۶۶۱۱۶۲
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

نظر وزیر ارشاد درباره زبان فارسی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت‌ها نباید صرفا براساس سیاست و اقتصاد با هم گفت‌وگو کنند، بلکه پایه گفت‌وگوی دولت‌ها باید گفت‌وگوی فرهنگی باشد.

خبرآنلاین: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت‌ها نباید صرفا براساس سیاست و اقتصاد با هم گفت‌وگو کنند، بلکه پایه گفت‌وگوی دولت‌ها باید گفت‌وگوی فرهنگی باشد.

سیدعباس صالحی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در حاشیه مراسم گفت‌وگوهای فرهنگی آسیایی درباره نقش ایران در گفت‌وگو فرهنگی در منطقه آسیا گفت: آسیا با عنوان فرهنگ شناخته می‌شود و مهد فرهنگ، فلسفه، تفکر و دین است. در این میان هویت جمهوری اسلامی ایران هم با فرهنگ شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم ایران را یک روح و کالبد فرض کنیم، روح جمهوری اسلامی ایران و روح آسیا، فرهنگ است، با این تصویر و تفسیر گفتگوهای فرهنگی در آسیا با نقطه کانونی ایران یک معنا و مفهوم خاص خود را دارد، اینکه بتوانیم با جان‌مایه فرهنگی ایران و آسیا فضایی فراهم شود که جامعه جهانی و آسیایی با این روح بیشتر زندگی کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نقش ایران در توسعه فرهنگی غرب آسیا و کشورهای اسلامی نیز افزود: طبعا توسعه فرهنگی مقدمه و بستر توسعه اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است و ما اگر به فرهنگ به عنوان یک بستر روان‌ساز توسعه نگاه کنیم، نه به عنوان یک ضلع زندگی اجتماعی، درمی‌یابیم که قطعا توسعه سیاسی، اقتصادی و توسعه اجتماعی میسر نمی‌شود؛ مگر آنگه فرهنگ توسعه پیدا کند.

صالحی با طرح این سوال که پایه توسعه فرهنگی بر چیست و چگونه می‌توان توسعه فرهنگی را ایجاد کرد، یادآور شد: آنچه که می‌تواند مبنا و مایه‌ای برای توسعه فرهنگی باشد، گفت‌وگوهای فرهنگی است که از طریق تفاهم، تعامل و گفت‌وگو است که توسعه فرهنگی حاصل می‌شود؛ زیرا جامعه آسیایی، جهان اسلام و کل دنیا از طریق گفت‌وگو می‌توانند نقطه مشترک خود را بیشتر پیدا کنند و براساس آن ویژگی‌های مشترک مزیت‌های خود را هم افزایی کند و فرصت‌ها را برای کسانی که می‌خواهند مسیر توسعه فرهنگ را ببندند، خواهد بست.

وی درباره نقش رایزن‌های فرهنگی در این مسیر نیز خاطر نشان کرد: رایزن‌های فرهنگی در اصل، پل ارتباطی ایران و جهان هستند و ما آنها را به عنوان دریچه ارتباطی می‌شناسیم. اگر با همین تفسیر که همه توسعه اجتماعی، اقتصادی و سیاسی متصل به توسعه فرهنگی است بخواهیم جلو برویم، رایزن‌های فرهنگی می‌توانند فرصت‌های بیشتری را برای گفت‌وگو فراهم کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: رایزن‌های ما می‌توانند گفت‌وگوهای نخبگان با نخبگان، گفت‌وگوهای مردم با مردم و گفت‌وگوهای فرهنگی دولت‌ها با یکدیگر را برقرار کنند. دولت‌ها نباید صرفا براساس سیاست و اقتصاد باهم گفت‌وگو کنند؛ زیرا پایه محکمی از گفت‌وگو دولت‌ها می‌تواند گفتگو فرهنگی دولت‌ها باشد.

صالحی اضافه کرد: رایزن‌های فرهنگی ما باید تلاش کنند هم گفت‌وگوهای نخبگانی و هم گفت‌وگوهای اجتماعی و مردمی را توسعه دهند و گفت‌وگوهای دولت‌ها را بر پایه فرهنگ روان‌تر و سریع‌تر کنند.

وی در زمینه اهمیت زبان فارسی در توسعه و گسترش این گفت‌وگوها نیز تصریح کرد: زبان فارسی صرفا زبان یک کشور نیست، بلکه زبان یک فرهنگ است، اگر به تاریخ آسیا و جهان نگاه کنیم یکی از زبان‌هایی که زبان فرهنگ و تمدن تلقی می‌شود، زبان فارسی است؛ هر مقدار زبان فارسی در فضای جهانی پژواک بیشتری پیدا کند، توسعه کمی و کیفی بیشتری پیدا کند؛ در حقیقت زبان فرهنگ توسعه بیشتری پیدا کرده است، زیرا زبان فارسی زبان گذشته نیست و زبان آینده هم هست و دیانت، فلسفه و ادبیات ما در زبان فارسی تجلی پیدا کرده است.

صالحی ادامه داد: بسیاری از ترجمه‌های ما نمی‌توانند این شکوه زبان فارسی را نشان دهند و باروری و غنایی که در زبان فارسی خوابیده است، یک اتفاق و ویژگی خاصی است که نشان می‌دهد قطعا توسعه زبان فارسی توسعه فرهنگ بشریت است.

وی در راستای اهمیت این کنفرانس برای مبارزه با داعش و گروه‌های تکفیری در منطقه، اظهار کرد: آنچه به نظر می‌آید گروه‌های تکفیری و گروه‌های افراطی پارادیم کینه و نفرت را دارند، آنها از طریق دور شدن انسان‌ها از یکدیگر گفتمان افراطی، تکفیری و خشونت خود را ساختند. هر میزان گفتمان گفت‌وگو به جای گفت‌وگو نفرت و کینه بنشیند، طبیعتا بستر اجتماعی و فرهنگی آنها را عقیم‌تر و ناکارآمدتر می‌کند، پارادیم و گفتمان گفت‌وگو می‌تواند به ناتوان‌سازی گفتمان افراطی، تفکرهای سلفی افراطی و تفکرهای خشونت بیانجامد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در کنار زبان فارسی مردم حق دارند زبانهای دیگر دنیا را نیز یاد بگیرند تا از دنیا عقب نمانند.

    • بدون نام

      ای جان نمونه کارهای وطنی عزیز تاحالا کجا بودی ...سایپا وایران حودرو در خدمت مردم وقشر ضعیف جامعه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج