۶۷۱۶۸۲
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

چگونه یک توئیت بحرانی بزرگ ایجاد کرد؟

شوک جوان ۲۰ ساله به سیستم امنیتی امریکا

اوایل هفته گذشته یک توئیت بین کاربران استرالیایی بازنشر شد که اطلاعاتی را در مورد لو رفتن نقشه فعالیت افراد بواسطه استفاده از اپلیکیشن تندرستی Strava نشان می‌داد اگرچه در ابتدا این خبر چندان جدی به نظر نمی‌رسید، ولی طولی نکشید که دولت امریکا در مقابل آن عکس‌العمل نشان داد.

روزنامه ایران - میثم لطفی: اوایل هفته گذشته یک توئیت بین کاربران استرالیایی بازنشر شد که اطلاعاتی را در مورد لو رفتن نقشه فعالیت افراد بواسطه استفاده از اپلیکیشن تندرستی Strava نشان می‌داد اگرچه در ابتدا این خبر چندان جدی به نظر نمی‌رسید، ولی طولی نکشید که دولت امریکا در مقابل آن عکس‌العمل نشان داد و سرانجام ارتش ایالات متحده موظف شد در کوتاه‌ترین زمان ممکن این مسأله را بررسی کند و دریابد که چگونه یک اپلیکیشن ساده موفق شده است اطلاعات امنیتی و سری آنها را برملا کند.
برای اپلیکیشن Strava که نخستین بار نوامبر ۲۰۱۷ عرضه شد فناوری ویژه‌ای موسوم به نقشه حرارتی در نظر گرفته شده است که موقعیت جغرافیایی کاربرانی را که در حال انجام فعالیت‌های بدنی با اپلیکیشن هستند مشخص می‌کند ولی در توئیت هفته گذشته اعلام شد سربازان امریکایی مستقر در سوریه و عراق که در مکان‌های سری حضور داشتند و البته به خاطر علاقه به فعالیت‌های ورزشی از اپلیکیشن یاد شده استفاده می‌کردند، نقشه حرارتی موقعیت آنها را لو داده است. بررسی‌های دقیق روی نقشه منتشر شده، مکان‌هایی را نشان داد که مردم عادی در آنها رفت و آمد نمی‌کنند و در عوض نیروهای امنیتی در نزدیکی پایگاه‌های نظامی یا دیگر مکان‌های حساس مستقر شده‌اند. این مسأله در بسیاری از برنامه‌های مخفیانه ارتش امریکا اختلال ایجاد کرد.

ارتش ناتوان در مقابل اپلیکیشن

یک جوان بیست ساله استرالیایی به نام «ناتان روسِر» علاقه زیادی به جنگ‌های داخلی سوریه و عراق دارد و معمولاً هر روز اخبار مربوط به این اتفاقات را دنبال می‌کند. او هفته گذشته به صورت کاملاً اتفاقی نقشه‌های مربوط به مناطق نظامی در این کشورها را مشاهده می‌کرد که ناگهان متوجه یک‌اتفاق مهم شد. روسِر هنگام نگاه کردن به نقشه‌های منتشر شده روی اینترنت متوجه مناطقی در سوریه و عراق شد که در آن شهروندان عمومی حضور نداشتند و در عوض محل رفت و آمد نظامیان بود. او به این نتیجه رسید که اطلاعات این مکان‌ها نباید روی نقشه انتشار داده شود و احتمالاً یک مشکلی در این زمینه ایجاد شده است.

روسِر برای آنکه بفهمد ماجرا از چه قرار است یک توئیت منتشر کرد و یافته‌های خود را با دیگران به انتشار رساند. چند ساعت بیشتر طول نکشید که این توئیت بحران بزرگی را در ارتش امریکا ایجاد کرد تا تمام مناطق سری و نواحی جنگی تحت نظارت ارتش امریکا احساس خطر کنند و محل اختفای سربازان و نیروهای نظامی لو برود. توجه داشته باشید که این اطلاعات مهم می‌تواند برای ردیابی مسیرهای حرکت نظامیان امریکایی، شناسایی موقعیت جغرافیایی آنها و جاسوسی از محل اختفای آنها مورد استفاده قرار گیرد. نقشه‌هایی که توسط جوان بیست ساله استرالیایی مورد مشاهده قرار گرفت به کمک یک اپلیکیشن تناسب اندام به نام Strava منتشر شده بود.

اپلیکیشن Strava به کاربران امکان می‌دهد تا مسیرهای پیاده‌روی خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارند و داده‌های مربوط به موقعیت جغرافیایی فعالیت بدنی هر یک از کاربران از طریق گیرنده ماهواره‌ای جی‌پی‌اس در مچ‌بندهای هوشمند، گوشی‌های هوشمند و دیگر ابزارهای الکترونیکی سلامت به اشتراک گذاشته شود.

روسِر که در دانشگاه ملی استرالیا در رشته امنیت جهانی و خاورمیانه مشغول به تحصیل است در این خصوص توضیح داد که اطلاعات مربوط به اپلیکیشن‌های تناسب اندام در سوریه برای او جذاب بود و همین مسأله یک سرنخ به او داد تا به سربازان امریکایی برسد. البته باید توجه داشت این امکان برای کاربران اپلیکیشن Strava وجود دارد تا قابلیت ردیابی ماهواره‌ای مسیر فعالیت بدنی و به اشتراک گذاشتن اطلاعات آن را غیرفعال کنند، ولی بررسی‌های بیشتر نشان داد که سربازان امریکایی علاقه زیادی به ورزش داشته‌اند و تمامی این اطلاعات را با دیگران مشترک شده‌اند.

گفتنی است نقشه حرارتی، اصطلاحی است که اپلیکیشن‌های تناسب اندام برای انتشار نقشه الکترونیکی مربوط به فعالیت‌های بدنی هر یک از مشترکان خود از آن استفاده می‌کنند. نقشه حرارتی مورد نظر در این اپلیکیشن در مجموع داده‌های بیش از یک میلیارد نقطه جغرافیایی در جهان را که توسط کاربران Strava تا سپتامبر 2017 منتشر کرده‌اند در اختیار دارد و آنها را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته است. شرکت توسعه دهنده این اپلیکیشن می‌گوید ده‌ها میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد که بخش اعظم آنها اطلاعات خود را از طریق نقشه حرارتی با دیگران مشترک می‌شوند و این فرآیند بین آنها بسیار معمول و محبوب است.

روسِر که به وقایع صورت گرفته در کشور سوریه بعد از سال ۲۰۱۴ بسیار علاقه‌مند شده است و در این زمینه تحصیل دانشگاهی انجام می‌دهد، پس از آنکه متوجه شد نقشه‌های Strava حاوی اطلاعات امنیتی هستند این مسأله را روی توئیتر به اطلاع دیگران رساند و پایان هفته گذشته این توئیت صدها هزار بار بازنشر شد. او پس از گذشت مدت کوتاه از اهمیت این مسأله باخبر شد و توئیت اصلی را که منتشر شده بود حذف کرد، ولی این کار بی‌فایده بود چرا که به نوعی همه کاربران جهانی از این مسأله مطلع شده بودند.

روسِر در یکی دیگر از توئیت‌های خود نوشت: «اگر سربازان مانند کاربران عادی از اپلیکیشن‌های تناسب اندام استفاده کنند و سیستم ردیاب ماهواره‌ای را در آن فعال کنند تا اطلاعات فعالیت بدنی خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، این مسأله می‌تواند خطرهای فراوانی به همراه داشته باشد چرا که این ابزار ویژه، ردیابی موقعیت جغرافیایی همه مسیرها را ثبت می‌کند به همین علت من ترجیح می‌دهم هیچ اطلاعاتی از زندگی شخصی خودم را از این طریق به دست دیگران نرسانم.»

این توئیت مورد توجه روزنامه‌نگاران قرار گرفت. روسر در این خصوص گفت: «این اپلیکیشن بیش از آنچه که تصور می‌کردم اطلاعات شخصی را در خود ذخیره می‌کند و همین مسأله من را نگران کرده است. با وجود این امیدوارم شرکت توسعه‌دهنده اپلیکیشن هرچه سریع‌تر به این مسأله توجه و مشکل آن را برطرف کند.»

روسر اظهار داشت: پس از شناسایی این مشکل جدی با شرکت توسعه‌دهنده Strava یا ارتش امریکا تماس برقرار نکرده است اما شرکت Strava با انتشار بیانیه‌ای توضیح داد که با اقدام مذکور می‌کوشد تا کاربران اطلاعات بهتری در جریان فعالیت‌های بدنی داشته باشند و از این طریق انگیزه برای فعالیت‌های بیشتر پیدا کنند.

در بیانیه شرکت مذکور گفته شد: «نقشه حرارتی جهانی ما به گونه‌ای طراحی شده است که اطلاعات مربوط به میلیاردها فعالیت بدنی در سراسر جهان را به اشتراک می‌گذارد و این مسأله برای کاربران بسیار خوشایند است که در مورد میزان ورزش‌هایی که انجام می‌دهند با دیگران صحبت کنند. این اپلیکیشن به حریم شخصی هیچ شخصی وارد نشده و کاربران در صورت تمایل می‌توانند قابلیت مذکور را غیرفعال کنند.»

به هر حال، ارتش امریکا در نخستین گام، استفاده از Strava و تمام اپلیکیشن‌های مشابه را برای نیروهای نظامی خود ممنوع کرد و برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل، اصلاحیه‌هایی را برای محل استقرار سربازان خود در عراق و سوریه اعمال کرد.

نیم نگاه

یک جوان بیست ساله استرالیایی به نام «ناتان روسِر» حین نگاه کردن به نقشه‌های منتشر شده روی اینترنت متوجه مناطقی در سوریه و عراق شد که در آن شهروندان عمومی حضور نداشتند و در عوض محل رفت و آمد نظامیان بود. او به این نتیجه رسید که اطلاعات این مکان ها نباید روی نقشه انتشار داده شود و احتمالاً یک مشکلی در این زمینه ایجاد شده است. روسِر برای آنکه بفهمد ماجرا از چه قرار است یک توئیت منتشر کرد و یافته‌های خود را با دیگران به انتشار رساند. چند ساعت بیشتر طول نکشید که این توئیت بحران بزرگی را در ارتش امریکا ایجاد کرد.

روسِر که به وقایع صورت گرفته در کشور سوریه بعد از سال 2014 بسیار علاقه مند شده است و در این زمینه تحصیل دانشگاهی انجام می‌دهد، پس از آنکه متوجه شد نقشه‌های Strava حاوی اطلاعات امنیتی هستند این مسأله را روی توئیتر به اطلاع دیگران رساند و پایان هفته گذشته این توئیت صدها هزار بار بازنشر شد.

نقشه حرارتی، اصطلاحی است که اپلیکیشن‌های تناسب اندام برای انتشار نقشه الکترونیکی مربوط به فعالیت‌های بدنی هر یک از مشترکان خود از آن استفاده می‌کنند. نقشه حرارتی مورد نظر در این اپلیکیشن در مجموع داده‌های بیش از یک میلیارد نقطه جغرافیایی در جهان را که توسط کاربران Strava تا سپتامبر ۲۰۱۷ منتشر کرده‌اند در اختیار دارد و آنها را با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نسل سوخته

      ازامریکاخوششون نمیادولی۶۰%اخبارتون ازآنریکاست.بس کنید دیگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج