جاباما
۶۶۱۷۳۵
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

ترکیه ۴۰ پایگاه نظامی در خاک عراق دارد

یک نماینده کُرد در پارلمان عراق از وجود ۴۰ پایگاه نظامی ترکیه در عراق خبر داد و به بغداد اتهام زد که در اخراج نظامیان تُرک اهمال می‌کند.

خبرگزاری فارس: «محمد عثمان»، نماینده حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در پارلمان این کشور، یکشنبه (امروز)، از وجود نزدیک به ۴۰ پایگاه نظامی ترکیه در عراق خبر داد و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر را به عدم اجرای دستور پارلمان درباره اخراج نیروهای ترکیه از خاک عراق، متهم کرد.

روزنامه کردی سوری «ANF» به نقل از این نماینده کُرد، نوشت: ما پیش از این گفته‌ایم و اکنون نیز تکرار می‌کنیم که تجاوز ارتش ترکیه به اراضی منطقه کردستان و عراق، نقض حاکمیت عراق و وحدت اراضی آن است و اقدامی غیرقانون محسوب می‌شود.

وی اعلام کرد: اطلاعات زیادی در دست است که نشان می‌دهد بین ۳۰ تا ۴۰ پایگاه برای آموزش نظامی ترکیه در عراق وجود دارد. دولت عراق نیاز دارد که این نیروها را از کشور اخراج کند زیرا باقی‌ماندن آنها در کشور ما یک خیانت محسوب می‌شود.

عثمان تاکید کرد که پارلمان عراق بر ضرورت خارج شدن نظامیان ترکیه از خاک کشور تاکید دارد اما دولت این مصوبه پارلمان را اجرا نمی‌کند. همه چیز اکنون در دست حیدر العبادی است اما وی دست به چنین کاری نمی‌زند.

این عضو اتحادیه میهنی کردستان عراق گفت که وجود نیروهای ترکیه در عراق، باید در چارچوب قانون اساسی این کشور تعریف شود. باید تحقیق شود که چه کسانی در ورود نیروهای ترکیه به کشور دست داشته‌اند و همگی باید محاکمه شوند.

ترکیه از سال ۲۰۰۷ به طور رسمی بارها برای سرکوب مواضع نیروهای شورشی پ ک ک وارد شمال عراق شده و بعد از سقوط شهر موصل و تسلط نیروهای داعش بر این شهر به سال ۲۰۱۴ و درخواست مسعود بارزانی و تأیید دولت مرکزی عراق، نیروهای نظامی آن کشور در حدود ۲۰ کیلومتری موصل در منطقه‌ای به نام «بعشیقه» مستقر شدند.

حضور نیروهای نظامی ترکیه در این پایگاه و افزایش نیروهای موجود در آن موجب ایجاد برخوردها و موضع‌گیری‌های سیاسی میان ترکیه و عراق شد . در شرایطی که ورود نظامی ترکیه به شمال عراق، موجب خشم نخست‌وزیر و رئیس‌جمهوی عراق گردید اما در آن زمان، جریان‌های دیگری از جمله مخالفان حکومت مرکزی عراق و کردهای منطقه کردستان چندان هم از حضور نیروهای ترکیه ناخرسند نبودند.

در پی برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ و عدم حمایت آنکارا از «مسعود بارزانی»، گویا کردها نیز به این مسئله معترض شده‌اند.

در پی اعتراض رسمی مقامات عراق به حضور نیروهای ترکیه در استان نینوا، آنکارا بخش مهمی از نیروهایش را از حوالی شهر موصل خارج کرد اما هنوز شماری از نظامیان ترکیه در خاک عراقند. اما به اعتقاد کارشناسان در نهایت ترکیه باید از خاک عراق خارج شود زیرا در صورت عدم تبعیت از خواسته پارلمان و دولت این کشور و در صورت عدم دریافت مجوز حقوقی منطبق با اصول بین‌الملل از بغداد، وارد منجلاب دیگری شبیه سوریه خواهد شد که در شرایط بحران اجتماعی- اقتصادی و امنیتی ترکیه، این ریسک بهای سنگینی برای ترکیه خواهد داشت.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج