جاباما
۶۶۰۴۵۶
۱ نظر
۵۰۰۰
۱ نظر
۵۰۰۰
پ

ذوالفقارنسب:

هیچ باشگاه ایرانی، ضوابط حرفه‌ای را ندارد

کارشناس فوتبال می‌گوید هیچ کدام از باشگاه‌های ایرانی تراز مالی سالیانه‌اش مثبت نیست.

ایسنا: بیژن ذوالفقار نسب کارشناس فوتبال درباره تضعیف و رو به انحلال رفتن تیم‌هایی مثل فجر سپاسی، برق شیراز، پاس، شموشک و ... گفت: این تیم‌ها وابسته به نهادهای دولتی چون وزارت نیرو، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و ... بودند که یا به استان‌ها واگذار شدند یا از قوانین تبعیت کردند که بودجه لازم را در اختیار نداشتند. این موضوع باعث شد که این تیم‌ها سال به سال ضعیف شوند و در عرصه ورزش قهرمانی حضور خوبی نداشته باشند. علی‌رغم این که مثلا در شیراز تیم برق و فجر عملکرد بسیار خوبی داشتند جوان‌های خیلی خوبی پرورش می‌دادند و حتی به عنوان نماینده ایران هم در لیگ قهرمانان آسیا حضور داشتند. شرایط حرفه‌ای و قوانین و مقررات به گونه‌ای بود که این تیم‌ها به مرور زمان محو شدند. این تیم‌ها از بودجه دولتی ارتزاق می‌کردند اما برخی تیم‌های دیگر شاید به کمک دور زدن قانون و راهکارهای ویژه‌ای توانستند جای آن تیم‌ها را بگیرند؛ باشگاه‌هایی مثل پیکان، سایپا، تراکتور، ذوب‌آهن و سپاهان.

او در ادامه گفت: تیم‌هایی که نتوانستند وارد چرخه فوتبال حرفه‌ای شوند یا نتوانستند اسپانسرهای مناسب پیدا کنند، کنار می‌روند و به طور کلی ورود به فوتبال برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد. در یک کلام می‌توان گفت که چرخه فوتبال حرفه‌ای و قهرمانی ایران معیوب است. همیشه با ناملایمات و مشکلات بسیار زیادی روبه‌رو است و اکثر باشگاه‌ها با بدهی‌های سرسام‌آوری روبه‌رو شدند. تا زمانی که یک دستورالعمل و نظام قابل قبول و معتبر ایجاد نشود ما روی همین چرخه معیوب خواهیم بود.

ذوالفقارنسب در پاسخ به این سوال که آیا تیم‌های لیگ برتری واقعا حرفه‌ای هستند گفت:‌ در کلام حرفه‌ای هستند اما در اجرا خیر. هیچ باشگاهی شرایط و ضوابط فوتبال حرفه‌ای را ندارد. هیچ تیمی بازده سالیانه‌اش مثبت نیست. در صورتی که طبق قوانین فیفا و AFC باشگاه‌هایی حرفه‌ای محسوب می‌شوند که تراز مالی سالانه‌شان مثبت باشد. شما اگر باشگاهی را در ایران پیدا کردید که تراز مالی سالانه‌اش مثبت بود حتما معرفی کنید.

این کارشناس فوتبال درباره موفق نشدن تیم‌های خصوصی در ایران گفت: این تیم‌ها مدیریت کامل و موفقی ندارند. آن‌ها به کمک بانک‌ها و شرکت‌های دیگر تیم‌داری می‌کنند. من سراغ ندارم باشگاهی را که فقط از بودجه خودش کمک بگیرد. شاید از تیم گسترش فولاد تبریز نام برده شود اما آن هم یک کارخانه است و شرایط دخل و خرجش فعلا مشخص نیست. این باشگاه به هیچ وجه تراز مالی مثبتی ندارد. این مشکلات باعث می‌شود که گسترش فولاد هم یک روز به بن‌بست برسد.

او درباره این که دولت مالک بعضی از تیم‌های فوتبال است تصریح کرد: اگر AFC و فیفا متوجه شود این تیم‌ها را محروم خواهد کرد. باید شرایط مناسبی را فراهم کنند. سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌ای باشد که فوتبال از ظرفیت‌های خودش استفاده کند. دولت این راه‌ها را مسدود کرده است. حداقل شش، هفت تیم هستند که می‌توانند از راه درآمد پخش تلویزیونی مشکلاتشان را حل کنند ولی صداوسیمای ما دولتی است و این اجازه را نمی‌دهد.

بیژن ذوالفقار نسب در پایان درباره نقش هواداران در بقای تیم‌ها گفت: باشگاه‌های حرفه‌ای برای هوادارانشان کارت صادر می‌کنند و آنها سالیانه بلیت‌های مخصوص خودشان را می‌خرند و به باشگاه کمک می‌کنند. در واقع باشگاه‌ها یک برنامه‌ریزی برای سازماندهی هوادارانشان دارند اما در ایران هواداران به دلیل عدم هماهنگی حتی می‌توانند معضلاتی را برای باشگاهشان ایجاد کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خجالت بعد۷۰سال

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج