۶۶۲۷۷۴
۱۷ نظر
۵۰۰۸
۱۷ نظر
۵۰۰۸
پ

به ۷ دلیل تعطیلات زمستانی مدارس مفید است

جعفر محمدی در عصر ایران نوشت: مدارس، تعطیلات زمستانی داشته باشند یا خیر؟ این، بحث روزهای اخیر درباره آموزش و پرورش است که موافقان و مخالفان جدی نیز دارد.

جعفر محمدی در عصر ایران نوشت: مدارس، تعطیلات زمستانی داشته باشند یا خیر؟ این، بحث روزهای اخیر درباره آموزش و پرورش است که موافقان و مخالفان جدی نیز دارد.

به نظر می رسد مقدمه این کار باید تفویض اختیارات آموزشی به استان ها باشد که شاید بتوان آن را فدرالیسم آموزشی نامید.

ایران از مناطق و اقوام مختلفی تشکیل شده است؛ در یک زمان واحد، در جایی از کشور می توان از فرط گرما تن به دریا سپرد و در نقطه ای دیگر بر دامنه کوه ها اسکی رفت.
در جایی کودکی با زبان ترکی با معلم اش سخن می گوید و در مدرسه ای با صدها کیلومتر فاصله، گلیکی و در نقطه ای دیگر بلوچی و ... حرف می زنند.

وقتی فرهنگ ها و جغرافیاهای مختلف در کشوری وجود داشته باشد، قطعاً الزامات مختلفی نیز باید حاکم باشد.

با این حال در نظام مدرسه که فرهنگی ترین بخش هر جامعه است، تفاوت های فرهنگی به رسمیت شناخته نشده است و دانش آموز ترکمن همان درس ها را می خواند که دانش آموز لرستانی؛ هم محتواها یکی است، هم نحوه،سیستم و زمان بندی ارائه.

بنابر این یکی از اولویت های نظام آموزشی در مدرسه، این است که بر اساس مناطق جغرافیایی و فرهنگی، استقلال عمل در "قالب و محتوای آموزشی" به مناطق داده شود.

در همین چارچوب می توان تصمیم گیری راجع به تعطیلات مدارس را نیز به استان ها سپرد. شاید در این تصمیم گیری، استانی گرمسیری مانند بوشهر مایل به تعطیلات زمستانی در ازای شروع کلاس ها از شهریور نباشد ولی در آذربایجان، ترجیح دهند که در فصل سرما یک ماه مدارس را تعطیل و در عوض مدارس را یک ماه زودتر آغاز کنند.

اما اگر بخواهند قبل از فدرالیسم آموزشی در این باره تصمیم بگیرند، باید گفت که فواید این طرح بر مضرات احتمالی آن می چربد (البته آغاز به کار مدارس در شهریور در مناطق گرمسیری نیازمند بررسی است و نهایتاً می توان این مناطق را مستثنی کرد):

1 - تعطیلات تابستانی طولانی و کسالت بار است؛ با انتقال بخشی از این تعطیلات به زمستان، مشکل کشدار بودن تعطیلات تابستانی، حل می شود.

2 - در شهرهایی که آلودگی هوا در اواخر پاییز و اوایل زمستان تشدید می شود، با تعطیلات یک ماهه مدارس، حجم ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا به طرز محسوسی کاهش می یابد.

3 - مناطق گرمسیری کشور که در تابستان کمتر پذیرای مسافر هستند، از نظر گردشگری رونق می گیرند و چرخ اقتصادشان می چرخد.

4 - دانش آموزان در میان سال تحصیلی، دو بار فرصت تنفس و تجدید قوا پیدا می کنند: تعطیلات زمستانی و عید نوروز.
یاد آور می شوم که در صورت اجرای این طرح، مدارس از ابتدای شهریور آغاز به کار می کنند و تا پایان اسفند ادامه می یابند و لذا ایجاد فرصت تنفس در یک بازه زمانی 7 ماهه برای کودکان و نوجوانان، منطقی است.

هم اکنون دانش آموزان مجبورند 6 ماه بی وقفه را قبل از عید نوروز در مدارس طی کنند که با توجه حجم سنگین درس ها در نظام آموزشی کنونی، به طور جدی خسته و فرسوده می شوند.

5 - فرصت لمس بیشتر و جدی تر زمستان و زیبایی های آن توسط کودکان و نوجوانان،با تعطیلات زمستانی بهتر از وضعیت کنونی میسر می شود.

6 - با توجه به این که بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل سرما و در مدارس - به ویژه ابتدایی - به طرز قابل ملاحظه ای شیوع پیدا می کند و از دانش آموزان به همدیگر منتقل می شود، تعطیلی یک ماهه مدارس در زمستان، می تواند به سلامت دانش اموزان هم کمک کند.

7 - با ایجاد تعطیلات زمستانی، می توان در درس ها نیز تغییراتی ایجاد کرد تا وقفه ایجاد شده، آسیبی به روند آموزشی نزند. مثلاً می توان درس تاریخ را قبل از تعطیلات خواند و تمام کرد و امتحان داد و علوم را بعد از آن. یکی از فواید این تغییر درسی، سبک شدن کیف مدرسه خواهد بود.

شاید گفته شود که در ترم نخست که دانش آموزان تاریخ می خوانند وبعد از تعطیلات علوم، تکلیف معلمان علوم در ترم اول چیست؟ راه حل ساده است: مانند دانشگاه ها بخشی از دانش آموزان ابتدا تاریخ می خوانند و سپس علوم و بخشی دیگر ابتدا علوم و سپس تاریخ. درباره بقیه درس ها هم به همین شکل.

مهم این است که این تحول مثبت در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد؛ اگر اراده ای برای تحول باشد، حتماً می توان اشکالات را نیز برطرف کرد یا به حداقل رساند و الّا ادامه روند کنونی و هر گونه تحولی را به بهانه وجود برخی اشکالات و انتقادات کنار نهادن، دردی را دوا نخواهد کرد و زخم های نظام آموزشی همچنان عمیق تر و عفونی تر خواهند شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      هر ۷ تا بند غیر منطقی است

    • سربه هوا

      تصادفات جاده ای را چرا نمیبینید با کدام پول سر زمستان سفر کنیم باچه بلیط هوایی دریایی اتوبوس قطار ،،،،،،نفستون از جای گرمی ددمیادا !!، خانواده هایی که زن مرو شاغل هستند بچه را کجا نگه دارن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دوست عزیر 7 دلیل مطرح شد ته فقط فراهم شدن امکان مسافرت . شما میتونید واقعا از دلیل عدم ابتلای فرزندتون به انواع واقسام سرماخوردگی در تعطیلات بهره ببرید و تجدید بوای روحی

    • بدون نام

      آقای دانشمند. شهریور میتونی تشریف بیاری خوزستان ببخشید سوزستان

    • بیتا

      کاملا مخالفم همین جوری بعد ازسیزده روز عیدبعضی از درسهای خودشون رو فراموش میکنند چه برسه به یک ماه

    • i.r

      نخیر اصلا بدرد نمیخوذه تابستون بهتره

    • بدون نام

      به عنوان یک فرهنگی با این طرح موافقم . چون دلایل جالب و قابل تامله . به شرطی که اختیارات و استقلال تصمیم گیری در استانها در حد کفایت رعایت بشه چون به دلیل شرایط اقلیمی نواحی مختلف هماهنگ بودن تمامی کشور در این طرح کمی مشکل به نظر میرسد. ولی از بعد اموزشی واقعا سه ماه تعطیلی تابستان نیاز به تغییرات دارد.

    • بدون نام

      مسخرس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا رو شکر فعلا عملی نشده

      • بدون نام

        تو درس نخوندی. که بدانی

    • فراهانی

      دوست گرامی (هرکسی از دید خود شد یار من)اقای محترم این درست است دلایلی که شمردی از دید خودت وبعضیها شیرین صحیح ولی همه صحبتها شیرین نتیجه شیرین ندارد یا قابل اجرا برا همه نیست مثلا شما از پر کاری خسته شدی ولی هستند افرادی که از بیکاری به اخر خط رسیدن باز هستند کسانی که از بی پولی بچهاشون در مدرسه سر گرمند ولی با تعطیل اجباری چه کنند و کسانی که در هوای گرم توان مسافرت ندارند چه رسد به زمان سرما و هزاران مشکل دیگر البته نه نظر شما کامل و نه نظر من ما هر کدام از دید خود تعطیلی میببنیم تعریف میکنیم ولی اجمالی چند نکته را یاد اوری میکنم تا بدانی تمامی اقداماتی که برا تعطیلات در نظر گرفتن کارشناسی و علمی بوده چون تعطیلات بخشی مربوط به موقعیت خاص وموقتی است پس نمیشود بخشی از جامعه را به کل تعمیم داد مثلا تعطیل نوروز شامل تمام گروها میشود اب هوا معتدل است چه مناسب سردسیرها چه مناسب گرمسیریها وقتی دانش اموز پس از شش ماه نیاز دارد پدرشهم نیاز داره هم تنظیم شده پس پدر مادرها باید اماده باشن امادگی پدر مادر مالی هست کاری هست باید هماهنگ بشه بخش کاری کارها به هم مرتبطند ولی نمیشود که چنتا کار تعطیل بقیه مشقول بعد دوباره یه عده دیگه وزما ن دیگه همه کارهای جامعه به هم مرتبط هستند تمام ارگانها سازمانه پس از شش ماه تقریبا نیاز استراحت دارنداز نظر مالی مثلا وقت خاصی یه عیدی میدهن یه هماهنگی بین همه امورات مملکت برا تعطیلی ایجاد مییشود جادها کنترل و امادگی برا رفت امد(برا تعطیلی مطالب فنی تخصصی بایدبا هم بالنس باشه بانک اماده باشه و هزار نوع مطالب دیگر )اینها اشاره ای بود به قسمتی از مواردی که باید برا تعطیلی در نظر گرفت البته تیتر بود بدان تعطیلات قواعدی دارد که به صورت سریال باید اجرا شود چه تعطیلت کوتاه مدت چه بلند مدت ولی یه دانش امکز نیست مدرسه که بگیم فردا نیابد اداره پدرش تا کوچکترین کار امور روزانه

    • ج

      منم پدر یک دانش آموز موافقم نظریه بسیار خب و مناسبی هست سپاس

    • بدون نام

      میخواهید همانطور که شمال ایران را با بی تدبیریتان نابود کردید جنوب را هم تبدیل به زباله دانی کنید. بدون زیرساختهای لازم .در زمستان نزدیک به یک میلیون نفر به جنوب سفر خواهند کرد که شامل کیش وقشم هم میشود ومردم دچار سیل وبارش وبادهای زمستانی خواهند شد زیرا اکثرا از چادر استفاده میکنند .شما واقعا که حکم قتل ایرانیارو صادر کردید.وهمراه ان ایا فکری به حال زباله ها کرده اید .وایا میتوانید افراد زیادی که به شهرهای خود که در مناطق سردسیر قرار دارد وامکان دارد دربرف گیر بیفتند کمک رسانی کنید.

    • آیسان

      من مادر 4دانش آموزم محض رضای خدا ولمان کنید هروقت پرخوری میکنید یه خوابی برای ما میبینید

    • خودم

      من موافق.خیلی فکر خوبیه.درساشونم با این چیزایی که گفت خیلی خوبه و از یادشونم نمیره.تااازه اصلی کاری اینه که مریض نمیشششششن.خوشمان امد.مادره یه دخمل ۸ساله

    • بدون نام

      اونوقت چرا ا ز معایبش نمینویسی .

    • بدون نام

      به جای این کار بهتره صبها به جای ساعت 7بچه بیچاره را از خواب خوش بلند کردن بهتره ساعت 9 بره مدرسه .هم خابالود نیست .هم ترافیک کم میشه .هم صبهونه میخوره .هم روبا راهه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج