۶۶۰۱۰۸
۲۱ نظر
۵۰۰۳
۲۱ نظر
۵۰۰۳
پ

توزیع سود سهام عدالت، پوپولیستی است؟

: بالاخره روزگذشته رئیس سازمان خصوصی سازی، درباره چگونگی نحوه توزیع سهام عدالت، آب پاکی را روی دست مخالفان این‌طرح (برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اقتصاددانان که معتقد به عدم پرداخت سود نقدی سهام عدالت بودند) ریخت.

روزنامه همدلی نوشت: بالاخره روزگذشته رئیس سازمان خصوصی سازی، درباره چگونگی نحوه توزیع سهام عدالت، آب پاکی را روی دست مخالفان این‌طرح (برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اقتصاددانان که معتقد به عدم پرداخت سود نقدی سهام عدالت بودند) ریخت و گفت: «چهار ماه طول می‌کشد تا سود سهام عدالت مربوط به سال مالی ۱۳۹۵ کامل به مشمولان پرداخت شود.» براساس گفته پور حسینی، از روز گذشته روند پرداخت سود این سهام به مردم آغاز شده است.
جریان از چه قرار بود
یازده سال پیش بود که واگذاری سهام عدالت از سوی دولت نهم آغاز شد. میزان سهام عدالت که توزیع آن آبان ماه سال ۱۳۸۵ از سوی محمود احمدی نژاد -رئیس جمهور وقت- آغاز شد، در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان بود ولی بعد به یک‌میلیون تومان افزایش یافت. در آغاز، هدف قانون‌گذار از تصویب طرح سهام عدالت، کاهش شکاف طبقاتی از طریق سهام‌دار کردن مردم، با فروش سود کارخانه ها و صنایع دولتی بود. طبق اصل ۴۴ باید سهام عدالت به ۶ دهک جامعه، پرداخت می‌شد. طبق قانون به جزء دهک‌های پایین یعنی مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، آورده مابقی مردم باید از سود سهام در ۱۰ سال پرداخت می‌شد امری که با گذشت ۱۲ سال هنوز محقق نشده است. درحالی‌که رئیس وقت سازمان خصوصی‌سازی در دولت قبل، تلاش می‌کرد این اطمینان را به مشمولان سهام عدالت بدهد که برای پرداخت سود سهام‌شان نگران نباشند چرا که، ۶۷ شرکت بزرگ دولتی پشتوانه سهام عدالت هستند، در دولت یازدهم مواضع مسئولان تا حدود زیادی با سخنان دولت‌مردان سابق تفاوت داشت.
این‌که گفته شد؛«شرکت‌های پشتوانه سهام عدالت در طول ده سال به‌ازای هر سهام عدالت یک‌میلیون تومان سود نداشته‌اند.» خلاصه آن‌که در چند سال گذشته پروژه سهام عدالت با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده، تا جایی که کار به تحقیق و تفحص مجلس هم کشیده‌شد. حالا هم ملغمه‌ای در اقتصاد به راه افتاد که دود آن به‌چشم مردم رفته‌است.
ایراد کار کجاست؟
سال گذشته بود که دولت اعلام‌کرد سود سهام عدالت تا پایان سال ۹۵ توزیع می‌شود اما این وعده به سال ۹۶ و اواسط آن یعنی به پایان شهریور‌ماه موکول شد. در همین گیرودار بود که سازمان خصوص‌سازی اعلام کرد مردم برای قطعی‌کردن مالکیت سهام عدالت خود باید ۴۷۰هزار تومان به صورت نقدی پرداخت کنند. پورحسینی رئیس سازمان خصوصی سازی، در این‌باره گفته است: «گیر اصلی ماجرا این‌جاست؛ پول این ۴۲هزارمیلیارد تومان سهمی که به ۴۹ میلیون نفر اختصاص پیدا کرده، را چه‌کسی باید بدهد؟ قانون‌گذار به‌وقتش گفت که از محل خود سود این سهم باید این وجه پرداخت شود؛ یعنی شرکت‌ها باید تا به امروز ۴۲ هزار میلیارد تومان سود تولید می‌کردند و این پول را به خزانه می‌دادند که «شرکت‌ها» این‌کار را نکردند. واقعیت این‌است که تا به امروز فقط ۱۸هزار ۸۰۰میلیارد تومان به خزانه واریزشده‌است.»
برخی کارشناسان در مورد سهام عدالت معتقد هستند، باید قبل از هر اقدامی و در وهله اول این ۶۰ شرکت پشتوانه، از مدیریت دولتی خارج شده و به بخش‌خصوصی واگذارمی‌شدند که این‌امر اتفاق‌نیفتاد و دوران تحریم و رکود هم عامل مضاعفی شد تا این صنایع و شرکت‌ها را زیان‌ده کند.
بی‌اعتنایی دولت به انتقاد نمایندگان
هم‌چنین در چند ماه گذشته برخی نمایندگان تلاش‌کردند تا دولت را از توزیع مستقیم سود سهام عدالت، منصرف‌کنند. نمایندگانی از جمله محمدرضا پورابراهیمی و غلامرضا تاجگردون، روسای کمیسیون‌های اقتصادی و برنامه و بودجه مجلس، با این استدلال که با توزیع مستقیم، حدود ۴ هزارمیلیارد‌ ‌تومان سود بین خانوارهای دارنده سهام عدالت به صورت نقدی توزیع خواهد شد، درحالی‌که سود سهام ماهانه بین ۳ تا ۹ هزار تومان، بیشتر نیست.
آن‌ها با بیان این‌که این سود پرداختی به افزایش قدرت خرید خانوار نمی‌انجامد، پرداخت آن از طرف دولت را تنها اتلاف منابع ملی، عنوان کردند. برخی از کارشناسان اقتصادی از این اقدام دولت به‌عنوان یک حرکت پوپولیستی، یاد کردند.
آیا توزیع سود سهام عدالت اقدامی پوپولیستی است؟
براساس‌نظر نمایندگانی چون تاجگردون و پورابراهیمی و همین‌طور برخی از کارشناسان، بهتر بود دولت به جای پرداخت سود نقدی به مردم، این پول را صرف اجرای پروژه‌های مهم اقتصادی می‌کرد تا به سوددهی می‌رسیدند. آن‌گاه در مرحله بعد دولت سود حاصل از این سرمایه‌گذاری زیرساختی را، در قالب افزایش قیمت سهام به مردم منتقل می‌کرد. با این‌همه حالا که سازمان خصوصی‌سازی زمان توزیع سود سهام عدالت را اعلام کرده دیگر کار از این حرف ها گذشته. اما ابهام‌های سبد عدالت به‌همین‌جا ختم نمی‌شود.
سال گذشته بود که پورابراهیمی نماینده مخالف توزیع سود مستقیم سهام عدالت، طی سخنانی اعلام کرد: «هیات وزیران در مصوبه‌ای ۷ شرکت پتروشیمی سود ده بورسی را، از سبد سهام عدالت حذف کرده است و به‌جای آن دو شرکت زیان‌ده و غیربورسی را به شرکت‌های تامینی سهام عدالت اضافه کرده است. این خبر نگران‌کننده البته توسط پورحسینی رد شد و اعلام کرد سازمان مطبوع‌اش تمام تلاش خود را برای بورسی‌کردن ۶۰ شرکت پشتوانه سهام عدالت، انجام داده است.
این درحالی‌ست که حمیدرضا میرمعینی، تحلیل‌گر ارشد بازار سرمایه دراین‌باره به «همدلی» می‌گوید: «برخلاف آن‌چه مطرح شده، اتفاقا شرکت‌های واگذار شده برای سهام عدالت بسیار سودده هستند، مساله اصلی و قابل‌تامل آن‌است که مدیریت سود این شرکت‌ها، از سوی هیات‌‌مدیره‌ها، مدیریت نمی‌شود.»
البته در روزهای گذشته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، از موافقت رئیس‌جمهور برای بورسی‌شدن سهام‌عدالت خبر داد.
برآوردها نشان‌می دهد سود سهام عدالت در سال ۱۳۹۵ برای کسانی‌که سهام‌دار یک‌میلیون‌تومانی هستند، حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان خواهد بود و برای بقیه که حدود ۵۰۰ هزار تومان سهام دارند، این رقم بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان خواهدبود.

حال سوال این‌است؛ دولت با توزیع سهام عدالت تا چه‌اندازه می‌تواند به شکلی موازی، به دو رسالت اصلی این پروژه، یعنی سهیم‌کردن مردم در سهام شرکت‌های بزرگ دولتی از یک سو و اجرای اصل اساسی «عدالت توزیعی» از سوی دیگر دست یازد؟ باید به نظاره نشست و دید...

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      .... ،این همه جوان تحصیل کرده بیکار دارن مثل شمع بی استفاده میسوزن ،کسی هم به فکر ایجاد اشتغال براشون نیست سهام عدالت و یارانه بخوره تو اون سرتون

    • مش قاسم

      معنای با ادبش همینه

    • بیخیال

      ی سیاه بازی برای دزدیدن بیشتر پول مردم.
      اینا دین و ایمون هم ندارن که لااقل در این زمینه دزدی نکنن

    • فاطمه

      سلام من مدد جوی کمیته امدادم اما هنوز هیچ پولی به حسابم واریز نشده ..

    • بدون نام

      با وا ریز سود سهام عدالت دولت به ریش مردم خندید

    • بدون نام

      اون چه عدالتی است به گدا بدی قبول نمی کند مردم را گدا فقیر حساب کردین یا افقانی .... مردم دیگه دانا شدن شما ملت ایران را باید دوست داشته باشید پول ملت برای ملت خرج شود نه بیکانکان

    • امیر اریا

      باسلام این پول خرج یک مرکز خدماتی عمومی مثل بیمارستان‌های دولتی یا را آهن کشور میکرند نه بخاطر سیاست غلط به بد ترین روش ممکن برای خود شیرینی تر زدن

    • بدون نام

      فکر میکردم حداقل تو این دولت به آدم حسابیها رای دادیم، 22هزار تومان سهام خجالته، میخوام هزار تومان بهش اضافه کنم براتون پس بفرستم.

    • کرامت

      همش چرنده

    • رضا

      واقعاجای تاسف داره که ازمردم پولی گرفته شده اون زمانی که ارزش ریالی اون به دلارهم خیلی بیش ازاون بوده والان باهمون پول اصلاچنددلارمیشه خرید؟!! متاسفم برای دولت سرگردانی که همنوزنمیدونه بایدچیکارکنه وبخاطر۵۰تومن که بیش ازایناحق مردم هست یکسال که داره میگه میخوایم سودسهام عدالت بدیم واقعااین سودعادلانست؟؟

    • بدون نام

      سال ۸۵که سهام دادن با پولش هم قالی خریدم هم السیدی اما سال97با گذشت۱۱سالو۱۰ماه با پولش فقط رفتم یه جارو خاک انداز خریدم. اخه چرا بعد۱۲سال سهاممون افت کرده.

    • بدون نام

      برای من بیست دوهزارششصد واریزشده است واقعاپرداخت بیست دوهزارششصد سودعدالت است؟

    • بدون نام

      این سود سهام فوش به مردم بود. 22000 هزار تومان

    • بدون نام

      تو رو خدا خجالت نمیکشین مردم چی حساب کردین دارین به مردم صدقه میدین اونم بیست و دو هزار تومان خدایا خودت به داد ملت برس اون یارانه و سهامتون بخوره تو سرتون مردم از فقر و بیکاری جوانان بخصوص قشر تحصیلکرده جون به لب شده اند....

    • حسین خانی

      به من26000تومن دادن یعنی 4000تومن اون بیشتره نکنه حروم باشه من مسول یا وزیر ورییس نیستم چرابیشتردادن اقایون بیسواد اشتبا کردید خدا لعنتتون کنه قبلا 6ماهی 40000تومن میدادن ولی برا اولین بار تونستم سودم رابگیرم اگر کسی خواست بابهره 40درصد وام میدم

    • بدون نام

      مبلغ اعلام شده سهام عدالت ۲۶۶۰۰تومان بود،ولی بانک مبلغ۲۴۶۰۰به حساب بنده واریزنمود.این یعنی چه؟!

    • بدون نام

      انکار به گدا پول دادن به مردم ایران چرا احترام نمی کذارید

    • حسین خانی

      قبلا میگفتن دودوتا چهارتا الان میگن دودوتا 6تاکی به کیه تاریکیه یک مشت مفت خور بیسواد که هرکدوم بالای سی ساله همکاره هستن براچی عوضم نمیشن بهتراز اینا نداریم

    • بدون نام

      این سهام عدالت نیست سهام خجالت برای دولته که خجالت نکشیدند بعد از12سال پول یک شونه تخم مرغ ریختند بحساب مردم شریف واینجوری سر مردم وشیره می مالند .دولت اگه اراده داره که نداره حدود یک میلیون ونیم افغانی دراایران شغل اشغال کرده اند بیرون کنند تا ایرانیهای بیکار مشعول کار بشوند .بخدا کار در کشور کم نیست فقط دو لت کمی اراده میخواد افعانی هاراار کشور ببرون کنند

    • بدون نام

      تین چه سهام عدالتی است خودتان قضاوت کنید

    • بدون نام

      این همه جوان بیکار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج