۶۷۳۷۶۱
۵۰۳۹
۵۰۳۹
پ

پاسخ به ۴ سوال که باید برای خرید بیمه بدنه بدانید

بایدها و نبایدهای خرید بیمه بدنه خودرو

خرید خودرو از آن دست هزینه هایی است که رفاه خانواده را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اما در کنار این موضوع، برخی خودرو را به چشم یک سرمایه با ارزش نیز می بینند. سرمایه ای که در شرایط بحران اقتصادی به کمک خانواده می آید و گره از مشکلات باز می‌کند.

روزنامه خراسان: خرید خودرو از آن دست هزینه هایی است که رفاه خانواده را تا حد زیادی افزایش می‌دهد. اما در کنار این موضوع، برخی خودرو را به چشم یک سرمایه با ارزش نیز می بینند. سرمایه ای که در شرایط بحران اقتصادی به کمک خانواده می آید و گره از مشکلات باز می‌کند. اما با افزایش تعداد تصادفات رانندگی در سال‌های اخیر، حفظ ارزش این سرمایه سخت به نظر می‌رسد. هر لحظه ممکن است به دلیل حوادث غیر قابل پیش بینی مثل تصادف، سرقت یا حتی آتش سوزی و ... تا حد زیادی از قیمت خودروی شما کاسته شود.
سال هاست صنعت بیمه ای کشور با ارائه بیمه نامه های اجباری و غیر آن، سعی کرده است با پرداخت بخش عمده ای از هزینه این خسارت‌ها، هنگام بروز حادثه همراه شما باشد. در این میان، بیمه بدنه خودرو از جمله بیمه های غیر اجباری است که برخی از خسارات را پوشش می‌دهد. حتی با پرداخت مبالغ جزئی اضافه تر، می‌توانید ریسک حوادث ناخواسته دیگری را که ممکن است پیش آید کم کنید، حوادثی که الزاما جزو پوشش‌های اصلی هم نیستند. قبل از خرید بیمه بدنه خودرو لازم است به چهار سوال اصلی پاسخ دهید:
بایدها و نبایدهای خرید بیمه بدنه خودرو
  1. چرا باید بیمه بدنه خودرو بخرم؟
  2. برای خرید آن چقدر پول باید خرج کرد؟
  3. در صورت خرید این بیمه چه میزان تخفیف به من خواهند داد؟
  4. خسارت به چه نحوی جبران خواهد شد؟ با آگاهی از پاسخ این پرسش ها و همچنین در نظر گرفتن اوضاع و شرایط زندگی تان، به راحتی می‌توانید برای خریدن یا نخریدن بیمه بدنه اتومبیل تصمیم بگیرید. در این مقاله دخل و خرج به این چهار سوال پاسخ می دهد.
چرا بیمه بدنه خودرو بخریم؟

برای شناخت بهتر بیمه بدنه خودرو ابتدا لازم است بدانید، این بیمه نامه چه خسارت هایی را پوشش می‌دهد. خطرات اصلی که بیمه بدنه خسارات ناشی از آن‌ها را زیر پوشش دارد عبارتند از:

  • برخورد خودرو با یک جسم، چه در حال حرکت باشد، چه ثابت. با توجه به آمار زیاد تصادفات و نحوه رانندگی برخی از ایرانیان عزیز، شاید بتوان گفت این مورد مهم ترین دلیل برای خرید بیمه بدنه خودرو باشد.
  • واژگونی و سقوط خودرو
  • آتش سوزی یا انفجار خودرو یا لوازم یدکی اصلی همراه آن.
  • سرقت کلی خودرو. در این مورد چه خود خودرو دزدیده شود، چه وسایل اصلی یا اضافی آن، بیمه پاسخ گو خواهد بود. تنها باید به این نکته توجه کنید که نام این وسایل حتما باید در بیمه نامه ذکر شود.
  • خسارت باتری و لاستیک چرخ ها در اثر هر یک از خطرات بیمه شده که برابر 50 درصد قیمت نو بیمه جبران می کند.
در کنار پوشش‌های اصلی، پوشش های تکمیلی نیز وجود دارند که به انتخاب خود فرد و در صورت تمایل می‌توانند به بندهای قرارداد اضافه شوند. از جمله این پوشش‌ها عبارتند از: سرقت در جای لوازم انتخابی، بلایای طبیعی، پاشیدن رنگ، اسید و مواد شیمیایی، کشیدن میخ و اشیای مشابه روی بدنه خودرو، غرامت استفاده نکردن از وسیله نقلیه در صورت تعمیرات و .... هر یک از این پوشش‌های تکمیلی را با پرداخت هزینه ای جزئی، اضافه بر هزینه اصلی بیمه می‌توانید در قرارداد خود بگنجانید و درصد اطمینان خود را بالاتر ببرید.

چقدر برای خرید بیمه بدنه باید پول بدهیم؟

حق بیمه پرداختی برای خودروهای سواری شخصی که 10 سال بیشتر از ساخت آن‌ها نمی‌گذرد، براساس درصدی از ارزش خود خودرو، محاسبه می‌شود.
برای مثال یک پراید چهار سیلندر به ارزش ۱۵ میلیون تومان را در نظر بگیرید. مطابق با جدول، حق بیمه پرداختی آن بدون پوشش های تکمیلی و تخفیف های احتمالی ۳۶۰ هزار تومان است. اما نگران نباشید! این رقم پایه به حساب می‌آید و معمولا به دلیل شرایط تخفیفی که در قسمت بعد توضیح می‌دهیم، گاهی در نهایت قیمتی کمتر از ۵۰ هزار تومان برای تان آب می‌خورد. جدای از این موضوع، شرکت های مختلف بیمه‌ای، بنابر تصمیمات داخلی خود گاهی قیمت های پایه ای کمتری پیشنهاد می‌دهند. قبل از خرید با در نظر گرفتن این نکته، حتما قیمت‌ چند شرکت بیمه ای را با هم مقایسه کنید سپس بیمه بخرید. جدا از این موضوع بخشی از هر خسارت که به آن فرانشیز می‌گویند، همیشه بر عهده فردی است که خودرو را نزد شرکت بیمه، بیمه می‌کند. مثلا فرانشیز خسارات جزئی، ناشی از تصادف و آتش سوزی برای تمام وسایل نقلیه به این صورت است.

برای خسارت اول، 10 درصد مبلغ خسارت و حداقل 50 هزار تومان، برای خسارت دوم به بعد، 20 درصد مبلغ خسارت و حداقل 50 هزار تومان است. اگر سن راننده در زمان حادثه کمتر از 25 سال باشد یا سابقه گواهی نامه راننده در زمان حادثه کمتر از سه سال باشد، به فرانشیز موارد گفته شده 10 درصد افزوده می‌شود.

برای خرید بیمه بدنه چه تخفیف هایی می‌دهند؟

تخفیف در خرید بیمه شخص ثالث همیشه با محدودیت‌هایی روبه‌رو بوده است. اما خوشبختانه تخفیفات بیمه بدنه مرزی ندارند و محدودیت خاصی برای آن‌ها قابل تصور نیست. هر ساله بیمه مرکزی، یک میزان حداقلی و حداکثری برای بیمه بدنه اعلام می‌کند.

شرکت‌های بیمه ای می‌توانند، قیمتی را در این بازه انتخاب کنند و به مشتری خود پیشنهاد دهند. جالب این که حتی هر شرکت می تواند درصدی تخفیف نیز روی این قیمت اعمال کند.

این تخفیفات گاه از سوی شرکت های مختلف آن قدر زیاد است که اختلاف قیمتی این بیمه نامه را به حدود یک میلیون تومان نیز می‌رساند.

حتی نمایندگی‌های کوچک تر بنا به وضعیت اقتصادی بنگاه، تخفیف‌هایی بر این بیمه نامه اعمال می‌کنند و قیمت ها را بسیار کمتر می‌کنند. بنابراین حتما قبل از خرید به چند نمایندگی مختلف سر بزنید و نرخ ها را جویا شوید. اعیاد مذهبی، نوروز و دهه فجر، موقعیت خوبی برای خرید یک بیمه نامه بدنه با قیمتی مقرون به صرفه است. چرا که تخفیفات خوبی از سوی شرکت‌های بیمه در این روزها ارائه می‌شود که تنها نیازمند رصد به موقع شماست.
در صورتی که از زمره رانندگان حرفه ای به شمار می آیید و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از دغدغه های شماست، قطعا احتمال خسارت برای تان کمتر خواهد بود. شرکت های بیمه ای برای قدردانی از رفتار صحیح این چنین رانندگانی تخفیف «عدم خسارت بیمه ای» در نظر گرفته اند. یک سال عدم خسارت ۲۵ درصد، برای دو سال ۳۵ درصد، برای سه سال ۴۵ درصد و برای چهار سال و بیشتر ۶۰ درصد تخفیف در حق بیمه پرداختی اعمال می شود. برای نمونه اگر هزینه بیمه بدنه خودروی شما حدود ۲۹۰ هزار تومان باشد و سه سال هیچ خسارتی را تجربه نکرده باشید، با اعمال ۴۵ درصد تخفیف، ۱۳۰ هزار تومان از هزینه شما کاسته خواهد شد. امکان انتقال تخفیف عدم خسارت بیمه بدنه به خودروی همسر نیز امکان‌پذیر است.

چگونه از شرکت بیمه خسارت بگیریم؟

خسارت بیمه بدنه که از سوی شرکت بیمه پرداخت می شود، عموما نسبت به پول خرید حق بیمه بسیار به صرفه است تا آن جا که حتی برای خودرو هایی مثل پراید هم توصیه می‌شود چراکه در مواردی مانند سرقت و آتش سوزی مقدار قابل توجهی از خسارت وارد شده جبران می‌شود. بیمه بدنه در خسارت کلی ۸۰ درصد و در موارد دیگر ۹۰درصد از ارزش خودروی بیمه شده را جبران می کند. در خسارت کلی، ضرر وارد شده به خودرو بیش از ۷۰ درصد ارزیابی می‌شود.

در صورت تصادف، برای دریافت بیمه بدنه خودرو باید در محل تصادف بمانید و با پلیس تماس بگیرید. در موارد دیگر هم حداکثر زمان برای اعلام خسارت به مراکز بیمه پنج روز است. دریافت خسارت بیمه سرقت کلی خودرو نیز حدود سه ماه وقت می‌برد، اما در نهایت مبلغ مد نظر به دست شما خواهد رسید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت جبران خسارت شامل بیمه‌نامه شخص ثالث و بدنه، کارت ماشین، سند ماشین، گزارش پلیس و گواهی نامه است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج