جاباما
۶۶۰۹۹۷
۵ نظر
۵۰۰۱
۵ نظر
۵۰۰۱
پ

احتکار و گرانفروشی در قیمت برنج تاثیر ندارد

برای دومین بار در دو ماه اخیر قیمت برنج افزایش یافته و اکنون ارقام مختلف برنج خارجی بسته به نوع و کیفیت از۵۴۰۰ تا ۷۴۰۰ تومان فروخته می‌شود.

جام جم نوشت: برای دومین بار در دو ماه اخیر قیمت برنج افزایش یافته و اکنون ارقام مختلف برنج خارجی بسته به نوع و کیفیت از۵۴۰۰ تا ۷۴۰۰ تومان فروخته می‌شود.

قاسمعلی حسنی، عضو اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: روند افزایش قیمت این کالا تقریبا از سه ماه پیش آغاز شده بود، به این دلیل که علاوه بر ممنوعیت ثبت سفارش زمزمه‌های حذف ارز مبادله‌ای از واردات برنج در میان واردکنندگان پیچیده بود.

حسنی افزود: به همین دلیل واردکنندگان در فروش محصولات خود کمی با احتیاط عمل کردند تا مبادا از بازار جا بمانند و امکان جایگزینی سرمایه‌های خود را نداشته باشند، بنابراین مرحله اول افزایش قیمت تقریبا از اوایل آذرماه سال جاری آغاز شد و شاهد افزایش هزار تومانی قیمت انواع برنج وارداتی بودیم.

وی افزود: بحث احتکار و گران‌فروشی مطرح نیست چون نه تنها هزینه‌های واردات کالاهای ثبت سفارش شده قبلی بالا رفته بلکه فعلا برای حمایت از تولیدات داخلی، سامانه ثبت سفارش برنج بسته شده است.

این عضو اتحادیه بنکداران گفت: همه چیز متأثر از تصمیم‌گیری‌های دولت و نهادهای تصمیم‌گیرنده مثل وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت است.

حذف ارز مبادله‌ای دلیل گرانی است

از سوی دیگر یزدان سیف، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران و معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره روند افزایشی قیمت انواع برنج خارجی گفت: گرانی برنج خارجی ربطی به ممنوعیت ثبت سفارش برنج وارداتی ندارد، به این دلیل که از حدود دو ماه پیش، ارز تخصیصی به برنج خارجی از ارز مبادله‌ای به ارز متقاضی تبدیل شد و همین نکته قیمت برنج را صعودی کرد.

سیف افزود: قبل از این، ارز برنج خارجی ۳۵۰۰ تومان بود، اما هم‌اکنون ۴۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود؛ به این ترتیب واردکنندگان برای هر دلار باید ۷۰۰ تومان اضافه بپردازند که اگر به ازای قیمت هر تن برنج وارداتی ۱۱۰۰ دلار در نظر داشته باشیم یعنی ۷۷۰ تومان به قیمت برنج‌ها افزوده شده است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درباره احتمال افزایش مجدد قیمت برنج خارجی در بازار به مهر گفت: اجازه نخواهیم داد قیمت بیش از این افزایش یابد و در صورت چنین اتفاقی ذخایر را وارد بازار خواهیم کرد، البته فعلا برنامه‌ای در دستور کار نیست به این دلیل که افزایش قیمت فعلی برنج با قیمت تمام‌ شده محصول متناسب است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی رحیمی

      چرا دولت بجا اینکه قانونی بگذارد که قیمت پایین بیاید تازه میاد جلوی واردات میگیره که قیما بالا برود وجیب بعضی پر پول بشود اینجا دولت بنفع کی کار میکنند

    • Iraj eshaghi

      شاید همه به راحتی نتوانند برنج ایرانی بخرند اینکه برنج خارجی را گران کنند و بگویند برنج خارجی ضرر داره و برنج ایرانی خاصیت داره! باعث می شود در خانه برنج ایرانی بخوان

    • دیدبان

      گرانی ..اختلاس ..بیکاری ..به هیچکس ارتباطی ندارد بخاطر اینکه جایشان محفوظ است ومسیر تکاملی خود را طی می کنند.

    • i.r

      اقایون رییس برنج هندی شده ۶۹هزارتومن اخه از کجا بیاریم بخوریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا‌‌یا‌خدت‌به‌فریاد‌ما‌برس‌می‌شه‌گفت‌یک‌کیسه‌برنج‌شوده‌،۷۰۰۰۰‌هزار‌تومان‌یک‌کا رگر‌ساده‌از‌کجا‌بیارد‌شکم‌بچه‌هاش‌سیر‌کند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج