جاباما
۶۶۱۳۵۵
۵۰۰۳
۵۰۰۳
پ

وزیر ارشاد به تماشای «سورنای لرستان» نشست

سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حسینی معاون هنری ارشاد، فرزاد طالبی رئیس دفتر موسیقی و صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی در چهارمین شب از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در سالن برج آزادی پای سرنانوازی احسان عبدی‌پور نشستند.

خبرگزاری فارس: سید عباس صالحی وزیر ارشاد، حسینی معاون هنری ارشاد، فرزاد طالبی رئیس دفتر موسیقی و صفی‌پور مدیرعامل بنیاد رودکی در چهارمین شب از سی و سومین جشنواره موسیقی فجر در سالن برج آزادی پای سرنانوازی احسان عبدی‌پور نشستند.

اجرای گروه «سورنای» که نامش برگرفته از ساز سورنای گروه به نوازندگی و سرپرستی «احسان عبدی‌پور» است یکی از بهترین گزینه‌هایی بود که در بخش محلی می‌توانست نظر وزیر محترم ارشاد را به حمایت بیشتر از موسیقی محلی جلب کند.

موسیقی لرستان از غنی‌ترین موسیقی‌های ایران است که ریشه‌ای کهن دارد و با شاخصه‌هایی که دارد می‌تواند در سطح بین‌المللی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های موسیقی لرستان استفاده از دستگاه ماهور است که مطابق با گام «ماژور» موسیقی کلاسیک غربی است و به راحتی با موسیقی روز دنیا قابل تطبیق و هم‌نوایی است.

البته در بحث تخصصی‌تر اختلاف‌هایی میان ماهور لری با ماژور غربی و حتی با ماهور موسیقی سنتی ایرانی وجود دارد. فواصل ماهور لری شامل دو - ر - می (کمتر) - فا \ با تن ترکیبی رهبر "دو" و گاه اشاره به "سل - دو" که نمونه آن آواز الیسونه است. نمونه دوم: دو - ر - می (کمتر) - فا - سل (شیرین و خسرو) با تن رهبر "دو" و آغاز اشاره از "سل". این مد از وسعت اکتاو استفاده می‌کند و در اوج خود که "سل" بالا است به چیزی شبیه "عراق" اشاره می کند. در حالی که فاصله سوم در ماژور غربی فقط فاصله سوم و چهارم و هفتم و هشتم نیم پرده هستند و فاصله سوم محل اختلافش با موسیقی لری است که در اینجا یک پرده کامل است.

هر چند این اختلاف فواصل نیز در مُد‌های مختلف موسیقی لری تفاوت‌هایی دارد و فاصله سوم در برخی جاها به فا سُری اشاره دارد که بحث تخصصی این موضوع در حوصله این گزارش نیست.

در این اجرا غالب مقام‌های موسیقی لری اجرا شد و آهنگ‌های قدیمی لری از جمله، «سوزه سوزه» «سیت بیارم» «کوش طلا» «آواز علیدوستی» «بزران» «بینا بینا» «کوچکله» «آوازهای ساریخانی» و همنوازی سورنا و کمانچه.

از ویژگی‌های این اجرا ترتیب درست و منطقی قطعات بود که یک سیر مشخص را دنبال می‌کرد و از آواز کمانچه و کلام آوازی خواننده آغاز می‌شد و کم‌کم از حزن و غم قطعات کاسته و بر ضرباهنگ و طرب آن افزوده می‌شد و در پیکره کلی قطعات بسط و گسترش می‌یافت و در نهایت با دوضربی بسیار شاد و در غایت هیجان به پایان می‌رسید.

حضور «محمد باجلاوند» نوازنده نامدار و پیشکسوت کمانچه لری که شیوه نوازندگی و نیز خوانندگی مقام‌های لری را به شکلی منحصر به فرد و ابداعی خود دارد در کنار نوازندگان جوان و خوش آتیه‌ای همچون داوود رضایی نوازنده کمانچه و بابک پیمانی نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای فرصتی مغتنم برای اجرایی دلپذیر برای مخاطبین فراهم آورده بود.

طی چهار شبی که از جشنواره موسیقی فجر می‌گذرد گروههای «نیما فضل‌الله دهقان» از مازندران، «ژی» شاهین شهبازپور از کردستان، «دیلمون» محمود فرضی‌نژاد از گیلان، «موسیقی جنوب ایران» «شب موسیقی» بلوچستان، «سورنای» لرستان و «مخام‌چلر» ترکمن برنامه خود را به اجرا گذاشته‌اند. در طی این چهار شب و در تمام این اجراها سالن کاملا پر شده بود و تقریبا تمام بلیط‌‌ها به فروش رسیده شده بود که نشان‌دهنده استقبال مردم به موسیقی محلی است. اجراهایی که در مقایسه با گروه‌های دیگر ژانرهای موسیقی که هزینه‌های هنگفتی بابت اجرا در این رویداد دریافت می‌کنند با کمترین حق‌الزحمه به نسبت از بازدهی فرهنگی هنری بیشتری برخوردار هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج