جاباما
۶۶۵۵۴۲
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

ماه به مهمانی زمین می‌آید

در شامگاه ۱۱ بهمن‌، ماه در نزدیکترین فاصله خود به زمین می‌رسد و در کنار آن شاهد ماه‌گرفتگی هستیم.

خبرگزاری ایسنا: در شامگاه ۱۱ بهمن‌، ماه در نزدیکترین فاصله خود به زمین می‌رسد و در کنار آن شاهد ماه‌گرفتگی هستیم.

مهندس مسعود عتیقی، مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه شامگاه روز ۱۱ بهمن ماه جاری در تقویم فعالیت‌های علمی کاربردی به عنوان یک روز خاص ثبت می‌شود، گفت: در این روز ماه کامل در شرایطی طلوع می‌کند که نه تنها به زمین نزدیک می‌شود و یک "ابر ماه" است، بلکه دومین ماه بدر در یک ماه میلادی است.

وی با بیان اینکه غربی‌ها از این ماه به عنوان "ماه آبی" (Blue Moon) میاد می‌کنند، اظهار کرد: این ماه کامل یک ماه خونین با وجود ماه گرفتگی کامل در شامگاه این روز خواهد بود.

عتیقی با اشاره به جزئیات این پدیده نجومی،‌توضیح داد: کره ماه در ساعت ۱۲ و ۲۸ دقیقه روز سه‌شنبه، ۱۰ بهمن به کمترین فاصله خود با زمین می‌رسد و در فاصله ۳۵۸ هزار و ۹۹۴ کیلومتری زمین قرار خواهد داشت.

وی اضافه کرد: از آنجایی که در شامگاه ۱۱ بهمن، ماه کامل در وضعیتی طلوع می‌کند که کمترین فاصله با زمین را از روز گذشته داشته است، در نتیجه با ابرماهی مواجه هستیم که این ابر ماه سومین و آخرین ابرماه سال ۹۶ و دومین ابرماه سال ۲۰۱۸ است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه بومیان آمریکا در صورت وجود دو ماه کامل در یک ماه میلادی به دومین ماه بدر "ماه آبی" می‌گفتند، ادامه داد: با توجه به فازهای ماه و شرایط تقویم میلادی هر دو و هفت دهم سال یک بار ماه آبی می‌تواند تکرار شود و با توجه به اینکه در روزهای اول و سی‌ویکم ژانویه ۲۰۱۸ دو ماه کامل داشته و داریم، به ابرماه ۱۱ بهمن ماه امسال "ابر ماه آبی" می‌گویند.

ماه‌گرفتگی در آسمان ۱۱ بهمن

عتیقی اضافه کرد: نکته جالب دیگر ماه کامل در شامگاه روز چهارشنبه ۱۱ بهمن ماه این است که بعد از ۲ سال مردم ایران شاهد یک ماه گرفتگی کامل خواهند بود.

به گفته وی این گرفت، متعلق به ساروس (دوره) ۱۲۴ و چهل و نهمین گرفت از ۷۴ گرفت این دوره است.

این محقق حوزه نجومی با بیان این‌که ماه در گرفت کلی به مدت یک ساعت و ۱۶ دقیقه در سایه زمین خواهد بود، یادآور شد: با توجه به اینکه خورشید منبع نوری پراکنده محسوب می‌شود، در پشت زمین دو مخروط وجود دارد که یکی مخروط نیمسایه و دیگری مخروط سایه است، ماه در داخل مخروط نیمسایه قرار می‌گیرد و ماه در زمان خسوف بناچار باید از میان این دو مخروط عبور کند.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: از سوی دیگر شکست نور خورشید در جو زمین و قرار داشتن نور قرمز خورشید در مخروط سایه، عامل خواهد شد تا ماه در گرفت کامل به رنگ سرخ دیده شود، از این رو به آن "ماه خونین"(Blood Moon) گفته می‌شود.

۳ پدیده نجومی در یک شب

عتیقی اضافه کرد: با توجه به این مطالب در شامگاه ۱۱ بهمن ۳ واقعه همزمان "ماه کامل آبی"، "ابر ماه" و "ماه گرفتگی" کلی را شاهد هستیم و تمام ساکنان زمین که در وضعیت شب قرار داشته باشند، این وقایع را مشاهده خواهند کرد.

وی ادامه داد: غربی‌ها به رخداد چهارشنبه ۱۱ بهمن با عبارتSuper Blue Moon Eclipse می‌گویند و بعد از گذشت ۱۵۰ سال (یک و نیم قرن) این اولین "ماه آبی" است که برای برخی از ساکنان زمین در وضعیت گرفت قرار می‌گیرد. هرچند که در روز ۹ دی سال جاری نیز ابرماهی با این شرایط در وضعیت خسوف قرار داشت، ولی برخی از ساکنان زمین از جمله ایران قادر به مشاهده آن واقعه نبودند که دلیل آن نیز زمان قرار گرفتن ماه در آسمان بوده است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اضافه کرد: با توجه به اختلاف ساعت میان کشورهای مختلف جهان برخی از شهرها در روز اول فوریه برابر با ۱۲ بهمن، ماه کامل را مشاهده می‌کنند، بنابراین این ماه کامل برای آن شرایط "ماه کامل آبی" محسوب نمی‌شود، مانند شهر ملبورن استرالیا.

به گفته وی، ابر ماه آبی که در شرایط ماه گرفتگی قرار دارد، برای ساکنان شرق آسیا و شرق استرالیا قابل مشاهده خواهد بود.

عتیقی اظهار کرد: در وضعیت ابر ماه، کره ماه حداکثر ۱۴ درصد بزرگتر و ۳۰ درصد درخشان‌تر از دیگر ماه‌های بدر خواهد بود. نکته جالب در سال ۹۶ این بود که در ۳ ماه متوالی آذر، دی و بهمن شاهد ۳ ابرماه بوده و هستیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج