جاباما
۶۷۵۳۳۷
۲ نظر
۵۰۴۷
۲ نظر
۵۰۴۷
پ

هیوندای الانترا و کیا سراتو؛ خوش تیپ، خوش آپشن، خوش فروش!

در نوشتار پیش رو، فارغ از تمامی حواشی موجود اعلام تعرفه ها و قوانین جدید بازار خودرو، به سراغ مقایسه دو مدل کامپیکت محبوب کره ای رفته ایم؛ هیوندای الانترا و کیاسراتو که چند سالی است در بازار کشور ما عرضه می شوند و هر کدام از نسل های آنها در زمان خود آمار فروش قابل توجهی را در بازار کشور به ثبت رسانده اند.

هفته نامه خودرو امروز: چندی پیش، اعلام تعرفه ها و قوانین جدید باعث شد تا بازارخودروهای وارداتی، برای چندمین بار در طی سالیان اخیر دچار یک شوک جدی شود. در این بین، واردات بسیاری از خودروها ممنوع شد و آن دسته از خودروهایی نیز که از خطر ممنوعیت واردات جان سالم به در بردند با افزایش قابل توجه قیمت ها مواجه شدند. برای مثال، سدان های کامپکتی که تا قبل از تغییرات ذکر شده با قیمتی کمتر از ۱۵۰ میلیون تومان قابل خریداری بودند، حالا خود را به محدوده ۲۰۰ میلیون تومان نزدیک کرده اند.
هیوندای الانترا و کیا سراتو؛ خوش تیپ، خوش آپشن، خوش فروش!

در هر صورت فعلا چاره ای نیست و بایستی همچون گذشته به این قیمت های جدید نیز عادت کنیم. از این رو در نوشتار پیش رو، فارغ از تمامی حواشی موجود به سراغ مقایسه دو مدل کامپیکت محبوب کره ای رفته ایم؛ هیوندای الانترا و کیاسراتو که چند سالی است در بازار کشور ما عرضه می شوند و هر کدام از نسل های آنها در زمان خود آمار فروش قابل توجهی را در بازار کشور به ثبت رسانده اند.

طراحی

نسل ششم هیوندای الانترا که با کد AD شناخته می شود، نخستین بار سال ۲۰۱۵ در نمایشگاه خودرو لس آنجلس معرفی و در سال ۲۰۱۶ وارد بازارهای جهانی شد. همانگونه که برادر بزرگ الانترا یعنی سوناتا، در نسل LF نسبت به YF، یک ظاهر رسمی تر و پخته تر به خود گرفت، الانترا AD نیز کمی از حالت جوان پسند نسل قبلی خود فاصله گرفته و با وجود مواردی همچون جلوپنجره چند ضلعی بزرگ، دی لایت های قرار گرفته در قسمت پایینی چراغ جلو، خط کمر برجسته و چراغ های عقب کشیده تر، استایلی به روز و در عین حال جدی دارد.

این تغییر استایل در داخل کابین با جدیت بیشتری دنبال شده به گونه ای که کابین فانتزی نسل قبل، جای خود را به یک کابین ارگونومیک با چیدمان منظم داده است. طراحی این کابین به خوبی صورت گرفته و تنها نکته ای که شاید کمی توی ذوق بیننده بزند، طرح ساده تر صفحه نشان دهنده ها به نسبت نسل قبلی است.
هیوندای الانترا و کیا سراتو؛ خوش تیپ، خوش آپشن، خوش فروش!

در مقابل، کیاسراتو نسل سوم را داریم که با کد YD شناخته شده و از سال ۲۰۱۳ روی خط تولید کیا قرار داشت تا این که به تازگی شاهد معرفی نسل جدید آن بودیم. سراتو نسل سوم در سال ۲۰۱۶، فیس لیفت مختصری را تجربه کرد که در آن، نمای جلو و عقب خودرو دستخوش یکسری تغییرات شد.

سراتو نسل سوم ظاهری اسپرت و جوان پسند داشته و مواردی همچون جلوپنجره پوزه ببری همیشگی محصولات کیا، خط شکسته پایین درها، طرح رینگ چرخ ها و حتی گرافیک چراغ های عقب برای جوانان بیش از هر قشر دیگری جذابیت دارد.

کابین سراتو YD در نمونه فیس لیفت، تغییرات چندانی نسبت به قبل به خود ندیده و تنها می توان تغییرات جزئی در شکل جالیوانی و جاسیگاری و اضافه شدن قطعات تزئینی با رنگ مشکی براق در برخی نقاط را در آن مشاهده کرد. هر چند نمی توان ایراد خاصی را در این کابین مشاهده کرد اما به عقیده بسیاری از افراد طرح ساده کابین سراتو با طرح جذاب و اسپرت بدنه، همخوانی چندانی ندارد.
هیوندای الانترا و کیا سراتو؛ خوش تیپ، خوش آپشن، خوش فروش!

مشخصات و توانمندی های فنی

هیوندای الانترا AD برخلاف نسل قبلی (که با پیشرانه ۱.۸ لیتری به بازار ایران وارد می شد)، با یک پیشرانه ۲ لیتری در بازار ما عرضه می شود. این پیشرانه با تولید حداکثر قدرت ۱۵۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۵ نیوتن متر، با اتصال به یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، ضمن مصرف ۷.۱ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی، شتاب صفر تا صد ۱۰.۴ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۰۲ کیلومتر بر ساعت را برای این کره ای خوش تیپ به ارمغان می آورد.

در مقابل کیاسراتو YD نیز از پیشرانه ای با حجم مشابه با رقیب بهره مند است که این پیشرانه با حداکثر قدرت ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۹۲ نیوتن متر، با اتصال به یک گیربکس ۶ سرعته تیپ ترونیک، برای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی به ۷.۲ لیتر سوخت احتیاج داشته و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر ۱۰.۵ ثانیه و حداکثر سرعت ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را برای این شرقی جوان پسند به ارمغان می آورد. در مجموع می توان گفت هر دو نوع خودرو از نظر عملکرد فنی در سطح قابل قبول و راضی کننده ای قرار داشته و هیچ کدام در این بخش برتری قابل توجهی بر رقیب خود ندارد.
هیوندای الانترا و کیا سراتو؛ خوش تیپ، خوش آپشن، خوش فروش!

امکانات رفاهی و ایمنی

معمولا از خودروهای کره ای در این رنج قیمتی، انتظار سطح کاملی از تجهیزات را داریم و بایستی گفت که الانترا و سراتو نیز به خوبی این انتظار را درک کرده و به آن پاسخ می دهند. اگر بخواهیم از مهم ترین تجهیزات مشترک نصب شده روی دو خودرو یاد کنیم، می توانیم به مواردی همچون کیلس استارتر، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، سانروف، کروز کنترل اتوماتیک (ACC)، روکش چرمی صندلی ها و غربیلک فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده به همراه حافظه یکپارچه با آینه ها، گرمکن صندلی ها، سردکن صندلی های جلو، آینه های جانبی تاشو برقی، دی لایت، سنسور نور، دوربین دید عقب، سیستم انتخاب حالات رانندگی (Drive Mode)، ایربک های جلو جانبی و پرده ای، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)، سیستم تشخیص و هشدار نقاط کور (BSD) و ... اشاره کرد. الانترا AD و سراتو YD در بخش آپشن نیز بسیار شبیه به یکدیگر بوده و مهم ترین تفاوت آنها در مجهز بودن الانترا به ایربگ محافظ زانوی راننده است که این آپشن در سراتو وجود نداشته اما سراتو نیز از شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان بهره می برد که الانترا از آن بی بهره است.
هیوندای الانترا و کیا سراتو؛ خوش تیپ، خوش آپشن، خوش فروش!

سخن پایانی

در پایان مطلب اگر نگاهی کلی به هر یک از دو خودرو مورد بحث داشته باشیم، می توانیم بگوییم همانطور که انتظار می رفت، هر دو خودرو بسیار به یکدیگر شبیه هستند که البته با توجه به هم خانواده بودن محصولات هیوندای و کیا، این مسئله چندان دور از انتظار نیست اما با همه این اوصاف می توان بازار دو خودرو مذکور را تا حد زیادی از یکدیگر تفکیک کرد. هیوندای الانترا AD خودرویی مناسب برای افرادی به شمار می رود که به دنبال یک سدان خانوادگی با ابعاد جمع و جور، طراحی مدرن و سطح امکانات رفاهی کامل برای استفاده های روزمره خود هستند.
هیوندای الانترا و کیا سراتو؛ خوش تیپ، خوش آپشن، خوش فروش!

کیا سراتو YD گزینه افرادی خواهد بود که تمام ویژگی های ذکر شده برای الانترا را از خودرو خود توقع دارند اما طراحی اسپرت و جلوه های جوان پسندانه نیز از اولویت های اصلی آنها در خرید خودرو است. هم اکنون می توان در بازار، نمونه های صفر کیلومتر هیوندای الانترا را با قیمتی بین ۱۸۰ تا ۱۹۵ میلیون تومان خریداری کرد. برچسب های قیمتی کیاسراتو صفر کیلومتر نیز بین ۱۸۵ تا ۲۰۰ میلیون تومان متغیر است.
هیوندای الانترا و کیا سراتو؛ خوش تیپ، خوش آپشن، خوش فروش!
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لعنت بر گمرک خودرو ! گمرک خودرو خر است ..................

    • بدون نام

      کیا سراتو مونتاژ داخل بحرید ۱۰۰ تومان ولی از آپشناش زدن دیگه...ولی خوبه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج