۶۶۱۹۶۲
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

داستان‌های تاریخ فوتبال

جنجالی که نیمکت‌نشینی یک بازیکن به وجود آورد

نیمکت نشینی مانوئل سارابیا در اتلتیک بیلبائو به یک بحث ملی تبدیل و در نهایت منجر به اخراج سرمربی تیم شد.

ایسنا: خاویر کلمنته پس از دوران حضورش به عنوان بازیکن در تیم اتلتیک بیلبائو خیلی زود به عنوان سرمربی این تیم مشغول به کار شد. کلمنته در تیم‌های نوجوانان و جوانان اتلتیک حضور داشت و سپس به تیم اصلی راه پیدا کرد. او در سال ۱۹۸۱ به عنوان سرمربی قرمز و سفیدپوشان معرفی شد. کلمنته در سال ۱۹۸۳ به همراه اتلتیک قهرمان لالیگا شد و یک سال بعد علاوه بر این جام، فاتح کوپا دل ری نیز شد. اتلتیک در آن زمان دوران درخشانش را سپری می‌کرد. این تیم، متحد، دفاعی و جنگنده بود و یک بازیکن دوست داشتنی به نام مانوئل سارابیا داشت. کلمنته ترجیح می‌داد از مهاجم اسپانیایی در نیمه دوم بهره ببرد. سارابیا نیز داستان خودش را داشت. خانواده‌اش اهل خائن بودند اما در گایارتا ساکن بودند. بردار بزرگتر سارابیا نیز خیلی خوب بازی می‌کرد. او در اتلتیک تست داد و او را برگزیدند اما زمانی که فهمیدند اهل خائن است او را کنار گذاشتند. این اتفاق ناخوشایندی برای خانواده سارابیا بود. سارابیا کوچک به برادرش گفت: "نگران نباش من در گایارتا متولد شدم و به من نمی‌توانند نه بگویند. من در اتلتیک به جای هر دویمان بازی خواهم کرد."

جنجالی که نیمکت‌نشینی یک بازیکن به وجود آورد

نیمکت نشینی سارابیا و حضورش در نیمه دوم خیلی به چشم می‌آمد و صحبت های زیادی می‌شد. کلمنته می‌گفت بهترین تیم آن تیمی نیست که شروع کننده بازی است و گاهی اوقات ترجیح می‌دهم زمانی که حریف خسته شد از بهترین‌هایم بهره ببرم. از نظر کلمنته ممکن بود تیمی که بازی را به پایان می‌رساند تیم اصلی باشد و نه بازیکنان حاضر در ترکیب ابتدایی. پرسش‌های خبرنگاران و هواداران درباره قضیه سارابیا به شدت او را عصبانی می‌کردند. به همین خاطر او سعی می‌کرد در اظهاراتش کمتر به بازیکن اسپانیایی اشاره کند. هواداران از این شرایط به شدت کلافه شده بودند. در دیگر بخش‌های اسپانیا، سارابیا محبوبیت بیشتری داشت و او را هنرمند می‌دانستند که با چالشی به نام کلمنته روبه‌رو است که بازی‌اش را دوست ندارد.

تنش میان دو طرف به جایی رسید که پس از بازی لاس پالماس کلمنته اعلام کرد سارابیا دیگر بازی نخواهد کرد. او از تیم اخراج شد. او متهم شد از دستورات کادر فنی سرپیچی کرده است. از طرفی پدرو آئورتنتکسه، رییس باشگاه که رابطه خیلی خوبی با کلمنته داشت از سرمربی خواستار توضیح شد اما او این کار را نکرد و گفت: دلایلی وجود دارد که حتی رییس باشگاه نمی‌تواند در مورد بازی کردن سارابیا بداند.

این جنگ تا جایی ادامه داشت که به یک معضل ملی تبدیل شد. لوییس دل اولمو که فرد مشهوری در آن دوران بود (کارگردان یک برنامه صبحگاهی) اعلام کرد این قضیه مشکوک است به همین خاطر جو متشنج‌تر شد (این اظهارات پایه و اساسی نداشت و لوییس دل اولمو در جنگ با کلمنته شکست خورد). کلمنته در خانه‌اش با همه بازیکنان تیم به جز سارابیا جلسه گذاشت اما در آن‌جا خوان ماریا اوریارته (اسقف بیلبائو) و کپا بوردگاری ( رییس رسانه PNV) با هدف به دست آوردن حمایت بیشتر حضور داشتند. رییس باشگاه که متوجه شد سرمربی اسپانیایی می‌خواهد از موقعیتش بهره ببرد تصمیم گرفت با او خداحافظی کند. بازیکنان نیز تهدید کردند که برای دیدار آینده‌شان در نوکمپ برنامه‌ای خواهند داشت. به همین خاطر کلمنته یک روز بعد با چشمان گریان در نشست خبری گفت: "این که مجبورم ائوسکادی (ایالت باسک) را ترک کنم اتفاق وحشتانکی است."

با این حال سرمربی اسپانیایی را از ائوسکادی بیرون نکردند بلکه او را از اتلتیک اخراج کردند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج