۶۷۵۹۲۱
۱۳ نظر
۵۰۲۶
۱۳ نظر
۵۰۲۶
پ

نبش قبر جسد مقتول پس از ١٣ سال

روزنامه شهروند نوشت: بازپرس دادسرای جنایی پایتخت برای مشخص‌شدن هویت مردی که ١٣‌سال پیش به‌طرز مرموزی به قتل رسیده بود، دستور نبش قبر را صادر کرد.

روزنامه شهروند نوشت: بازپرس دادسرای جنایی پایتخت برای مشخص‌شدن هویت مردی که ١٣‌سال پیش به‌طرز مرموزی به قتل رسیده بود، دستور نبش قبر را صادر کرد.
با انجام آزمایش دی‌ان‌ای هویت این جسد پس از ١٣‌سال مشخص شد و هیأت قضائی دادگاه کیفری قرار است به درخواست اولیای دم این پرونده مبنی بر پرداخت دیه از بیت‌المال رسیدگی کند. این درحالی است که سال‌ها تلاش و تحقیقات برای شناسایی عامل یا عاملان این جنایت بی‌نتیجه ماند.
سوم مرداد ‌سال ٨٣ بود که مهندس شركت آب و فاضلاب براي بررسي وضعيت چاهی در تپه‌هاي قيطريه، خود را به عمق ١٠متري آن رساند. این مهندس در عمق چاه جسد مردی را کشف کرد که کاملا متلاشی شده بود. او بلافاصله ماموران پلیس را در جریان ماجرا قرار داد و کارآگاهان نیز برای بررسی موضوع راهی محل حادثه شدند. پس از حضور ماموران پليس و بازپرس، مشخص شد كه صورت جسد كاملا متلاشي شده است. برای همین، امكان شناسايي از روي چهره وجود نداشت. تنها از جيب كت جسد شناسنامه‌اي پيدا شد كه نشان می‌داد این مرد ٤١ساله بوده است. بنابراین جسد به پزشكي قانوني منتقل شد. در ادامه بررسی‌ها خانواده این مرد نیز شناسایی شدند.
این درحالی بود که پزشكي قانوني در نخستين گزارش خود اعلام كرد امكان مشخص شدن علت مرگ وجود ندارد، اما در گزارش تخصصي علت اصلی مرگ، فشار بر عناصر حياتي گردن اعلام شد. بعد از آن بود كه پرونده با موضوع قتل عمد از سوی پلیس و بازپرس بررسی شد. در ادامه تحقیقات، همسر سابق مقتول در بازجویی‌ها به ماموران پلیس گفت: «چند‌سال پیش با مهرداد ازدواج كردم. ما زندگی بدی نداشتیم اما مهرداد به مصرف مواد مخدر اعتياد پيدا كرد. او روزبه‌روز بیشتر معتاد شد و هرچه تلاش می‌کردم ترک کند، فایده‌ای نداشت.
حتی به دنیا آمدن دخترمان هم او را عوض نکرد. به‌ناچار از او طلاق گرفتم و همراه دخترم به سراغ زندگي خودم رفتم. چند سالي است كه از او خبر ندارم تا اين‌كه خبر كشف جسد او را به من دادند. اصلا نمی‌دانم مهرداد چرا و به دست چه کسی کشته شده است، چون این اواخر نمی‌دانستم چه‌کار می‌کند و با چه کسانی در ارتباط است.»
تجسس‌ در رابطه با مشخص شدن عامل جنایت از سوی پلیس ادامه یافت، اما هیچ رد یا سرنخی از قاتل یا قاتلان این پرونده به دست نیامد. تلاش‌ها برای بازداشت عامل این قتل بی‌نتیجه ماند و ١٢‌سال گذشت. از آن‌جایی که همچنان قاتل شناسایی نشده بود، خانواده مهرداد با ارسال لايحه‌اي به دادستان درخواست كردند تا ديه مقتول از بيت‌المال پرداخت شود. دادستان پرونده نیز موافقت خود را اعلام کرد. بنابراین پرونده براي بررسي به دادگاه كيفري يك استان تهران فرستاده شد.
جلسه رسیدگی به این پرونده از سوی قضات دادگاه کیفری برگزار شد. هیأت قضائی نیز پس از شنيدن درخواست اولياي ‌دم و بررسي پرونده اعلام کردند، شناسايي جسد به دليل متلاشي‌شدن‌ صورت، تنها از روي شناسنامه‌ همراه مقتول قابل استناد نیست. بنابراین آنها از دادسرا درخواست كردند تا در اين‌باره تحقيق و هويت مقتول را کاملا محرز كند.
به همین دلیل پرونده بار دیگر به دادسرا برگشت و روي ميز قاضي مديرروستا، بازپرس شعبه ششم دادسراي امور جنايي قرار گرفت. بازپرس نیز با ارسال نامه‌اي به پزشكي قانوني اعلام كرد در صورتي كه اين سازمان قادر به تشخيص هويت از روي استخوان‌هاي مقتول پس از ١٣‌سال است، دستور نبش قبر و انتقال استخوان به آن سازمان براي انجام آزمايش‌هاي لازم را صادر كند. اين تنها راه تشخيص هويت جسد پس از ١٣‌سال بود. پزشکی قانونی نیز موافقت خود را اعلام کرد و درنهایت پس از گذشت ١٣‌سال از ماجرا، دستور نبش قبر صادر شد و کادر درمانی یکی از بیمارستان‌های دولتی تهران از روی بقایای جسد آزمایش دی‌ان‌ای را برای مشخص شدن هویت جسد انجام داد.

بدین‌ترتیب در حضور ماموران بیمارستان و به دستور بازپرس جنایی نبش قبر صورت گرفت و از جسد نمونه‌برداری شد. از دختر مقتول نیز آزمایش دی‌ان‌ای صورت گرفت و با تطبیق نتایج این آزمایش‌ها مشخص شد که جسد کشف‌شده متعلق به مهرداد است. بنابراین هویت این جسد پس از گذشت ١٣‌سال شناسایی شد و بار دیگر پرونده روی میز هیأت قضائی دادگاه کیفری استان تهران قرار گرفت تا به درخواست اولیای دم مبنی بر پرداخت دیه از بیت‌المال رسیدگی شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فاطمه متولد دی ۵۵

      بهزاد که با چند اسم پیام میذاری و ابراز ناراحتی میکنی!. تو بزرگی و سن کمی نداری پس یکم هم جنبه چیز خوبیه. من تو دلم پر غمه و یه شخصه از دست مایه های طنز کامنتی خوشحال شدم این مدت ولی شماهم میتونستی کامنتارو نخونی وقتی خوشت نمیومد. یکم جنبه چیز خوبیه پسر جان

      پاسخ ها

      • شیدا دهه هشتادی

        باشما موافقم....کامنتای رسول بامزس ....هرکس راضی نیس می‌تونه نخونه، همه حق نظر دادن دارن حالا هرچی میخواد ، باشه.

      • بدون نام

        من معنی این کامنت رو نفهمیدم
        چه بی مقدمه الان بهزاد کجا بود

      • رسول ۱۱ ساله از تهران

        یکسال دیگر گذشت و من بزرگتر شدم ودیگه گیج نیستم چون کلاس فن بیان میرم.ازین لحظه کسی به اسم من کامنت گذاشت دروغی است.

    • رسول 10 ساله از تهران

      چی بکم من که گیج شدم فقط میتونم بگم متاسفم همین

    • بدون نام

      واسه پول دیه دادن چقد پیچوندن این خانواده رو

    • سلام

      ببینید دوستان اگر قرار باشه هر کسیو که کشتن خانوادش برن سراغه دولت که نمیشه
      دیه اونو باید قاتل بده قانون پس برا چیه

      پاسخ ها

      • م خسروی

        قانون میگه باید بیت المال بده..

      • بی نام

        بهزاد انقدر کامنت با اسمهای مختلف گذاشت مهدی گلپا که همیشه نظر خوب ومنطقی بود فرار داد وقهر کرده مهدی دیگه هیجا نظر نمیده

    • گندم مجیدی ...15ساله...پونک قزوین

      حالا چرا بعد این همه سال !!!!!!!!!!!.

      پاسخ ها

      • الیاس۱۲۲۱

        خب تازه یادشون اومد و اینکه نشنیدی یک مثل معروف میگه : جلوی ضرر هر موقع بگیری منفعته .

    • بدون نام

      خیلی ناراحتم برای خانەوادهای مقتول عزیزانشان کوشته شده باید پول پرداخت کنند قاتلم اعدامش باید پول پر داخت کنند ـ راستی قاتل مهرداد پیدا شد؟؟

    • بدون نام

      خیلی ناراحتم برای خانەوادهای مقتول عزیزانشان کوشته شده باید پول پرداخت کنند قاتلم اعدامش باید پول پر داخت کنند ـ راستی قاتل مهرداد پیدا شد؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج