند و اگر برای ما امکان داشت اضافه میکردیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج