۶۶۴۶۲۸
۶ نظر
۵۰۰۳
۶ نظر
۵۰۰۳
پ

زنان جامعه ایران؛ چهل سال پیش، چهل سال بعد

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: محمد هاشمی رییس سابق صداوسیما در گفت‌وگویی که امروز از او منتشر شده گفته است:« به ما فشار مي‌آوردند چرا تا وقتي مردان هستند از زنان براي گويندگي خبر استفاده مي‌كنيد؟ مثلا فشار مي‌آوردند كه ما از خانم مريم رياضي كه از گوينده‌هاي خبر قبل از انقلاب بود و بسيار هم گوينده‌اي قوي و مسلط بود، استفاده نكنيم. تماس‌هاي فراواني مي‌گرفتند كه بايد مردان خبر بخوانند. تلفن باران شده بوديم.»

مصطفی داننده در عصر ایران نوشت: محمد هاشمی رییس سابق صداوسیما در گفت‌وگویی که امروز از او منتشر شده گفته است:« به ما فشار مي‌آوردند چرا تا وقتي مردان هستند از زنان براي گويندگي خبر استفاده مي‌كنيد؟ مثلا فشار مي‌آوردند كه ما از خانم مريم رياضي كه از گوينده‌هاي خبر قبل از انقلاب بود و بسيار هم گوينده‌اي قوي و مسلط بود، استفاده نكنيم. تماس‌هاي فراواني مي‌گرفتند كه بايد مردان خبر بخوانند. تلفن باران شده بوديم.»

شاید امروز باور این معنا کمی سخت باشد اما زمانی در ایران برخی به اخبار گویی توسط زنان اعتراض داشتند. این افراد بر این باور بودند که تا مردان هستند چه احتیاجی است که زنان پشت تریبون قرار بگیرند و اخبار بگویند.

زمانی در ایران واقعا برای برخی تصور اینکه زن در جامعه حضور فعال داشته باشد باور پذیر نبود. آنها استدلال می‌کردند که انقلاب کرده‌ایم که شاهد این چنین صحنه‌ها نباشیم.

جامعه ایران حالا بعد از حدود ۴۰ سال شاهد حضور پررنگ زنان در عرصه‌های مختلف است. امروز بسیاری از مجری‌های صداوسیما زن هستند. دختران بسیاری به دانشگاه می‌روند تا به واسطه تحصیلات وارد بازار کار شوند.

حضور اجتماعی زنان در این دوران اگر بیشتر از مردان نباشد کمتر نیست.

امروز بعد از دیدن این حضور پررنگ شنیدن چنین خاطره‌هایی عجیب به نظر می‌رسد. بیشتر به یک شوخی شبیه است تا واقعیت.

حالا تصور کنید چهل سال از امروز گذشته است. وزیر ورزش یا وزیر ارشاد امروز ایران یا رییس صداوسیما مصاحبه‌ای مانند گفت‌وگوی امروز محمد هاشمی انجام دهند. تصور کنید در آن گفت‌وگو آنها بگویند زمانی اجازه داده نمی‌شد زنان به ورزشگاه بروند. یا رییس صداوسیما بگوید ما مجبور بودیم به خاطر پوشش زنان، بسیاری از مسابقات ورزشی را سانسور کنیم یا اجازه ندهیم زنان به روی سن بروند یا ما نمی‌توانستیم ساز را نشان دهیم.

آن روز کسانی که به مدیرعامل وقت صداوسیما اعتراض کردند تصور می‌کردند این کار باعث فساد خواهد شد. بعد از گذشت سال‌ها دیدیم که حضور زنان در برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی هیچ مشکلی ندارد و زمینه ساز فساد احتمالی نیز نخواهد بود.

ماجرای استادیوم رفتن زنان یا ساز زدن آنها روی سن هم همین است. دیر یا زود این اتفاق خواهد افتاد و همگان متوجه خواهند شد که رفتن زنان به ورزشگاه‌ها هیچ مشکلی نخواهد داشت.

در بسیاری از نقاط جهان زنان به ورزشگاه می‌روند و هیچ مشکلی هم به وجود نمی‌آید. برخی می‌گویند ساختارها برای این حضور آماده نیست. نمی‌دانیم منظور از این ساختارها چیست اما امیدوارم هرچه زودتر این ساختارها آماده شوند تا زنان بتوانند به ورزشگاه بروند. کاری نکنیم که آیندگان هم بعد از خواندن این خاطرات با تعجب از آن یاد کنند.

چه بهتر که از این خاطرات درس بگیریم و از آن استفاده کنیم. جامعه ایران در حال تغییر است. روزی زنان نباید اخبار می‌گفتند و امروز بیشتر گویندگان تلویزیون زنان هستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مریم

      برای اولین بار نمیخوام تند بگم.خیلی آروم بگم هنوز خیلی مونده تا حق مارو بدید لطفا انقدر که خوبیاتونو میبینید که خوبه ضعفای خودتون نه جامعرو ببینید

    • سروش

      واقعا هم همین طوره که نوشتید. خودمون به خودمون با ارزش دادن به خواسته های معقول و منطقی باعث فرهنگ سازی به دیگران میشویم. اگر با بانوانی که هنگام ورود به ورزشگاه ها میان، همون برخورد و احساس یک خانواده که( حس احترام به حقوق و جایگاه خواهر و مادر و برادر و پدری )در بین افرادی که در ورزشگاه برای تماشای مسابقات می آیند باشد، هیچ مشکلی به وجود نمیاد دقیقا مثل حضور خانواده ها در کنار دختران و پسرانی که در سینماها برای دیدن فیلم در شهرهای مختلف هستند. جوامع همراه با پیشرفت تکنولوژی و علم از لحاظ فکری و فرهنگی هم در حال تغییر است و این امر طبیعی است.

    • ایرانی

      ولله اینا غیر از نوک دماغ خودشون دیگه هیچکس وهیچ چیزرونمیبینن

    • بدون نام

      حالا که جز کوچکی را از بدیهیات ان هم بازور وتلاش زنان قهرمان کشور به انها داده اید باید چکار کنند شما بیش از چند قرن ظلم وستم به زنان کشور بدهکارید .پس منت سرشان نگذارید .من به عنوان یک مرد ۵۵ساله از حرکات ونظرات بعضی از مردان نسبت به این نصف جامعه از خودم خجالت میکشم وطلب بخشش دارم

    • بدون نام

      دلت خوشه

    • بهروز

      جایگاه زن در فقه اسلام بالاترین جایگاه نسبت به جایگاه زن در غرب وسکولار ترسیم شده,ولی چون زن مسلمان بخاطر محدودیتی که خودش ترسیم کرده نتوانسته به ارزش واقعی که دارد دست پیدا کند ومتاسفانه ازادی را ان طور که غرب تفسیر کرده میخواهد وهمین مشکل باعث شده دچار دوبینی از مقوله ازادی شده باشد,دردین اسلام بنیان وتربیت نسل را زن عهده دار میباشد ولی در غرب این مسولییت را از زن گرفته اند وبه دولت ونهادهای اجتماعی داده اند, وزن دیگر مسول خانه وخانواده نیست,وقدرت زن بعنوان مادر چیزی که دین اسلام میفرماید نیست وهمین باعث انحطاط خانواده شده است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج