۶۶۴۴۱۶
۴۵ نظر
۵۰۰۵
۴۵ نظر
۵۰۰۵
پ

عبدی به سردار سلیمانی: واکنش شما به پرچم‌سوزی، کافی و موثر نیست

عباس عبدي در یادداشتی در روزنامه اعتماد خطاب به سردار سلیمانی نوشت: اعتراضات دي‌ماه سال جاري واقعيت‌هاي مهمي را براي بسياري از افراد آشكار كرد كه از جهت شناخت جامعه به نوعي اتمام حجت تلقي مي‌شود. به تعبير ديگر از اين ساده‌تر و كم‌هزينه‌تر نمي‌شد كه واقعيت اجتماعي بروز يافته و به صورت عريان خود را نشان دهد.

عباس عبدي در یادداشتی در روزنامه اعتماد خطاب به سردار سلیمانی نوشت: اعتراضات دي‌ماه سال جاري واقعيت‌هاي مهمي را براي بسياري از افراد آشكار كرد كه از جهت شناخت جامعه به نوعي اتمام حجت تلقي مي‌شود. به تعبير ديگر از اين ساده‌تر و كم‌هزينه‌تر نمي‌شد كه واقعيت اجتماعي بروز يافته و به صورت عريان خود را نشان دهد. واقعيتي كه اگر پيش از اين نيز اجازه بروز داشت، كم‌كم خود را آشكار مي‌كرد. يكي از موارد پيش آمده در اين اعتراضات آتش زدن پرچم كشور بود كه واكنش و تاسف بسياري را برانگيخت، به طوري كه مقام رهبري نيز به آن اشاره كردند.
در آخرين واكنش‌ها نيز فيلمي از سردار محترم قاسم سليماني منتشر شد كه در آن اظهار شده: «صحنه‌هاي عجيبي بود كربلاي ٥. ما براي دفاع از هر متر كشورمان، خصوصا در آن منطقه شهيد داديم. من همين‌جا بگويم وقتي صحنه نابخردانه آن نادان را در آتش‌زدن پرچم ايران ديدم خيلي دلم سوخت. گفتم اي‌كاش به‌جاي پرچم، من را ده بار آتش مي‌زدند، به‌جاي تصوير من.

چون ما براي نشاندن پرچم بر سر قله ده‌ها شهيد داديم تا بتوانيم اين پرچم را سرافراز و برافراشته نگه داريم.» طبيعي است كه واكنش ابتدايي ما نيز انزجار و تاسف باشد، كه هست، ولي به نظر مي‌رسد كه اين واكنش نه‌تنها كافي نيست، بلكه ممكن است موثر هم نباشد. از اين رو به جناب سردار سليماني يك پيشنهاد منطقي ارايه مي‌كنم. جنابعالي نفوذ و قدرت داريد، دست‌تان به خيلي از جاها مي‌رسد، و اين برخلاف وضع ديگران از جمله امثال ما است. پيشنهاد مي‌كنم بلند شويد و يك ساعت از وقت خود را صرف ديدار با اين نوجوان كنيد. ظاهرا برحسب اطلاع نيروي انتظامي به سرعت شناسايي و دستگير شده است. فيلمبردار هم ببريد تا از ديدار شما تصويربرداري كنند. بعيد مي‌دانم كه از آن طرف آب آمده باشد يا به ادعاي برخي رابطه‌اي سببي يا نسبي با داماد صدام‌حسين داشته باشد.
به احتمال زياد خانواده او چندان ناآشنا نباشند. او در همين نظام آموزش و پرورش ما درس خوانده است. تحت تعليم و تربيت و تبليغات همين صداوسيما بوده است. پس از گفت‌وگو با او اول به مردم بفرماييد كه اين اتفاق در كدام شهر رخ داد؟ آيا در مناطق شمالي شهر تهران و به قولي مرفهان بي‌درد يا عاشقان فرهنگ غرب بود يا از مناطقي كه هم‌اكنون هم بايد، منبع بسيج نيروها براي اقدامات دفاعي از كشور باشد؟ دوم اينكه او از چه خانواده‌اي بود؟ آيا خانواده او از غرب‌زدگان يا دشمنان حكومت بودند؟ آيا غيرمذهبي و غيرملتزم بودند؟ بفرماييد كه پدرش در چه شغلي بود و سابقه‌اش چه بوده است؟ بپرسيد كه چرا اين كار را انجام داد؟ آيا آموزش و پرورش، نظام رسانه‌اي و نهادهاي ديني كه همه در خدمت ارزش‌هاي رسمي هستند، به او ياد ندادند كه به پرچم كشورش كه نماد كشور است احترام بگذارد؟ اگر آموزش ندادند، آيا از طريق خانواده و دوستان و جامعه هم متوجه نشد كه بايد احترام بگذارد؟ چرا نمي‌دانست كه شما يا بزرگترهايش براي به اهتزاز در آوردن اين پرچم در متر، متر اين خاك در كربلاي٥ جانفشاني كرده‌ايد؟ چقدر اطمينان داريد كه پدر يا يكي از نزديكان او از مجروحان و جانبازان همان كربلاي٥ يا ساير عمليات نباشد؟ پس چرا يك جوان بايد تا اين حد عليه آن ارزش‌ها نه تنها بي‌تفاوت كه جري و ستيزه‌گر باشد؟
مساله مهم‌تر از آتش زدن آن پرچم به سكوت ناظران در برابر اين رفتار است كه ظاهرا كمتر توجه ما را به خود جلب كرده است. صادقانه و صريح بگويم، اگر مي‌توانستم، حتما دست چنان جواني را مي‌گرفتم و در اولين فرصت او را از زندان رها مي‌كردم. اين زندان جاي كساني است كه عمر خود را در مقام بي‌تدبيري و اتلاف منابع كشور و پرخاشگري به اين و آن گذرانده‌اند و اكنون نيز طلبكار مي‌شوند. مشكل اينجاست كه شما صادقانه سخن خود را گفته‌ايد و هنوز با خاطره كربلاي ٥ و ده‌ها عمليات ديگر زندگي مي‌كنيد كه بسيار هم خاطره‌هاي ارزنده‌اي است، ولي دو نكته مهم را در اين ميان فراموش مي‌كنيم. اول اينكه چرا يك جوان زير ٢٠ ساله خاطره خود را با اين گذشته افتخارآميز پيوند نمي‌دهد؟ علت اصلي اين است كه اين خاطرات و جانفشاني‌ها تبديل به سرمايه ملي نشده‌اند. آنها بازيچه دست عده‌اي براي به سكوت واداشتن ديگران و نيز كسب امتيازات ويژه هستند. برخلاف شما و تعدادي از دوستان‌تان كه نخواستيد تا آن گذشته را سرمايه ارتقاي جايگاه و كسب رانت نماييد، و با استناد به آن ديگران را سرزنش يا به سكوت وادار كنيد، متاسفانه بخش قابل توجهي هستند كه اين گذشته دكان دونبش را تبديل به ابزاري براي توجيه موقعيت فعلي و كسب رانت و به سكوت واداشتن ديگران كرده‌اند. در ميان اين كاسبان كساني هستند كه روح‌شان هم از حضور در جبهه بي‌خبر بود، چه رسد به جسم آنان.
جوان امروز به علت اين نحوه برخورد با ميراث گذشته، نمي‌تواند با آن همدلي و همراهي و همنوايي لازم را پيدا كند. هيچ كدام از اين دوستان به خود نگفتند كه چرا خاوري و خاوري‌ها با انداختن يك چفيه هر كاري مي‌كنند و بعد به كانادا فرار مي‌كنند؟ ريشه اين رفتار در نابود كردن سرمايه تاريخي كشور در جنگ تحميلي پيش پاي متقلبان و فاسدان است. حال چگونه از يك جوان ١٦ ساله انتظار داريم كه خود را با اين ميراث همدل كند؟ اگر به اروپا سري بزنيد، هنوز هم در يك روز و ساعت مشخص از هر ماه صداي آژير در مي‌آيد تا مردم بدانند آرامش و آسايش امروز خود را مديون جانفشاني‌هاي چه كساني هستند. ولي آن افراد امتياز ويژه‌اي جز احترام و برخي مساعدت‌هاي مالي كه وظيفه جامعه است دريافت نمي‌كنند، و نه در هنگام كنكور دادن اين امتيازات به خودشان و فرزندان و نوه‌هاي‌شان منتقل مي‌شود و نه هنگام مباحثه درباره مسائل كشور يا واگذاري پروژه‌ها و... از اين حيث امتيازي يا حقانيتي براي آنان منظور مي‌شود. ولي جوان امروز ما خود را در محاصره مدعيان گذشته‌اي مي‌داند كه هيچ تصور و تجربه‌اي از آن گذشته نزد اين جوان نيست. هيچ راهي براي انتقال اين گذشته هم به آنان وجود ندارد. آنچه كه براي اين جوان نقد است، همين وضع تبعيض، فساد و بيكاري امروز جامعه است كه با پوست و گوشت و استخوان خود لمس مي‌كند.
مشكل ديگر اين است كه وظيفه دولت و حكومت فقط و فقط در جنگ و دفاع مقدس خلاصه نمي‌شود. ده‌ها وظيفه مكمل و متمم ديگر هم دارد كه متاسفانه نتوانسته‌ايم، بيشتر آنها را در حد مناسب و مورد انتظار برآورده كنيم. امروز بايد در برابر اين كاستي‌ها پاسخگو باشيم، و الا تا كي مي‌توان از سرمايه جانفشاني‌هاي كربلاي٥ و والفجرها و رمضان و بيت‌المقدس و... براي ايجاد تعلق خاطر به امروز هزينه كرد؟ به نظرم ارزش آن را دارد كه با اين فرد موردنظر برويد گفت‌وگو كنيد، گزارش آن را به‌طور كامل به جامعه بدهيد، او را از زندان بيرون آوريد، جايش را براي كساني خالي كنيد كه منشأ فساد و تباهي و بيكاري و هر درد بي‌درمان ديگر بوده‌اند و اكنون راست راست در حال گشت و گذارند.
جناب عبدی شما ها در هر صورت پاک؛مبرا و هیچ نقشی در مشکلات کشور ندارید

عبدالله گنجی روزنامه نگار اصولگرا و منتقد اصلاح طلبان پس انتشار این یادداشت از سوی عباس عبدی در کانال تلگرامی خود نوشت: جناب عبدی در مقاله ای (روزنامه اعتماد)مثل همیشه و مثل همه روشنفکران اصلاح طلب که هیچ مشکلی در کشور به آنان مربوط نمی شود ،در باره سوختن سردار سلیمانی برای سوختن پرچم میهن در اغتشاشات اخیر نوشت:

فیلمی از سردار محترم قاسم سلیمانی منتشر شد که در آن اظهار شده: «صحنه‌های عجیبی بود کربلای ٥. ما برای دفاع از هر متر کشورمان، خصوصا در آن منطقه شهید دادیم. من همین‌جا بگویم وقتی صحنه نابخردانه آن نادان را در آتش‌زدن پرچم ایران دیدم خیلی دلم سوخت. گفتم ای‌کاش به‌جای پرچم، من را ده بار آتش می‌زدند، به‌جای تصویر من.چون ما برای نشاندن پرچم بر سر قله ده‌ها شهید دادیم تا بتوانیم این پرچم را سرافراز و برافراشته نگه داریم.»

طبیعی است که واکنش ابتدایی ما نیز انزجار و تاسف باشد، که هست، ولی به نظر می‌رسد که این واکنش نه‌تنها کافی نیست، بلکه ممکن است موثر هم نباشد. از این رو به جناب سردار سلیمانی یک پیشنهاد منطقی ارایه می‌کنم. جنابعالی نفوذ و قدرت دارید، دست‌تان به خیلی از جاها می‌رسد، و این برخلاف وضع دیگران از جمله امثال ما است. پیشنهاد می‌کنم بلند شوید و یک ساعت از وقت خود را صرف دیدار با این نوجوان کنید. ظاهرا برحسب اطلاع نیروی انتظامی به سرعت شناسایی و دستگیر شده است. فیلمبردار هم ببرید تا از دیدار شما تصویربرداری کنند. بعید می‌دانم که از آن طرف آب آمده باشد یا به ادعای برخی رابطه‌ای سببی یا نسبی با داماد صدام‌حسین داشته باشد. به احتمال زیاد خانواده او چندان ناآشنا نباشند. او در همین نظام آموزش و پرورش ما درس خوانده است. تحت تعلیم و تربیت و تبلیغات همین صداوسیما بوده است. پس از گفت‌وگو با او اول به مردم بفرمایید که این اتفاق در کدام شهر رخ داد؟ آیا در مناطق شمالی شهر تهران و به قولی مرفهان بی‌درد یا عاشقان فرهنگ غرب بود یا از مناطقی که هم‌اکنون هم باید، منبع بسیج نیروها برای اقدامات دفاعی از کشور باشد؟ دوم اینکه او از چه خانواده‌ای بود؟ آیا خانواده او از غرب‌زدگان یا دشمنان حکومت بودند؟ آیا غیرمذهبی و غیرملتزم بودند؟ بفرمایید که پدرش در چه شغلی بود و سابقه‌اش چه بوده است؟ بپرسید که چرا این کار را انجام داد؟ آیا آموزش و پرورش، نظام رسانه‌ای و نهادهای دینی که همه در خدمت ارزش‌های رسمی هستند، به او یاد ندادند که به پرچم کشورش که نماد کشور است احترام بگذارد؟......"

البته سردار سلیمانی آن جوان را نه دشمن دانسته و نه به بیرون وصل کرده است بلکه "نادان" معرفی کرده است. اما عبدی صغری و کبرایی از دیگران میاورد یا خود می سازد تا چفت و بست منطقش را درست کند.

سعید حجاریان - دوست و همفکر صمیمی مهندس عبدی- بعد از فتنه 88 در شهریور همان سال در آسیب شناسی مساله،"تنفر" را اساس شکل گیری حوادث خشن می داند- که البته به جهت روانشناختی حرف درستی است_ و خود را در تولید آن تنفر سهیم می داند.عبدی حتما به یاد دارند.

اما با فرض اینکه منطق عبدی در ترسیم مسیر رشد آن جوان درست باشد ، اصلاح طلبان در بیست سال گذشته در تولید تصویری از نظام جمهوری اسلامی که آن تنفر را تولید کند چه نقشی داشته اند.از نخبگان اصلاح طلب می توان جمله ای را پیدا کرد که صراحتا موید نظام جمهوری اسلامی باشد؟.جناب عبدی باید کلاه خود را قاضی بفرمایند که این اقدام چقدر محصول ایده ها و طرح هایی مانند"حاکمیت دوگانه" یا"حالا وقتشه" یا بازی با کلماتی مانند"یکه سالاری" و "مردم سالاری فزاینده" و"مشروطه خواهی" است. در اتوبان ارتباطات فرامرزی و فراملی امروزی -که رئیس جمهور قادر به قراردادن پلیس در این اتوبان نیست-تنفری که اصلاح طلبان مستقر در غرب تولید وتوزیع می کنند چقدر موثر است.؟ حسین باستانی،رجب مزروعی،فاطمه حقیقت جو،اکبر گنجی ،سازگارا،افشاری،کاظمیان،کدیور،واحدی آفتاب یزد؛..... لابد هم از شما نیستند و هم در تولید این تنفر نقشی ندارند.

صدا و سیما را که شما سالهاست بی خاصیت و بی اثر می دانید چطور هر جا لازم داشته باشید مهم و تربیت کننده محسوب می شود؟. شاید به خاطر همین اقدامات تربیتی است که در لیست تحریم می رود.!!

معاونت پرورشی آموزش و پرورش را که یادتان هست اصلاح طلبان با آن چه کردند که" ایدئولوژیک" عمل نکند.

مگر اصلاح طلبان نیستند که استاندارد های حیات سیاسی- اجتماعی- و فرهنگی غرب را به عنوان مدینه فاضله و استاندارد های جهان شمول به خورد جوانان این کشور می دهند؟و احساس کمتری که یکی از بزنگاههای تولید تنفر است را به آنان القا می کنند؟.

با انصاف قدر و سهم همه را در تولید این تنفر در مقاله ای بنویسید. باورم این است که عبدی- که گفتند احساس تعلقی به این نظام ندارد- یک جو انصاف دارد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      والله ایشون درست و به حق نوشتند

    • بدون نام

      سلام جناب عبدی عزیز و بزرگوار / امید وارم این پیشنهاد شما عملی بشه و با این کار خیلی از سوال های ما هم حل بشه

    • 1367

      بچه جون كه اين مطلب رو نوشتي مگه سردار با اون شخص مشكل داره كه داري اين حرف رو ميزني ؟ سردار درباره تفكر پشت پرده آتش زدن پرچم صحبت ميكنه منتها چون شما كوته نظر هستي محدود ديدي!
      درضمن اينكه ميگي جنگ تبديل نشده به الگو!شايد براي تو و اطرافيان تو تبديل نشده.الآن تو هر محل پايگاه بسيج ، هييت و مسجد هست كه با حتي نوجوونش هم صحبت كنه شهدارو ميشناسه و آرزوش شهداته و بچه هاي ارزش همونا هستن بچه هايي كه امثالشون ميشه محسن حججي كه يه بچه دهه هفتادي دنيارو متحير كرد و ...

      پاسخ ها

      • حسین

        دوست عزیز احساساتی برخورد نکن‌واقعیت را گفته به تحلیل توجه کن تا به تخلیل کننده جبهه گیری نکن موفق باشی

    • بدون نام

      درسته

    • حميد

      درود به فكر و انديشه ات دقيقا همين طور است

    • بدون نام

      خیلی پیشنهاد خوبیه

    • بدون نام

      عالی بود.

    • saeed

      به نظر من پس از بازداشت آن کسی که پرچم را آتش زد با یدبه سراغ آن شخص بی شعوری میرفتند که عکس حاج قاسم را پاره کرد آن مزدور و احمقی که نمیداند دنیا در مقابل ارزشهایش سر تعظیم فرود می آورد .چطور وقیحانه دست به چنین کاری میزند در حالیکه همه امنیت را مدیون او هستیم

    • عباس صالح

      قطعا سردار برای ایران و شفاف سازی این کار را خواهند کرد

    • amir

      باورم نمیشه اقای جدیدی این حرف هارو بزنه ولی اقای جدیدی دمت گرم حرفات به دل نشست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لااقل تیتر خبر رو درست بخون بعد نظر بده.
        آخه چه‌جوری میشه عبدی رو جدیدی خوند؟!

    • علی

      دقیقا

    • بدون نام

      به دور از تعصب حرف درستی است

    • بدون نام

      موافقم

    • آشنا

      احسنت جانا سخن از زبان ما می گویی

    • بدون نام

      افرين موافقم

    • امیر

      نامه با محتوا و حرف دل خیلی از مردم بود هر چند نامه سر گشاده بود ...

    • ناشناس

      چقدر زیبا بود

    • رجایی

      این را باید خود اقای عبدی و هم حزبیهایش تو ضیح دهد نه سردار سردار اهل حرف نیست اهل عمل است اقای عبدی کمی به گذشته خودت و حزبت برگرد ببین شما برای این کشور چه کردید بس است شعار دایه مهربانتر از مادر شدی

    • بدون نام

      توهین به پرچم رو شما کردید که به زنهای کشورمون تو کشور خودشون پرچم یه بیگانه رو دادید گفتید برن تو ورزشگاه.
      شما توهین کردید نه اون بدبختی که از سر عصبانیت پرچم آتیش زد

    • بدون نام

      درود درود و بسیار درود...

    • بدون نام

      تو کشور ما مساعل ریشه یابی نمیشن...و این بسیار خطرناک است....علم جایگاهی ندارد...

    • بدون نام

      درود بر عباس عبدی عزیز.....

    • مهدی

      جناب عالیجناب اکبر عبدی
      البته نمیدونم چه رنگی پوشیدی سرخ سبز یا نارنجی به خودت مربوطه
      جسارتا توی نوشته ات انقدر آسمون ریسمون بی ربط بافتی که حیفه بزرگواری مانند قاسم سلیمانی جواب تو رو بده
      من یک کمترینم که آرزوی سربازی ایشون رو دارم
      ولی یک کلام ختم کلام توی صحبتها جنابعالی کلمه ای که بوی ایرانی و مسلمان و شیعه بودن بشه ازش استشمام کرد نبود
      حیا کن

    • بدون نام

      مردم نه به اصولگرا نه به اصلاح طلب نه رسانه میلی اعتمادی ندارند.....

    • بدون نام

      خیلی جالبه پس کسانی که بانکها و اموال مردم را آتش زدند و تعدادی را کشتند هم با این تعابیر مقصر اصلی نیستند و باید آزاد شوند و از آنها حتما عذرخواهی هم بشود

    • بدون نام

      عالی

    • بدون نام

      عالی و به جا بود.اقای عبدی بزرگوار.

    • بدون نام

      بسیار عالی بود آفرین آقای عبدی گل

    • بدون نام

      باید پرسید علت عصبانیت آن نوجوان چیست؟ چیکار کردیم که اینکارو کرده. با دستگیری چیزی عوض نمیشه

    • بدون نام

      آقای عبدی: عرصه سیمرغ نه جولانگه توست ... لطفاً خاموش و ... .

    • احسان

      آقای عبدی این پیشنهاد رو باید به دولتی ها و مقصران مشکلات اقتصادی بدن نه سردار سلیمانی ! سردار اصولا وظایفشون خارج از مرزهای ایران تعیین شده ، اونی که مسئولیت اجرائی و داخلی کشور رو به عهده داره دولته . دوستان انگار کلا فراموش کردن در این کشور یه دولتی هم هست که باید پاسخگو باشه . آقای عبدی مغلطی بزرگی کردن و اون اینکه گفته این جوان زیر نظر صدا و سیمای ایران تربیت شده ! در صورتی که این جوون ها بیشتر زیر نظر بی بی سی و صدای آمریکا و ده ها شبکه خارجی دیگه تربیت شدن و ربطی به رسانه های داخلی ندارن ، البته کم کاری های صدا و سیما رو نمیشه انکار کرد

    • علی

      بسیار عالی و صحیح. امیدوارم عملی بشه

    • khaledian

      درود بر عباس عبدی که حقیقت را نوشتند....

    • مهدی نوروزی نوزارع

      عالییییی

    • رضا

      آقای عبدی زیبا گفتی
      امیدوارم زیبا هم شنیده شود.!

    • بدون نام

      عبدي خيلي سطح متنت بچه گانه و ساده است چون اين قضيه ربطي به سردار بزرگ ايران نداره بلكه به دارودسته روحاني ربط داره البته از روزنامه اعتماد بيش از اين بر نمي آد

    • kh

      مردم نه به اصولگرا نه به اصلاح طلب نه رسانه میلی اعتمادی ندارند.....اصولگرایی که حسین شریعتمداری و اصلاح طلبی که عارف ژن خوب،پرچمدارش باشه،ننگه یک ملت اند.......با این خیلی موافقمممم

    • کیا

      بخدا که شما به اصطلاح اصلاح طلبها چقدر پررو هستید ! نه اصلاح میکنم چقدر زیرک هستید و مردم را به تمسخر گرفته اید !!
      هشت سال موسوی ، هشت سال هاشمی ، هشت سال خاتمی و هشت سال دولت روحانی در ید قدرت شما بوده و هست . اما هنوز هم رفع مشکلات را از دیگران میخواهید . کسی که قرار است مشکلات مردم را حل کند دولت مستقر است .چرا توصیه های خردمندانه تان را به دوستانتان در دولت نمیکنید تا مشکلات مردم حل شود . شما همیشه فرار به جلو های زیرکانه داشته اید و ما مردم هم که کلا با حافظه تاریخ بیگانه !
      حق دارید ! آری حق دارید ،
      شما ، حق ما مردم هستید !!!

    • بدون نام

      هر موقع ضعف دارن كس ديگه بايد ج بده عزيزم چه ربطي به سردار سليماني داره ...درسته دولت عرضه نداره ولي ديگه نميشه سردار پاسخ گوي خرابكاري هاي دولت باشه

    • بدون نام

      فرافکنی کار درستی نیست

    • علی

      آقای عبدی پیشنهادتون بسیارخوب است ،امااینکه کلام سرداردربحث کلان است نه اشاره به جوان ،قطعاًدرآن شکی نیست ،بنظربنده شمامیبایست اینو ازدولت پاسگو می خواستیدکه برای همه چی پاسخ لازم دارد ... حالا راست ودروغ آن راخدا داند .متشکرم

    • محمد جواد

      سلام هردو جناح درمسائل فرهنگی کوتاهی کردند وگنه کارند ولی اصلاح طلبان بیشتر تیشه به ریشه فرهنگ این مرزوبوم زدند

    • بدون نام

      این مزخرفات رو گفتی که اتش زدن پرچم ملی رو توجیه کنی شرم بر تو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج