۶۷۱۰۹۲
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

استرس، عامل مهم در بروز سرطان

یک متخصص روانپزشکی در همدان نیز با بیان این‌که استرس عاملی مهم در بروز چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان است، گفت: سرطان آخر دنیا نیست بلکه یک بیماری مانند سایر بیماری‌هاست که روش‌های درمانی خاص خود را دارد.

خبرگزاری ایسنا: یک متخصص سرطان خون و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: علت بروز ۱۰ درصد سرطان ها در دنیا نقص ارثی سلول هاست.

دکتر عباسی امروز در همایش پیشگیری از سرطان در همدان، تصریح کرد: اغلب سرطان‌هایی که در سنین پایین‌تر از مطالعات آماری رخ می‌دهند سرطان‌هایی با علل ارثی هستند.

وی به علل شیوع سرطان در کشور اشاره کرد و افزود: افزایش جمعیت یکی از علل جهانی به منطور افزایش سرطان است که در کشور ما نیز صدق می‌کند، هم‌چنین استعمال دخانیات وعادت غذایی غلط از عوامل دیگر شیوع سرطان هستند.

وی با بیان این‌که روزانه ۱۵۰۰ نفر در دنیا به علت سرطان جان خود را از دست می‌دهند، ادامه داد: تخمین زده می‌شود که شانس بروز موارد جدید سرطان طی دو دهه آینده دو برابر شود.

وی با تاکید بر این‌که بیش از یک سوم سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند، افزود: اگر زودتر بتوانیم سرطان‌ها را تشخیص دهیم خطر مرگ و میر کمتر خواهد بود.

عباسی با اشاره به این‌که عوامل بسیاری در بروز سرطان‌ها موثر هستند، خاطرنشان کرد: عوامل ارثی و عوامل اکتسابی همچون سیگار، نور خورشید، سن، الکل، عوامل عفونی، عفونت های مزمن و التهابات، داروها، عوامل شیمیایی و عوامل غذایی در بروز سرطان موثر هستند.

وی بیان این‌که سرطان ها در محل‌های پروستات و پستان شایع‌تر هستند، تأکید کرد: متأسفانه سرطان معده در ایران به شدت در حال افزایش است و علت آن نیز مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: مصرف آستامینوفن شایع‌ترین علت سرطان لگنچه در حوزه اسکاندیناوی شناخته شده چرا که به علت افسردگی جامعه این حوزه مردم سردردهای مزمنی می‌گرفتند و در پس آن قرص آستامینوفن مصرف می‌کردند که موجب بروز سرطان لگنچه شده بود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که خیارشور دستی و ترشیجات به علت وجود سموم قارچی سرطان‌زا هستند، افزود: غذاهای مانده شانس بروز سرطان معده را افزایش می‌دهد.

عباسی با اشاره به تأثیر ورزش در جلوگیری از بروز سرطان گفت: ورزش شانس بروز سرطان روده، پستان و رحم را کاهش می‌دهد؛ آلودگی هوا نیز عاملی بر بروز سرطان ریه و مجاری تنفسی است.

وی درباره مصرف میوه و سبزیجات نیز گفت: میوه‌ها و سبزیجات هر چقدر که رنگی‌تر باشند تأثیر بهتری بر کاهش بروز سرطان دارند، هم‌چنین سبزیجات پهن برگ شانس بروز سرطان را کاهش می‌دهند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: افرادی که از روغن حیوانی استفاده می‌کنند ۲۵ درصد کمتر از سایر افراد شانس بروز بیماری های قلبی و عروقی را دارند.

وی با بیان این‌که روغن آفتابگردان و شکر نیز از موادی هستند که شانس بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهند، یادآور شد: در مبارزه با سرطان به هر میزانی که آگاهی زیاد باشد موفق‌تر خواهیم بود.

۹۰ درصد از مردم ایران کمتر از میزان کافی از سبزی و میوه استفاده می‌کنند

دیگر عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز تصریح کرد: مصرف میوه و سبزیجات به طور موثری از ابتلا به سرطان‌ها می‌کاهد اما ۹۰ درصد مردم ایران کمتر از میزان کافی از سبزی و میوه استفاده می‌کنند.

دکتر عبدالعظیم صدیقی با بیان این‌که اگر سرطان زودتر تشخیص داده شود بهتر درمان شده و فرد طول مدت زمان زیادی زنده خواهد ماند، ادامه داد: در این زمینه باید آموزش‌های تشخیص زودرس و غربالگری را به جامعه ارائه دهیم، به طوری که افراد به محض دیدن علائم هشداردهنده برای غربالگری به پزشک مراجعه کنند.

وی به برخی علائم هشدار دهنده در بیماری سرطان اشاره کرد و گفت: اسهال طولانی، مشاهده توده در سطح بدن، تغییر در خال‌های پوستی، ایجاد زخم‌های بدون بهبودی، ابتلای افراد درجه یک به بیماری سرطان و .... از جمله علائم هشدار دهنده هستند.

صدیقی با اشاره به این‌که سرطان دهانه رحم ، پستان و روده بزرگ فقط با غربالگری پزشک تشخیص داده می‌شوند، خاطرنشان کرد: بر اساس آمار سال ۹۲، سالانه ۹۲ هزار نفر به موارد جدید سرطان مبتلا می‌شوند.

وی با بیان این‌که سرطان‌های پستان، روده بزرگ، معده و مثانه از جمله سرطان‌های شایع در کشور هستند، افزود: بر اساس آمار سال‌های گذشته، آمار ابتلا به سرطان در هر ۱۰۰هزار نفر مرد، ۱۳۴ نفر مبتلا شدند، هم‌چنین در میان هر ۱۰۰هزار نفر زن نیز ۱۲۸ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی در پایان گفت: از نظر شیوع سرطان وضعیت بهتری نسبت به اروپایی‌ها و کشورهای توسعه یافته داریم.

استرس عاملی مهم در بروز سرطان

به گزارش ایسنا، یک متخصص روانپزشکی در همدان نیز با بیان این‌که استرس عاملی مهم در بروز چاقی، بیماری‌های قلبی و سرطان است، گفت: سرطان آخر دنیا نیست بلکه یک بیماری مانند سایر بیماری‌هاست که روش‌های درمانی خاص خود را دارد.

دکتر محمد حقیقی با بیان این‌که فرد سرطانی را به طور اصولی باید با بیماری خود آشنا کرد، افزود: کسی که دچار این بیماری شده باید زمان خاص پذیرش این بیماری خود را طی کند، به طوری که در چنین فردی زمان پذیرش بیماری سه ماه است.

وی با بیان این‌که در صورتی که بیش از سه ماه برای پذیرش این بیماری به طول بیانجامد باید فرد تحت مراقبت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: به چنین بیمارانی باید کمک کنیم که بیماری خود را بپذیرند و روند صحیح درمان را طی کنند.

حقیقی با بیان این‌که سرطان به مفهوم مرگ نیست، افزود: برای بیماری سرطان نمی‌توان زمانی را برای مرگ تعریف کرد و این حق هر بیماری است که از بیماری خود مطلع باشد.

وی در ادامه با اشاره به این‌که سیگار نقش بسیار مهمی در بروز بیماری سرطان دارد،‌ اضافه کرد: متأسفانه میزان مصرف سیگار در میان زنان در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: زمان پیشگیری از اعتیاد در سنین کودکی است اما متأسفانه الان خانواده‌ها مسئولیت پیشگیری را به عهده آموزش وپرورش می‌گذارند، در حالی که والدین عامل اصلی بازدارنده و کنترل فرزندان هستند.

۳۵ درصد سرطان‌ها با تغذیه ارتباط مستقیم دارد

عضو هئیت علمی و معاون تحقیق و فناوری دانشگاه علوم پزشکی همدان نیز تصریح کرد: ۳۵ درصد سرطان‌ها با تغذیه ارتباط مستقیم دارد.

دکتر بشیریان با بیان این‌که سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای در حال توسعه است، افزود: طبق آمار سالیان گدشته، کشور ما رشد ۱۸۱درصدی در شیوع بیماری سرطان دارد.

وی با اشاره به این‌که ۹۵ درصد سرطان‌ها عوامل محیطی و اکتسابی دارند، یادآور شد: افزایش سن و در حقیقت افزایش امید به زندگی از عوامل مهم بروز بیماری سرطان است.

وی خاطرنشان کرد: سیگار عامل مهمی در بروز بیماری سرطان است که متأسفانه سن مصرف آن در کشور ما دوازده سالگی و حتی پایین‌تر از این سن است. باید بپذیریم که سیگار و قلیان بحثی جدی در میان دانش‌آموزان است و نباید صورت این مساله را حل کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش نیز با اشاره به این‌که مصرف الکل از علل اصلی سرطان‌های دهان و حنجره است، اظهار کرد: داشتن برنامه غذایی در پیشگیری، بروز و درمان انواع سرطان‌ها بسیار مهم است.

بشیریان با بیان این‌که استفاده از بطری‌های پلاستیکی و ظروف پلاستیکی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، گفت: افزایش سواد سلامت، سرطان را به خوبی پیشگیری، کنترل و درمان می‌کند، اما متاسفانه در ایران سواد سلامت کم است؛ به منطور کسب سواد سلامت نباید از منابع غیرمعتبر استفاده کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بهترين راه تشخيص زودرس ازمايش ساده خون بصورت دوره اي هست كه در مراحل اوليه شروع روند تشخيصي را ممكن ميسازد.

    • بدون نام

      بهترین راه مدیریت کاردان از کوچک تا بزرگ در جامعه است

    • بدون نام

      مدیریت اصلح با خود ارامش وامنیت می اورد واز فشارهای روحی وجسمی میکاهد واین کار سازمان مدیریتی خدماتی کشوری است که کشور را در دستان خود دارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج