۶۵۹۰۸۸
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

تمایل به زندگی مجردی، یک تغییر در جامعه است

یک عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس جدیدترین آمارها، رشد تعداد خانوارها در ایران ۲.۷ درصد است این در حالی است که رشد جمعیت رقمی در حدود ۱.۲۴ درصد را نشان می‌دهد. این به معنای یک تغییر اجتماعی و نشانه افزایش تمایل به زندگی مجردی است.

خبرگزاری ایسنا: یک عضو هیات رییسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بر اساس جدیدترین آمارها، رشد تعداد خانوارها در ایران ۲.۷ درصد است این در حالی است که رشد جمعیت رقمی در حدود ۱.۲۴ درصد را نشان می‌دهد. این به معنای یک تغییر اجتماعی و نشانه افزایش تمایل به زندگی مجردی است.

ناهید تاج‌الدین اظهار کرد: بخشی از دلیل افزایش سن ازدواج دختران به تغییرات اجتماعی مربوط است، اگر در گذشته، ازدواج به خودی خود یک ارزش اجتماعی محسوب می‌شد و افراد صرفاً با ازدواج صاحب هویت می‌شدند، با ایجاد تغییرات اجتماعی جدید ازدواج به خودی خود یک ارزش اجتماعی محسوب نمی‌شود و هویت‌یابی اجتماعی نیز برای دختران صرفاً با ازدواج اتفاق نمی‌افتد.

وی افزود: نکته جالب آنجاست که خروجی برخی آمارها حاکی است که ۲۵.۳ درصد دختران مجرد و نیز ۱۸.۴ درصد دختران متأهل معتقدند هزینه از دست دادن فرصت‌های شغلی و تحصیلی بیشتر از هزینه از دست دادن فرصت‌های ازدواج است و همین امور باعث افزایش سن ازدواج می‌شود، این خود حاکی از یک تغییر اجتماعی بوده که نشان می‌دهد هویت‌یابی اجتماعی دختران صرفاً به وسیله ازدواج نبوده بلکه ادامه تحصیل و اشتغال هم به آن‌ها هویت می‌دهد. هم‌اکنون ۳۷ درصد دانشجویان دکتری و ۳۵ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و ۴۶ درصد دانشجویان کارشناسی دختر هستند.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر باید بگویم بین دو مفهوم خانواده و خانوار تفاوت وجود دارد. بنیان خانواده با ازدواج زن و مرد تشکیل می‌شود؛ این در حالی است که حتی اگر فردی به تنهایی زندگی کند هم یک خانوار را تشکیل می‌دهد.

تاج‌الدین تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های مرکز آمار ایران، تعداد خانوارهای کشور در سال ۹۰، ۲۱ میلیون خانوار بوده است، در حالی که با افزایش ۳میلیونی این رقم در سال ۹۵، شاهد افزایش این میزان بوده‌ایم. افزایش تعداد خانوارها در کشور تنها به دلیل افزایش جمعیت نیست و بر اساس جدیدترین آمارها، رشد تعداد خانوارها در ایران ۲.۷ در صد است؛ این در حالی است که رشد جمعیت رقمی در حدود ۱.۲۴ درصد را نشان می‌دهد. این به معنای یک تغییر اجتماعی و نشانه افزایش تمایل به زندگی مجردی است به همین دلیل تعداد خانوار ما افزایش بیشتری نسبت به رشد جمعیت داشته است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این تمایل به خاطر ترس از طلاق است و بخشی از آن به خاطر تغییرات در سبک زندگی و نگرش‌ها است، اظهار کرد: در سال‌های بعد از انقلاب میانگین سنی افراد در ازدواج نزدیک به ۴ سال افزایش داشته و در سال ۹۵ میانگین سنی دختران ما برای ازدواج به ۲۴ سال رسیده است. برخی موارد نیز مثل شکل گراتر شدن جامعه و اهمیت بیش از حد مفاهیمی چون جهیزیه و تنگناهای اقتصادی که خانواده‌ها برای تهیه جهیزیه داشته‌اند باعث به تعویق انداختن ازدواج دختران شده است.

تاج‌الدین گفت: به‌طور کلی شرایط ازدواج در ایران روز به روز سخت‌تر شده و افراد دیرتر این شرایط را به دست می‌آورند و این امر باعث افزایش سن ازدواج شده است که در نتیجه نیاز به ترویج فرهنگ ازدواج آسان و باکیفیت هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: افزایش وام ازدواج شاید بتواند کمی این شرایط را تسهیل کند، اما جامعه نیاز به باکیفیت تر شدن ازدواج و تثبیت آن دارد. الگوسازی ازدواج موفق و باثبات می‌تواند انگیزه ازدواج را افزایش دهد و حتی سن ازدواج را پایین بیاورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بعضا مسئولین مصاحبه و نظرهایی میدهند متاسفانه قبول نمیکنند منشا این معضلات اشتغال و بیداریست جوانی که بیکار است چطوری میخواد اقساط وام ازدواج را پرداخت کنه با افزایش وام مگه مشکلات حل میشه چرا قبول نمیکنند اگه اولین اولویت حل اشتغال باشه درصدی قابل توجه از جرائم و مشکلات حل خواهدشد جلوی واردات را بگیرند بازنشسته ها واقعا بازنشست کنند از تولیدکننده حمایت واقعی کنند و... دیگر نیازی بافزایش وام ازدواج نیست

    • گل یخ

      بااین شرایط اقتصادی وفرهنگی که توجامعه حاکمه ازدواج یه ریسکه.من ۳۶سالمه ولی هنوزجرات نمیکنم به ازدواج فکرکنم ده ساله تنهازندگی میکنم به نظرم این خیلی بهتره تااینکه ازدواج کنم ودوباره برگردم سرجای اولم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج