جاباما
۶۶۴۹۶۱
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

نبض ارزی ایران در دبی کُند شد

دلار مرز ۴۵۰۰ تومان را هم پشت‌سر گذاشت. دیروز هر دلار امریکا در بازار آزاد با جهش ۶۰ تومانی به ۴۵۱۸ تومان رسید. جهشی که برای سایر ارزهای عمده بازار نیز رقم خورد. دراین روز یورو با رشد ۳۳ تومانی از مرز ۵۶۰۰ تمان گذر کرد و به ۵۶۰۵ تومان رسید.

روزنامه ایران: دلار مرز ۴۵۰۰ تومان را هم پشت‌سر گذاشت. دیروز هر دلار امریکا در بازار آزاد با جهش ۶۰ تومانی به ۴۵۱۸ تومان رسید. جهشی که برای سایر ارزهای عمده بازار نیز رقم خورد. دراین روز یورو با رشد ۳۳ تومانی از مرز ۵۶۰۰ تمان گذر کرد و به ۵۶۰۵ تومان رسید.
پوند نیز که هفته هاست از خط ۶ هزار تومان عبور کرده است با ۲۵ تومان رشد به ۶۱۷۳ تومان رسید. اما نکته جالب‌تر در بازار ارز نرخ درهم است که به اعتقاد کارشناسان قیمتی به مراتب بالاتر از نرخ واقعی خود دست به دست می‌شود. دیروز این ارز با ۴تومان رشد به ۱۲۳۹ تومان رسید.
دلایل رشد نرخ ارز
۱۹ دی ماه امسال بود که رایزن بازرگانی ایران در عمان از کوچ شرکت‌های تجاری ایرانی از دبی به عمان به‌دلیل تصویب و اجرای قانون مالیات برارزش افزوده امارات خبر داد.
به گفته عباس عبدالخانی وضع قانون مالیات ارزش‌افزوده در امارات‌متحده‌عربی منجر به ایجاد نارضایتی در میان بازرگانان ایرانی شده است، بنابراین پیش‌بینی می‌شود بزودی شاهد کوچ شرکت‌های تجاری ایرانی از دبی به عمان باشیم. وضع قانون مالیات ارزش‌افزوده و به‌دنبال آن اخذ مالیات پنج درصدی برای نخستین بار در امارات‌متحده‌عربی از ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی، برای بسیاری از کالاها و خدمات از جمله حساب‌های بانکی اعلام شده است. دلیل اصلی اعمال این مالیات جدید جبران و تأمین بخشی از کاهش درآمدهای نفتی در بازارهای جهانی اعلام شده است. این درحالی است که پیش از این سرمایه‌گذاران خارجی از پرداخت مالیات در این کشور معاف بودند.
درحال حاضر عمان، اعمال مالیات ارزش‌افزوده را به سال ۲۰۱۹ موکول کرده است. حال این تصمیم جدید امارات و تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده روی صرافی‌های ایرانی مستقر در دبی و درنتیجه بازار آزاد ارز ایران تأثیر مستقیم گذاشته است.
درواقع دشواری فعالیت صرافی‌هایی که زمانی وظیفه انجام ۵۰ درصد نقل و انتقال ارزی آزاد ایران را برعهده داشته‌اند، یکی از مؤلفه‌هایی است که درکنار سایر عوامل سیاسی اقتصادی و اجتماعی به رشد نرخ ارز در بازار ایران کمک کرده است. دراین زمینه میثم رادپور کارشناس بازار ارز در گفت‌و‌گو با «ایران»درباره مهم‌ترین دلایل رشد نرخ ارز در هفته‌های اخیر، گفت: هرعاملی که باعث عدم اطمینان دراقتصاد ایران شود کاهش ارزش پول ملی و رشد نرخ ارز را به‌دنبال دارد.
به گفته وی طی ماه‌های اخیر مؤلفه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی دراین بخش تأثیرگذار بوده است. برای مثال تجمعات اخیر در برخی از شهرهای کشور و همچنین اعتراض مالباختگان مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز به نوعی این عدم اطمینان‌ها را درپی دارد. وی ادامه داد: از سوی دیگر تهدید رئیس‌جمهوری امریکا و تأیید مشروط برجام نیز نوعی از عدم اطمینان محسوب می‌شود که بازار به آن واکنش نشان می‌دهد. وی افزود: اف‌ای تی اف یا کارگروه اقدام مشترک برای مبارزه با پولشویی نیز ۷ فوریه قرار است که درخصوص تعهدات ایران به این قوانین تصمیم‌گیری کند. از سوی دیگر تحریم‌های موسوم به کاتسا که از سوی امریکا اعمال شده است نیزاز جمله عواملی هستند که می‌تواند بر عدم اطمینان‌های بازار مؤثر باشند.
رادپوربا اشاره به اینکه درکنار این عوامل یک عامل فنی طی روزهای اخیرتأثیر زیادی بر بازار ارز ایران داشته است گفت: این عامل فنی که رابطه خاصی هم با مسائل اقتصادی و سیاسی ندارد به ایجاد مشکلات جدی برای صرافی‌های دبی مربوط می‌شود.
وی توضیح داد: براساس تصمیم امارات قانون مالیات بر ارزش افزوده دراین شیخ نشین اجرا خواهد شد که مهلت نهایی آن پایان ماه مارس (فروردین ۹۷) است. این درحالی است که حدود ۹۰ درصد صرافی‌هایی که در زمینه نقل و انتقال و حوالجات ایران فعال هستند درواقع صراف مجاز نیستند و شبه صراف هستند. برهمین اساس درصورتی که این قانون مالیات بر ارزش افزوده اجرا شود فعالیت شبه صراف‌ها با مشکل جدی مواجه خواهد شد.
این کارشناس بازار ارز ادامه داد: دبی از ۴۰ سال گذشته یکی از لنگرگاه‌های اصلی مبادلات ارزی ایران به شمار می‌رود و ایجاد کندی یا وقفه در نقل و انتقالات ارزی از این رهگذر بر بازار آزاد ارز داخلی نیز تأثیر می‌گذارد. برهمین اساس مهم‌ترین مسأله در قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده دبی این است که جلوی فعالیت این تعداد شبه‌صرافی گرفته شود هرچند که از هم‌اکنون فعالیت آنها بشدت کاهش یافته است.
به گفته وی از سوی دیگر دبی کفایت سرمایه برای تأسیس صرافی را به ۲۰هزار درهم افزایش داده که این تصمیم درکنار مالیات بر ارزش افزوده هزینه صرافی را دراین شیخ نشین بشدت بالا برده است. درهمین راستا و طبق اطلاعات واصله طی روزهای اخیر بسیاری از صرافی‌های دبی که مجبور بودند حوالجات را به‌صورت نقدی جابه جا کنند، کمتر از حساب‌های بانکی خود استفاده می‌کنند چراکه در قانون مالیات بر ارزش افزوده مهمتر از ۵درصد مالیاتی که بر فعالیت مشاغل دریافت می‌شود، شفاف شدن فعالیت آنهاست. برهمین اساس شرکت‌هایی که درکنار فعالیت اصلی خود کار صرافی نیز انجام می‌دادند(شبه‌صرافی) با خطر توقف فعالیت مواجهند.
رادپور در ادامه توضیح داد: هم‌اکنون مبادلات ارزی ایران با کشورهای خارجی از دو لنگرگاه اصلی انجام می‌شود. دبی در جابه‌جایی حوالجات بازار آزاد نقش اصلی را داشته است و اروپا مبادلات رسمی و بانکی را برعهده دارد.
سکه همچنان بالای ۱.۵ میلیون تومان

هرچند در بازار سکه،برخی از اقلام با ثبات قیمتی همراه بود ولی اقلام اصلی با رشد قیمت دیروز را به پایان بردند. دراین روز هر قطعه سکه تمام بهار طرح جدید با ۹ هزار و ۵۰۰ تومان رشد به یک میلیون و ۵۱۲ هزار تومان رسید. درمقابل سکه تمام طرح قدیم بدن هیچ تغییری نرخ یک میلیون و ۴۶۰ هزار تومان را به نمایش گذاشت. نیم سکه نیز با رشد هزار تومانی قیمت به ۷۳۰ هزار تومان رسید. ولی ربع سکه و سکه گرمی تغییری نداشتند و به ترتیب ۴۲۶ و ۲۸۲ هزار تومان قیمت خوردند. دراین روز هرگرم طلای ۱۸عیار نیز با ۹۹۳ تومان افزایش به ۱۴۱هزار و ۳۸۲ تومان رسید. درحالی برخی از اقلام اصلی سکه و طلا با رشد قیمتی مواجه شد که دیروز اونس جهانی طلا با حدود ۱.۵دلار افت همراه بود ولی رشد نرخ دلار توانست قیمت‌ها را در بازار ارز بالا ببرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کار مملکت با شبهه صرافیهای دبی و عمان و..... حل نمی شه , استفاده از علم و دانش و نفی شعارهای احساسی و گام در مسیری جدید , که احتیاج به تصمیمی بزرگ و خردمندانه دارد .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج