۶۵۹۳۱۱
۹ نظر
۵۰۰۷
۹ نظر
۵۰۰۷
پ

پیشنهادی برای ساماندهی بازار ارز

رییس اتاق تهران گفت: باتوجه به اینکه اشتغال زیادی همین حالا در بخش فن آوری ها وجود دارد، خواسته ما این است که برخوردی که صورت می گیرد، از جنسی باشد که به این ها ضربه ای وارد نشود.

خبرآنلاین: رییس اتاق تهران گفت: باتوجه به اینکه اشتغال زیادی همین حالا در بخش فن آوری ها وجود دارد، خواسته ما این است که برخوردی که صورت می گیرد، از جنسی باشد که به این ها ضربه ای وارد نشود.

سی و چهارمین جلسه هیات نمایند اتاق تهران صبح امروز با حضور اعضا هیات نمایندگان اتاق تهران برگزار شد. در ابتدای این جلسه مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران با تبریک سال نو میلادی به هموطنان مسیحی به سالگرد وفات آیت الله هاشمی رفسنجانی، سردار سازندگی اشاره کرد و با اعلام تسلیت، گفت: «باید یاد آن بزرگ مرد را زنده نگهداریم؛ خدمات ارزنده ای که آن بزرگ مرد برای آبادانی این کشور داشت، بر هیچ کس پوشیده نیست و حیف و صد حیف که ما قدر آن مرد بزرگ را ندانستیم و به خصوص در این روزها جای او بسیار خالی است.»

رئیس اتاق تهران در ادامه به برگزاری مراسم اهدا جایزه امین الضرب به کارآفرینان برتر کشور از سوی اتاق تهران که روز گذشته برگزار شد اشاره کرد و گفت: «امیدوارم این همایش را بتوانیم هر سال باشکوه تر از سال قبل برگزار کنیم، آن چیزی که مسلم است بخش خصوصی باید جایگاه از دست رفته خود را دوباره پیدا کند؛ همان طوری که سخنرانی همه افراد مطرح شد، بخش خصوصی نه تنها در بحث اقتصاد فعال بوده بلکه در بیشتر زمان ها چه در حوزه فرهنگ، چه اجتماع و... میدان دار و پیش قدم بوده است؛ ما این رسالت را مجددا برای بخش خصوصی باید کسب کنیم و اگر قرار است روحیه امید به جامعه ما برگردد قطعا باید کارآفرینان ما، پیشکسوتان ما مورد تقدیر قرار بگیرند و برای جوانانی که قرار است در این مرز و بوم فعالیت کنند الگو باشند.

خوانساری در ادامه به سه هدف اصلی برگزاری جایزه امین الضرب اشاره کرد و گفت: «روحیه امید در جوانان کشور یکی از اهداف مهم این همایش است، بالاخره سختی ها و مشقت وجود دارد و اگر امید باشد می توان به قله های پیشرفت رسید؛ دوم زنده نگهداشتن و اثبات تاریخ خودمان به عنوان نهاد بخشی خصوصی است، بخش خصوصی که ۱۳۴ سال قبل توانست یکی از پیشگامان و سردمداران رشد و توسعه کشور باشد قطعا در این زمان هم بهتر می تواند؛ کمک کند فقط اگر کار به اهل آن سپرده شود. سوم بحث توانمندی ها هست، ما باید توانمندی بخش خصوصی را به رخ جامعه بکشیم؛ چه جوانان و چه پیشکسوتان می توانند اقتصاد این کشور را پویا کنند.»

او در بخش دیگری از صحبت های خود به دیداری که با اعضای شورای شهر در هفته گذشته داشت و حضور در شورای شهر اشاره کرد و گفت: «قرار شد دو پارلمان تهران؛ اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی و اقتصاد شهر و شورای شهر به عنوان پارلمان شهر با هم بتوانند ارتباط بیشتری را برقرار کنند و مشکلات و مسائلی که شهر تهران دچار آن ها است به بحث گذاشته شود و برای آن ها راه حل داشته باشیم. درباره ۵ موضوع پیشنهادهایی از سوی ما مطرح شد که می توانیم اقداماتی را در این زمینه ها انجام دهیم. اولین آن بحث نمایشگاه شهر آفتاب بود که مورد استقبال قرار گرفت، بحث های بعدی هم ترافیک، آلودگی هوا، کودکان کار بود که صحبت شد و مکاتبات آن هم صورت گرفته و امیدواریم با پیگیری نتایج مثبتی داشته باشد.»

رئیس اتاق تهران همچنین به جلسه ای که با اعضا فراکسیون امید و نمایندگان استان تهران در مجلس شورای اسلامی داشته است، اشاره کرد و گفت: «در خصوص اینکه بتوانیم جلسات مشترکی داشته باشیم. قرار شد در نهایت کمیته ای با حضور ۱۰ نفر از نمایندگان تهران و ۱۰ نفر به نمایندگی از اتاق تشکیل شود و برای مسائل راه حل هایی تهیه شود که در جلسات مشترک بتوانیم چالش های بخش خصوصی تهران را که بعضی از آن ها خیلی حاد هست از طریق نمایندگان مجلس پیگیری کنیم.»

خوانساری در ادامه صحبت های خود به جهش های ارزی هم اشاره کرد و گفت: «یکی از مباحثی که همیشه در جلسات ما مطرح می شود ارز است و من فکر می کنم امروز هم باید به این موضوع مهم بپردازیم؛ این نوساناتی که در بحث قیمت ارز یک دفعه پیش آمد، به تولید، صنعت و کسانی که در کسب و کار حضور دارند، ضربه می زند. از سال ۹۳ هر زمان بحث ارز پیش آمده مرتب آقای سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده اند از سه ماه آینده ارز را تک نرخی خواهند کرد؛ اما سال های ۹۳، ۹۴، ۹۵ به پایان رسید و اتفاقی رخ نداد و الان هم چندین ماه از سال ۱۳۹۶ می گذرد و من فکر می کنم دوباره اگر از آقای سیف سوال شود، اعلام می کنند که ارز تک نرخی خواهد شد ولی زمانش مشخص نیست. در هفته های گذشته بازهم شاهد جهش هایی در قیمت ارز بودیم، اما بحث ما همان است که بارها و بارها همین جا مطرح شده؛ چه بهتر که واقعیت ها را ببینیم و براساس واقعیت های موجود بانک مرکزی ارز را مدیریت کند و قیمت ارز را واقعی سازد که این نوسانات یک مرتبه صورت نگیرد.»

او در ادامه گفت: «بحثی در هفته های گذشته مطرح شده است که اگر قرار باشد قیمت ارز در تولید افزایش‌اش اثر داشته باشد چرا در صادرات ما این را نمی بینیم؟ بحث ارز یک ترازویی است که دو کفه دارد، یکی صادرات است و دیگری واردات؛ در بحث صادرات چرا ما با افزایش رو به رو نمی شویم؟ پاسخ این است که در صادرات ما چه مشکلی را حل کرده ایم که انتظار داریم صادرات افزایش پیدا کند؛ در حال حاضر حدود ۶ میلیارد دلار پروژه هایی هست که شرکت های ایرانی در مناقصه های بین المللی برنده شده اند و می توانند در خارج از کشور کار کنند ولی نمی توانند ضمانت نامه بانکی بدهند؛ مشکلات حمل و نقل همچنان پا برجا هست، مشوق های صادراتی داده نشده و... ولی از طرف دیگر و در کفه دیگر ترازو بحث واردات است، ببینید ما در سال های قبل از ۱۳۹۰ حدود ۶۰ میلیارد دلار در سال واردات داشتیم الان این عدد رسیده به ۴۰ میلیارد دلار، سوال این است که چرا واردات این قدر کم شده است؟ علتش این است که از تولیدات داخل استفاده شده و ما واردات کمتری داشته ایم. یعنی اگر ارز واقعی شود مسلما تولید داخلی رشد پیدا می کند و تولید می تواند سربلند کند و نیازهای داخلی را برآورده سازد. ممکن است در جواب بگویند قدرت خرید کم شده، ولی شما الان در داخل کمبود هیچ کالایی را ندارید. تا سال گذشته یکی از مشکلاتی که اقتصاد ما داشت این بود که ظرفیت و ذخیره انبارها داشت افزایش پیدا می کرد یعنی از نظر تولید مشکلی نداشتیم و نداریم و اگر قیمت ارز واقعی شود قطعا در تولید می تواند بسیار موثر باشد.»

خوانساری در ادامه به بدهی دولت به بخش خصوص اشاره کرد و گفت: «الان فرصت خوبی برای توجه به پرداخت بدهی های دولت به بخش خصوصی است و لایحه بودجه در مجلس درحال بررسی است، واقعیت این است که بنگاه های بخش خصوصی مانند پیمانکاران، صنعتی ها، بنگاه های دارو و... از دولت مطالبات زیادی دارند و در وضعیت وخیمی به سر می برند، اگر به موقع در همین سال مشکلات این ها حل نشود خیلی ها بسته خواهند شد و با مشکلات بسیاری رو به رو می شوند. ما درخواستمان هم از دولت و هم از مجلس این هست که حتما بحث بدهی دولت به بخش خصوصی در لایحه بودجه دیده شود. البته گویا در کمیسیون تلفیق مجلس تصویب شده که برای این موضوع ۵۰ هزار میلیارد تومان از طریق تهاتر بدهی های دولت به بانک ها و بانک ها به بانک مرکزی تامین کنند، اگر این موضوع به نتیجه برسد خیلی از مشکلات حل خواهد شد و بدهی چند ساله دولت به بخش خصوصی به پایان خواهد رسید.»

رئیس اتاق تهران در ادامه به موضوع تعرفه ها هم پرداخت و گفت: «بحث دیگری که لازم است اشاره کنم بحث ممنوعیت یک باره واردات برخی از کالاها و افزایش تعرفه ها هست که آن هم کاری است که بارها به آن اشاره کردیم که نباید به یک باره باشد، اگر قرار است تعرفه ها افزایش پیدا کند باید حتما با یک پیش آگاهی صورت گیرد؛ حداقل از سه ماه قبل اعلام شود. همان طور که آقای شریعتمداری (وزیر صنعت، معدن و تجارت) اعلام کردند، امیدوارم شاهد روزی باشیم که تعرفه ها در یک دوره حداقل ۲ ساله تثبیت شود. متاسفانه در روزهای گذشته دوباره شاهد افزایش یک مرتبه تعرفه ها و ممنوعیت در واردات بوده ایم؛ البته ما هم با واردات مخالف هستیم و معتقدیم واردات باید مدیریت شود ولی باید در نظر گرفت که افزایش یک مرتبه تعرفه ها و باتوجه به افزایش قیمت ارز که این روزها شاهد آن هستیم قطعا دوباره بازار قاچاق را افزایش خواهد داد. ما دوباره به یک دور باطل خواهیم افتاد و افزایش ارز، افزایش تعرفه و افزایش قاچاق را شاهد خواهیم بود و دوباره همین چرخه معیوب تکرار خواهد شد؛ دولت باید تدبیری بیندیشد و اگر قرار است تعرفه ها افزایش پیدا کند حتما با اعلام دلایل و پیش آگاهی باشد.»

رئیس اتاق تهران همچنین به محدودیت های ایجاد شده برای فضای مجازی اشاره کرد و گفت: «بعد از تحولات و اتفاقاتی که در هفته های گذشته رخ داد، یک مقداری بحث فعالیت های اینترنتی تحت تاثیر قرار گرفت. ما می دانیم این فعالیت ها کاملا وابسته به بحث آی‌تی است. آینده اقتصاد دنیا قطعا به سمت فناوری های نو حرکت می کند و ما هم قطعا باید استقبال کنیم؛ شاید دیگر زمانی که ما فکر کنیم اشتغال تنها در کارخانه ایجاد می شود، اشتباه است نه اینکه نشود ولی عمدتا از این پس اشتغال در فناوری های نو خواهد بود؛ باید روی این موضوع سرمایه گذاری بیشتری کنیم و توجه داشته باشیم که سرمایه افرادی که در فضاهای مجازی مشغول به کار هستند عمدتا علم و فناوری است و سرمایه هایی مانند زمین و... نیست سرمایه این شرکت های نو هم خیلی راحت رشد پیدا می کنند و هم خیلی سریع ممکن است از میدان خارج شوند؛ باتوجه به اینکه اشتغال زیادی همین حالا در این قسمت وجود دارد، خواسته ما این است که برخوردی که صورت می گیرد، از جنسی باشد که به این ها ضربه ای وارد نشود، اگرچه معتقدیم شبکه های مجازی ایرادهایی داشته و حتی در برخی جاها مخرب بوده ولی قطعا سود آن بسیار بیشتر از اثرات تخریبی اش است. امیدواریم دولت توجه داشته باشد که کسانی که در این زمینه های فعالیت می کنند، دچار خسارت نشوند.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چیزیو گران نکنید کمک کردن پیش کش

    • فرهنگي

      من دانشجو دارم خیلی از دوستانم هم همین طور رحم کنید یورو خیلی گرونه من يهمادر بازنشسته هستم پدرشو همينطور ترو خدا ما رو شرمنده نکنید جلو بچه هامون من میخوام بزم تو مترو چیز بقر،پشم ماسک میزنم ترو خدا من چهل سال معلم کلاس اول بودم با احترام ولی زندگیم نمی چرخه حقوقم کنه کمرم زیر خرج گرون شکسته ازبس قسط دارم حقوقم هشتصد تومن دستم مباد چه خاکی بر سر کنم

    • بيکار

      گرونی گرونی بیداد میکنه مردم بدبختن برکت از مردم رفته رفته اراین مملکت همه باید ببمیریم ا حق مردم اینه دلت بی پولي شرمندح زن و بچه شدن

    • زهرا عباسی پرستار

      رئیس جمهوری جیب مردم خالیست ارزرو بیارید پایین جنساارزون میشه نکنید سزاوار نیست دیگ اون نوبخت هم حرف نزنه همه سر خروججي ازش عصبانی هستن

    • خانه دار

      امان از گرونی بیداد هوار

    • بک معلم

      ترو خدا حقوق ها رو زیاد کنید آخه ده درصد چیه زشته مردیم از خجالت پیش سر و همسر پیر شدیم زندگی نکردیم من بارنشستن مبرم خونه ها غذا ميپزمخوشحال شدی آقای ریس جمهور

    • معلم فروشنده مترو

      ميدونيد چندتا معلم فروشنده مترو هستن

    • بدون نام

      قیمت ارز را پایین بیاورید بگذارید یکبار هم پولدارها ضرر کنند

    • بدون نام

      باز دستهای پنهان ....کی میخواهید این دستهای پنهان را قطع کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج