۶۶۵۴۰۱
۱۷ نظر
۵۰۰۸
۱۷ نظر
۵۰۰۸
پ

اجرای حکم قطع دست یک سارق و چند نکته

پایگاه خبری الف در گزارشی نوشت: چند روز قبل خبری منتشر شد که دست سارقی ۳۴ ساله به جرم دزدیدن گوسفند قطع شده است. این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشته است.

پایگاه خبری الف در گزارشی نوشت: چند روز قبل خبری منتشر شد که دست سارقی ۳۴ ساله به جرم دزدیدن گوسفند قطع شده است. این خبر بازتاب گسترده ای در رسانه ها و شبکه های اجتماعی داشته است.

به گزارش رسانه ها، سارق از چند سال قبل در اطراف برخی شهرهای استان خراسان رضوی و جنوبی، با تخریب شبانه در و دیوار منازل روستایی، گوسفندان اهالی روستا را به سرقت می بردند. بعد از مدتی عامل اصلی سرقت ها با کسب مجوزهای قضایی در سال ۱۳۹۰ دستگیر شد و مورد بازجویی قرار گرفت. این متهم درمراحل تحقیقات به ۲۱ فقره سرقت احشام در چهار شهر استان های خراسان رضوی و جنوبی اعتراف کرد. قاضی دادگاه کیفری با توجه به محتویات پرونده و بررسی دقیق همه جوانب سرقت های مذکور، رای به «قطع ید» و همچنین ردمال داد. این رای با اعتراض متهم، در شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی مورد رسیدگی دوباره قرار گرفت ولی قضات با تجربه دادگاه تجدیدنظر نیز با توجه به اسناد ودلایل محکمه پسند، رای این پرونده را مطابق با موازین شرعی و قانونی دانستند و حکم صادره را تایید کردند.

بنا براین توضیحات مشخص است که فرایند رسیدگی به این پرونده بر اساس قانون و طبق مقررات انجام شده و دستگاه قضایی بدون توجه به هشدارهای برخی مدعیان و ترس از بهانه‌های حقوق بشری اقدام به صدور حکم قطع ید سارق بر اساس موازین فقهی و حقوقی داده است.

اما نکته مهم این است که مردم همیشه انتظار دارند عدالت و انجام مجازات اسلامی در تمامی سطوح و برای همه اجرایی شود. البته این توقع وجود ندارد کسی که اختلاس کرده نیز حتماً دستش قطع بشود و یا اعدام شود بلکه مهم طی شدن کامل و دقیق فرایند رسیدگی قضایی بدور از رعایت مصلحت سنجی می باشد. عدالت وقتی زیبا است که برای همگان و در همه جوانب آن اجرا شود. لذا مردم نیز زمانی مزه عدالت را خواهند چشید که ضربه عدالت برای افرادی که در قدرت هستند قاطع و سریع باشد. در واقع وقتی فارغ از این که چه کسی تخلف و جرمی انجام داده دادگاه برگزار و حکم صادره اجرا شود مردم از اجرای عدالت استقبال خواهند کرد .

البته ناگفته نماند قوه قضائیه در جهت پاسداری از حقوق عامه مردم به مسایلی ورود کرده که خوشنودی مردم را بدنبال داشته است . همانند پلمب عوارضی آزاد راه قزوین - زنجان به دستور دادستان قزوین بدلیل تصادفات منجر به فوت در این محور و همزمان عدم توجه به مرمت و بهسازی، رفع چاله ها، بهبود سیستم روشنایی و روکش آسفالت می باشد. همچنین باید به اقدام خوب دادستان مشهد و بازداشت مدیرکل فرودگاه‌های خراسان رضوی بدلیل داستان دنباله دار تاخیرها و حبس مسافران در هواپیما در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد اشاره کرد.

بر این اساس این گونه اقدامات قوه قضائیه باید افزایش یابد و در عین حال برای افکار عمومی نیز رسانه ای و بیان شود تا شائبه ای درباره عدم برخورد با اصحاب و مقام قدرتمند مجرم بوجود نیاید. به عبارتی ضرورت دارد عملکرد دستگاه قضا به گونه ای باشد که مردم به این باور برسند در اجرای عدالت هیچ گونه تمایزی بین دانه درشت ها، اختلاس گران، غارت کنندگان بیت المال و دزدهای عادی وجود ندارد. همان گونه که پیامبر اسلام درباره اجرای عدالت برای همه فارغ از منصب و پست فرموده اند: بنی اسراییل از آن رو نابود شدند که وقتی شخص متنفذی سرقت می کرد، او را رها می کردند اما اگر سارق فرد ضعیفی بود، حد الهی را در مورد او اجرا می کردند.

همچنین از امام صادق(ع) روایت شد که امیرالمومنین(ع) به عمربن خطاب فرمود:« سه چیز است که اگر آنها را حفظ و به آنها عمل کنی، تو را از دیگر امور کفایت می کند و اگر آنها را ترک کنی، هیچ کار دیگری نفعی برای تو ندارد. عمر گفت: یا اباالحسن آنها کدامند؟ امام فرمود: اقامه حدود بر دور و نزدیک، حکم به کتاب خدا در حال خشنودی و خشم، تقسیم عادلانه میان سرخ و سیاه».

بنابراین باید گفت برابری همه در حکم و اجرای عدالت از اصول مسلم حقوقی در دین اسلام است و اگر این اتفاق رخ دهد و مردم نیز به این یقین برسند اعتماد عمومی و استحکام نظام بیش از پیش تقویت خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهدی

      اقا اینا همش درست حقش بود یا نبود ولی اونکه از مال بیت المال اختلاس میکنه چی چرا دسشو یا هرچی دیگه اجرای نشد چرا چون همدست زیاد داره از اقا زادها یا چی فرقش چیه

    • بدون نام

      چرا نباید مختلس زندان یا اعدام شود . مهم رسیدگی دقیق است یعنی چه وقتی حکم اجرا نمی شود.

    • بدون نام

      اى كاش دزدان چند هزار ميلياردى هم اين حكم براشون اجرا ميشد

    • بدون نام

      کاش که غارتگران کشور اینطور هم مجازات بکنند که درس عبرتی برای بقیه شود

    • بدون نام

      چرا نباید اعدام شوند

    • بی نام

      اگر به حرف نباشد وبه عمل گراید .ولی ابنهم به مردم عادی میگویند.اگر سالها پبش اینطوری بود کسی نمیدوید سریع کاندید بشه برای هر ریاستی .همه عقب نشینی میکردنند وکشور گستان میشد.

    • امید

      امیدوارم قانون برای همه یکسان باشه بخصون ژن خوب ها که همه چیزشون برای مردم ثابت شده

    • بدون نام

      حبس ابدبهترازاین بود!!!!ا

    • ژن اختلاس

      اختلاس چه صیغه ایه؟؟؟؟؟؟ دزدی مدرن ،دزدی رانتی .اختلاسگر =دزد

    • رضا

      اتفاقا ما توقع داریم " حتما "کسی که اختلاس کرده نیز قطع ید یا اعدام شود.و چرا نباید شود. نویسنده به جای مردم حرف میزند

      پاسخ ها

      • یعقوب خلیلی قوشچی

        دزدی با اختلاس فرق داره.دزد مال یک یا چند نفر رو میبره ولی مختلص اموال عمومی رو که مال همست و یکی از اونا هم خودشه رو میبره

    • اصفهانی

      آیا دست همه سارق قطع شده
      سارقانی که از یک ملت سرقت می‌کنند
      را چکار کرده اید؟؟؟؟؟

    • فاطمه

      اتفاقا مردم توقع دارن دست اختلاس گرا قطع بشه چرا تو گزارشتون میگين مردم توقع ندارن!!!مگه شما مردمی?ما ميخاييم اختلاس گرا قطعه قطعه بشن به همراه دست های پشت پرده که همکارشونن

    • بدون نام

      چرا از طرف مردم میگی خواهان اعدام اختلاس گران نیستند. اتفاقا خواهان اعدام اختلاس گر و دزد بیت المال و نجومی بگیر و ژنهای خوب و رانتخواری گسترده و هستیم

    • حسام

      بسی مقاله خنده دار و طنز جالبی بود
      با تشکر از پایگاه سخیف الف

    • خاسر

      قاضی براساس احکام اسلامی حکم داده وکارش هم درست بوده دستش هم درد نکنداما ان قاضی نیاز به حمایت داردتا دراینده هم بتواندبدرستی انجام وظیفه کندو درکنار ان بقیه قضات هم دل وجرائت پیدا کنندو در مقابل متخلفان سر خم نکنندودیگربایدقضات قوی مثل ان قاضی راپرورش داد تا دراینده تعداد قضات سالم ومقتدر زیاد شوند

    • رعنا اصفهانی

      بنظرمن دزد را نباید دستش را قطع کرد!
      کسی که میره دزد میشه یا مریض روحی و روانیه ! یا از فقر دست به این کار میزنه !اگه توی این دزدیش کسی به قتل نرسیده یا تجاوزی صورت نگرفته پس بهتره که بهش حکم جایگزین داد
      خب چرا قوه قضاییه وقتی یه دزد را دستگیر میکنه نمیاید علت دزدیش را شناسایی کنه ؟ و بعد بفرستش کلاس های مهارت اموزی و یه مهارت یادبگیره ؟
      دوباره ولش میکنه توی جامعه !بعد که کل جامعه را غارت کرد میاد دستش را قطع میکنه ؟
      این جوون شاید قبل از قطع دستش میتونست با کمک مددکارها بره یه مهارت یاد بگیره !
      با این وضع پیش بریم چندسال اینده باید گدا های بی دست را ببینم !
      درصورتی که این گدای بی دست میتونست با کمک یه حامی به یه فرد مفید درجامعه تبدیل بشه !
      ولی الان با یه دست قطع شده چیکار کنه ؟
      خیلی جالبه مجرم اسید پاش توی جامعه ول میگرده ! اون وقت یه دزد باید دستش قطع بشه !

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج