جاباما
۶۶۱۸۲۲
۱۰ نظر
۵۰۰۸
۱۰ نظر
۵۰۰۸
پ

با اعتیاد همسر چه باید کرد؟

یک روانشناس درباره رفتارهای مناسب در مواجهه با اعتیاد همسر گفت: ابتدا باید از وجود اعتیاد در طرف مقابل آگاه شده و اطمینان یابیم که بر اساس برداشت‌های ذهنی خودمان نیست.

ایسنا: یک روانشناس درباره رفتارهای مناسب در مواجهه با اعتیاد همسر گفت: ابتدا باید از وجود اعتیاد در طرف مقابل آگاه شده و اطمینان یابیم که بر اساس برداشت‌های ذهنی خودمان نیست.
علیرضا کریمی‌وکیل با بیان اینکه بعد از اطمینان به اعتیاد همسر باید بدانیم که شخص چه نوع ماده‌مخدر و چند روز در هفته و ماه از آن استفاده می‌کند، اظهار کرد: باید دید طرف مقابل اعتیاد دارد یا تفریحی مصرف می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی می‌بینیم همسرمان معتاد شده، باید حتما مداخله کنیم و نخستین مرحله مداخله، صحبت با فرد معتاد است. البته برای این‌کار باید نکته‌هایی را درنظر گرفت؛ نخست اینکه زمان گفت‌وگو باید در وقتی باشد که فرد خمار یا نشئه نباشد و ثبات رفتاری داشته باشد. طرف مقابل هم باید در وضعیت آرامش و ثبات فکری باشد به عنوان مثال اگر فردی تازه متوجه اعتیاد همسرش شده، باید مدتی به خود فرصت دهد تا عصبانیت و تنش‌هایش فروکش کرده و بعد برای صحبت کردن اقدام کند.

کریمی‌ وکیل افزود: به این ترتیب یک مصاحبه همدلانه آغاز می‌شود و با بیان احساسات و طرح سوال‌هایی دیگر همچون به نظرت این موادی که مصرف می‌کنی، چه تأثیری بر خانواده، شغل، درآمد، اخلاق، رفتار با بچه‌ها، رفتار با من و دیگران گذاشته یا می‌گذارد؟ به این ترتیب فرد معتاد به این آگاهی می‌رسد که این ماده چه تأثیراتی بر او گذاشته است، اگر اعتیاد پیشرفته نباشد و فرد هنوز ارتباطش را با محیط واقعی از دست نداده باشد، خود متوجه است که اعتیادش باعث آسیب‌دیدگی‌اش شده است.

وی اضافه کرد: بنابراین طی صحبت‌هایمان باید سعی کنیم انگیزه لازم را برای ترک در او ایجاد کنیم و بقیه راه کنار متخصصان روانپزشکی طی خواهد شد. در واقع فرد معتاد باید به این بینش برسد که قصد کمک به او را داریم و برای این‌کار نباید در همدلی افراط کنیم چرا که او باید بداند مسئول کارهای خودش است و برای اینکه به مسئولیت‌هایش عمل کند، باید اعتیادش را ترک کند.

این مشاور خانواده در همدان یادآورد شد: بعد از طی این مراحل باید دید طرف مقابلمان بر اعتیاد خود اقرار می‌کند یا خیر؟ اگر او اعتیاد خود را بپذیرد مرحله درمان و رهایی از اعتیاد به راحتی انجام می‌شود که در این مرحله بهتر است به مشاوره مراجعه کرد.

وی با اشاره به اینکه گاهی اعتیاد فرد شدت داشته و درجه اعتیادش بالاست به گونه‌ای که در منزل کنار خانواده مصرف می‌کند، ادامه داد: در این صورت فرد نیاز به کمک‌های حرفه‌ای و تخصصی بیشتری دارد بنابراین نخستین پیشنهاد مراجعه به کمپ برای سم‌زدایی است که معمولا ظرف ۲ تا ۳ هفته سم‌زدایی انجام می‌شود و بعد از درمان دارویی، نوبت به درمان روانی می‌رسد.

کریمی‌وکیل با اشاره به اینکه مشاوره با ارزیابی از خود و خانواده و به ویژه همسر فرد معتاد و یافتن علت و دلالیل گرایش وی به اعتیاد از لحاظ درمانی نیز به او کمک می‌کند که از اعتیاد رهایی یابد، یادآور شد: باید فراموش نکرد که حمایت و پشتیبانی اعضای خانواده به ویژه همسر می‌تواند در ترک اعتیاد کمک بسزایی کند بنابراین بهتر است خانواده‌ها به توصیه‌های مشاور به خوبی عمل کنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اعتیاد شروع تمام بدبختیها و پایان تفاهم ها و خوشبختیهاست،امید خوبه اما اعتیاد به مواد جدید درمان نداره

    • بدون نام

      علت اصلی فروپاشی خانواده ها و اعتقادات اعتیاده

    • م غلامرضا

      این مطالب خوب بود ولی در جامعه ما اینگونه امکانات نیست فقط در حد حرف است ابرار ی نیست معتاد اعتیاد و ترک کردن ساده است ولی بدش چه تضمینی داریم

      پاسخ ها

      • علی

        ترک اعتیاد کار طاقت فرسایی است.اما شدنی است

    • علی

      سعی کنیم تاغرق نشدیم انجام بشه. وگرنه اگه بدن داغون شد دیگه دوام نمیاره

    • بدون نام

      دکتر جان تو خماری سراغ صحبت نرویم تو نشئگی شنگولی هم که حرف بزنیم یه جمله تکراری میشنویم دوروز دنیا من دلخوشیم فقط همینه تفریحی میکشم، تمام شد و رفت دکی خسته شدی با این راه درمانت

    • بدون نام

      میریم مواد میخریم براش میفرستیمشون برن پیش کسانی که بیکاری درست کردند برن اونجا بکشن

    • بدون نام

      با کسانی که انکار می کنن چیکار کنیم

    • بدون نام

      با کسانی که انکار می کنن چیکار کنیم

    • علی

      کسایکه انکار میکنن باید سرشون به سنگ بخوره تا بیدار شن.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج