۶۶۶۷۲۵
۱۸ نظر
۵۰۰۰
۱۸ نظر
۵۰۰۰
پ

صدا و سیما رحمی به ملت بکن! به مردم و ایران

حبيب الله معظمي . پژوهشگر ارتباطات در روزنامه شرق نوشت: مادربزرگ مرحومم، از سر استيصال در نصيحت‌ناپذيري برخي افراد، اين جمله را به زبان مي‌آورد که «رحمي به خودت بکن!». مثلا جواني که مدام نصيحت‌هاي او را ناديده مي‌گرفت، آخرين جمله‌اي که از سر درماندگي خطاب به او به زبان مي‌آورد اين بود: «به جوانيت رحم کن!».

حبيب الله معظمي . پژوهشگر ارتباطات در روزنامه شرق نوشت: مادربزرگ مرحومم، از سر استيصال در نصيحت‌ناپذيري برخي افراد، اين جمله را به زبان مي‌آورد که «رحمي به خودت بکن!». مثلا جواني که مدام نصيحت‌هاي او را ناديده مي‌گرفت، آخرين جمله‌اي که از سر درماندگي خطاب به او به زبان مي‌آورد اين بود: «به جوانيت رحم کن!».
حال حکايت اين روزها و سال‌هاي ما و دلسوزان اين ملک و ملت و سازمان صداوسيما است که درباره لزوم اتخاذ منش بي‌طرفانه و عادلانه اين سازمان در رويکردها و توليدات سياسي و بخش خبر اين سازمان چه نصيحت‌ها و نقدها کردیم و البته گوش ناشنوايش ما را از سر استيصال به اين جمله کشانده است که: «صداوسيما رحمي به ملت بکن!». به رسانه‌ها از هر نوع که نگاه مي‌شود در درون خود تنوع، تفاوت و گوناگوني موضوعي، شکلي، ژانري، قالبي و محتوايي دارند که در يک واحد «رسانه» ارائه مي‌شوند. بنابراين رسانه در ذات خود کنارهم‌بودن، آشتي‌جويي، مصالحه دروني و جلوه متحد را به نمايش مي‌گذارد. رسانه‌اي که کينه‌توزي مي‌پروراند و کدورت مي‌آفريند، ذاتا رسانه نيست.صداوسيما با وجود برخورداري از خيل افراد متخصص و حرفه‌اي و آگاه به منطق رسانه به دليل اتخاذ رويکردي ضدارتباطي عملا به رسانه‌اي مهجور نزد مردم تبديل شده است...

مهجور به اين معنا که حداکثر کارکرد صداوسيما جنبه سرگرم‌کنندگي آن است. اين رسانه در حوزه «آگاهي» مردم و شکل‌دهي به افکار عمومي عملا عرصه را براي رسانه‌هاي خارجي و رسانه‌هاي اجتماعي وانهاده است.دولتي در ايران با رأي اکثريت مردم برسرکار آمده و اقدام به کاري (برجام) کرده که اين اقدام علاوه بر تأييد رهبر معظم انقلاب، تحقق وعده انتخاباتي رئيس منتخب اين دولت است. به‌عبارتي برجام- هرچه هست- خواست اکثريت مردم بوده است، پس بايد به نظر اکثريت احترام گذاشت که اين البته با نقد تفاوت دارد و قطعا نقد هم به معناي تخريب و ايستادن و موضع‌گرفتن در برابر اکثريت مردم نيست؛ کاري که صداوسيما مدام انجام مي‌دهد.صداوسيما هيچ مدل ارتباطي‌ای به‌جز ارتباطات يک‌سويه نمي‌شناسد؛ مدل منسوخ راديو و تلويزيون‌هاي قرن گذشته. همان مدلي که يک طرف مي‌گويد، و يک طرف ديگر بايد بشنود و اجرا کند؛ تصور باطلي که هنوز در صداوسيما به‌شدت بر آن تأکيد مي‌شود.
مدل ارتباطي صداوسيما مدل بطئي، ناکارآمد، تجربه‌شده، شکست‌خورده و به‌خصوص مخاطب‌گريز و راندن مخاطب به‌سوي رسانه‌هاي خارجي و اجتماعي‌ای است که در پيام‌هاي آنها مي‌تواند مقاصد ضد‌ملي هم وجود داشته باشند.رسانه‌ها امروز بايد غير از اينکه اطلاعات را دريافت و پخش مي‌کنند، خوب بشنوند؛ چنين رسانه‌اي، رسانه‌اي است قائل به ارتباطات دو سويه. رسانه‌هاي امروز علاوه بر گوينده(بودن) بايد شنوا هم باشند. صداي مردم را بايد شنيد و صداي مردم هنگامي شنيده مي‌شود که در صداوسيما بازتاب يابد و پخش شود. چيزي که در جريان اعتراض‌هاي اخير به‌هيچ‌وجه در صداوسيما مشاهده نشد. تصميم‌گيران رويکرد سياسي و خبري صداوسيما مطمئن باشند در ايجاد، گسترش، برداشت‌ها و تعبيرهاي متفاوت و تند از اعتراض‌هاي اخير در کشور نقش داشته‌اند. دليلش غيبت صداوسيما در اين اعتراض‌هاست. صداوسيما بايد پاسخ‌گو باشد چرا در اين اعتراض‌ها غايب بود و باعث شد رسانه‌هاي اجتماعي ميدان‌داري کنند و آنها باشند که از اين اعتراض‌ها مستندسازي کرده و روايت کنند و در نهايت خوراک رسانه‌هاي خارجي تأمين شود. صداوسيما چرا هرگز به ميان معترضان نرفت، به آنها بي‌اعتنايي کرد و سخن آنها را نشنيد و پخش نکرد و سبب برافروختن خشم آنها شد. بخشي از برافروختگي آن اعتراض‌ها به بي‌اعتنايي صداوسيما به معترضان مربوط مي‌شود.
صداوسيما عملا به نفع راست و دروغ اطلاعات در فضاي مجازي و به ضرر منافع ملي از صحنه اين اعتراض‌ها غايب شد و خود را به ناشنوايي و نابينايي زد و نه‌تنها صداهاي اعتراض وحتی آن بخش برحق صداها را هم نشنيد. صداي مردم را نشنيد و اعتراض‌ها را نديد و به رسميت نشناخت؛ گو اينکه اصلا اتفاقي نيفتاده است.تلاش صداوسيما همواره بر مخاطب‌سازي بوده است؛ در‌صورتي‌که پيام رسانه و مشخصا صداوسيما بايد انعکاس واقعيت به مخاطب باشد نه ساختن مخاطب. صداوسيما بايد به اين درک برسد که اگر روش مخاطب‌سازي‌اش درست بوده است، پس چرا نتايج انتخابات سال‌هاي ٩٢ و ٩٦ بايد به‌گونه‌اي ديگر و خلاف تبليغات و پروپاگانداي آن رقم بخورد.اين تصور درستي نيست که صدا‌وسيما با گزارش‌هايش فقط دولت را مي‌کوبد.
اين سازمان در واقع با ایجاد نااميدی نسبت به دولت و نارکاآمد نشان دادنش، كشور را به بحران مي‌کشاند. صداوسيما بر شاخه نشسته و بن مي‌برد. او مخاطب و شکل‌دهي افکار عمومي را عملا به رسانه‌هاي خارجي و فضاي مجازي سپرده است و دچار غفلت است که تصور مي‌کند در شکل‌گيري افکار عمومي نقشي دارد. صداوسيما که بايد به دليل کارکرد رسانه، منشأ، محل صدور، نشر و رواج آرامش البته همراه با نقد و سازندگي باشد، عملا به منبع تخريب و به نفع يک جناح واردعمل‌شدن و بي‌احترامي به اکثريت مبدل شده است. صداوسيما رحمي به ملت بکن! به ايران و اسلام هم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مگه شما روزنامه های زنجیره ای همچون شرق رحمی به ملت میکنین؟

    • مرد ایرانی

      ننگ بر صدا و سیما حیف این همه بودجه که در اختیارش ميذارن ديگه هيچ جايگاهي بین مردم ندارند

    • بدون نام

      لطفا هر چه سریعتر صدا و سیمای میلی را تعطیل کنید، بهتر است، درش رو گل بگیرین

    • بدون نام

      هیچ جای ایران رادیو تلویزیون ایران را نگاه نمیکنند مگر اینکه در انجا دولت به زور به شهروندان اجازه نگاه کردن به ماهواره را ندهد واقعا این حجم بودجه حرام است دراختیار صدا وسیما قرار بگیره

    • بدون نام

      این صدا وسیما بااین روش طرفدارای خودشو حتی درشهرستانهایی که ادعا میکنه داره از دست میده ...

    • سید حمید رضا حسینی ارشد

      ... صدا و سیما دچا ر یک مدار بسته شده سریالها و فیلمهای تکراری سالهای گذشته باعث دلزدگی شده نقدهای سیاسی یک طرفه موجب عصبانیت بینده را فراهم می کند صدا و سیما به خانه تکانی اساسی احتیاج دارد چند روز دیگه راهپیملیی ۲۲ بهمن را نشان می دهد و مصاحبه با خانم های آریش کرده و روسری به سر یعنی که ما چنان مردم آزادی هستیم بعد اگر همان خانم در راهپیمای باشد می شود اوباش و..... ........ فی امان ا.......

    • رضا ماندگار

      اگر صدا وسیما به فکر مردم ایران بشود پس اخبار سوریه ؛یمن وامریکا چه میشود؟ برو بچسب به اینترنت وماهواره

    • بدون نام

      آهای خبرنگاران خرابکار با این تیتر های چرت باز ی کاری نکنید که مردم را به جون هم بندازید کم ذهن مردم را خراب کنید. اخبار داغ هم حواسش باشه ...

    • بدون نام

      این صدا سیما کاری کرد که 90 درصد مردم برن ماهوار بگیرن

    • بدون نام

      نرود میخ آهنین در سنگ،شما هم مشت بر هاون نکوب

    • سامان

      سلام صدا وسیما کارش دروغ گفتن است حتی برای گزارش سراغ ادمهای میرود که طرف خود باشد اصلا از مردم ادی مساحبه نمیکند . تمام مردم رابه طرف شبکه های خارجی میکشاند شاید سیاستش این است که مر دم را بیزار کند حتی یک سریال خوب هم نمیسازد تا مزدم رامیخکوب کند جلو تلوزیون .بااین بوجه زیاد ولی یک شبکه خارجی به نام جم تمام مردم رابه طرف خود کشانده با یک بوجه کم . خدالعنت کنه

    • محمود.م انزلی

      عجب!!! انتظار دارید صداوسیما درراستای سیاستهای غلط قراربگیره و هرچه شما دوست دارید ببینیدوبشنوید منعکس گردد وبرخلاف میلتان نباشد...

    • بدون نام

      صداسیمای میلی بی اعتباردروغگو میگه بیکارنداریم وفقط ۲ملیون مهاجر افغانی داریم به جای۱۵ملیون خاک

    • بدون نام

      صدا و سیما کیلو چنده؟

    • حامد

      سالهاست دیگه صدا و سیمای میلی تماشا نمیکنم . فقط به نظرم بودجه ایی که از بیت المال برای این رسانه خرج میشه واقعا حرامه .رسانه میلی تبدیل شده به رسانه ایی دروغگو ، جهت دار و جدا افتاده از مردم ، همین شعار معروف (( ننگ ما، ننگ ما، صدا و سیمای ما )) کاملا واضح و روشن نظر مردم رو در مورد این رسانه نشون میده .

    • بدون نام

      صدا وسیما ما مثل کبک سرشو کرده تو برف همش سانسور میکنه

    • فریبا

      اصلا مگه قدیم که فقط دو شبکه داشتیم و با اشتیاق صبر میکردیم تا هفته ای یه بار سریال مورد علاقمون روزی روزگاری یا سلطان و شبان رو ببینیم چش بود که کردیدش اینهمه شبکه و عرضه ندارید از پسش بر بیاید سراسر جومونگ و مختار!!!!؟؟ بابا! تختش کنید دیگه....بقیه رو گل بگیرید و بکنیدش همون دو تا!!!! اگه بگید جوونا که اونا که اصلا تلویزیون ما رو نمیبینن! سر همشون تو ماهوارست!! شما به بهانه نجات جوونا پیرا رو هم به فساد کشیدید! وگرنه پیرا به همون دو تا کانال سنتی خودشون قانعند!!!

    • بدون نام

      ماهواره و سریالاش یکی از علتای فساد در جامعه است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج