۶۵۷۹۳۹
۱ نظر
۵۰۲۲
۱ نظر
۵۰۲۲
پ

هایما S۷ توربو؛ طلوع یک مدعی

هایما یک برند خودروسازی چینی است که در سال ۱۹۹۲ میلادی پایه گذاری شده و همانطور که انتظار می رود، در زمینه تولید و مونتاژ وسایل نقلیه فعالیت می کند. ۴۹ درصد سهام این برند تحت مالکیت برند معتبر FAW قرار دارد، ۴۹ درصد دیگر متعلق به گروه خودرویی «هاینان» بوده و ۲ درصد باقیمانده نیز متعلق به دولت چین (استان هاینان) است.

هفته نامه خودرو امروز: در حالی که تا همین چند وقت پیش هم می شد با بودجه کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان یک کراس اوور خارجی غیرچینی خریداری کرد، این روزها هیچ شاسی بلندی در بازه قیمتی کمتر از عدد مذکور وجود ندارد و اگر قصد خرید یک خودروی شاسی بلند با این بودجه را داشته باشید یا باید به سراغ گزینه های دست دوم با عمری در حدود ۱۰ سال بروید و یا از بین گزینه های چینی موردی را انتخاب کنید.
البته خوشبختانه این روزها محصولات چینی پیشرفت بسیار زیادی نسبت به گذشته داشته اند و خودروهایی که از این کشور در بازار ایران حضور دارند، به لطف بهره گیری از ظاهری جذاب، امکانات رفاهی مناسب و در نهایت پیشرانه های قدرتمندتر نسبت به گذشته، گزینه های نسبتا وسوسه انگیزی به شمار می روند و البته مردم نیز بیش از گذشته به این دست از خودروها اطمینان می کنند.
برای مثال جک S۵ به عنوان یک کراس اوور کامپکت چینی، فروش خوبی را پشت سر گذاشته و بازار مناسبی برای خود دست و پا کرده است. اما با توجه به فراگیر شدن این خودرو در بازار، ممکن است تعدد S۵ در خیابان ها به مذاق بسیاری از افراد خوش نیاید و با بودجه ای مشابه، به دنبال یک گزینه متفاوت و حتی بزرگ تر باشند؛ جایی که محصول جدید ایران خودرو یعنی هایما S۷ توربو، پیش روی آنها قرار می گیرد.
هایما S۷ توربو؛ طلوع یک مدعی

هاینان + مزدا

هایما یک برند خودروسازی چینی است که در سال ۱۹۹۲ میلادی پایه گذاری شده و همانطور که انتظار می رود، در زمینه تولید و مونتاژ وسایل نقلیه فعالیت می کند. ۴۹ درصد سهام این برند تحت مالکیت برند معتبر FAW قرار دارد، ۴۹ درصد دیگر متعلق به گروه خودرویی «هاینان» بوده و ۲ درصد باقیمانده نیز متعلق به دولت چین (استان هاینان) است. اما با توجه به اینکه هایمان فعالیت خود را به عنوان شریک کاری کاملا مستقیم «مزدا» شروع کرد، نام این خودروساز نیز از ترکیب دو واژه «هاینان» و «مزدا» خلق شده و به همین خاطر در بسیاری از محصولات این خودروساز از تکنولوژی این برند خوشنام ژاپنی استفاده شده است.
حتی لوگوی این خودروساز نیز شباهت فراوانی به لوگوی مزدا داشته و زبان طراحی بسیاری از محصولات هایما نیز به تولید مزدا نزدیک است. در حال حاضر S۷ بزرگ ترین شاسی بلند این خودروساز است که از سال ۱۳۹۴ توسط ایران خودرو به بازار کشورمان عرضه می شود و هر چند که پیش از این تنها نسخه ساده تنفس طبیعی این کراس اوور در خیابان های ایران حضور داشت، به تازگی هایما S۷ توربو با چهره تازه (فیس لیفت) به بازار ما راه پیدا کرده است.
هایما S۷ توربو؛ طلوع یک مدعی

یک فیس لیفت ساده و موفق

همانطور که گفته شد، نمونه توربوی هایما S۷ به غیر از تفاوت سیستم تنفس پیشرانه و بهره گیری از توربوشارژر، از ظاهری متفاوت نیز بهره می برد و درواقع نسخه فیس لیفت این خودرو محسوب می شود. S۷ فیس لیفت از نظر ابعاد کلی بدنه، تفاوت خاصی نسبت به نسخه ساده ندارد ولی به دلیل بهره گیری از پوزه ای متفاوت، در حدود ۳ سانتی متر طویل تر از نمونه اش پیش از فیس لیفت است. در چراغ های جلوی این خودرو، یک ردیف LED برای چراغ روشنایی روز (DRL) به چشم می خورد و در بالای آن، یک لنز برای نور پایین و یک کاسه ای برای نوربالا تعبیه شده که البته زمانی که نوربالا را فعال می کند، برعکس بسیاری از خودروها نور پایی از کار نمی افتد و نور بالا و نورپایین با هم روشن می مانند.

در دو طرف سپر نیز دو عدد مه شکن دایره ای هالوژنی قرار گرفته که البته قدرت نورافشانی چندان زیادی برای راننده ندارد ولی برای شناسایی شدن خودرو در مه، کاربردی خواهدبود. جلوپنجره استیل بزرگ خودرو با ۹ خط عمودی و لوگوی بزرگ «هایما» که در وسط آن قرار گرفته، تکمیل گر پوزه این خودرو است و البته قاب نقره ای رنگی که دور محفظه پروژکتور نقش بسته نیز هماهنگی خوبی با این جلوپنجره دارد. آیینه های جانبی نسبتا بزرگ هستند و به غیر از مجهزشدن به چراغ راهنما، قابلیت باز و بسته بدون دخالت دست و از داخل کابین خودرو را دارند.
همچنین رینگ های ۱۰ پره آلومینیومی ۱۶ اینچی به همراه رکاب زیر درب، دستگیره های اهرمی آسان بازشو و ریل باربند سقفی، از جمله دیگر جزییاتی هستند که در نمای جانبی این کراس اوور ۴.۵ متری پیداست. S۷ هرچند که در نمای جلو شبیه به محصولات مزدا طراحی شده اما در بخش عقب شباهت بسیار زیادی به شاسی بلندهای سری X ب.ام.و دارد. چراغ های افقی ادامه دار تا روی درب صندوق و جا پلاک مابین چراغ خطرها، همان کاراکتری است که در بلندقامتان باواریایی به چشم می خورد و حتی در خلق گرافیک چراغ عقب S۷ نیز از ب ام و الگوبرداری شده است.
هایما S۷ توربو؛ طلوع یک مدعی
فضای داخلی و امکانات

همان طور که گفته شد، هایما S۷ یک کراس اوور کامپکت است که البته از نظر ابعاد بیرونی اگر خواسته باشیم با محصولات کره ای مقایسه کنیم، چیزی بین هیوندای سانتافه و هیوندای توسان قرار می گیرد. در واقع این کراس اوور چینی حتی در قیاس با محصولاتی مثل جک S۵ نیز اندکی بزرگ تراست و با توجه به فاصله بین دو محور ۲.۶ متری، به نظر می رسد که فضای داخلی بزرگ تری نسبت به محصول جک به شما ارائه کندو البته درواقعیت نیز این چنین است. درواقع با بازکردن درهای این خودرو، فضای داخلی متفاوتی نسبت به برخی از دیگر خودروهای چینی عایدتان خواهد شد.

کیفیت متریال به کاررفته در داخل کابین این خودرو کم و مایوس کننده نیست و برعکس بسیاری از خودروهای چینی قدیمی تر، بوی پلاستیک شدید در داخل کابین به مشام نمی رسد. طراحی داخلی و به ویژه کنسول میانی اندکی حال و هوای هیوندای را به شما القا می کند، ولی وجود تریم داخلی دورنگ مشکی/ نارنجی تودوزی چرم مصنوعی این خودرو، اندکی از کارکتر خانوادگی این خودرو فاصله دارد. در جلوی راننده، غربیلک چهارشاخه با روکش چرمی و دربرگیرنده دکمه های کنترل سیستم صوتی و کامپیوتر سفری نقش بسته و در چهار جهت قابل تنظیم است.
هایما S۷ توربو؛ طلوع یک مدعی
همچنین یک صفحه آمپر با چهار گِیج دور موتور (سمت چپ)، سرعت سنج (وسط) و دمای آب و میزان سوخت (سمت راست) در پشت این غربیلک قرار گرفته که با نور آبی کمرنگ روشن می شود و البته طیف رنگی استفاده شده برای آن به هیچ وجه جذاب و دوست داشتنی نیست. دیمر تنظیم ارتفاع چراغ های جلو، دکمه های تنظیم آیینه های جانبی، دیمر کم و زیاد کردن نور چراغ پشت آمپر و دکمه بستن آیینه های جانبی در جلوی زانوی سمت چپ راننده قرار گرفته و روی کنسول میانی نیز هدیونیت سیستم صوتی (شامل ۴ بلندگو، ۲ تیونر، نمایشگر لمسی ۷ اینچی و قابلیت پخش از روی AUX، USB، CD، کارت SD، بلوتوث و رادیو) به همراه دکمه های کنترلی سیستم مولتی مدیران، کنترلرهای سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک خودرو و... نقش بسته است.
اما نکته جالب اینجاست که سیستم تهویه مطبوع برعکس بسیاری از خودروها صفحه نمایشگری جداگانه برای خود ندارد و وضعیت هر یک از ادوات نقش بسته روی کنسول در نمایشگر ۷ اینچی سیستم مولتی مدیا نمایش داده می شود. اما نکته عجب در مورد کنسول میانی این خودرو، نقش بستن دکمه روشن/ خاموش سیستم کنترل پایداری خودرو درست در کنار دکمه گرمکن شیشه عقب است! و با توجه به اینکه ESP هایما S۷ تنها با لحظه ای فشردن این دکمه خاموش یا روشن می شود، این مسئله اندکی خطرناک خواهدبود؛ چرا که در بسیاری از خودروها که دکمه ESP در سمت راننده قرار می گیرد، برای خاموش کردن این سامانه نیاز به نگه داشتن دکمه از ۳ الی ۱۰ ثانیه خواهدداشت.

بالابرهای هر چهار شیشه برقی است و هایما از سیستم بالابر اتوماتیک برای شیشه راننده بهره جسته است. همچنین سانروف برقی دوحالته، سنسور پارک عقب، دوربین دنده عقب به همراه دوربین 360 درج، قفل کودک درهای عقب، نمایش میزان باد تایرها، تنظیم برقی صندلی راننده و تنظیم دستی صندلی شاگرد، گرمکن صندلی های جلو، سیستم ورود و استارت بدون سوییچ، کروز کنترل و... از جمله دیگر امکانات این خودرو هستند. همچنین در بخش ایمنی سرنشینان نیز هایما S7 از 4 ایربگ (سرنشینان جلو و جانبی)، سیستم قطع سوخت هنگام تصادف و پایه های ایزوفیکس بهره می برد.
هایما S۷ توربو؛ طلوع یک مدعی

پیشرانه توربو، تجربه رانندگی

بگذارید قبل از هر چیز، S۷ توربو را از حیث اعداد و ارقام مبحث فنی بررسی کنیم. هر چند که S۷ ساده از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری با بیشینه توان ۱۴۸ اسب بخار بهره می برد اما نمونه توربوی این خودرو ۰.۲ لیتر حجم کمتر دارد به لطف بهره گیری از سیستم پرخوران توربوشارژر، قادر به ارائه بیشینه قدرت ۱۷۰ اسب بخار در ۵۵۰۰ دور بر دقیقه اعلام شده و از جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک بهره می برد. صدای پیشرانه از مرحله استارت تا رسیدن به دمای ایده آل مثل هر خودروی دیگر زیادتر از حالت عادی است اما به محض گرم شدن موتور، دیگر خبری از صدا و لرزش اضافی نیست و قلب ۱۷۰ اسبی این خودرو کم صدا خواهدبود. هر چند که احتمالا S۷ توربو با جعبه دنده دستی نیز به بازار عرضه خواهدشد.
اما نمونه مورد آزمایش از گیربکس اتوماتیک بهره می برد. پس با فشردن دکمه ضامن لیور، دنده را در موقعیت D قرار می دهیم و حرکت آغاز می شود در هنگام رانندگی آرام مسئله ای که نظر راننده را به خود جلب می کند ارتفاع بالای صندلی از کف خودرو (حتی در پایین ترین حالت تنظیم) است که جدای از تسلط بهتر، اندکی احساس ناخوشایند جدا بودن از نشیمنگاه را به شما القا می کند. همچنین هر چند که ارگونومی S۷ در مقام یک خودروی چینی آنقدرها هم بد نیست اما برای یافتن دکمه های ادوات متفاوت، نیاز به اندکی تمرین و کنکاش پیش از شروع رانندگی خواهیدداشت.
جعبه دنده در سرعت های پایین عملکرد خوبی دارد و همانطور که انتظار می رود برای رسیدن پیشرانه به کمترین دور، دنده ها یکی پس از دیگری بدون هیچ تنشی کاهش پیدا می کنند. هایما برای جعبه دنده این خودرو هیچ حالت اسپرت یا زمستانی تعبیه نکرده است و شما برای رانندگی پرتنش یا سبک نگه داشتن دنده ها باید از حالت دستی آن استفاده کنید. پس برای اینکه توانایی های این پیشرانه ۱۷۰ اسب را محک بزنیم، جعبه دنده را در حالت دستی قرار بده و با سنگین کردن دنده، پدال گاز را تخت می کنیم.
هایما S۷ توربو؛ طلوع یک مدعی
در شتابگیری های ثانویه و رد صورت بالا بودن دور از 3000 دور بر دقیقه، کشش خودرو نسبت به چه و حجم موتور قابل قبول است ولی زمانی که شتاب گیری را از حالت ایستاده تکرار می کنیم، تاخیر توربو (ساخت شرکت میتسوبیشی) تا حدود 2880 دور بر دقیقه احساس می شود و با گذر از این نقطه، کشش حقیقی خودرو آغاز خواهدشد اما مسئله نفوذ صدای موتور در دورهای بالا به داخل کابین، آن هم با توجه به اینکه S7 صدای پیشرانه چندان جذابی ندارد، یک موضوع کاملا مهم است. همچنین ضربه های نسبتا ملموس گیربکس در هنگام تعویض دنده در دورهای بالا، نکته منفی دیگری است که در رانندگی با این خودرو متوجه می شوید.
S7 هرچند که از نظر ابعاد بدنه و با توجه به تک دیفرانسیل بودن از جمله خودروهای کراس اوور جاده ای محسوب می شود اما طبق اظهارات هایما، این خودرو با توجه به سیستم تعلیق مستقل چهارچرخ و حداقل فاصله 180 میلی متری از سطح زمین، می تواند در مسیرهای بیراهه سبک نیز بدون دردسر عمل کند. هرچند که به دلیل عدم بهره گیری این خودرو از سیستم چهارچرخ متحرک مناسب، عبور از مسیرهای پرفراز و نشیب غیرآسفالته برای این خودرو میسر نیست.

هندلینگ و مانورپذیری

S۷ خودروی چندان مانورپذیری نیست و در تست اسلالوم، جدای از بازی های عرضی شدید بدنه، جنس خشک و نسبتا لیز چرم غربیلک، اجازه چرخاندن بدون استرس سکان خودرو را به شما نمی دهد و البته خاموش کردن سیستم کنترل پایداری نیز وضعیت را بدتر می کند. ترمزهای خودرو به لطف بهره گیری از ABS و EBD، عملکردی متوسط دارند ولی با افزایش تعداد سرنشینان و سنگین تر شدن خودرو باید احتیاط بیشتری به خرج دهید.

ختم ماجرا

هایما S7 ترولو اتوماتیک در حال حاضر با قیمت 91 میلون و 74 هزار تومان و موعد تحویل 30 روز کاری به دست خریداران می رسد و البته دو شرایط پیش فروش با ودیعه 45 و 30 میلیون تومانی نیز برای این خودرو میسر است. اما باید توجه داشته باشید که این 91 میلیون تومان پول، برای یک شاسی بلند چینی با ظاهری خوب، امکانات کافی و پیشرانه ای سرزنده خرج می شود. هر چند که برخی موارد مثل پایداری، عایق صوتی کابین، کیفیت مونتاژ، عملکرد جعبه دنده و... در این خودرو می توانست بهتر باشد. در پایان لازم می دانیم که از همکاری نمایندگی ایران خودروی یوسفی شهرستان شاهرود (کد 3417) و آقای محمد یوسفی کمال قدردانی را به جای آوریم.
هایما S۷ توربو؛ طلوع یک مدعی
برای بزرگنمایی تصویر روی آن کلیلک کنید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      طلوع یک بنجل دیگر

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج